Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mer film! Speykast/underhandskast med 15´ 10-11

Featured Replies

Publicerat

Här kommer en filmsnutt till, denna gång med underhands/spey.

Inte min bästa kastdag i höst, lite stelt och halvdålig timing denna dag..

Men så är det, dagsformen speglar sig lika mycket i denna sport som alla andra :D

Hur som helst, hoppas att ni finner detta klipp roande! :wub:

Utrustning: OPTi Powerspey 15´#10-11 med en Classic speyline 10-11 Float (ca 21 meter klump)

Nytt filmklipp! 10-07-06 (filmat 26 juni)

Mycket bra förhållanden, mycket bra dagsform!

Längsta kasten denna dagen sniffade 50meter och hade många kast på 47-48meter :)

Utrustning: OPTi Powerspey 15´#10-11 med en CND Tournament Speyline 10-11 Float (ca 25 meter klump)

http://www.youtube.com/watch?v=zPqXW3WX4gI

Redigerad med Tellis

Publicerat
Här kommer en filmsnutt till, denna gång med underhands/spey.

Inte min bästa kastdag i höst, lite stelt och halvdålig timing denna dag..

Men så är det, dagsformen speglar sig lika mycket i denna sport som alla andra :D

Hur som helst, hoppas att ni finner detta klipp roande! :wub:

Utrustning: OPTi Powerspey 15´#10-11 med en Classic speyline 10-11 Float (ca 21 meter klump)

Jodå, det ser fint ut igen Tellis!

Publicerat

Hej Tellis!

Coolt! B)

Och jag som trodde du var en sån där kortklumps-petare. :D:wub:

Har du gått kurs i trad. spey för någon? Vi håller på att skissa på en kurs med Robert Gillespie i Piteå, intresserad?

Mvh

Stefan

FFF MCCI - MSX

Publicerat
Vi får ta en "speykastardag" ihop! :D

Kanske det ja. Mina kast är ingalunda stilrena, men variation förnöjer! :wub:

Publicerat
  • Författare
Hej Tellis!

Coolt! :(

Och jag som trodde du var en sån där kortklumps-petare. B)B)

Har du gått kurs i trad. spey för någon? Vi håller på att skissa på en kurs med Robert Gillespie i Piteå, intresserad?

Mvh

Stefan

Tjena!

Hehe, visst är det skoj?!

Haha, jodå.. visst petar jag med kort, korta klumpar där det passar bäst.

Men finns det plats och utrymme för långlina så fördrar jag det!

Skönare, mer stillsamt och man slipper hålla reda på en massa skjutlina.. :wub:

Nej, utan det har blivit att man utgått ifrån underhandskastarstilen till att anpassa och baka in den i mer trad. speykastarstil.

Sen fick man ju en del tips på långlina 2005 när jag var hos Syrstad hela sommaren.

Men visst är jag intresserad! Man kan alltid lära sig nya saker och få nya synvinklar på det hela! :D

Shanti; Precis! :P

Redigerad med Tellis

Publicerat

Fan Tellis, du kan ju det här :D Har provat själv med hel lina, men hade lite problem med det.

http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

Publicerat

Stackars spö! Kolla sista kastet! :D:D:D

Snyggt som fan!

Publicerat

eeh... och där hade du en dålig dag!? :wub:

Hur bra kastar du inte på en bra dag då? ... Jag inser att jag ska nog hålla mig till enhands :D

"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"

(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

Publicerat
eeh... och där hade du en dålig dag!? :wub:

Hur bra kastar du inte på en bra dag då? ... Jag inser att jag ska nog hålla mig till enhands :D

Ta det lugnt sporre, jag har fiskat tvåhands i typ 13 år utan att vetahur man egentligen gör. Och 15 år med enhands utan att kunna det heller.. B)

Publicerat

Oj, oj, oj. Antar att du får vara ifred när du tränar. Livsfarligt att vara i närheten :D

Publicerat
Tjena!

Hehe, visst är det skoj?!

Haha, jodå.. visst petar jag med kort, korta klumpar där det passar bäst.

Men finns det plats och utrymme för långlina så fördrar jag det!

Skönare, mer stillsamt och man slipper hålla reda på en massa skjutlina.. B)

Nej, utan det har blivit att man utgått ifrån underhandskastarstilen till att anpassa och baka in den i mer trad. speykastarstil.

Sen fick man ju en del tips på långlina 2005 när jag var hos Syrstad hela sommaren.

Men visst är jag intresserad! Man kan alltid lära sig nya saker och få nya synvinklar på det hela! :wub:

Shanti; Precis! :P

Mer stillsamt??? Ser ju ut som om du brottas med en björn B):D

Publicerat

Med sjutlinan måste han ju mena :wub:

Publicerat

ser riktigt grymt ut, långt! :D

Publicerat

ser ännu grymmare ut i vekligheten kan jag säga!!!

