Hoppa till innehåll

Grönfjäll


Gerber

Recommended Posts

Då får man hoppas det blir riktigt varmt framöver så det smälter undan snabbt.

Har stuga i stennäs och tänkte ta med ett par polare som tjatat i flera år att få fiska vojmån.

Bara det inte blir samma vattenstånd som vid flugfiske vm...

Då är vi grannar (typ) i Stennäs. Har en äldre stuga där själv efter ån...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min stuga ligger till vänster efter "stora" vägen, alldeles före avfarten (typ 100 m) vänster mot S stennäs, en liten "koja" nära vägen som tillbyggts i olika etapper. Nytt projekt och utbyggnad även i år ^_^ Har altan ner mot ån (typ max 10 m från ån) -den skall senare byggas ut så den blir djupare och kommer närmre ån. Ja, en massa projekt finns det i mitt huvud för den där fastigheten. Stugan ligger alltså mellan ån och vägen och är ganska "kal" ut mot vägen. Vill inte ha en massa fönster ut mot vägen, det låter en del av trafiken då.

Ska se om jag hittar nån bild.... nej, ingen bra men denna bild är tagen från altanen så kanske du förstår var det är.

post-7433-1272959880_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, det finns fisk i den där höljan, framförallt en del riktigt fin harr. När vattenståndet är rätt (ganska högt flöde) så går de upp högt i inströmmen också och äter ibland. Missa inte ytterkurvan i höljan ovan vår stuga heller för den delen. Svåråtkomlig men vass ibland.

Själv fiskar jag ytterst lite i dessa delar av ån, ganska lite i denna å överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Det finns betydligt bättre fiskevatten i närområdet som jag föredrar.

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kommer åka upp torsdag 17:e juni och hem på söndagen. I och med att vi har 78 mil enkel resa så håller vi oss nog runt stugan så vi får så mycket fisketid som möjligt. Har du något bra ställe i närheten annars?

Höljan ovanför din stuga är vadbar om inte vattnet är för högt, men då får du gå över till andra sidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vojmån känns ju som mycket lockande när man är där i trakten.

krutån har jag fått tips om av många så man får väl ta med sig det lilla 00 spöt ^_^.

Några fina platser med Röding?? :lol:

Ut- och inloppen till Borkan, Virisen, och Vapstsjöarna brukar husera röding under kläckningarna. Sen kan du dyka på rödingstim vid utloppet i Bergsjön med för den delen med vid rätt förhållanden. Sistnämnda plats är även bra nybörjarspot - lättillgänglig, relativt lätt att nå hyfsade fiskar fast man inte är kastfantom och ofta gott om huggvillig harr och öring i ok storlek. Kan dock vara armbågs lucka där emellanåt...

Redigerad med jani
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du sett röding över (nät-)maskstorlek i Bergsjön? Jag har fortfarande mardrömmar efter en pimpelutflykt dit. Vi lovades bra rödingfiske och "guiden" var exalterad över att det nappade så bra. Det var jämn storlek på fisken som drogs upp, jämn och låg. Sortimentet såg ut att vara sållat genom ett strömmingsnät, vilket jag antog att de faktiskt var. Detta är nu nästan 20 år sedan och jag har inte återvänt dit.

Redigerad med Fettfenan
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du sett röding över (nät-)maskstorlek i Bergsjön? Jag har fortfarande mardrömmar efter en pimpelutflykt dit. Vi lovades bra rödingfiske och "guiden" var exalterad över att det nappade så bra. Det var jämn storlek på fisken som drogs upp, jämn och låg. Sortimentet såg ut att vara sållat genom ett strömmingsnät, vilket jag antog att de faktiskt var. Detta är nu nästan 20 år sedan och jag har inte återvänt dit.

Har inte själv fångat nåt att skryta över däroch vet att det nätas hårt. Men det tas några finare då och då och har sett några finare simma förbi vid några tillfällen då jag kanotpaddlat vid utloppet (senast för 4 år sen eller så). Men tror inte att man knäcker pers på röding där... =( Dock finns där röding per definition! På de andra tidigare nämnda ställena har jag fått finare rödingar, men de är som jag ser det lite klurigare att fiska i om man är newbie än vad Bergsjöns utlopp är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Myggfritt i Grönfjäll?

