Hoppa till innehåll

Tempelhund


klinken66

Recommended Posts

hehe, fy vad gulliga shit so :lol:

Det vi använder till flugbindning som kallas Tempelhund är i själva verket Tanuki eller på svenska Mårdhund, det är inte förbjudet .

Björnkram C

jag använder både mårdhund och olika "tempelhundar" de är defenitivt inte samma djur. Tempelhund som man kan köpa är nog oftast olika långhåriga hundraser, gissar på allt från flatcoted retriver till olika asiatiska långhåriga jyckar.

Redigerad med NinjaTobbe
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns ju lite mer moraliskt att veta att man bidragit till barmhärtighetsmord på en inavlad shitsu än att binda av något fullt friskt djur! :lol:

? lol ?!

Och där hade jag faktiskt gärna slutat skriva till dig ...

att Du säger att du köpt riktig Hund och dess utom har mage att käfta upp om det är både skam och skandal.

Skäms på dig!

inne i mitt hjärta önskar jag Tor rammar dig HÅRT i nacken nästa gång det åskar...

väljer att upplysa er andra;

det dom i butikerna säljer och kallar Tempelhund är ;

( blekt och infärgad) Mårdhund

och har faktisk ingenting med hund rasen chitsu eller andra långhåriga hundar att göra.

hondu- tanukin eller ezo-tanuki vanligen kallad =

Tanuki/Tvättbjörnshund/Raccondog/Mårdhund är materialet under ett marknadsförande konsept byggt på Flugan Tempelhund och Inte vovve....

Pälsen från mårdhund har många fina/tunna och lena långa "underhår" och snäppet längre lite styva täckhår som någon gång upplevs sitta i "klumpar" (dock inte alltid)

Björnkram till er andra C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

? lol ?!

Och där hade jag faktiskt gärna slutat skriva till dig ...

att Du säger att du köpt riktig Hund och dess utom har mage att käfta upp om det är både skam och skandal.

Skäms på dig!

inne i mitt hjärta önskar jag Tor rammar dig HÅRT i nacken nästa gång det åskar...

väljer att upplysa er andra;

det dom i butikerna säljer och kallar Tempelhund är ;

( blekt och infärgad) Mårdhund

och har faktisk ingenting med hund rasen chitsu eller andra långhåriga hundar att göra.

hondu- tanukin eller ezo-tanuki vanligen kallad =

Tanuki/Tvättbjörnshund/Raccondog/Mårdhund är materialet under ett marknadsförande konsept byggt på Flugan Tempelhund och Inte vovve....

Pälsen från mårdhund har många fina/tunna och lena långa "underhår" och snäppet längre lite styva täckhår som någon gång upplevs sitta i "klumpar" (dock inte alltid)

Björnkram till er andra C

Som newbie vill jag inte ställa till med nåt men tempelhund är inte samma som Tanuki. Du kan ju alltid fråga Sillen eller Allan på Fiskeshopen :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

? lol ?!

Och där hade jag faktiskt gärna slutat skriva till dig ...

att Du säger att du köpt riktig Hund och dess utom har mage att käfta upp om det är både skam och skandal.

Skäms på dig!

inne i mitt hjärta önskar jag Tor rammar dig HÅRT i nacken nästa gång det åskar...

väljer att upplysa er andra;

det dom i butikerna säljer och kallar Tempelhund är ;

( blekt och infärgad) Mårdhund

och har faktisk ingenting med hund rasen chitsu eller andra långhåriga hundar att göra.

hondu- tanukin eller ezo-tanuki vanligen kallad =

Tanuki/Tvättbjörnshund/Raccondog/Mårdhund är materialet under ett marknadsförande konsept byggt på Flugan Tempelhund och Inte vovve....

Pälsen från mårdhund har många fina/tunna och lena långa "underhår" och snäppet längre lite styva täckhår som någon gång upplevs sitta i "klumpar" (dock inte alltid)

Björnkram till er andra C

Jag förstår ej riktigt den etiska skillnaden med att köpa farmad räv eller farmad shitsu? Jag Binder hellre av hundhår än av någon hotad djurart.

