Hoppa till innehåll

Miami Beach runt Jul


KristianK

Recommended Posts

Hej!

Har den fantastiska möjligheten att bo gratis hos min brorsa på Miami Beach. Båt (dock ej flatbottom) ingår!

Har fiskat en del runt Miami tidigare. Fått snook från beachen, bonito, mackerel vid offshore- trolling, samt en hel del småjacks på fluga.

Förra gången julen 2007 försökte jag mig på en tur ( på egen hand - ingen guide) ner till några flats i Biscayne bay (Cedar Creek) som jag hade fått tips om. Syftet var att testa flatsfishing efter seatrout och ev. bonefish. Eftersom båten inte är flatbottom tog jag med kajaken för att försöka komma nära vadbart vattendjup. Det gick dock åt skogen. Inte en fisk såg jag. Dessutom var det av och till sjukt strömt uppe på flatsen och med kajaken blev det sjukt krångligt... :rolleyes:

Nu är en resa bokad, tre veckor, runt jul. Det skulle vara intressant att höra om tips från Edgare som har flugfiskat runt Miami med omnejd angående:

Testa bonito på fluga utanför Miami beach (offshore)?

Testa barracuda på fluga i Biscayne Bay?

Ta med (den satans) kajaken till Flamingo/everglades för att komma ut och vadfiska runt mangroven efter snook/redfish/ babytarpon?

Tur till the Keys för vadfiske efter bonefish? Har bland annat åkt förbi Baya Honda Key som ser ut att vara vadbart/fiskbart.

Vet att alla rekommenderar guide - det är bara så satans dyrt...någon som har tips kring guidning?

Tacksam för tips!!!

/Kristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tarponfisket ska tydligen vara bra i the Keys. Vet egentligen inte mer än så, har haft en del kontakt med Jim på Justreels som rekommenderar detta.

Det ska tydligen vara väldigt bra, men vad jag fattar är det för kallt för bra tarponfiske i the keys runt dec-jan?!

Har hört att man kan ta babytarpon i "backwaters" närmare everglades denna period eftersom vattnet är varmare där...

Vad är Justreels?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bonefish vid Florida Keys!

Det finns stor fisk! Guiderna är ofta dyra, men lika ofta bland de bästa i världen!

Är det någon på forumet som kört med guide i florida keys efter bonefish och har någon att rekommendera? Har googlat runt och det finns hur många som helst. Hur vet man att guiden är bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon på forumet som kört med guide i florida keys efter bonefish och har någon att rekommendera? Har googlat runt och det finns hur många som helst. Hur vet man att guiden är bra?

Har själv inte vart där, men känner en kille som varit.. En jäkligt duktig fiskare som fiskat runt om i hela världen med massa olika guider. Och han sa det att i Florida Keys fiskade han med den absolut mest professionella och duktiga guide han varit med om.

Kommer inte träffa honom förns om ca. 2 veckor. Men jag ska höra med han då..

Guiden fick han kontakt med via en lokal fiskeaffär. Ska höra vad affären heter.

Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon på forumet som kört med guide i florida keys efter bonefish och har någon att rekommendera? Har googlat runt och det finns hur många som helst. Hur vet man att guiden är bra?

http://www.spottedtail.com/

Har inte blivit av att jag åkt ännu, men jag tror att det kan vara bra att fundera på andra arter än de mest omtalade.

John Kumiski har skrivit en del artiklar i amerikansk fiskepress, och jag har haft lite kontakt med honom på fliesandfins.com

Har läst om peacock bass i några kanaler i Miami. kommer inte ihåg var, men sök på fliesandfins.com!

/ C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se om du kan få tag i Dave Teper på fliesanfins.com aka Headrush999..

Eller gå in på www.worldangling.com

Tack för alla tips allihop - det blir till att söka runt på nätet.

Har även en kontakt som fiskar regelbundet i Miami med omnejd som jag ska höra med - dock ej flugfiskare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.ultimatefishingdirectory.com/

Sök Florida, Guides and Charters och sen den fisk du är ute efter :o

Tack för detta! Det finns många guider...!

Min fiskekontakt i Miami håller på att försöka hooka up mig med en polare till honom som tydligen är en hejare på bonefishfiske med fluga på the flats.

Vi får se om det går vägen...annars blir det till att hosta upp cashen. Dollarn är ju förvisso låg och jag har läst att det är lite rea på guidning pga av det ekonomiska läget...

Men är det någon som har koll på vad en halvdag /heldag med guide kan tänkas landa på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för detta! Det finns många guider...!

Min fiskekontakt i Miami håller på att försöka hooka up mig med en polare till honom som tydligen är en hejare på bonefishfiske med fluga på the flats.

Vi får se om det går vägen...annars blir det till att hosta upp cashen. Dollarn är ju förvisso låg och jag har läst att det är lite rea på guidning pga av det ekonomiska läget...

Men är det någon som har koll på vad en halvdag /heldag med guide kan tänkas landa på?

