Tekniker - Röding
11 topics in this forum
-
Varför är rödingen oftast så frånvarande? till och med långa perioder... Har upplevt själv och vet andra som gjort det också... Att det plötsligt dyker upp röding i ett vatten där man trodde det bara fanns öring efter några års fiskande... Eller att fellet egentligen är att det finns mest öring i ett vatten och mindre röding....tills en dag det blir en enorm röding...Bonanza..
-
-
- 16 replies
- 2.2k views
- 1 follower
-
-
Hej alla glada fiskare... Jag har "tjuvläst" ett tag på forumet, men nu är det väl dax att bli medlem och kunna dela med sig åxå! Jag fiskar mycket i Jämtland på somrarna, men har aldrig fiskat i Offerdalsfjällen, öster om Mjölkvattnet. Finns det någon här som har fiskat i området? Strömmen mellan Skuolkenjaure och korsvattnet ser t.ex. giftig ut på kartan. Några tips? /Daniel
-
- 4 replies
- 27.1k views
-
-
Hej hopp, Nyss hemkommen efter en knapp veckas fjällfiske. Fick avbryta i förtid när regnandet aldrig ville upphöra ? Vi har fiskat öring/röding i fjällsjöar där vi haft tillgång till båt. Dagtid var fisket mycket bra och både öringen o rödingen tog villigt såväl torrflugor som streamers. Det vakade sporadiskt och prickade man ett vak tog de som regel nästan vad som helst. Det som syntes på ytan var enstaka nattsländor o harkrankar. På kvällarna och nätterna var det betydligt trixigare. Öringarna klappade på som vanligt men rödingen var svårflörtad. De vakade frekvent med sina karaktäristiska försiktiga "nymfvak", som om de lugnt och metodiskt kryssade…
-
-
- 1 reply
- 1.4k views
-
-
Jag hade ju med en kortare fjällartikel i årets mässtidning för Sportfiskemässan som nu tyvärr inte delas ut på mässan. 8000 tryckta ex som tyvärr får återgå till pappersmassa... Känns onödigt att inte sprida den alls så här kommer den. Digital blädder finns här: https://issuu.com/edgeflyfishing.com/docs/sportfiskemassan2020/8 Fixa fjällturen - fulväderfiske ger nya möjligheter Text: Jonas Nordigårds Foto: Jonas Nordigårds & Didrik Nordigårds Sommarens fiskeupplevelser kryper allt närmre och om några månader ska vinterns planering ta form i ännu ett oförglömligt fjälläventyr. För oss som känner de vindpinade viddernas oemotståndliga dragn…
-
-
- 4 replies
- 1.5k views
- 1 follower
-
-
Var ute idag i en sjö som håller inplanterad fjällröding. Stod och kastade med en nymf och kände plötsligt ett stumt hugg. Jag drog till i linan nästan direkt i tron om att jag skulle landa en regnbåge. Men icke. Trots den tydliga påkänningen blev det ingen mer fight. Detta upprepade sig kanske 4 gånger då jag stod och kastade. En gubbe vid sjön sa att det förmodligen var röding jag haft på. Fråga: finns det någon särskild teknik för att kroka fast röding vid nymffiske i sjö?
-
-
- 12 replies
- 8.6k views
-
-
Hello! om 3 veckor gäller det. Jag och Kalleman åker till Kirunafjällen med flytringar och spön och ska fiska röding i fjällsjöar. Jag har inte någon erfarenhet av detta fisket direkt, utan har bara fiskat röding i strömmande vatten. Således är jag lite ängslig, och rädd att man alldeles för sent ska komma på att "ah fan såhär skulle jag fiskat varje dag!"... Kasta streamers i vakringar, vada inte, bara drick så mycket kaffe du orkar tills du ser vak, buzzers som upphängare o.s.v.. Sådana grejer Vet att det säkert finns en del röding experter här på edgen, och det kan vara kul om ni delar med er lite av erfarenheter som fungerat i praktiken. // Jonas
-
- 24 replies
- 31.8k views
-
-
Testade en kul teknik i en liten Rödingå i närheten av Norska gränsen under sommrens fjällfiske. Torrfluga med upphängare med tafsen fastbunden i krokböjen, ruskigt effektivt i grunda små åar då det är enkelt att bestämma fiskedjup på nymfen med olika tafslängd. Torrisen funkar förutom som fluga även som nappindikator. Lämplig torrfluga kan vara tex Goddards caddis eller liknande med bra flytförmåga. Try it and have some fun
-
-
- 39 replies
- 44.3k views
-
-
Hur många gånger har man inte stått där och kännt frustrationen när man gått 2 varv i torrflugeasken och fisken går upp och tittar på flugan för att sedan rata dina välbundna imitationer ? Ok..lite av tjusningen vid Rödingfiske,men ibland blir självförtroendet lite väl stukat. Litet tips,testa att stripa flugan vid dessa tillfällen. Kan vara effektivere än man tror för att trigga fisken till hugg både i sjö och ström. Har funkat fint för mig.
-
Hej! Vad är era erfarenheter av denna typen av fiske??
-
- 20 replies
- 32k views
-
-
Hitta lite gammalt filmmeterial från en skön dag ransarån förra året. http://www.charflyfishing.com/smaklipp/rans06.htm
-
- 16 replies
- 22.1k views
-
-
REDIGERAT: Mycket pinsamt, kontrollerade vågen och den visar 200 gram fel, rätt skal väre rätt så jag ändrar självklart i inlägget, (rödingen är fortfarende ny PR): :-[ Hemma igen efter tre veckor i Lappland... första veckorna kallt och blåsigt som inn i h...... svårtfisket, men fik en hel del harr och öring kring 40 cm. på nymf, Streaking caddis och Wooly Buggers. Fik ny PR på röding på 2,4 kilo 2,2 kilo på liten parachute torrfluga och 0,16 tafs i strömmande vatten Sista dagen blev bästa harrfisket, trots lågt vatten och tröga, försiktiga fiskar, första fisken den kvällen var på 1,4 kilo (samma som tidigare PR) 1,2 kilo, näste på 1,35 1,15 och en timme (och många f…
-
- 15 replies
- 20.4k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.