Har aldrig hört talas om någon som säljer mårdhund som tempelhund, Det är ju inte alls samma typ av hår!?

Jag har iallafall bra koll på vad jag binder av!

Jättemånga kramar bara till dig Claudia! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

för 4 år sedan införde Eu en lag som stoppar bland annat salg av hund hår på bit.

Link till päls under namnet Tempelhund...

Björnkram C

Om du läser om materialet i länken du postade står det att det finns i längder upp till 14 cm. Jag har aldrig sett mårdhund ens i närheten av 10 cm tror jag.

Jag vill ju inte att du skall behöva gå hem o kasta ditt bindmaterial men en bit mårdhund av god kvalite brukar kosta mellan 19-39 kr, En bit tempelhund mellan 89-200.

Mårdhund:Mårdhund/rac-hair

Mvh Ponny ninjan

Redigerad med NinjaTobbe
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kära Flugbindarfolk.

På grund av det stora intresse i denna tråd och privata pm och lite mails så har jag skrivit i hopa ett lite mer utförligt svar på mitt Påstående.

Folk som känner mig privat vet också att jag har stort intresse för Päls man går i och att jag arbetat inom modebranschen i ganska många år. Inte för att det gör mig bättre men jag erkänner villigt att ämnet ligger mig så pass varmt om hjärtat att det är svårt att motstå att vara så pass insatt som jag är.

Jag är ingen skribent så en del upprepningar och stavfel kommer att finnas i texten.

Det ber jag på förhand om ursäkt för.

Det Är Förbjudet Enligt Lag Att Marknadsföra Hund Päls På Bit Sedan 4 År Tillbaka Enligt EU.

under dom sista 2 åren skrivit och åkt runt till olika leverantörer i pälsindustri och återförsäljare för att hitta den fakta jag här provat att ge vidare... under dom två åren har jag också köpt otroliga mängder Tempelhunds hår på bit både här och där.

så min foderlucka glappar inte bara för att den ska.

Pälsen vi köper i påsar från auktoriserade handlare är skin som inte håller måttet till kollektions produktion. Det vill säga att en del bitar är klockade kardade friserade och professionellt färgade så att skinnet är mjukt och tunt och smidigt just så som i päls vi har på oss. Dom bitarna fås inte rätt stora, kostar ofta lite mer och är supersnygga. Andra bitar är bara blekta, men innan skinnet slipas till rätt tjocklek genomgår det en kontroll och kasseras om där är fel på det.

Dom skinnen säljs ofärgade till en mellanhand som skär skinnet och färgar. där av är inte dessa bitar lika fina, pälsen innehåller mycket ull och skinnet är hårt.

Lite historia om mårdhund;

Dom första Tanuki intogs i Ryssland någon gång på 1800 talet tillägnat pälsindustri. i Ukraina ut satte man ca 10000 djur tidsepoken runt 1930-1950.

Djurets päls växer sig otroligt vacker under vinterhalvåret då den är som mest eftertraktad att slå ihjäl. där av pälslängdens stora skillnader. Har du en bit sommar päls eller burdjur kan du lätt räkna med nästan det dubbla i en frigående vinter päls på samma bit.

Återförsäljnings kedjorna är ofta både många och långa så det kan bli svårt att hitta 100% vattentät info om just detta ämne men med lite vilja går det. men en sak är säker chitsu hår hittar du på tanternas vovvar och inte i flugbindnings butikerna. ett välkänt flugbindar märke sålde för några år sedan Temple dog hair, i dag säljer dom samma hår under namnet Artic Runner. Där är ingen riktig förklaring varför.

En del butiker säljer pälsen som Tanuki och andra som Tempelhund och vad det sedan i tredje led blir till i den enskildes huvud... har blivit En höna av en fjäder syndrom.

kärt barn har många namn.

