Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toa svämmar över - ispropp

Featured Replies

Publicerat

Hjälp.

Jag känner mig helt enkelt korkad som inte förstår hur det fungerar.

Toan på övervåningen svämmar över, efter ett dygn måste jag slanga bort vatten.

Ispropp är mn första tanke. Men varför fylls toan upp till kanten? Jag fattar inte och ber edge om hjälp.

Jag körde ett rensband och det tog stopp efter ungefär tre meter. På vinden (bilder kommer om någon dag) går ett enda rör och det leder till... ...skorstenen. Ännu en sak jag inte fattar...

Strunt samma, vi tar det senare. Men varför fylls toan med vatten? Även om där är en ispropp ute på vinden så tycker jag att själva toastolen borde fyllas typ... ...som vanligt?

Och vad är den där lilla "kranen" till på sidan? Stänga av inflödet av vatten?

post-6688-0-27100400-1328733262_thumb.jp

post-6688-0-23932200-1328733271_thumb.jp

post-6688-0-79678200-1328733279_thumb.jp

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

Publicerat

Hej

Något har satt sig i avloppsröret, antagligen inte is då det normalt ej står något vatten i avloppsröret.

Röret på vinden är avluftning på avloppsstammen och kranen vid toastolen stänger av vattnet.

Med vänlig hälsning,

Anders

Redigerad med nisse606

Publicerat
  • Författare

Det finns en dusch vid sidan av toan. Den har inte använts på tio år. Vi flyttade in för sex år sedan...

Badrummet på övervåningen skall byggas om under våren. Därav det simpla utseendet på toan...

Toan är högsta punkten. Stoppet inträdde för tre dagar sedan (vi har haft runt -15°) så därför tänker jag ispropp. Jag tänker ringa VVS-snubbe men vill gärna ta hjälp av de riktiga proffsen. Edgemedlemmarna.

Skall jag dra åt kranen medsols för att stoppa inflödet av vatten? Den är trög (inget händer när jag vrider med normal handkraft).

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Publicerat

Är det plast ? ta det lite lugnt, så den inte spricker. Stänga, medurs.

Publicerat

Prova försiktigt med nån slags tång medsols, eller låt bli att spola mera.

Rinner det undan från golvbrunnen i duschen?

Publicerat

Ser bilden, metall. Håll emot i ventilhuset, eller rörmuttern, skruva in den runda skruvskallen, med hjälp av en liten polygrip, eller rörtång.

Publicerat

Prova att spola i dusch, handfat och toa samtidigt. Allt som ligger på samma våningsplan.

Då kan det bli så högt tryck att stoppet släpper.

Det kan hamna konstig grejer i avloppen om man har barn boende hemma.

Publicerat

Eller en översvämning att minnas ! :D

Publicerat

Om toastolen läcker, så kan det mycket väl bilda is i avloppsröret, som byggs på sakta tills det proppar igen.

Som fastighetsskötare fick vi uppleva såna stopp i en vårdcentral som hade avloppstammen utmed ytterväggarna.

Vi löste detta med ånga via slang.

Lite Macgajver gör det med en smalpipig kaffepanna och trädgårdsslang

Publicerat

Årets tråd, 15 användare!!!! Det klart att du har stop, har du egen avloppsbrunn kolla röret där, annars måste stoppet vara i vattenlåset. Kanske ett kycklingsben?? Har jag varit med om. Lyft bort toastolen så ser du mera. :D :D :D

Publicerat

Ser ut som att nivån i cisternen är för hög och att det då rinner ut i överfyllningsröret och ner i toaletten men nån form av stopp måste det vara efter som det inte rinner ut innan du stänger avstängningen på toan så kolla var du har närmaste avstängning till den vattenledningen som du skall stänga. lika så kan man spola och chockhälla en hink med vatten i stolen så om det är för mycket papper i den så brukar det släppa var försiktig bara så du inte får ut det över hela golvet.

WWW.BELLYBOAT.SE

Publicerat

Eller en översvämning att minnas ! :D

Jo, man ska ju inte spola på om det inte släpper. Då kan det bli lite jobbigt. Men det verkar ju vara plastmatta på toan i alla fall.

Jag gissar på en leksaksbil i avloppet. Eller ett tar sådana där plastgrejer som man har luktagottmedel i.

Publicerat

Bara du stänger kranen !

Påfyllningsventilen i cisternen läcker, och fyller cisternen, är nog troligare än tätningsringen till spolningen.

Men du har lik förb..... ett stopp.

Hellre en Barbie, dinosaurie, eller en blöja ! :D

Publicerat

Jo, man ska ju inte spola på om det inte släpper. Då kan det bli lite jobbigt. Men det verkar ju vara plastmatta på toan i alla fall.

Jag gissar på en leksaksbil i avloppet. Eller ett tar sådana där plastgrejer som man har luktagottmedel i.

När jag var liten försökte brorsan spola ner en bocciaboll, den satte sig fint. :)

Publicerat

Årets tråd, 15 användare!!!! Det klart att du har stop, har du egen avloppsbrunn kolla röret där, annars måste stoppet vara i vattenlåset. Kanske ett kycklingsben?? Har jag varit med om. Lyft bort toastolen så ser du mera. :D :D :D

Många skittrådar har vi sett på senare tid... men denna gång är det iallafall en ÄKTA 'skittråd'. :P

Publicerat

Om toastolen läcker, så kan det mycket väl bilda is i avloppsröret, som byggs på sakta tills det proppar igen.

Som fastighetsskötare fick vi uppleva såna stopp i en vårdcentral som hade avloppstammen utmed ytterväggarna.

Vi löste detta med ånga via slang.

Lite Macgajver gör det med en smalpipig kaffepanna och trädgårdsslang

+1

Jag tror på detta. Om det smårinner vatten i toan kan man mycket väl få en ispropp i utgående avloppsrör. Om du inte absolut behöver toan så stäng av vattnet och invänta våren. <_<

Publicerat

Rinnande vatten har svårt att frysa, framförallt om det befinner sig i ett avlopp, i ett uppvärmt hus !

Men det är klart, yttervägg, köldknäpp, och nästan ingen värme på, allt är möjligt.

Hoppas det LÖSER sig ! :D

Publicerat

Skitkul tråd.

När ni spolar vatten i dusch, handfat eller diskho på nedervåningen (jag förutsätter att ni har en nedervåningen)

Kluckar det då när vattnet rinner undan?

Rinner det undan långsamt?

Publicerat
  • Författare

Kranen stängd. När jag spolar i handfatet på övervåningen (se bild) med varmt vatten rinner det upp i toastolen. Jag slangar i två hinkar som töms efter hand. Cisternen förblir tömd.

Vi har inga doftagottplastpluppar som kan orsaka stopp.

Jag tror jag låter kranen vara avstängd, kontrollerar då och då och avvaktar värmen. Vi skall som sagt bygga om badrummet (och göra balkongen till två sovrum).

Om vi åker bort en helg så kan vi väl nöja oss med att stänga av vattnet... Men lite tufft blir det, fem tjejer och ett badrum!

Redigerad med mipert

Publicerat

Ring timbuktu, han löser det, alltid!

Har ni mer än ett dass? Isf tror jag på lösningen med att stänga vattnet och vänta på lite mildare väder för att spara in pengarna som en rörmokare skulle kosta. En tanke jag fick är om tjälen förstört nåt rör eller så, så att de faller på kommunens nota? Har du kollat med grannarna om de märkt nåt? Fast å andra sidan kanske skitvattnet går i samma rör som "det vanliga" och således vart detta ett jävla korkat svar.

Publicerat
  • Författare

Jag tackar alla. Jag har nu större kunskap om saker och ting.

Stängde av vattnet till cisternen och kommer kolla av varje morgon att den är tom.

Stänger av huvudkranen när vi åker bort.

Väntar på värmen. Bygger om.

Skittråd? Igår tömde jag toan på barnbajs och vatten utan handskar (det var bråttom). Körde Axe Twist, spritade mig. Svettades med min kvinnliga aikidotränare, bastade. Körde Axe Anarchy, spritade mig. I morse tycke ändå kollegorna att jag luktade uteliggare. Fast på ett sexigt vis... Kvinnorna på jobbet gav mig blickar med en blandning av avsky och åtrå.

Publicerat

De va inget... Det funkar ju bevisligen i ansdra toan och bör således icke vara rörbrott på/utanför tomten.. Ibland tänker man ju med arslet

Publicerat

Förra två vintrarna var väldigt kalla och långa. Ni hade inte problem då?

Jag tror inte på is. Är det is så fortsätt att spola varmvatten och slagna bort. Gör en hävert till badrummet på nedervåningen av en trädgårdsslang. Då kommer du lösa isproppen.

Fortsätt att köra med din renswire. Tillslut lossnar Barbie och åker nedåt.