Streamers
22 topics in this forum
-
Trådskaparen: Varje bindbeskrivning skapas i en egen tråd, där flugans namn finns i ämnesraden. Tips: Är det en speciell "variant" på en fluga, t.ex. 'Improved Humpy' eller 'enkel Klinkhammer', skriv i stället 'Humpy, Improved' eller 'Klinkhammer, enkel'. Detta underlättar framtida sökning genom sortering i bokstavsordning. Besökaren: För att göra tavlan mer överskådlig och tillåta maximalt antal flugor, skrivs kommentarer/frågor i samma tråd som bindbeskrivningen. Detta bidrar även till att frågor om flugan kommer att hittas och besvaras fortare och öka trådens informationsvärde. Prioriterad i tråden är dock bindbeskrivningen, så vill skaparen lägga till något i efte…
-
- 0 replies
- 15.7k views
-
-
Linker til en video jeg har laget og postet på YouTube. Min topp 3 favoritt streame, miniZonker!
-
- 4 replies
- 5.4k views
-
-
Left Handed Monkey Wrench SBS Se bindbeskriningen här: https://timefliesbyoskar.wordpress.com/2015/05/10/left-handed-monkey-wrench-sbs/
-
- 0 replies
- 14.9k views
-
-
Grå oliv STF Hjorthår Vevuus gsp tråd Gamakats f413 Lång sax för underlätta klippningen. Jag lägger 2 buntar hjort , en för själva "vingen" och en för att bygga huvudet.
-
- 6 replies
- 14.4k views
-
-
Detta Är en sjukt bra zonker som funkar väldigt bra vid regnbågssjön men även i början av havsörings säsongen då det är kallt i vattnet. Bindbeskrivningen finns på min blogg http://elegantfly.blogspot.se/2013/12/lila-zonker.html#more Vill gärna veta vad ni tycker, är själv riktigt nöjd.
-
- 2 replies
- 11.8k views
-
-
Fiskat bra i regnbågssjön senaste dagarna. http://troutfever.wordpress.com/2013/05/15/bugger-gummiben-sbs/
-
- 6 replies
- 15.2k views
-
-
Hejsan alla insnöade julfirande edgare! Här kommer en sbs på en fluga som jag inte fiskat med än, men jag fick syn på den när jag kollade på en flugfiskefilm där några killar var och fiskade röding på grönland och fick massor på just denna fluga. inte i samma färgkombination kanske menvad fan! mina damer och herrar luta er tillbaka och kolla på denna sbs som kommer bli min första riktiga Sbs debut.
-
- 16 replies
- 15.7k views
-
-
Hog Snare SV, där SV står för Swedish Version. Fick inspiration av en amerikansk flugbindare till att binda en liknande fluga för våra svenska storöringar! Enjoy!
-
- 6 replies
- 10.7k views
-
-
Krok: Alla streamer-krokar med rakt öga runt #8 fungerar bra Tråd: Spelar ingen roll Kropp: Vit Crystal chenille eller Ice dub Rib: Koppartråd Vinge: Vit Zonker remsa Hackel: Hår från zonker remsa Huvud: MP Magic head 1. Trä på en MP Magic head och fäst in den 2. Bind in koppartråden i början av krokböjen 3. Bind in en bit Crystal chenille eller gör en dubbning ögla med lite Ice dub i och spinn. 4. Linda kroppen fram mot krokögat. Men lämna lite utrymme för hacklet. 5. Bind in Zonker remsan som rygg 6. Ribba fast remsan med koppartråden och bind in bakom krokaögat. 7. Gör nu en dubbing ögla, placera hår från zonker rensan i öglan och snurra 8. Linda hacklet…
-
- 0 replies
- 16.4k views
-
-
Lämpliga krokstorlekar är ungefär 8-10, och flugan binds bäst i olika dova färger med eller utan gulskalle. Förövrigt kan jag intyga att detta är en grym fjällfluga för blandannat grov harr. Fäst kroken i städet efter att en guldskalle trätts på. Linda blytråd runt skaftet så det täcker ungefär de främre två tredjedelarna. Skjut in blytråden under guldskallen för att säkra den. Fäst bindråden och bind in en stjärt av marabou. Den ska vara så fluffig och livlig som möjligt i mitt tycke, så jag brukar fibrerna längst ned på fjäderns stam. Trimma stjärten och säkra blyet med flera lager bindtråd. Välj ut ett svart tupphackel som inte är för styvt. jag gillar a…
-
- 16 replies
- 31.8k views
-
-
Är det två olika benämningar för samma typ av fluga eller är det någon skillnad på dem? Kollar man på flugor.se så verkar det vara samma typ av fluga. Har förstått att bugger betyder typ Jäkel och badger Grävling.
