Hoppa till innehåll

Struts till Speyhackel a la Puzzyfluga


Recommended Posts

Tjenna! Jag har införskaffat lite struts som jag tänkte ha till fronthackel på tubflugor, det är sådan struts som heter Spey alltså de små sortens fjädrar. Jag har provat att både linda in det från sptsen som ett vanligt hackel och jag har även provat att binda in fjädern i en dubbingögla. Jag tycker inte att jag lyckas särskilt bra utan det blir knöligt och tråkigt. Hur ska denna typ utav fjäder bindas in som ett fronthackel och vad ska man tänka på och eftersträva?

Vänligen

Tommy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenna! Jag har införskaffat lite struts som jag tänkte ha till fronthackel på tubflugor, det är sådan struts som heter Spey alltså de små sortens fjädrar. Jag har provat att både linda in det från sptsen som ett vanligt hackel och jag har även provat att binda in fjädern i en dubbingögla. Jag tycker inte att jag lyckas särskilt bra utan det blir knöligt och tråkigt. Hur ska denna typ utav fjäder bindas in som ett fronthackel och vad ska man tänka på och eftersträva?

Vänligen

Tommy

Tjenare Tommy !

Dom gånger jag har bundit med struts som hackel till typ Puzzy flugor binder jag in dom i spetsen. Strippa av lämpligt på den bakre biten och bind inte in så många varv för stammen blir ganska fort tjock. Sen gäller det att stryka fibrerna bakåt och jämna fina varv typ 2 st (kanske 3 st) :) ofta binder man in för mycket. Fan vad svårt det är att förklara. Jag har gjort ett antal knöliga och tråkiga flugor med struts hackel(spey plumps) men dom som säljer blir säkert glad ;) Jag är ingen mästare på det här, så det kommer förhoppningsvis fler svar. Prova dig fram och lyckas det inte så är det bara att fråga på.

Lycka till

//Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...