Jag har otalet hårtussar från diverse butiker sålda som Både Tanuki och Tempelhund och gissa vad? det är samma uppbyggnad på samtliga tussar jag har, oavsett namnet på påsen. Lagen säger i alla fall förbud på Äkta hundpäls sedan 4 år tillbaka.

Materialkunskapen är enligt mig väldans så viktig del i flugbindningen. så jag vet i alla fall vad jag jag har i min päls låda. Tanuki bitarna som ligger här hemma i lådan just nu pendlar mellan 2 cm till 13 cm i hårlängd. Dom helt korta håren är blanka lite transparenta och dom längsta svajar bara man tittar på dom. som jag tidigare skrev kan du få tussar med olika längd hår och struktur beroende var på årstid och var på djuret just den biten du sitter med kommer från.. Precis som med alla andra djur. Du kan också ha tur att få fatt i collections plockade tussar var täckhåren tagits bort på vissa ställen eller helt. Toppen snygga bitar. Andra bitar kan vara blekta men i övrigt orörda.

Där finns till och med handlare som på brist av vetene svarat att det enligt leverantör är äkta Tempelhunds hår, så det är absolut inte konstigt att det är svårt att få grepp om det här. Tempelhunds hår är ett slags Varumärke innanför flugbindning inget annat.

En vän till mig från Danmark står och skär upp några av skinnen och färgar till oss som vi beställer på nätet, och han har varit snäll och visa mig hela skin och talat om för mig vad tempelhunds tussarna är i realiteten.

Skinnen han får in är för det första ca 3 gånger så stor som en chitsu, dess utom kommer skinnen från collections industrin vad samma skin säljs under namnet: Nyctereutes på latin. ändå säljer mellanhanden det som Tempelhund.

I släktet finns 6 underarter; Nyctereutes procyonoides viverrinus, Nyctereutes procyonoides albus, N. p. koreensis, N. p. orestes N. p. ussuriensis, N. p. procyonoides, N. p. viverrinus

Tanuki = Japanskt Namn

Raccondoog = Engelskt namn

Mårdhund = Svenskt namn

N.P. albus är helt kritvit och det är den ända Tanuki eller Mårdhund som är helt vit och den är i vilt tillstånd ovanlig men förekommer frekvent i pälsindustri. Man kunde tro att Mårdhunden är i familj med mård men det är helt fel. Mårdhund är i samma familj som hunddjuret. Där av fungerar deras päls ganska likt hundpäls. ullen blir krusig när den blivit våt och ska torka, detta av isolerande orsaker så att djuret håller värme och torkar fortare.(luft isolerar)

Tempelhund... i mytologi anses Tanukin ha magiska krafter och har jagats i urtider för benmjöl och köttet. lite av en mystisk och kanske till och med helig varelse. Vad namnet Tempelhund kommer från kan jag bara spekulera om.

oavsett namnet, säljs pälsen ofta under i flugbindar sammanhang under "varumärket" Tempelhund. men nog låter det fint med tempelhunds flugor? det är väl likadant där som med allt annat, ett väletablerat marknadsfört varumärke säljer bättre och ger mer pengar i kassan. men det är bara mina privata spekulationer. pälsen är i alla fall Oerhört eftertraktad och där av svår att få tag i stundtals.

Vad man väljer för kvalitet och pris att betala för det är upp till var och en. Här är en bild på Tanuki päls från samma skin den lilla magenta biten har jag själv färgat och den vita ä blekt men i övrigt orörd. th_0023.jpg

vad Du menar vara riktigt vill jag låta vara osagt.

Ämnet är ju minst sagt luddigt.

Du kan ju prova att fördjupa dig lite i ämnet så får du själv se.

Jag kan inte tvinga någon att tro det jag skriver, men vill gärna uppmana folk att själva ta reda på fakta och där igenom bli lite klokare. Allt jag vet med säkerhet är att jag här och nu försökt dela med om den lilla kunskap jag har om ämnet och lämnar nu handuken i ringen och skuttar vidare.