-
- 1 reply
- 17.5k views
-
-
Har Gjort om Wolly Bugger varianten lite, Vad tycks? Material: Krok st 10, Gul Marabou, Svart tupp hackel, Grön Chenille, Tungstensskallen. Sätt i Kroken, Jag använder Tungstensskalle. Fäst fasst bindtråden o gå bak till Krokböjen.
-
- 9 replies
- 18.1k views
-
-
En av Team Fisks riktiga favoriter. Den lockar upp de största öringarna och skrämmer de små. Den är löst baserad på snabbmatsdevisen "- Allt på? - Allt på!" och är ett måste i allas askar. Krok: Valfri Streamerkrok, här Kamasan Muddler krok, strlk 8 Tråd: Valfri stark tråd, här Lagartun vit Huvud: Svart Conehead + Svart hjorthår Kropp: Holografisk guldtinsel Ribbing: Guldtråd Vinge 1: Lila Kaninstrips Vinge 2: Svart Angelhair Topping: Några strån av 2 olika slags flash + 2 strån lila påfågelsherl Ben: Svarta och lila gummiben
-
- 11 replies
- 22.4k views
-
-
En fluga som gör väsen av sig. Kan bindas i valfri färgkombination som vilket attraktormönster som helst. Har även bundit med gummiben. Krok: Kamasan B830 #6 Stjärt: Marabou Kropp: Krystal Yarn Chenille Hackle: Pärlhöna Rasselkammare: Pyrex Fly Rattles Medium Superlim Bind in stjärten Bind in Krystal yarn och rasselkammaren. Säkra rasselkammaren med superlim mellan bindtrådsvarven. Linda fram kroppsmaterialet och säkra även här med superlim. Annars glider det lätt av rasselkammaren. Bind in o linda hacklet. Whipfinish-klar!
-
- 3 replies
- 15.8k views
-
-
Här är Tony Spezio's "mix" av två av sina egna mönster, 'Chili Pepper' och 'White River Demon': CHILI DEMON Krok: 3-4X long, storlek #8-12 Huvud: Guld el. silver, 3,5-4mm (silver original) Tråd: 8/0, Fl. Orange, Fl. Red eller dylikt. Stjärt: Kanin, vit + 8 fibrer Krystal Flash, pearl Bakkropp: Electra Braid (eller liknande), pearl Rib: Koppartråd Framkropp: Crystal Chenille, koppar Hackel: Tupp el. höns, vit Tony Spezio är en av dom som tog mig under vingarna och har hjälpt mig otroligt mycket. Han har bundit flugor sedan 1945 och är skaparen av många kända mönster, såsom bl.a. Chili Pepper, Stillborn Emerger, Tony's Froggie och Knit-Pickin' Mayfly... och …
-
- 2 replies
- 18.9k views
-
-
Steg för steg på Anders Isbergs zonker Här är en bindbeskrivning på en av mina absoluta favoritstreamers Fäst kroken i städet och linda på bindtråden. Bind vid krokböjen in en bunt mjukt rött hår, t.ex. räv eller kanin. Bind in ett stycke oval guldtinsel som ribb. Gå tillbaka mot krokögat och bind in en längd flat guldtinsel, som sedan lindas som kropp. Lämna lite utrymme för hacklet. Bind vid kroppens slut in en naturgrå zonkerstrip, i mitt fall har jag använt mig av amerikansk ekorre. Linda med hårda varv fast zonkervingen med ribbnignen. Lås ribbbningen med tråden. Bind på varje sida om krokskaftet in en liten bunt rött hår, precis som stjärten. Det…
-
- 7 replies
- 17.9k views
-
-
Krok, främre: Gamakatsu F-314, stl 1 Krok, bakre: Gamakatsu F-314, stl 8 Ribbing: Oval guldtinsel Kropp: 2/5 STF dark tan; 2/5 STF transp white; 1/5 red STF. Stjärt/vinge: Kanin zonkerstrip, chinchilla natur. Hackle: Tjäder Huvud: Wapsi Squirrel, natural brown Börja med att preparera kroken. Vik en bit superlina 0,12 mm dubbel och fäst den lilla kroken enl bilden. Linda fast superlinan på den stora kroken bakifrån och fram. Trä båda ändarna på superlinan genom krokögat och linda fast dem på krokens undersida. Ev kan det hela förstärkas med superlim. Fäst ribbingen och dubba kroppen. Försök att få till en taperad kropp där färgerna tonar från brunt till vitt. Län…