(får slava med filmkameran :D ) hahaha

Publicerat

Tellis

Ser ju ganska likt ut som Knuts långlinestil, har själv bara provat litegranna men det där sista ni gör när ni drar upp undre armen

mot armhålan och rätar ut den övre är det för att få en längre arbetsväg i framkastet eller för att få en högre hastigehet och längre tid att accelerera på?

Hur långa kast gör du med den linan? kastar du med "bara" klumpen :D ute eller är det hela linan :wub:

Stefan Trad speykurs meddela om det blir, kasttränar ni på söndagar numera har varit lite upptagen sista tiden.

// Bosse

Publicerat
  • Författare

Hahaha! B)

Jo förvisso, men så som jag kastar här gör jag sällan när jag fiskar..

Men att gå och smeka ut en speylina + några meter skjutlina är väldigt lugnt och harmonsikt tycker jag.

Distans och fiske går ju faktiskt ganska sällan hand i hand. :wub:

Redigerad med Tellis

Publicerat
  • Författare
Tellis

Ser ju ganska likt ut som Knuts långlinestil, har själv bara provat litegranna men det där sista ni gör när ni drar upp undre armen

mot armhålan och rätar ut den övre är det för att få en längre arbetsväg i framkastet eller för att få en högre hastigehet och längre tid att accelerera på?

Hur långa kast gör du med den linan? kastar du med "bara" klumpen :D ute eller är det hela linan :(

Stefan Trad speykurs meddela om det blir, kasttränar ni på söndagar numera har varit lite upptagen sista tiden.

// Bosse

Menar du i bakkastet?

Dels är det för att forma D, eller i detta fallet, V-loopen i bakkastet och för att få bra höjd i kastet (ett högre kast har större potential att flyga längre). Detta gör man ju egentligen i alla former utav underhandskast/speykast men rörelsen här blir såpass mycket större när linan är såpass lång (ca 21 meter klump), annars fastnar för mycket lina i vattnet.

Och det är klart, kaströrelsen blir ju längre med dessa stora rörelser och därav mer yta att lägga in energi på. B)

Hoppas att jag var tydlig nog B)

Jag kastar med klumpen (21m) + 1.5-2meter överhäng, sedan skjuter jag resten.

Linan är ca 42 meter i orginal modell men jag har förlängt min med 15m extra skjutlina! :P

På filmen är de längsta kasten kanske runt 43-45m. Längsta kasten hittills med det "kitet" är runt 50m.

Ska se vad man kan göra om man kapar klumpen och slänger på nylon som skjutlina! :)

Magnus, Rednil; Tackar så mycket! :wub:

Publicerat

Imponerande så det förslår.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Tellis jag menade inte i bakkastet utaan menade sista delen av famkastet där du går in med den undre

armen mot den övre armens armhåla. istället för att som med en kortare klump sluta mer mot magen.

Inte lätt att förklara vad man menar

// Bosse

Publicerat
  • Författare
Tellis jag menade inte i bakkastet utaan menade sista delen av famkastet där du går in med den undre

armen mot den övre armens armhåla. istället för att som med en kortare klump sluta mer mot magen.

Inte lätt att förklara vad man menar

// Bosse

Ahh, då är jag med! ;)

Det är helt enkelt att få upp höjden på hela kastet.

Jag drar buttdelen mot en högre avslutningspunkt (bröstet) än vid "vanliga" klumpar, där jag som du skriver drar den mer ner mot magen.

Sedan följer jag med lite i rörelsen för skjutlinans skull samt att jag höjer upp spötoppen högt för att linan ska få skjuta i ett så högt plan som möjligt.

Hoppas att det blev rätt denna gång! :angry:

Redigerad med Tellis

Publicerat

Tack! då har även jag äntligen fattat vad som var uppenbart för andra ;)

Publicerat
Ahh, då är jag med! :angry:

Det är helt enkelt att få upp höjden på hela kastet.

Jag drar buttdelen mot en högre avslutningspunkt (bröstet) än vid "vanliga" klumpar, där jag som du skriver drar den mer ner mot magen.

Sedan följer jag med lite i rörelsen för skjutlinans skull samt att jag höjer upp spötoppen högt för att linan ska få skjuta i ett så högt plan som möjligt.

Hoppas att det blev rätt denna gång! :D

Som vanligt då :)

Nä men nu når du ståndplatser nedom palisadväggen från land på Skivedsidan, respekt ;)

//T.L.

Publicerat

Som Thomas skriver........RESPEKT!!! ;)

"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan