Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269210 Var ute idag och premiär speyade för året. En jävla massa snö för att komma åt vattnet. Nu är jag ny på detta med långa linor, denna är väl inte överjävlig lång men bra mycket längre än mina 12 meters klumpar. Jag har ju en ganska kort stroke( lämplig för kosekastning) tror jag med klump och slet nu nått för jäkligt med att förlänga den för lång lina. Har väldigt svårt för att jobba ut med underarmen i bakkastet så det blir lite kort sträcka kvar till framkastet. När man nu försöker använda kroppen lite i kastningen skall man sträva efter att jobba med kroppen först sedan armarna eller skall det vara samtidig rörelse?, nu menar jag kroppen fram bak för att förlänga stroken och inte vridning för vinkling Dagens träning var switchkast med ca 25-27 meter lina inklusive tafs utanför spöet Sedan tycker jag det är svårt att se hur looparnas er ut när man själv står bakom linan, skulle ha filmat men videokameran har jag tappat i golvet en del kast blev nog bra men en del var ju skrattretande dåliga. Men nu skall det övas. Skall försöka fixa en videokamera och kanske filma lite, lite lättare att få hjälp då och sås er man ju ganska mycket själv vad som är problemet då. Men nog faan sliter detta mer på kroppen än kort klumpkastningen // Bosse Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269217 Kolla filmerna som Tellis postat. Där har du en vettig teknik för att nå långt, både med korta och långa linor. Observera speciellt övre handens position innan framkastet startar, där har du grunden till bra, långa kast. Gäller inte bara för långlina, utan öven för vanliga kortklumpar. "The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..." "Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..." Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269223 Jag har kastat lite med en 17.5m lina de senaste två dagarna. Det är faktiskt riktigt roligt. Iof bara från låg flytbrygga, har svårt att tro att jag kommer tycka det är kul när man står ute i vattnet. Redan 17.5meter lina börjar kräva att man funderar lite på hur man börjar kastet om man vill få ut några fina kast. Sitter och funderar över att köpa någon riktig speyklump så att man har något bättre att träna med, men är lite osäker på vad man ska ha. Vad kör du med Bosse? "The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..." "Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..." Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269239 Jag har kastat lite med en 17.5m lina de senaste två dagarna. Det är faktiskt riktigt roligt. Iof bara från låg flytbrygga, har svårt att tro att jag kommer tycka det är kul när man står ute i vattnet. Redan 17.5meter lina börjar kräva att man funderar lite på hur man börjar kastet om man vill få ut några fina kast. Sitter och funderar över att köpa någon riktig speyklump så att man har något bättre att träna med, men är lite osäker på vad man ska ha. Vad kör du med Bosse? Är det inte dags för Roger att skriva något här. Han kör väll mycket med detta och har gjort under lång tid. Mvh P-A Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269246 Laxkungen? Han har om jag inte missuppfattat allt gått över mer till korta linor på äldre dar Långa linor kommer nog aldrig vara något jag använder vid fiske, iaf inte i större utsträckning. Men som teknikträning känns det riktigt givande. "The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..." "Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..." Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr Författare comment_1269271 Peter jag kör med en loop classic spey #10-11 på en LTS X1 14,6 joda Tellis har mycket fin teknik, har kollat mycket på det klippet, väldigt Syrstad inspirerat. Du har helt rät med armarna att komma upp högt, men med kortklumpen går det att lättare att hiva bra ändå. Men det käns kul att prova på detta den flyger ju på ett helt anatt sätt än kortklumparna, käns som långsammare på nått vis. // Bosse Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269272 Laxkungen? Han har om jag inte missuppfattat allt gått över mer till korta linor på äldre dar Långa linor kommer nog aldrig vara något jag använder vid fiske, iaf inte i större utsträckning. Men som teknikträning