Så fortsätt tryggt att köpa Tempelhund från flugbindar butikerna men undvik gärna att handla tvivelaktig päls. Där finns Riktig hundpäls där ute i skummrasket men det är inte till att rekomendera.

Nu vill jag runda av detta med en önskan om att det snart blir vår så vi allesamman kan komma ut och fiska våra Tempelhunds flugor i stället...

Björnkram C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag surfar runt på nätets flugbindar butiker, så ser det ju ut som att du har helt rätt i att ett flertal saluför mårdhund som tempelhund. Nu skulle jag aldrig beställa dyrt hår från nätet utan vill ju helst titta på det irl. Men om jag skulle beställt tempelhund och fått mårdhund skulle jag faktiskt tycka det var på gränsen till bedrägeri.

Inget av det mårdhundshår jag sett kan ju jämföras i kvalite med hundhår av rätt sort. Missuppfatta mig inte nu som att jag är någon som förespråkar hundslakt även fast jag skämtade elakt om Shitzu tidigare i tråden och inte ser någon större etisk skildad mot annan päls.

Jag skulle gärna skaffat mig en flatcoated som flugbindarkompis om det inte vore för att jag tycker att de är en så tråkig ras, o även shitzu är utesluten för jag har fobi för små alltför inavlade raser.

Förlåt alla shitsu ägare

Mvh NT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oh herre gud, vad har jag nu gjort?

Nej nej nej, känn er inte lurade!!!

Tanuki är den FINASTE Päls som finns på marknaden!!!

Köper ni det hår som kostar mer får ni TOPPEN kvalitet. köper ni det som är lite billigare är håret ofta kort och inte så fint!

Handla för guds skull nu vidare och betala gärna 200 för en Toppläcker bit!

Herre gud... jag har en krit vit hellång päls i gardroben för 20000 danska pengar som hänger risigt till. hehe är man flugbindare så är man :)) Där är inget pris som är för stort så länge stor firren hugger på och lyckan är gjord i flera veckor....

Ps, Du ninja. det handlar inte om rätt och fel här det handlar om svåråtkommlig inside info. Hur kan man veta att det âr en hård världen vi lever i innan man fått den i nacken så man tappar luften? jag är nörd, och provar lära så mycket jag kan om allt som kommer i min väg. därför sätter jag mig in i udda saker. Det måste väl vara skönt för alla att veta deras flugbindnings material lika gärna hängde på en överklass tanta som i mungipan på stor laxen? Du får en Björnkram du med och upp med humöret. jag är säker på att ingen chitsu ägare tagit illa upp av ditt skojande nu när dom vet att du skoja.

Björnkram C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Caudia, för att du rätade ut alla frågetecken kring tempelhundsmaterialet. Jag har länge undrat och sökt på nätet efter vettiga svar på tempelhundsgåtan. Det du skriver verkar ja vara helt trovärdigt.

För alla som undrar så är mina hundar ovan Bishon Havanais. (havanna silk dog)

En liten rubust ras som klara långa skogspromenader. I Sverige finns åtminstone

2 st Havanaiser som är spårchampions och som kan användas till eftersök.

Så vad säger ni? Komma till jaktlaget med en liten fluffig kompis med hårband?

Ni kanske kan säga att det är en Stockholmsdrever :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kära Flugbindarfolk.

På grund av det stora intresse i denna tråd och privata pm och lite mails så har jag skrivit i hopa ett lite mer utförligt svar på mitt Påstående.

Folk som känner mig privat vet också att jag har stort intresse för Päls man går i och att jag arbetat inom modebranschen i ganska många år. Inte för att det gör mig bättre men jag erkänner villigt att ämnet ligger mig så pass varmt om hjärtat att det är svårt att motstå att vara så pass insatt som jag är.

Jag är ingen skribent så en del upprepningar och stavfel kommer att finnas i texten.

