Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

IFMetall Sportfiskeområde Östergötland

Featured Replies

Publicerat

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd24/home...ique/sportfiske

Här finns info om det fiskeområde som IFMetalls avdelningar i Östergötland bildat.

Det finns 8 sjöar i området varav två kommer vara reserverade för enbart flugfiske.

Fisk kommer från Baltak regnbåge o öring, samma odling som Hökensås och sätts i kontinuerligt i stort sett varannan vecka under säsongen.

Vi kommer försöka förbättra infon särskilt kartorna, input, synpunkter emottages gärna.

Öppet för alla. Undertecknad ansvarar för vår avdelning.

Jan-Olof Johansson

Redigerad med kaffebryggarn

• Svar 53
  • Visningar 18,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Hej Jan !

Börjar bli oerhört sugen på att svinga enhandsspöt efter regnbåge...tränat som man gjort på tekniken för att kasta

lite längre..nu räcker inte gräsmattan till.. :P

Tänkte bara höra om säsongen är igång där vid Borensberg ??

Vilken av sjöarna rekomenderar du ?? (Har provat L Svartgölen en gång)

Mvh bonna

Redigerad med bonna

Publicerat

Pimplade i hovden i vintras, fick en kalasfin båge på 3 kg. dock enda fisken på hela dagen, så kommer nog bli ett besök med flugspöt framöver =)

Nothing lasts forever....

Publicerat

Hallå

Det blev en tur med spöt idag och jag håller med J-O..det var fint där vid Gulbäckesjön.

Men tyvärr var det blåsigt o kallt idag..svårt att få till kastandet o inga vak heller..

Men det blev en runda kring sjön iaf och jag gilla den så det blir nog fler besök framledes :wub:

Var även o prova L Svartgölen..hade en viss förhoppning om att det inte kom åt att blåsa så

mycket kring den men nog blåste det...o inga vak eller känningar där heller.

Nästa gång blir det Gulbäckesjön för hela slanten...peta i lite bågar o fixa till vädret bara så

kommer jag tebaks :wub:

(Hade en tid att passa så det blev ca 2,5-3 timmars fiske idag)

bonna

Publicerat
  • Författare

2010 års säsong igång ny fisk isatt bara att ta fram spöet ur garderoben.

Välkomna

Jan-Olof Johansson

Publicerat

Har fiskat Gulbäckesjön ett par gånger, oftast väldigt fin kvalité på fiskarna, riktiga kämpar med fina fenor trots att de

inte är så stora, men hellre en fin fajter på kilot än en klump på 3 som bara följer med in...

Enda man skulle kunna önska mer av stället är att det röjdes lite mer bakom fiskeplatserna, ganska kort avstånd till

träden bakom ryggen inte alltid lättkastat men vem har sagt att det ska vara enkelt att flugfiska... :)

Dock är det det enda negativa man kan säga, fint ställe i övrigt, dra ett IM om ni vill ha hjälp att hitta eller ha sällskap på fisket!

/Teddarn

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd24/home...ique/sportfiske

Här finns info om det fiskeområde som IFMetalls avdelningar i Östergötland bildat.

Det finns 10 sjöar i området varav två kommer vara reserverade för enbart flugfiske.

Fisk kommer från Baltak regnbåge o öring, samma odling som Hökensås och sätts i kontinuerligt i stort sett varannan vecka under säsongen.

Vi kommer försöka förbättra infon särskilt kartorna, input, synpunkter emottages gärna.

Öppet för alla. Undertecknad ansvarar för vår avdelning.

Jan-Olof Johansson

Mvh Teddarn

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

I ÅR... då ska jag fasen ta den... den där gäckande bamsingen jag vet finns där ute... I ÅR...

Publicerat
  • Författare

Ny fisk i sjöarna och nu också möjligt att köpa fiskekort på nätet www.ifiske.se.

Varm välkomna

IFMetall Östergötland

Jan-Olof Johansson

Publicerat

Ny fisk i sjöarna och nu också möjligt att köpa fiskekort på nätet www.ifiske.se.

Varm välkomna

IFMetall Östergötland

Jan-Olof Johansson

Sätter ni fortfarande ut öring i lilla svartgölen?

Guide på Grönland under somrarna.

Har du några frågor om fisket på Grönland eller undrar du hur du ska gå tillväga för att testa på detta häftiga fiske: kontakta mig.

Publicerat
  • Författare

Sätter ni fortfarande ut öring i lilla svartgölen?

Ja det gör vi i alla sjöarna en fisk på tio är en öring(ungefär).

Publicerat

Var där (Gulbäckesjön) i lördags. Hade sjön helt för mig själv förutom under några timmar då jag delade den med en trevlig kille från Motala Flugfiskare. Med undantag för ett antal timmar mitt på dagen som var tämligen döda vakade det ganska friskt i sjön. Regnbågarna gick löjligt nära land emellanåt.

Resultatet av dagen blev en skrämd öring, två landade regnbågar, en tappad öring vid håvkanten samt en rejäl båge på gissningsvis 4kg som gjorde en frivolt så att tafsen gick av med en smäll.

Samtliga fiskar högg på samma (oidentiferade) fluga.

Flugan: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=128474

Regnbåge 1: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=128475

Regnbåge 2: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=128476

Fiskarna var i god kondition och kämpade riktigt väl. Särskilt den större. Det blir nog en sväng dit nästa helg igen. Man har röjt riktigt bra så att man har ordentligt med svängrum. Även en tafflig kastare som jag kunde fiska av sjön hyfsat.

Publicerat

En till liten rapport. Var där förra lördagen. Minusgrader och j-vligt. Bommade två hugg när jag stod och rensade spöringarna från is!

Var där i lördags också. Vakade som tusan. 10 plusgrader och solen tittade fram. Tappade en fisk jag aldrig hann se, tafsen gick åt h-e och firren har numera en Streaking Caddis i mungipan. Den högg mycket resolut och jag kände att den var rätt stor och kampvillig. Sedan hade jag 4 missade hugg också. Ingen landad fisk. Men det var en fantastiskt fin dag ändå. Mycket tack vare vädret och att fisken var så ytaktiv.

Håller det milda vädret i sig lär det nog bli någon mer sväng till Gulbäckesjön innan det blir vinter på riktigt.

Publicerat

Har hunnit med ännu en sväng till Gulbäckesjön sedan sist. Mildväder men lite småblåsigt. Extra svårkastat på vissa ställen pga detta. Lyckades upprepa bedriften att få storhugg och förlora både fluga och en bit tafs igen. Attans blodknut... Has-plopp utefter vasskanten... Smack! Spöböj. Snap! Knutbrott...

Tycker lite synd om de två fiskarna som simmar med fluga i mun och 1m 0.18 i släptåg. Såg förvisso ingen av dem, så jag vet inte om det var båge eller öring. Men det var tunga bestämda hugg. Ganska rejäla bitar båda två.

Juldekorerade med några Deer Head Caddis högt upp i träd i bakkastet ( :() och missade som brukligt ett antal hugg under dagen.

Hade en fin båge på en kort stund men den gick upp och ruskade sig loss.

Men det blev en i alla fall. Tog på en Goddard Caddis #12 som "has-ploppades" hem.

Inte så stor, men fin :wub: :

post-11732-0-66024300-1322167693_thumb.j

Härliga fenor!

Redigerad med nöjesfiskare

Publicerat

Någon som bor i Borensberg och vet något om isläget på Gulbäckesjön/Hultesjön/Gäddgölen?

Det var ju snö och minusgrader ett tag men nu har det regnat och varit milt i ett par dagar... håller detta i sig och i kombination med lite vind kanske man kan hoppas på öppet vatten till helgen?

Publicerat
  • Författare

2012 års säsong igång, ny fisk i sjöarna.

Alla är välkomna

IFMetall Östergötland

Jan-Olof Johansson

Publicerat

Hej!