känns det riktigt givande. Har han gått över till den mörka sidan!! Sist jag pratade med han så pratade han om full line spektakel hela vägen. Har du hört något om hur det går i skottland eller har han inte åkt än? Angående långline fiske så skall jag prova på det i sommar om jag bara får tummen ur och köper mig en ny två hands utrustning och skall försöka hitta någon trevlig gammal lång DT att köra med. Mvh P-A Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269285 Jag har iaf uppsnappat prat om AFS klumpar Han kanske använder långlinor också, jag är osäker. Han åker till skottland imorgon om jag inte minns helt fel. "The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..." "Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..." Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269287 Har han gått över till den mörka sidan!! Sist jag pratade med han så pratade han om full line spektakel hela vägen. Har du hört något om hur det går i skottland eller har han inte åkt än? Angående långline fiske så skall jag prova på det i sommar om jag bara får tummen ur och köper mig en ny två hands utrustning och skall försöka hitta någon trevlig gammal lång DT att köra med. Mvh P-A Du är välkommen till bästkusten, och DT-linor har jag om du vill ha! Personligen så gillar jag långlinor, är långt ifrån någon duktig kastare men jag tycker det är mest harmoniskt att gå med längre klump och slippa skjuta så mycket lina. Det är inte så väldans ofta jag känner att det är motiverat med så mycket längre kast än 20-25 meter och då är det praktiskt med långklump. Använder relativt långa spön, och då tycker jag inte det krävs särskilt mycket kraftinsats, mer krut får då läggas på själva spöföringen istället. http://shantifly.blogg.se Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269293 Jag har iaf uppsnappat prat om AFS klumpar Han kanske använder långlinor också, jag är osäker. Han åker till skottland imorgon om jag inte minns helt fel. Ja just det dom åker imöra, har bjudit hem minken på middag i maj så jag får väll fråga ut honom då. Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269294 Du är välkommen till bästkusten, och DT-linor har jag om du vill ha! Personligen så gillar jag långlinor, är långt ifrån någon duktig kastare men jag tycker det är mest harmoniskt att gå med längre klump och slippa skjuta så mycket lina. Det är inte så väldans ofta jag känner att det är motiverat med så mycket längre kast än 20-25 meter och då är det praktiskt med långklump. Använder relativt långa spön, och då tycker jag inte det krävs särskilt mycket kraftinsats, mer krut får då läggas på själva spöföringen istället. Låter som en bra deal, skall bara fixa en stabil 17 fotare så kör vi då. Vi får ta ett snack om det på träffen jocke. Mhv P-A Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269323 Jobbigare med speykastning? Med rätt utrusning, träning och muskeluppbyggnad tycker jag att det inte är så jobbigt. Det är precis som då man kastar med klumpar till stor del frågan om teknik. Lyftet av linan skall vara så bestämt att linan sedan landar (helt kort) på rätt ställe. För att veta vad som är rätt ställe måste man också prova vad som är fel ställen. Därefter är det tajmingen då framkastet skall sättas in. Framkastet liknar ett vanligt framkast som man gör då man kastar ett övehandskast. Det är ju dock här mer tillåtet att använda den övre armen, detta som oftast är förödande om man kastar med klumpar. Ja ett speykast tar längre tid, det är en fördröjning då linan rullar ut och då kan man inte göra så mycket mer än att beskåda "spektaklet", men ibland känns det som det finns en del magi med i spelet. Det kan vara bra att släppa en del på greppet kring handtaget då kastet rullar ut. Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr Författare comment_1269336 Jobbigare med speykastning? Med rätt utrusning, träning och muskeluppbyggnad tycker jag att det inte är så jobbigt. Det är precis som då man kastar med klumpar till stor del frågan om teknik. Lyftet av linan skall vara så bestämt att linan sedan landar (helt kort) på rätt ställe. För att veta vad som är rätt ställe måste man också prova vad som är fel ställen. Därefter är det tajmingen då framkastet skall sättas in. Framkastet liknar ett vanligt framkast som man gör då man kastar ett övehandskast. Det är ju dock här mer tillåtet att använda den övre armen, detta som oftast är förödande om man kastar med klumpar.Ja ett speykast tar längre tid, det är en fördröjning då linan rullar ut och då kan man inte göra så mycket mer än att beskåda "spektaklet", men ibland känns det som det finns en del magi med i spelet. Det kan vara bra att släppa en del på greppet kring handtaget då kastet rullar ut. Lite jobbigare käns det ju nu med 55 gram utanföär stångtoppen mot de 42 som jag är van, käns då så i axeln i alla fall kan ju också bero på att jag spänner mig mera nu när jag skall lära mig på nytt. Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269339 Jag gissar på att mycket av hemligheten beror på vad man har haft för teknik när man tidigare använt korta klumpar. Har man en teknik med ev passiv övre hand, och en kompakt och kort rörelse, kan man nog stöta på lite problem. Göran Anderssons stil är det jag direkt tänker på. Lär vara hopplöst att styra långlinor på sådant sätt. Om man istället använder något liknande syrstadsstilen, alltså en betyderligt mer aktiv övre hand, och en längre, yvigare stroke, stöter man nog inte på samma problem. Min egna teknik är nog ganska lik dem syrstadarna använder, och jag har inga större problem att anpassa mig till längre linor(om nu 17.5m kan räknas som längre). Jag har kikat lite på CND´s tournamentlinor, och är lite småsugen. Med en längd på runt 25meter borde den vara någon att bita i när man knappt är en tvärhand hög "The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..." "Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..." Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr Författare comment_1269342 Jag gissar på att mycket av hemligheten beror på vad man har haft för teknik när man tidigare använt korta klumpar. Har man en teknik med ev passiv övre hand, och en kompakt och kort rörelse, kan man nog stöta på lite problem. Göran Anderssons stil är det jag direkt tänker på. Lär vara hopplöst att styra långlinor på sådant sätt.Om man istället använder något liknande syrstadsstilen, alltså en betyderligt mer aktiv övre hand, och en längre, yvigare stroke, stöter man nog inte på samma problem. Min egna teknik är nog ganska lik dem syrstadarna använder, och jag har inga större problem att anpassa mig till längre linor(om nu 17.5m kan räknas som längre). Jag har kikat lite på CND´s tournamentlinor, och är lite småsugen. Med en längd på runt 25meter borde den vara någon att bita i när man knappt är en tvärhand hög Är väl ioch för sig skolad i syrstadstilen jag också, inga egentliga problem att kasta linan men känner att för att nå distans och snygga kast måste jag jobba på stroken. Skall medela kollegerna på jobbet i morgon att jag skall jobba fram en ny stroke, får se hur de reagerar Men det är väl övning övningsom gäller samt lite filmning och analys Rapport
Publicerat April 13, 201016 yr comment_1269343 Du ska nog egentligen inte lyssna allt för mycket på mig, för det är en jäkla skillnad på ~17 och 20+m belly... Min ihopklippta lina flyger inte riktigt bra genom luften, och man får verkligen kämpa för att få upp hastighet och snygga linbågar. Strax under 20meter skjut är vad jag mäktar med om det skall vinklas lite, och då är det bryggkastning och gynsam vind. Ska försöka få tummen ur och beställa en riktig långlina, och sedan åka ut i skärgården där man kan vada lite och se om det går att få någon fason på det hela. "The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..." "Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..." Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr comment_1269348 Jag tror att man skall lära sig speykastandet succesivt, har man tunga och svårkastade grejer är risken den att man tröttnar helt. Eftersom jag i alla fall tills vidare inte har så höga ambitioner håller jag mig till "light.versionen" som består av ett Winston BII x 14 fot #8/9 och en Hardy Mach II lina som har en klumplängd på bara 55 fot.Visst , jag har ett Scott ARC 15 fot #10/11 som jag brukade speykasta en long bellylina med det var lite mer ansträngande fast aktionen i spöt kändes lämplig för ändamålet. Redigerad May 20, 201313 yr med