Sök på forumet: saltvattenfiske. Jag vet att någon skulle dit och fiska förra året i samband med någon rundresa. Frågan är om det inte skulle kosta $ 500 för en halvdag? :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sök på forumet: saltvattenfiske. Jag vet att någon skulle dit och fiska förra året i samband med någon rundresa. Frågan är om det inte skulle kosta $ 500 för en halvdag? :o

Enligt vad jag har sett när jag kollat runt på priser så ligger det på under $500 för en halvdag. Från ca $350 till $450.

Heldagar ca $450 och uppåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har sett när jag kollat runt på priser så ligger det på under $500 för en halvdag. Från ca $350 till $450.

Heldagar ca $450 och uppåt.

Aj då, det blir till att börja spara redan nu med andra ord...men det är säkerligen väl investerade pengar.

Det finns sjukt mkt fisk i florida, men det gäller precis som här hemma att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och vid rätt förhållanden. Här hemma har man ju förvärvat de kunskaperna för våra vatten genom år av aktivt fiske. Hade man kommit helt grön, utan koll, till västkusten för att fiska öring hade man nog gått bet trots att det är gott om fisk...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aj då, det blir till att börja spara redan nu med andra ord...men det är säkerligen väl investerade pengar.

Det finns sjukt mkt fisk i florida, men det gäller precis som här hemma att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och vid rätt förhållanden. Här hemma har man ju förvärvat de kunskaperna för våra vatten genom år av aktivt fiske. Hade man kommit helt grön, utan koll, till västkusten för att fiska öring hade man nog gått bet trots att det är gott om fisk...

Kännde mig förövrigt väldigt vis när jag läste mitt inlägg.... :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fet nackdel är ju med att man oftast betalar för en heldag/halvdag, räkna inte med att det kommer att dras ut på tiden någonting.. !! Även om man är i en riktig huggsexa så är det att packa ihop grejerna och åka hem. Eller att öppna plånboken..

Har även hört att många guider är helt kocko i huvet, så det gäller att få tag på bra guider.. Om jag hade haft möjlighet så hade jag anlitat någon av de som finns på worldangling sidan jag skrev innan, dessa killar är guider som själva fiskar mycket och verkligen vill fånga fisk åt sina klienter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
En fet nackdel är ju med att man oftast betalar för en heldag/halvdag, räkna inte med att det kommer att dras ut på tiden någonting.. !! Även om man är i en riktig huggsexa så är det att packa ihop grejerna och åka hem. Eller att öppna plånboken..

Har även hört att många guider är helt kocko i huvet, så det gäller att få tag på bra guider.. Om jag hade haft möjlighet så hade jag anlitat någon av de som finns på worldangling sidan jag skrev innan, dessa killar är guider som själva fiskar mycket och verkligen vill fånga fisk åt sina klienter.

Har fått kontakt med en guide som en vän rekommenderar. 550 dollar för en dag...SJUKT mkt pengar för en dag.

Kommer det att vara värt det tro?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fet nackdel är ju med att man oftast betalar för en heldag/halvdag, räkna inte med att det kommer att dras ut på tiden någonting.. !! Även om man är i en riktig huggsexa så är det att packa ihop grejerna och åka hem. Eller att öppna plånboken..

Har även hört att många guider är helt kocko i huvet, så det gäller att få tag på bra guider.. Om jag hade haft möjlighet så hade jag anlitat någon av de som finns på worldangling sidan jag skrev innan, dessa killar är guider som själva fiskar mycket och verkligen vill fånga fisk åt sina klienter.

Det där känner jag igen, det fick mig att skita i fiske när jag var i key west förra året..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv inte vart där, men känner en kille som varit.. En jäkligt duktig fiskare som fiskat runt om i hela världen med massa olika guider. Och han sa det att i Florida Keys fiskade han med den absolut mest professionella och duktiga guide han varit med om.

Kommer inte träffa honom förns om ca. 2 veckor. Men jag ska höra med han då..

Guiden fick han kontakt med via en lokal fiskeaffär. Ska höra vad affären heter.

Mvh Jonas

Har du info?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uanset om du vill ha gratis rådgivning eller tips på bästa guider, rekommenderas fölgende.

Bass Pro Shop i Dolphin Mall (nära flygplatsen i Miami) har en ren flugfiske avdeling som där finns 2 gamle gubber i. Dom sitter mest och binnar flugar.

Kom i snak med dom och säg att du kommar ifrån Sverige och gi dom et par historier och lite smikrar.

Dom är ibland dom ursprunglige pioneerer i Florida Keys och Biscayne Bay och är blant grunderna af bl.a. "http://www.tarbone.org/" Bonefish and Tarpon Trust.

Dom kan gi dig råd som kan våra guld värd, på utrustning, platser, teknik och guider, men du måsta få dom att tycke bra om dig ;-).

Längre nede i Flugfiskets Huvedstad Islamorada liggar Florida Keys Outfitters www.floridakeysoutfitters.com som ägs av Sandy Moret, en annan legend i Florida.

Finns också et par unga killar där som vet alt om flugfisket i Miami och the keys.

Samme med dom. Få dem att öppna upp och du får hur mycket hjälp som hälst.

P.S. Skulla rekommendera 1 dag med guide (rekommenderet av en av ovanstående). Och spendera dagen på att få mera tips om när, vart och hur.

Tight lines.

Carsten

Redigerad med Bangman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...