Någon som hunnit fiska i Gulbäckesjön/Hultesjön/Gäddgölen sen säsongen drog igång?

Publicerat

Jag var där för några veckor sedan. När våren kom på allvar (trodde man),dvs innan snön och kylan kom åter. Då var det endast övervintrare i sjön. Sparsamt med vak och endast ett nafs. Fin dag ute i solen dock.

Publicerat

Någon som får något i IF metalls sjöar?

jag har varit ute 5 vändor utan en enda fisk, bara 4 bom.. på 4 pers som aktivt fiskar under hela dagen..

Några tips? :)

Redigerad med Georg Abadir

Publicerat

Jag har varit i gulbäckesjön 2 helger i rad utan en fisk. Sjön är full av grodyngel som kanske påverkar fiskens intresse för flugor. Det kläcker en del i sjön men mycket lite fisk visar intresse för livet på ytan

Redigerad med Magnus

Publicerat

Åk till Risebo istället då det nu kläcker Vulgata.

Guide på Grönland under somrarna.

Har du några frågor om fisket på Grönland eller undrar du hur du ska gå tillväga för att testa på detta häftiga fiske: kontakta mig.

Publicerat

Sedan borde ansvariga för gulbäckesjön som enbart är för flugfiske se till att hålla alla jävla tjuvfiskare/metare borta, ligger mycket bevis runt sjön av räkburkar, powerbaits etc. Ger inget gott intryck av att kontrollen av sjöarna fungerar. När jag har varit däruppe vid sjön så har det kommit en del bilar som vänder så fort de ser att någon är där och flugfiskar. Konstigt att så många kan åka fel i skogen?

Publicerat

Nej folk åker inte så fel i skogen, dels med avseende på dagens teknik samt att det faktiskt står skyltat med namn på sjön, oftast på två platser.. Sist jag var iväg åkte vi förbi gäddgölen, 2 personer stod och fiskade och då sjön låg blank kunde jag notera 5 stora röda flöten.. tråkigt att det ska behöva vara så..

Bättre kontroller vore önskvärt, har blivit kontrollerad en gång men det var vid hovden och där är ju det mesta tillåtet.. Förr när jag sett folk som metar vid flugfiskesjöarna i risebo har jag inte kunnat låta bli att säga till, dock har det en gång nästan resulterat i slagsmål så jag har slutat lägga mig i..

Men vad kan man egentligen göra? Jag litar på att de släpper i fisk som de säger men med avseende på resultatet denna vår vill polarna inte fiska i metallsjöar mer för de känns som att de alltid är tomma.. och det känns ju inte omöjligt att tömma de mindre sjöarna snabbt om ex 6 pers slänger ut 3 räkor/powerbats var och fiskar ett par timmar under rätt förhållanden..

Publicerat

Jag kommer inte att åka till metallsjörna mer, kan lägga pengarna på annat fiske.

Publicerat
  • Författare

När det gäller isättning av fisk sker det i praktiken varannan vecka under säsongen sen är det ju inte alltid det nappar.

Vad gäller Gulbäckesjön så är det en fantastiskt fin sjö som är en av 2 reserverad för flugfiske med flugspö.

När det gäller tillsyn är vi ett antal som arbetar med detta och vi är kontinuerligt ute och vi tar tacksamt emot all

feedback för att stävja alla former av tjuvfiske som på alla möjliga sätt måste stävjas.Vi måste alla hjälpa till

så inte ett fåtal kan förstöra det flertalet av oss sköter på ett utomordentligt sätt.

Hela denna verksamhet drivs dessutom på helt ideel bas utan vinstintresse.

M.v.h.

Jan Olof Johansson

Publicerat

Jan Olof: Vad anser du man bör göra om man uppmärksammar någon som fiskar med flera spön eller otillåtna redskap? vem kan man kontakta?

Ser man till att sätta dit lite folk under en kort period kommer ju ryktet om det sprida sig och får förhoppningsvis en effekt.