magnolia Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr Författare comment_1269399 Jag tror att man skall lära sig speykastandet succesivt, har man tunga och svårkastade grejer är risken den att man tröttnar helt. Eftersom jag i alla fall tills vidare har så höga ambitioner håller jag mig till "light.versionen" som består av ett Winston BII x 14 fot #8/9 och en Hardy Mach II lina som har en klumplängd på bara 55 fot. Visst , jag har ett Scott ARC 15 fot #10/11 som jag brukade speykasta en long bellylina med det var lite mer ansträngande fast aktionen i spöt kändes lämplig för ändamålet. Jo men nu var jag ju ute efter att gå från korta klumpar till långa linor, så då tänkte jag att men skulle ta tjuren i hornen på en gång och lära sig med lång lina men som sagt det är ju tyngre helt klart...... men du kanske har rätt i att man borde gå via en medel lång klump först mellan 15-17m för att sen gå på de långa // Bosse Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr comment_1269405 Låter som en bra deal, skall bara fixa en stabil 17 fotare så kör vi då.Vi får ta ett snack om det på träffen jocke. Mhv P-A så kan vi t fjollkastning med myggspön efter det med DT linor Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör! Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr comment_1269790 Jo men nu var jag ju ute efter att gå från korta klumpar till långa linor, så då tänkte jag att men skulle ta tjuren i hornen på en gång och lära sig med lång lina men som sagt det är ju tyngre helt klart...... men du kanske har rätt i att man borde gå via en medel lång klump först mellan 15-17m för att sen gå på de långa// Bosse Jag tyckte framför allt att du hade tunga grejer. Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr Författare comment_1269804 Jag tyckte framför allt att du hade tunga grejer. Aha då förstår jag, och jag håller med det var tungt men det är väl en vanesak kanske Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr comment_1269966 Tyckte själv att det kändes rätt tungt då jag för första gången i år övade speykast vid ån. Däremot tror jag inte att det var så ansträngande då jag förra året kastade en hel del med tekniken. Just nu känner jag mig sliten eftersom jag de senaste veckorna har tränat kastteknik, div. varianter två-fyra timmar om dan, nu måste jag vila ett par dar då det verkligen känns i kroppen. Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr Författare comment_1269971 Övar lite lättare nu sitter på en stol framför TV:n och svingar spöbutten, Bra för att komma i gång med vänstern som är riktigt svag Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr comment_1270012 Jag gissar på att mycket av hemligheten beror på vad man har haft för teknik när man tidigare använt korta klumpar. Har man en teknik med ev passiv övre hand, och en kompakt och kort rörelse, kan man nog stöta på lite problem. Göran Anderssons stil är det jag direkt tänker på. Lär vara hopplöst att styra långlinor på sådant sätt.Om man istället använder något liknande syrstadsstilen, alltså en betyderligt mer aktiv övre hand, och en längre, yvigare stroke, stöter man nog inte på samma problem. Min egna teknik är nog ganska lik dem syrstadarna använder, och jag har inga större problem att anpassa mig till längre linor(om nu 17.5m kan räknas som längre). Jag har kikat lite på CND´s tournamentlinor, och är lite småsugen. Med en längd på runt 25meter borde den vara någon att bita i när man knappt är en tvärhand hög CND LDF Turnament linorna är mkt bra linor. 10/11 linan är 82' (25 meter) och 66 gram. Denna linan har jag til CND Salmo Salar 15'6" Linorna är mkt lättkastade, största vikten är plasserat nära spötoppen. Linorna är Gravity point; dom sista 15' i spetsen är reversed, detta för at gjöra et bättre överslag av spets och tafs. Linorna tål ochså et bra fäste på vattnet pga mesta vikten ligger i D-loopen som inte fästes på vattnet. Redigerad April 14, 201016 yr med Norrbaggen Norrbaggen Rapport
Publicerat April 14, 201016 yr comment_1270052 Tack så mycket Norrbaggen! Brukar folk använda de där klumparna i full längd, eller klipper man ner dem? Vad använder man för tafs till långlinor? "The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..." "Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..." Rapport