Hoppa till innehåll

Mölndalsån


Shanti

Recommended Posts

Hur är det med ån nu för tiden?

Hittade med hjälp av google fångstrapporter för tidigt 2000-tal där det var inrapporterat runt 50 lax. Flickvännen bor precis bredvid ån numera så det skulle passa bra..

Sen får du räkna med rätt att många laxar som fångas innanför grindarna hos Papyrys

Vet en som jobbade ett tag där och fick upp

3 stycken under en kort tid.

Bästa sättet är att få svar hur mycke laxar som stiger till ån att man känner någon som jobbar där

och har intresse av att tjuvfiska under lunchen.

Ett bra ställe är lite nedanför papyrys under möndalsleden.

Tror säkert att det finns goda chanser men jag har aldrig testat att fiska i ån

men har varit lite nyfiken på det med

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sträckan precis utanför Stora ger lax årligen. Största jag hört talas om är en på runt 10 kg. Men den största jag sett tas där var väl snarare runt 2 kg. Förr om åren dyngade Stora ut massa regnbåge för deras anställda att fiska på. detta gjordes just på hösten vilket man kan tycka var liiiite galet om laxen kommer upp för att leka. Men fisken sattes i av Sportfiskarna så....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen får du räkna med rätt att många laxar som fångas innanför grindarna hos Papyrys

Vet en som jobbade ett tag där och fick upp

3 stycken under en kort tid.

Bästa sättet är att få svar hur mycke laxar som stiger till ån att man känner någon som jobbar där

och har intresse av att tjuvfiska under lunchen.

Ett bra ställe är lite nedanför papyrys under möndalsleden.

Tror säkert att det finns goda chanser men jag har aldrig testat att fiska i ån

men har varit lite nyfiken på det med

Ok, tack för infon.

Tog en promenad längs ån igår, rätt bra fart på vattnet nu. Ska bege mig uppåt Papyrusområdet idag tror jag och kika hur det ser ut.

Sträckan precis utanför Stora ger lax årligen. Största jag hört talas om är en på runt 10 kg. Men den största jag sett tas där var väl snarare runt 2 kg. Förr om åren dyngade Stora ut massa regnbåge för deras anställda att fiska på. detta gjordes just på hösten vilket man kan tycka var liiiite galet om laxen kommer upp för att leka. Men fisken sattes i av Sportfiskarna så....

Ständigt dessa regnbågar, det är en trevlig fisk, men de behöver inte finnas i vatten där de kan göra skada..

Säg till om du vill ha sällskap så provar vi någon gång Shanti. :)

Visst, blir till våren antar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har elfiskat inne på papyrusområdet ett par ggr. En gång dessutom för att fånga stora leklaxar vilka några av pappersbruksdirektörerna skulle hålla upp för fotoposering till nåt internt koncern-miljöpolicy-mumbojumbo "Titta vår fabrik är så miljövänlig att laxen leker mitt i själva industriområdet" Det var ganska roligt att se direktörer i dyra fina kostymer stå och slemma ned sig och få laxmjölke på sina muppdyra kostymer :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har elfiskat inne på papyrusområdet ett par ggr. En gång dessutom för att fånga stora leklaxar vilka några av pappersbruksdirektörerna skulle hålla upp för fotoposering till nåt internt koncern-miljöpolicy-mumbojumbo "Titta vår fabrik är så miljövänlig att laxen leker mitt i själva industriområdet" Det var ganska roligt att se direktörer i dyra fina kostymer stå och slemma ned sig och få laxmjölke på sina muppdyra kostymer :D

Haha! :)

Laxar och fula fiskar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha! :)

Laxar och fula fiskar..

Bruket hade väl iofs pumpat in en hel del pengar till biotopvård och smoltutsättningar under årens lopp. Men ändå inte några större summor jämfört med vad en sån koncern hantera för summor. Ganska roligt att se folk som inte är vana vid fisk försöka hålla upp en vilt sprattlande arg laxhanne på bortåt tio pannor för fotografering...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...