-
- 13 replies
- 19.2k views
-
-
Detta är en bra Muddler-version, mycket populär för Regnbåge. Vi ska titta speciellt noga på en trimnings- metod som gör det enklare att nå fram till ett snyggt muddlerhuvud. Material Krok: Streamer el. long nymph, strl 6-12 Tråd: Gudebrod 8/0, svart (GSP 140D till huvud) Stjärt: Maraboutoppar, röd Kropp: Flat silvertinsel Ribbing: Oval silvertinsel Vinge: Marabou, gul + 4 påfågelherl Krage/huvud: Hjorthår Steg 1: Sätt en krok ordentligt fast i städet och täck 2/3 av krokskaftet med bindtråd. Den främre delen lämnas tom. Steg 2: Fäst en bunt maraboutoppar till stjärt och bind ner…
-
- 11 replies
- 23.7k views
-
-
Funkar till alla arter som gillar att tugga tjocka småfiskar Krok: Tiemco 777SP Bindtråd: Benechii 12/0 vit Stjärt: EP Silky Fiber Vit och Gliss 'N' Glow Baitfish Green Rygg: EP Silky Fiber Svart Kropp: Silvertinsel Flat Gälparti: Micro Polar Chenille Red Kroppssidor: Crystal Skin Pearl Medium Ögon: Adhesive eyes 3/16" Yellow Black Bild 1: Linda bak bindtråden till krokböjen och fäst in EP Silkyfiber så det sticker bak en bit bakåt och en bit framåt som nästan når till krokögat. Bild 2: Linda bindtråden några varv runt EP Silky fiber'n så att den ligger på krokskaftet. Bind därefter in ca 2-4 strån med Gliss 'N' Glow Baitfish Green på varsin sida. Lägg någ…
-
- 4 replies
- 20.2k views
-
-
Bara för att Andreas frågade om det och för att jag är så snäll så gjorde jag en SBS. Bilderna är inte dom bästa men jag gjorde så gott jag kunde. Krok: Kamasan K80, strl 10 Bindtråd: Danville 6/0, vit Förtyngning: Koppartråd över 3/4 av krokskaftet Kropp/vinge/stjärt: SLF dubbing 1. Fäst kroken i städet och linda bindtråden från krokögat bak till krokböjen. 2. Fäst in en bunt SLF som stjärt, här ser ni att jag lindat koppartråd som förtyngning också. 3. Gå fram en bit med bindtråden och fäst in en bunt SLF. 4. Vik bak den SLF som pekar framåt och fixera med bindtråden. 5. Gå fram igen och fäst in en lite större bunt SLF, vik bak det som pekar framåt oc…
-
- 1 reply
- 15.7k views
-
-
Tjenare! I november presenterar Team Fisk en ny streamer. En riktig dräparfluga som fångar öringar starkare, muskulösare och med vitare leende än "The Gov'nor" själv. Baserad på en dansk förlaga men här med en tungstenskon för en mer attraherande gång i vattnet. Färgad likt Arnolds moderlands stolta flagga och en hyllning till kanske en av världshistoriens sämsta skådisar genom tiderna. Krok: Valfri streamer. Här karpkrok: Partridge Flashpoint F6 Tråd: Valfri. Här vit lagartun denier vit Huvud: Guld tungstenskon Kropp: Vit STF dubbing och Ice dub blandat. Spunnet på med dubbingögla eller som här påbundna "bollar" som man separerar och drar bak med fingrarna och …
-
- 1 reply
- 19.1k views
-
-
Hej på er Nu får vi göra något åt den här bristen på mönster i flugbindingsarean. Innan kraschen var detta en av de bästa delarna på edge. Låt oss öka på utbudet igen. Min första fluga är Arves Simpa bundet på mitt egna lilla vis. En otroligt bra fluga som går att fiska ned,tvär och uppströms. Den fångar fisk på alla sätten. Mvh P-A Matrial till Arves Simpa Variant: Krok: Gamakatsu low water laxkrok storlek 1-8 Tråd: Valfria ljus stark tråd som kan färgas med penna. Förtyngning: Två stycken 3mms tungstenarksremsor Dubbing: Sälhårsdubbing i tan, mörkbrun eller olive ton beroende på art du vill immitera. Vinge: Naturfärgad Kaninstrimla Bukfenor: Brös…
-
- 2 replies
- 15.9k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.