Hoppa till innehåll

Termometrar


Recommended Posts

Efter att sett min gamla fula badtermometer segla i väg så letar jag efter en ny. Kasper Mühlbach på GFF har skrivit en bra artikel om temperatur och termometer här.

IR-termometrar verkar smidiga men tyvärr inte tillräckligt exakta. Därför lutar det åt antingen en bra analog termometer, eller en smidig och billig digital. Kanske en sån här?

Vilka använder ni och vilka kan ni rekommendera? Kan tillägga att jag använder den mest på kusten vid havsöringsfiske.

/Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en analog som Wittlock säljer , funkar bra, men med små skillnader skulle jag önska mig en digital

Är det den silerblanka? Köp inte tycker jag, jag upplever det som svårt att se gradtalen, särskilt i fält.

Jag tror mer på Fishponds färgade termometer.

Annars är en vanlig inne/ute-termometer inte så dum, förutom vattentåligheten och storleken.

Jag har varit ansvarig för mörkrum åt krävande fotografer (även färg) och använder ofta dessa Classe-termometrar för att kontrollera vattenbad med mera.

Jag tappade min (silverblanka) i höstas och funderar på vad jag skall köpa, analog Fishpond eller vattentät digital. Ser fram emot tips i denna tråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder själv en sån här http://imgs.inkfrog.com/pix/coverlink/Digi..._Tank_Water.jpg

Köpte en på nätet för en nästan inga pengar alls. Minns inte om det var på tradera eller ebay. Har den hängande i min retractor på jackan med kabeln innaför vadarbältet så att den är i vattnet så snart jag vadat förbi knädjup. Må hända att den inte visar rätt då den typ kostade en dollar plus frakt men den visar tiondelar och du ser lätt om du rör dig mot varmare eller mot kallare vatten...

Mina fiskekompisar kallar mig inte teknikfreak för inget. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inne på andra säsongen med clas olssons variant som det länkas till ovan. Precision på 0.1 grad. Min och Roberts visar alltid samma så vi hoppas att den går rätt. Ganska ointressant om den är rätt kalibrerad egentligen. Fiskedags säljer WJ ir thermometer för 450 spänn. sägs funka på nån sekund. Bra om det är vågor så slipper man doppa armen med thermometern. Den jag har tar en liten stund att få rätt temp särskilt om det skiljer sig mycket från fickan och vattnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fingret har jag kört med i flera år och är ganska missnöjd... :):lol:

Kanske är det löjligt med decimaler, men enda gången jag använder termometer är vid kusten under vinter och tidig vår. Då handlar det om små skillnader, så jag tror säkert att halva grader spelar roll.

Tack för alla svar. Ingen här som använder någon annan digital? Ska kolla runt lite till...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inne på andra säsongen med clas olssons variant som det länkas till ovan. Precision på 0.1 grad. Min och Roberts visar alltid samma så vi hoppas att den går rätt. Ganska ointressant om den är rätt kalibrerad egentligen. Fiskedags säljer WJ ir thermometer för 450 spänn. sägs funka på nån sekund. Bra om det är vågor så slipper man doppa armen med thermometern. Den jag har tar en liten stund att få rätt temp särskilt om det skiljer sig mycket från fickan och vattnet.

Som jag förstår har IR-termometrar en noggrannhet på +-2 grader, det är ju i stil med fingret... Kanske någon här som vet bättre?

I artikeln jag länkade till står ju hur man kan kolla noggrannheten själv (med lite Slush Puppie). Kanske inte har så stor betydelse, det är ju de små skillnaderna man vill åt...

Jag kör nog på en Classe helt enkelt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder själv en sån här http://imgs.inkfrog.com/pix/coverlink/Digi..._Tank_Water.jpg

Köpte en på nätet för en nästan inga pengar alls. Minns inte om det var på tradera eller ebay. Har den hängande i min retractor på jackan med kabeln innaför vadarbältet så att den är i vattnet så snart jag vadat förbi knädjup. Må hända att den inte visar rätt då den typ kostade en dollar plus frakt men den visar tiondelar och du ser lätt om du rör dig mot varmare eller mot kallare vatten...

Mina fiskekompisar kallar mig inte teknikfreak för inget. :)

Jag förstår att dina kompisar gör det... Smart att ha den hängande dock. Skulle haft en loggfunktion bara.

Vad kör du mer för teknologi när du vadar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad kör du mer för teknologi när du vadar?

Var väl främst vid en tur nere i skåne förra vintern då öknamnet mytades. Jag hade då med mig walkie talkies så vi skulle kunna kommunicera utom synhåll samt en "hjälmkamera fäst på låret så jag skulle filma under fiskets gång och förhoppningsvis kunna få med ngn närkamp av monsterbesa etc. Visade sig dock vara rätt jävla kallt att sätta på o stänga av kameran under vattnet varpå den aldrig användes.

Har även haft god lust att fästa samma kamera under flytringen samt att rigga den på stativ på ngt hett undervattensrev... Gissa var jag fick inspiration till detta ifrån!? :) Utöver detta har jag införskaffat trådlösa kameror och dyligt från Chong Kong som var ämnade till RC-bygge för att kunna se under vattnet i realtid. Ni kanske redan anar vart dessa istället hamnade, i byrålådan mkt riktigt.

Finns nog ännu fler anekdoter gällande mitt prylbögeri, den ena mer pervers än den andra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var väl främst vid en tur nere i skåne förra vintern då öknamnet mytades. Jag hade då med mig walkie talkies så vi skulle kunna kommunicera utom synhåll samt en "hjälmkamera fäst på låret så jag skulle filma under fiskets gång och förhoppningsvis kunna få med ngn närkamp av monsterbesa etc. Visade sig dock vara rätt jävla kallt att sätta på o stänga av kameran under vattnet varpå den aldrig användes.

Har även haft god lust att fästa samma kamera under flytringen samt att rigga den på stativ på ngt hett undervattensrev... Gissa var jag fick inspiration till detta ifrån!? :lol: Utöver detta har jag införskaffat trådlösa kameror och dyligt från Chong Kong som var ämnade till RC-bygge för att kunna se under vattnet i realtid. Ni kanske redan anar vart dessa istället hamnade, i byrålådan mkt riktigt.

Finns nog ännu fler anekdoter gällande mitt prylbögeri, den ena mer pervers än den andra...

Haha! Jag gillar det! Här hemma i byrålådan ligger också en dyr undervattenskamera. Brittiska trafikpolisens set-up med 12m kabel. Ska göra ett ryck med det nu i vår... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...