Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Västkustöring på 2,5 kilo och över

Featured Replies

Publicerat

Jag är lite nyfiken på att få en större och kanske bättre bild över hur stor öring vi har här ute i havet.

Gör denna tråd så vi kan samla in rapporter på flugfiskade havsöringar på över 2,5 kilo.

Inte bara aktuella och kommande rapporter, utan också gamla dokumenterade rapporter. Ungefärlig fångstplats (om ni nu inte vill säga exakt) och vilken fluga som användes. Foto är skoj också!

Snacket kan vi sköta i den andra mega-tråden, bara rapporter här :)

Jag hade tänkt mig att ha ett stort upptagningsområde så vi kan ju säga Halland-Gbg-Bohuslän.

Hade tänkt att sätta gränsen vid 3 kilo men risken är ju att denna tråden hamnar på sidan 22 då....

Har nu instiftat ett pris till Årets Västkustöring bara för att det är så himla skoj att ta del av era rapporter.

Jag är enhällig jury och till viss del mutbar :)

I sann Edge-anda är det inte nödvändigtvis den största fisken som vinner. Även själva storyn, skicket och konditionen på fisken samt omständigheterna runt själva fångsten som kan vara avgörande. Med andra ord - den fångst som fascinerar mig mest är den som vinner!

Fortfarande försöker vi hålla oss runt eller över 2,5 kilo

Fortfarande gäller det fisk tagen i området Halland - Bohuslän och det skall vara kustfångad öring. Ingen å och inget båtfiske/trolling... Åsså på fluga och flugspö såklart!!

Tävlingstiden går ut den 15:e oktober då det är sista dagen innan fredningen i Göta Älvs mynningsområde. Men det skall fortfarande vara utanför Älvsborgsbron för att räknas som kustfångad :)

Alla Edgemedlemmar får vara med och tävla - utom jag. Risk för jävsförhållanden med juryn då.....

Ni vinner äran och en mycket vacker statyett med gravyr ;D

post-1679-087249400 1286397332_thumb.jpg

post-1679-016050200 1286397339_thumb.jpg

post-1679-029888000 1286397345_thumb.jpg

post-1679-041449800 1287731067_thumb.jpg

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

• Svar 81
  • Visningar 71,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Skickar upp en urgammal tråd. Har ju fångats o rapporterats in en hel del fisk över 2,5 i GBG tråden sen 2011. Vet att jag satt själv o dregla här som nybliven flugfiskare 2010, och jag kommer ihåg To

• Guest dräparn
    Guest dräparn

Denna länk använder jag för att räkna ut smidigt. http://www.henric.nu/

• Mäktigt, å Grattis till en riktigt fin fisk tiger!

Publicerat

Kul idé Håkan!

Efter dryga tjugofem års flugjagande på västkusten har jag bara tre stycken över 2,5 kg. ( dessutom nån på spinn, men det var ju inte det det handlade om.. )

- 2,8 kg  Draget, Onsala, i augusti för dryga tio år sen. Streamer med silverkropp & svart vinge strl 8

- 2,7 kg  Norr om Strömstad, juni -03, minns ej flugmönster

- 3,4 kg  "Insidan" av Onsala, april -07, 67 cm. Magnus strl 6

Dessutom tre stycken ( 2,8 - 3,2 och 3,7 kg ) tagna i Strömsån, Strömstad, men de är ju "å-fångade" och räknas ju inte riktigt som "kustfångade", eller hur?

/ PÄR 

Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

Publicerat

Hej!

17års fiske vid kusten om än ganska så sparsamt fiske har gett mig två fiskar på 2.5 eller över.

90- 63cm och 2.5kg saltkällan munkedal april och förövrigt den första havsöring jag fick ;D(nybörjartur)

97- 63cm 0ch 2.6kg premiär fisk från lökebergs kile 1 mars.

Bägge fiskarna var silverblanka och i bra kondition och nu väntar jag som många andra på en 3kilos  ;D.

En anings piggare samt några hg lättare

Publicerat

Hej!

Kul tråd Håkan! Hoppas att den fylls på så man inte tappar hoppet.... ::)

Jag lägger upp mitt västkust PB  ;D

04.10.14 vid Nya Varvet, en knallorange fluga med hantelögon som syns nere i det högra hörnet.

