Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Meiser

Featured Replies

Publicerat

Någon som fiskar med spön gjorda av r.b meiser?

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Har byggt två spön på hans klingor

----------------------

Niclas Olsson

Publicerat
  • Författare

Vilken modell? Hur är spöna att kasta och vad kör du med för linor?

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Har byggt ett spö på en MKS 15' #8-9 klinga. Kastar fint med djup aktion men ändå inte svampigt på något sätt, finns hur mycket kraft som helst i den klingan. Toppen är relativt styv i förhållande till butten så det bidrar nog till den känslan (taperingen kallas nog slingshot av vissa spötillverkare). Detta spö kastar oklippta eller mycket lite klippta guideline powertappers #9-10 galant (39-41 gram väger mina linor).

Det andra jag byggt är ett 11,7' #6-8 highlander classic. Har bara fiskat med det två gånger hittills. Det är också ett relativt snabbt helaktions spö. Den enda lina jag hittills har haft på det är en loop custom II klump modell N klippt till 29 gram. Den linan känns riktigt bra.

----------------------

Niclas Olsson

Publicerat
  • Författare

Tack för infon.

Ja har en Meiser mks 15#9-11 på väg hem och det ska bli väldigt roligt att testa det spöt. Folk säger att det finns hur mycket kraft som helst samt otrolig fin känsla. Kommer att tävla lite med det och hört att det finns en del folk som använder just mks 15 fot 9-11 och det kastar tydligen väldigt långt. Så hoppas att kompromissen mellan power och känsla stämmer som de säger om spöt då kommer det att sitta som ett smäck :)

Redigerad med thegrappler

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Låter som ett roligt val. Har du beställt ett custom bygge direkt från meiser?

----------------------

Niclas Olsson

Publicerat
  • Författare

Jag tycker faktiskt standard bygget är snyggast så det blev ett sånt tråkigt nog. Det sitter ju skapliga komponenter redan från början.

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Det blir nog bra. Var lite sugen på ett sånt innan jag slog till på #8-9:an. Okapade 10-11:or sitter nog som en smäck på det spöt.

----------------------

Niclas Olsson

Publicerat
  • Författare

Ja jag kapade mina till 40 gram men specsen säger 38-41 tror jag. Annars blir det att hänga på polys trot att jag inte gillar dem. Men långlina blir det antingen CND eller Nextcast comp.

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Mailade en hel del med Bob före jag köpte 15 fotaren och fick då info om att för mks 15' #9-11 och highlander S 15' #10-11 så rekomenderas 650-700 grain scandi head trots att det står lägre siffror på hans hemsida. Skrev lite om detta in denna tråd: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/123137-ny-laxpinne/page__st__30

----------------------

Niclas Olsson

Publicerat
  • Författare

Fick äntligen hem mitt 15 fots Meiser MKS spö. Snacka om att de kan bygga spön! Otroligt fint hantverk in i minsta detalj. Spöt i sig var lättare än jag trott och har en djup progressiv aktion som kastar som en häst sparkar, men med en känsla som få spön har. Nu jämför jag med mitt senaste spö och då NRXen och får faktiskt erkänna att den har mött sin överman. Grym känsla, power kombinerat med ett otroligt fint hantverk så kan man summera ett Meiser MKS 15 fots spö.

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Har provkastat Grapplerns spö och visst blev jag sugen på att köpa en klinga själv. det var frapperande hur lite man behövde ta i för att få fart på linan.

Fint byggt var det också, samt väl förpackat när det kom från USA. Men jag har ju en CTS skagit klinga 15 fot # 9/10 som borde dyka upp snart, vi får se om det finns några likheter.

Publicerat
  • Författare

Väldigt intressant att jämföra och se just skillnaden i aktion och prestanda.

Zpey-logo-m1.png

Publicerat
  • Författare

Kanske!

Zpey-logo-m1.png

Publicerat
  • Författare

Så här ser det ut

post-6565-0-98957000-1328114555_thumb.jp

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Säkert ett kanonspö

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Bygger mina spö på Cts klingor
http://customflyrods.blogspot.se/

Publicerat

På CTS hemsida finns en gammal (2005) notis om att man kan använda RIOs rekomendationer av lina till Meiser-spön till CTS-klingor. Nån som vet om det fortfarande finns nåt släktskap?

Publicerat

MKS-klingan var klart tunnare i diameter än motsvarande CTS klinga-jag har t.ex ett lånat CTS Affinity DQ 15 fot # 9-10 hemma. Visserligen tillverkar CTS klingorna åt Meiser men taperingarna skiljer sig åt.

Redigerad med magnolia

Publicerat

Fick äntligen hem mitt 15 fots Meiser MKS spö. Snacka om att de kan bygga spön! Otroligt fint hantverk in i minsta detalj. Spöt i sig var lättare än jag trott och har en djup progressiv aktion som kastar som en häst sparkar, men med en känsla som få spön har. Nu jämför jag med mitt senaste spö och då NRXen och får faktiskt erkänna att den har mött sin överman. Grym känsla, power kombinerat med ett otroligt fint hantverk så kan man summera ett Meiser MKS 15 fots spö.

Låter som att du är nöjd. Ditt spö blir nog ett ypperligt långlinespö.

----------------------

Niclas Olsson

Publicerat
  • Författare

Jag tror det. Ska bli intressant när nya nextcastlinan kommer så ska jag testa den hårt på meisern och tror den kommer funka ypperligt.

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Passade 40 grams klumparna bra? Min 8/9:a har ett rätt stort vikt "fönster" som passar, tror att den lättaste klumpen jag provat som ändå funkade tillfredsställande väger ner mot 35 gram.

----------------------

Niclas Olsson

Publicerat
  • Författare

Passade skapligt men jag skulle nog vilja ha ca 2-5 gram till på dem så spöt jobbar ordentligt. Jävla power i spöt men med grym känsla :)

Zpey-logo-m1.png

Publicerat
  • Författare

Jo den matchar fint men det kommer inte bli något tävlande tyvärr. Hinner inte med. Grym lina är det och med tanke på att den är helt custom byggd för tävling samt att det inte finns fler att tillgå så är den lite speciell.

Redigerad med thegrappler

Zpey-logo-m1.png