Det ber jag på förhand om ursäkt för.

Det Är Förbjudet Enligt Lag Att Marknadsföra Hund Päls På Bit Sedan 4 År Tillbaka Enligt EU.

under dom sista 2 åren skrivit och åkt runt till olika leverantörer i pälsindustri och återförsäljare för att hitta den fakta jag här provat att ge vidare... under dom två åren har jag också köpt otroliga mängder Tempelhunds hår på bit både här och där.

så min foderlucka glappar inte bara för att den ska.

Pälsen vi köper i påsar från auktoriserade handlare är skin som inte håller måttet till kollektions produktion. Det vill säga att en del bitar är klockade kardade friserade och professionellt färgade så att skinnet är mjukt och tunt och smidigt just så som i päls vi har på oss. Dom bitarna fås inte rätt stora, kostar ofta lite mer och är supersnygga. Andra bitar är bara blekta, men innan skinnet slipas till rätt tjocklek genomgår det en kontroll och kasseras om där är fel på det.

Dom skinnen säljs ofärgade till en mellanhand som skär skinnet och färgar. där av är inte dessa bitar lika fina, pälsen innehåller mycket ull och skinnet är hårt.

Lite historia om mårdhund;

Dom första Tanuki intogs i Ryssland någon gång på 1800 talet tillägnat pälsindustri. i Ukraina ut satte man ca 10000 djur tidsepoken runt 1930-1950.

Djurets päls växer sig otroligt vacker under vinterhalvåret då den är som mest eftertraktad att slå ihjäl. där av pälslängdens stora skillnader. Har du en bit sommar päls eller burdjur kan du lätt räkna med nästan det dubbla i en frigående vinter päls på samma bit.

Återförsäljnings kedjorna är ofta både många och långa så det kan bli svårt att hitta 100% vattentät info om just detta ämne men med lite vilja går det. men en sak är säker chitsu hår hittar du på tanternas vovvar och inte i flugbindnings butikerna. ett välkänt flugbindar märke sålde för några år sedan Temple dog hair, i dag säljer dom samma hår under namnet Artic Runner. Där är ingen riktig förklaring varför.

En del butiker säljer pälsen som Tanuki och andra som Tempelhund och vad det sedan i tredje led blir till i den enskildes huvud... har blivit En höna av en fjäder syndrom.

kärt barn har många namn.

Jag har otalet hårtussar från diverse butiker sålda som Både Tanuki och Tempelhund och gissa vad? det är samma uppbyggnad på samtliga tussar jag har, oavsett namnet på påsen. Lagen säger i alla fall förbud på Äkta hundpäls sedan 4 år tillbaka.

Materialkunskapen är enligt mig väldans så viktig del i flugbindningen. så jag vet i alla fall vad jag jag har i min päls låda. Tanuki bitarna som ligger här hemma i lådan just nu pendlar mellan 2 cm till 13 cm i hårlängd. Dom helt korta håren är blanka lite transparenta och dom längsta svajar bara man tittar på dom. som jag tidigare skrev kan du få tussar med olika längd hår och struktur beroende var på årstid och var på djuret just den biten du sitter med kommer från.. Precis som med alla andra djur. Du kan också ha tur att få fatt i collections plockade tussar var täckhåren tagits bort på vissa ställen eller helt. Toppen snygga bitar. Andra bitar kan vara blekta men i övrigt orörda.

Där finns till och med handlare som på brist av vetene svarat att det enligt leverantör är äkta Tempelhunds hår, så det är absolut inte konstigt att det är svårt att få grepp om det här. Tempelhunds hår är ett slags Varumärke innanför flugbindning inget annat.

En vän till mig från Danmark står och skär upp några av skinnen och färgar till oss som vi beställer på nätet, och han har varit snäll och visa mig hela skin och talat om för mig vad tempelhunds tussarna är i realiteten.

Skinnen han får in är för det första ca 3 gånger så stor som en chitsu, dess utom kommer skinnen från collections industrin vad samma skin säljs under namnet: Nyctereutes på latin. ändå säljer mellanhanden det som Tempelhund.

I släktet finns 6 underarter; Nyctereutes procyonoides viverrinus, Nyctereutes procyonoides albus, N. p. koreensis, N. p. orestes N. p. ussuriensis, N. p. procyonoides, N. p. viverrinus

Tanuki = Japanskt Namn

Raccondoog = Engelskt namn

Mårdhund = Svenskt namn

N.P. albus är helt kritvit och det är den ända Tanuki eller Mårdhund som är helt vit och den är i vilt tillstånd ovanlig men förekommer frekvent i pälsindustri. Man kunde tro att Mårdhunden är i familj med mård men det är helt fel. Mårdhund är i samma familj som hunddjuret. Där av fungerar deras päls ganska likt hundpäls. ullen blir krusig när den blivit våt och ska torka, detta av isolerande orsaker så att djuret håller värme och torkar fortare.(luft isolerar)

Tempelhund... i mytologi anses Tanukin ha magiska krafter och har jagats i urtider för benmjöl och köttet. lite av en mystisk och kanske till och med helig varelse. Vad namnet Tempelhund kommer från kan jag bara spekulera om.

oavsett namnet, säljs pälsen ofta under i flugbindar sammanhang under "varumärket" Tempelhund. men nog låter det fint med tempelhunds flugor? det är väl likadant där som med allt annat, ett väletablerat marknadsfört varumärke säljer bättre och ger mer pengar i kassan. men det är bara mina privata spekulationer. pälsen är i alla fall Oerhört eftertraktad och där av svår att få tag i stundtals.

Vad man väljer för kvalitet och pris att betala för det är upp till var och en. Här är en bild på Tanuki päls från samma skin den lilla magenta biten har jag själv färgat och den vita ä blekt men i övrigt orörd. th_0023.jpg

vad Du menar vara riktigt vill jag låta vara osagt.

Ämnet är ju minst sagt luddigt.

Du kan ju prova att fördjupa dig lite i ämnet så får du själv se.

Jag kan inte tvinga någon att tro det jag skriver, men vill gärna uppmana folk att själva ta reda på fakta och där igenom bli lite klokare. Allt jag vet med säkerhet är att jag här och nu försökt dela med om den lilla kunskap jag har om ämnet och lämnar nu handuken i ringen och skuttar vidare.

Så fortsätt tryggt att köpa Tempelhund från flugbindar butikerna men undvik gärna att handla tvivelaktig päls. Där finns Riktig hundpäls där ute i skummrasket men det är inte till att rekomendera.

Nu vill jag runda av detta med en önskan om att det snart blir vår så vi allesamman kan komma ut och fiska våra Tempelhunds flugor i stället...

Björnkram C

Det tempelhundshåret jag har skiljer sig så mycket från tanuki så det finns inte en chans att det är samma :)

Det ser lite mörkt ut med fiske i Mörrumsån pga isläget men det är ju några veckor till. Solen skiner idag och töar

en del så hoppas kan man ju :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert i området, men de bitar jag har i mina lådor av Tanuki och Tempelhund så är skillnaden enorm.

Båda är fina material, men helt olika i känsla och längd. :)

Hade jag inte haft kameran på lagning hade jag gärna lagt upp bilder som visade skillnaden.

MEN, jag vet inte snart vad som är vad i denna djungel..vad har man köpt..?

Och till sist, BRA rävhår fångar lax lika bra som nå annat.

För 20 år sedan fiskade folk med bucktail och fick inte en lax mindre för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ju fortfarande att det är väldigt fult att sälja mårdhund under namnet tempelhund, för jag är helt övertygad om att det är ett nytt fenomen. Bara för att det blir förbjudet att sälja en produkt så är det ju inte ok att börja sälja ett substitut under samma namn. Det kallar jag falsk marknadsföring.