Vikt: 2.65kg längd: 60cm ( Samma fisketur hjälpte jag en utav de öldrickande gossarna med håvning av en i samma strl - härlig kamp på ett biltema UL-haspelspö ::))

Den mindre öringen vägde 1kg och var 45cm.

(Jag har tagit en längre öring 63cm men den var mager å vägde precis under 2kg - tagen i Torslanda-området)

Mvh/

Magnus

Publicerat

Datum:06.07.13 Havsöring 2,750kg 63cm

Plats:Lilla Varholmen

Fluga:Wolly Bugger

"Den som säger att lycka inte går att köpa för pengar. Har aldrig köpt ett nytt flugspö"!

Publicerat

Mitt bidrag är 3,6 kg och 67 lång tagen på en zonker (olivförgad) den 27 maj i år. Något söder om billdal.

Men jag satsar stenhårt på att få flera bidrag till 2,5 kilos klubben.

10582661.jpg

Publicerat

Trots ett ganska idogt fiskande kan jag bara lägga en till listan. 2,9 kg vid tångudden med hjälp av flytring 1998 samt en havsöring på 60 centimeter från strömsund hisingen 05 som borde vägt över 2,5 men icke, smal som en slips trots juli vägde den bara 2 kg. Enligt uppgift blir långvandrande öring större. Ju mer flikig kusten är så stannar öringen nära födelseplatsen. Hallandsåarna har större möjlighet att producera stor öring. Källa: Brodde Almer Ett flertal öringar födda i Halland återfångas i oslofjorden så vem vet var den stora öringen har sin gång??

Publicerat

Tja, jag har tre fiskar över 2 fot (62 cm)

Första på 2,8 och 64 cm var en vacker påsköring 2005

Den andra i fjol på lite drygt 2,5.

De 2 andra har jag fått i år 62 cm och 65 cm 2,6kg och 2,8 kg.

För övrigt har det varit mycket stor fisk i år, jag har lyckas ta 6 fiskar på 2 och över. Dessa storlekar på HÖ brukar vi lyckas ta en per säsong i vanliga fall. Jag hoppas det är en trend  ;D

Fisken Simmar ;)

Presentation av LUMI

Publicerat

Sorry, glömde var någonstans. Alla fiskarna är tagna norr GBG (Marstrand och Tofta området).

Jag bor i området så dessa är mina hemmavatten  ;)

Fisken Simmar ;)

Presentation av LUMI

Publicerat

Om jag kommer ihåg rätt har jag fångat 3 västkustöringar i havet över 2.5 kg. Jag har ingen iår men ifjol blev det en på 2.5 och en på 2.6. Året innan fick jag en på 3.0 på premiären (64 cm) . Jag sitter på jobbet och har inga bilder men jag skall kika på hårddisken hemma.

Publicerat

Hoppas bilden kommer med

Plats: väst om Tjörnbron

Fluga: Svart Wolly Bugger variant ( dubbad kropp med självlysande flash, något blyad)

Vikt: 3,7 kg

Pb_3.7_kg.jpg

Publicerat
Wow! Den var snygg!

När tog du den??

Tjenare Håkan,

Glömde skriva när. Den steg på en sen sommarkväll 2004 så den har ett par år på nacken. Hade klämt av toppen på mitt #5 spö (ca:40 cm i bildörren) så det var stelt som skaftet på en piasavakvast o tafsen var tunn. Men den blandade känslan av nervositet o glädje som jag kände när jag såg stjärtspolen virvla i ytan första gången hoppas jag alla får uppleva. Fångstplatsen har genererat ett flertal fiskar runt 1,5 - 2 kg och även en del större som slitit av grov tafs :'( . Men det är väl tjusningen, bara att veta att de stora finns där :).

/Martin

Publicerat

63 cm 3.0 kg

Tog den på klass 4-5 på en svart streamer sommmaren 2005 på Styrsö i gbgs skärgård

Örutom att jag ser ut som sju svåra år så är fisken väldigt grann.

Publicerat

Bra idè att samla in lite fina rapporter från THE WEST COAST AREA.

Här kommer mitt bidrag från i år:

Västkustsilver 2,5 kilo, 63,5 cm :). Premiär Havsöring från den 1:a April i GBG området (Hakefjorden, Kode)

http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/imag...00-DSCN6258.JPG

Förövrigt så var det min första havsöring på fluga.... ;):)

Först när det sista trädet huggits ner,

Först när den sista floden blivit förgiftad,

Först när den sista fisken fångats,

Först då -

Kommer människorna att upptäcka,

Att pengar inte går att äta...