Dööh, det var nåt nytt för mig iaf... Är snart 38 år och har tillbringat varje sommar sedan jag var nyfödd däruppe i trakterna. Än har jag inte upplevt någon myggfri sommar eller zon. Längst uppe där på Grönfjäll kanske det inte surrar så många mygg förvisso, men där är man ju sällan med flugspöt iaf. :lol:

Bor ni på Grönfjälls camping Daniel? Har du frågor om flugor eller så, skicka ett PM så kanske jag kan ge dig något tips beroende av årstid och vart ni tänkt fiska m.m.

/Fredrik

Vi ska bo grönfjälls stugby svärmor och svärfar och deras släkt har varit där många gånger så nu har jag sett till att man får följa med ^_^ när det blev dags igen.

Har inte kommit fram till vart man vi ska fiska ännu men jrutån har jag fattat att dom fiskat i för om åren i alla fall.

tack för det långa svaret med mycket matnyttigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ut- och inloppen till Borkan, Virisen, och Vapstsjöarna brukar husera röding under kläckningarna. Sen kan du dyka på rödingstim vid utloppet i Bergsjön med för den delen med vid rätt förhållanden. Sistnämnda plats är även bra nybörjarspot - lättillgänglig, relativt lätt att nå hyfsade fiskar fast man inte är kastfantom och ofta gott om huggvillig harr och öring i ok storlek. Kan dock vara armbågs lucka där emellanåt...

Låter helt klart intressan att lägga någon dag där så han kanske kan få känna på en fisk på flugspö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Då var man hemkommen efter en och en halv veckas trögfiske. Kan tänkas att det har en viss betydelse att åjäkeln höjdes drygt en halvmeter vid ett skapligt regn och åskväder... Jaja, ett par halvhyfsade harrar runt 43-45 fick komma upp i luften en liten sväng innan de fick simma hem igen.

Får hoppas på lite bättre fiske nästa år.

Blev i alla fall en övernattning på fjället för småjäntorna på tre och fyra år.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hemma från grönfjäll efter en veckan mycket trevligt fiske.

Var i bergsjöns utlopp en kväll med en del små fiskar som resultat. Fick några timmars fiske en kväll i Björnselet jätte fint vatten med massa fina men försiktiga vak i utloppet fick nästan för mig att det var Rödingvak någon som vet om det kan stämma? tyvär så lyckades jag inte kroka någon fisk hade bara en nerdargning av flugan men inget mera där. Fick tyvär bara vara där i någon timme som sagt hade gärna varit kvar i X antal timmar till men så är det när man är och fiskar med folk som inte är lika fiskegalna som man är själv.

Vi tog en dags fiske i Krutån knallade längs upp till sjön där vi fick ett helt galet fiske i utloppet med harr och öring på 30-40 cm i nästan varje kast blev nästan förmycket.

Ett ställe som jag blev lite kär i är helt klart dalsån helt underbara strömmar och fina fiskar tog resans största öring (52cm) och harr (48cm) där med bara några minuter imellan. Dalsån kommer helt klart få mera tid nästa gång man är i krokarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som en trevlig tur :)

Ge inte upp hoppet om Vojmån eller prova Vapstälven, vid rätt plats och tillfälle så kan dom ge riktigt grov fisk.

Det blir helt klart en resa nästa år igen inga problem och då blir det mera fiske i Vojmån, lite sugen på att ansöka om det kvoterade vattnen kan vara kul. Ser redan fram imot nästa år.

Får nog bli lite flugfiske efter gädda i helgen könner suget efter lite fiske :P.

Man kanske till och med kan ha tur så att du är uppe i krokarna så vi kan ta en fiske dag ihop?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min stuga ligger till vänster efter "stora" vägen, alldeles före avfarten (typ 100 m) vänster mot S stennäs, en liten "koja" nära vägen som tillbyggts i olika etapper. Nytt projekt och utbyggnad även i år ^_^ Har altan ner mot ån (typ max 10 m från ån) -den skall senare byggas ut så den blir djupare och kommer närmre ån. Ja, en massa projekt finns det i mitt huvud för den där fastigheten. Stugan ligger alltså mellan ån och vägen och är ganska "kal" ut mot vägen. Vill inte ha en massa fönster ut mot vägen, det låter en del av trafiken då.

Ska se om jag hittar nån bild.... nej, ingen bra men denna bild är tagen från altanen så kanske du förstår var det är.

post-7433-1272959880_thumb.jpg

tråkigt ställe du har:D :wub: :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...