Jag är helt övertygad om att det som ursprungligen och fram till förbudet såldes som tempelhund var till stor del just hundhår från pälsindustrin i asien.

Mvh NT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det finns intresse kan vi ju göra en tråd och lägga upp bilder på olika päls vi kommit över under namnet Tempelhund.

Jag tror vi kan skrapa i hop en hel del olika djur arter/raser.

Oavsett vad, så är det minsann inte är det inte hårsorten som gör en fluga till en fiskfångare.th_huntingdog.jpg

Jag kommer förmodligen bli hatad för den här delen av meddelandet, men va f.n ...

Till er som känner er Lurade eller är Otroligt Magstarka kan följa Linken och Klicka vid bilden för att se filmen.

Det kommer att sätta en Hel Del i perspektiv... Det Looooovar Jag...

Men jag måste Varna, oavsett om Du är en Stor Pojke och en tuffing eller om du bara är som jag så kommer filmen äta upp dig inne i...

Så ännu en gång VARNING! filmen är Otroligt Vidrig och Hjärtskärande !!!

Ni kan läsa vad som händer på filmen och välja att stänga ner linken utan att se filmen.

Jag har sett den och jag har fortfarande fula fula bilder på näthinnan 2 år efter...

Sjukt Äcklig film!

200 kr för en bit hår? jeps, det gör det lite lättare att hålla samvetet rent va? 20 spänn för en bit får en att villa spy.

Vi har alla ett pris på våran "gloria"... men vad kostar din?

Björnkram C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Extremt obehaglig film. Gissar att de flesta sett den förr. Men förstår inte riktigt varför du länkar den i denna tråd?

De allra flesta flugbindare använder matrial från djur, men jag tror att ingen vill ha produkter som kommer från djur som flås levande.

Klart ingen kommer hata dig för att du lägger ut länken. Det är väll bra om folk blir medvetna om hur djur behandlas i delar av världen, samt vad man kanske bidrar till som flugbindare.

Redigerad med NinjaTobbe
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Extremt obehaglig film. Gissar att de flesta sett den förr. Men förstår inte riktigt varför du länkar den i denna tråd?

De allra flesta flugbindare använder matrial från djur, men jag tror att ingen vill ha produkter som kommer från djur som flås levande.

Som att jag inte provokerade alle redan i min första post i detta ämne? E det verkeligen något som chockar Dig av alla ???

det blev ett jäkla liv bara för att jag råkade dela med av mina erfarenheter.

Jag tycker det är en bra grej att komma i håg just det där med filmen. Dess utom är det mårdhund i filmen så jag tycker den är Ytterst Relevant!

många gånger blir vi giriga och vill ha och vill ha, utan att betala ett pris..... Och som jag skrev sätter Filmen sakerna i PERSPEKTIV!

Hur var det nu med din humor i ämnet?

Ska vi binda pälsflugor nu???

hehehe

Till Grin Är vad Det Är!

Björnkram C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
För att återgå till ursprungsfrågan. Jag tror att det är förbjudet att importera hund och katt päls i dag, är dock ej säker. Vet ej heller om det är tillåtet att handla inom landet.

Jag hade en diskussion med någon på något av de statliga verken när jag åkte till kina sist.

De dom sa var precis vad som redan står i tråden att päls på skinnbit är förbjudet att importera men att det inte finns något förbud mot själva "håret".

De forsatte oxå med att säga att för att importera skinn måste man beställa och fylla i lite formulär och präjsa en ganska kraftig summa pengar.

Det finns dock sätt att kringgå detta!

Man får nämligen importera klädesplagg av päls utan krångligheter.

I kina fanns det typ halsdukar som bestod av ett ända stort rävskinn med huvud och allt för bara 300 spänn. Se länk

http://item.taobao.com/item.htm?id=3749123377

http://item.taobao.com/item.htm?id=4610744949

Kan tyckas smaklöst som klädesplagg men gör under i flugbindarhörnan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...