- Hopi Indian ordspråk -

911 WAS AN INSIDE JOB!

Publicerat
  • Författare
Hej gubbs

Jag väger inte fisken särskilt ofta men jag har fått ett gäng mellan

58 och 62cm i riktig god kondition och dom borde väll väga

något sådant där. Har en jag vet säkert som vägde 2.5kg rensad

och den var 60cm så det var bra kondition på den.

Mvh P-A

Ingen millimeterprecision på rapoorterna i denna tråden. Jag är mest nyfiken på fiskarna uppemot 3 kilo och mera i angivet kustområde!

Längderna kan ju variera rejält som bekant - eller rättare sagt konditionen. Förra året fick jag en havsöring på 74 centimeter. Men inte fan platsar den här ändå då den vägde 1,9 kilo..... :)

Kul att så många ändå lägger in sina storfiskar här.

Jag skall ordna med ett årligt pris till årets Havsöring, och resultatet lär vi få fram någon gång i oktober!

Publicerat

2,6 kg, 61 cm, utanför särö den 26:e maj mitt på dagen tagen på polar magnus. Inga lika stora under säsongen men ganska många fina runt 1,5 kg. Nu är det torsk som gäller, gott om det finns det, riktigt kul :) Joala, din firre är verkligen helt magnifik  ;D

Publicerat

Hej!

Fångade en havsöring på 2,5 kg och 69 cm den 2 april i år. Jag fiskade utanför Bovallstrand. Det är tydligt att fisken var ovanligt lång/smal  :) när jag jämför med måtten på de andra fiskarna som publicerats här. Ni ser fisken på bilden nedan.

Har för ett antal år sedan fångat en fisk med liknande vikt på ungefär samma ställe. Det var i juni så den var betydligt fetare.

Publicerat

så här är formeln för HÖ

Beräknas enligt: fultonvärde = vikt * 100 / längd^3

Publicerat

Denna länk använder jag för att räkna ut smidigt.

http://www.henric.nu/

Publicerat
Konstig öring på det priset tycker jag...  ;D
Håkan skall ha all kred för sitt arrangemang och ett pris som man ideelt sponsrar med kan t om va kråka och ändå vara en trofé. Jag skulle gärna vart med på tävlingen men 30 centimetarne är ej välkomna.
Publicerat

Här är min största tagen vid femtevik på getterön.

Påskdan-06 2.6 kg 59 lång

Publicerat

Jag som är Losmopedos "fiskevän" som han skulle tjata på ang bild. Han har dock inte nämnt ngt om det så jag får väl lägga upp en bild helt frivilligt då. Hade som många andra dunderfiske lördagen den första september, säkert mkt pga milda sydliga vindar. 24 landade öringar på tre personer under några timmar med topp på 2,45kg samt 1,7kg.

Bilden föreställer min något färgade hanfisk på 57 cm o 2,45kg.

Lägger till en bild jag fick härom dagen av Lundberg som visar hur jäkla fet firren var.

post-2097-1189936788_thumb.jpg

DSC00406mindre.JPG_thumb

Saltvattensgalenskapen är ett faktum!!!

Publicerat
  • Författare

Tiden går fort och nu är det snart dags för en ny omgång med ett vackert minnespris :)

Kom in med era rapporter på havsöringar på runt 2,5 kilo och över under den kommande säsongen!

Vi håller oss till västkusten, Halmstad och norrut.

Flugfångad fisk gäller och den skall vara tagen i havet.

Inte säkert att den största fisken vinner. Även berättelsen och omständigheterna avgör och jag är den enda jurymedlemmen i tävlingen.

Tyvärr försvann bilder och lite inlägg i vintras så jag passar på att återigen gratta Joala och hans fina öring i förra årets omgång :)

post-32-1205177265_thumb.jpg

post-1679-1224246630_thumb.jpg

Publicerat

Tja Håkan vi får väl lyfta denna tråden då ;-)

En liten berättelse om hur "enkelt" flugfisket kan vara ibland  :P

Rola ringde under dagen till jobbet och meddelar att han skall ut trotts dåliga förhållanden (lite vind, so och usel amplitud på tidvattnet = lite ström). Fiskesuget gör sig påmint och en trevlig kväll med en gammal god vän i detta vädret är aldrig fel - så jag ringer hem och övertalar frun att jag kan smita ut efter jag lagt 5 åringen att sova  ;)

Ringer Rola på vägen ut i bilen och får en nedslående rapport om fiskeförhållanderna men säger att jag kommer ändå och bjuder honom på kaffe.

Kommer  på plats kring 21 draget och pumpar ringen och knyter på en liten fiskimitation. Börjar paddla ut mot Rolas position vid ett fristående grund och märker till min fasa att ringen läcker som ett såll.... :'(

blubb blubb blubb låter det hela tiden....

Hmmm :(

Paddlar ut i alla fall och meddelar min situation till Rola som mest nickar till svar och sedan mumlar han något om stora vak...

Jag glömmer bort min sakta sjunkande ring och drar ut löslina på linbrickan och börjar spana efter vak jag med...

Se där, ett rejält vak inom kasthåll och fluga flyger iväg i den riktningen. Några korta hemtvistningar och det härliga rycket kommer. Krokar på som det bör och #5 spöt böjer sig härligt av tyngden av en redig knake till öring. Upp kommer en fet stjärtfena och rör runt i ytan så det sprutar vatten.

Drillningen blev lång och mitt i fighten blir jag brutalt påmind om min sjunkande ring.....

jag sitter nu som ett V med vattennivån oroväckande högt upp på mina vadare...

Meddelar Rola att jag får paddla iland för att avsluta fighten där...

Någon minut senare landar jag en fin öring på +2 fot och 2,7 kg - Härlig känsla. Dax för det utlovade kaffet  ;)

Vi får även några fler fina fiskar under kvällen/natten och Rola drar av linan i en grym öring innan vi ger oss för denna gången - men vi kommer tillbaka till västkustens silver, det gör vi alltid  :-*

Fisken Simmar ;)

Presentation av LUMI

Publicerat

Då  var det dags igen, har flyt just nu  ;)

Det är fredag 9:onde Maj och vädret är egentligen för bra för fiske men fiskesuget mal på och med vetskap om att det inte blir någe mer fiske på ett tag då familjen behöver full atention de närmsta 2 veckorna så är det bara att passa på då kära hustrun gett â€Âklarteckenâ€Â. Ringer fiskepolaren Rola och frågar vad han gör denna fina kväll. Får till svar att han är och fiskar en annan art…. (nu ?). han kommer med någon vag förklaring om att han blev medbjuden på fiske och såg egentligen ingen anledning till att tacka nej  ;) De hade dock fått en sådär 20 var..så…  :laugh:

Med order från Rola om rapporter under kvällen/natten så beger jag mig ut till kustbandet norr GBG där vi brukar fiska. En av favoritplatserna är utvald för dagen. Tillgång till djup för öringen där den kan hitta stagg är av vikt nu när fisken gått över till mer fiskdiet och särskilt de stora öringarna. Pumpar ringen (som nu är lagad  ;) ) och börjar paddla ut i det varma vattnet (15,6 grader) och funderar på hur man kan hitta en fisk med så lite ström och klart vatten. Vinden är mycket svag och inga vak syns till. Fiskar av alla hot spots men utan en dragning. Vid 23 tiden ser jag ett par vak men inget stadigt utan bara utspridda vak. Jag börjar paddla inåt för att avnjuta en kopp java och lägger några kast på vägen in. Helt plötsligt så stannar flugan i hemtagningen och det blir tungt…

Krokar på och upp ur vattnet kommer en magnifik öring i ett riktigt luftsprång. En riktigt lång hård fight följer och lite skakis blir man när man vet vad som sitter i andra ändan på linan…..  :P

Paddlar in till land för att landa fisken då jag har som vana att inte ha med mig håv i ringen …

Strandar fisken och ser att den blir en ytterst fin gravfisk (kanske till midsommar?). Fisken var en hane på 63 cm ( + 2 fot) och 2,8 kg. Ringer givetvis Rola och berättar vilken fin öring som ligger i tången framför mina fötter och frågar lite tyket… vad hette den fiskarten du fiskade  ;) (lätt att vara stursk när man har flytet, jag vet att jag kommer få igen snart… :angel:)

Nattfisket som följer är inte på topp en smal 50 cm:are och en liten på ca 30 får simma tillbak och äta upp sig. Kör hem i mörkret med ett leende på läpparna… Bästkusten……  ;D

Fisken Simmar ;)

Presentation av LUMI