Jump to content
Sign in to follow this  
_tobbe_

Mellanljusnan!

Recommended Posts

Hej, funderade på att åka upp till mellanljusnan och fiska för första gången någonsin nästa vecka! 

Vart rekommenderar ni erfarna fiskare i dessa trakter att man ska åka? Och någon som vet hur nivån är på vattnet, kläckningar som är igång? 

8 hours ago Lennholm sa:

Hej, funderade på att åka upp till mellanljusnan och fiska för första gången någonsin nästa vecka! 

Vart rekommenderar ni erfarna fiskare i dessa trakter att man ska åka? Och någon som vet hur nivån är på vattnet, kläckningar som är igång? 

Det är lågt vatten just nu. Igår när jag var iväg så var det en hel del nattsländor i farten. Men hade bara en upp på torrt. Resten fick jag på våtfluga men det kan bero blåsten. 

Jag rekommenderar flugfiskesträckan övre delen på norra sidan. 

Superpuppa och färilaflugan har varit gångbart senaste tiden. 

Hur länge tänkte du stanna? 

1 hour ago _tobbe_ sa:

Det är lågt vatten just nu. Igår när jag var iväg så var det en hel del nattsländor i farten. Men hade bara en upp på torrt. Resten fick jag på våtfluga men det kan bero blåsten. 

Jag rekommenderar flugfiskesträckan övre delen på norra sidan. 

Superpuppa och färilaflugan har varit gångbart senaste tiden. 

Hur länge tänkte du stanna? 

Okej, tack för alla tips! Hur ser färilaflugan ut? Flugfiskesträckan ligger det inom Färilas fvo?

tror det blir en kort tur upp, kommer lördag och stannar troligtvis till söndag!  Tanken var att åka upp nästa vecka och stanna några dagar men det gick inte att få ihop tyvärr.. 

Edited by Lennholm

51 minutes ago Lennholm sa:

Okej, tack för alla tips! Hur ser färilaflugan ut? Flugfiskesträckan ligger det inom Färilas fvo?

tror det blir en kort tur upp, kommer lördag och stannar troligtvis till söndag!  Tanken var att åka upp nästa vecka och stanna några dagar men det gick inte att få ihop tyvärr.. 

Du har PM. 

• Like 1

22 minutes ago Jonas_P sa:

Här ser du hur mycket vatten som släpps vid kraftverket i Laforsen: https://login.vattenreglering.se/vattenforing_pub.asp?screen_height=768#ljusnan

Stabil tappning är såklart att föredra och det verkar det vara. 

Den kollar jag ofta. 

https://login.vattenreglering.se/vattenforing_pub.asp?screen_height=768#popuplaforsen**

• Like 1

På 2017-07-06 at 08:29 _tobbe_ sa:

Färilaflugan.

Har du någon bild på den Tobbe?

Riktigt roligt torrflugefiske i älven idag. Fick inte jättemånga, ca 10-15 harr. Bara 2 inom fångsfönstret resten låg över. Största runt 35 cm. Men dom som tog hög i rejält. Tog reda på en harr som jag tillagade och åt till kaffet. 

20170803_141958.jpg

Edited by _tobbe_
  • Like 2

Blev en tur till Ljusnan idag. Var längesen sen sist. Hyffsad fart på harren. Blev 20-30 st men ingen över 35 cm. Prövade lite fiske med indikator och fick några på det men dom flesta tog på torrt. 

Någon som varit och fiskat något nyligen runt Färila? Sugen att åka upp nästa helg men vill veta hur det ser ut först, vattennivå, kläckningar/flugor? Fiskar ju nästan bara torrt och undrar då också om det kommer vara svårfiskat med det!

äntligen är fisket igång!😎👏🏻

2 turer har det blivit i år. Båda till hovrahällan södra sidan. En gång i söndags då jag fick ett gäng harr men bara smått. Ikväll blev det en kort sväng. 2 harr men många tappade. Tror jag kom i slutet av en huggperiod. Rätt bra vattenstånd nu för platsen jag var på men lite lägre skulle inte skada. 

• Like 1

Fin dag vid ljusnan idag. Dåligt fiske för troligtvis har fisken inte gått upp i strömmarna än. Det är bättre längre ner där det är lugnare. 

20180526_125535.jpg

• Like 1

Åkte upp idag och fiskade, det resulterade i 4 harrar för mig och 4 harrar för kompisen som följde med! Riktigt bra fart på fiskarna trotts att det inte var nå jättar som tog våra flugor!👍🏻 

• Like 1

Info från FVO! 

P.g.a det låga vattenståndet  så tvingas Färila fvo stänga fisket Fr.o.m 23/7 i Ljusnan  tills vidare... 

Edited by _tobbe_

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Minns en ungdomsledare i unga år..när någon pratade om måsmask.   " Det är ju skiiit gott(på dalmål)..otroligt gott på hårdmacka!" ..
    • I detta fall är svampangreppet troligtvis sekundärt och antagligen orsakad av att fisken först fått en skada i huden vid odling eller transport. Därefter har fisken fått ett svampangrepp i den skadade huden. Jag tror inte att detta handlar om ett utbrott av en smitta. Jag har själv sett fisk med svampangrepp som betett dig som du beskriver. Varför jag frågade om fisken var vild eller odlad är att en omfattande smitta under flera år drabbat framförallt lax, men även havsöring i många svenska älvar. Även brunöring och harr har drabbats, men i mycket mindre omfattning. Slutstadiet brukar se ut som på din bild och då är döden för fisken nära. En stor studie av denna sjuka som presenterades under våren kunde inte visa på någon enskild orsak. Forskare vid Stockholms universitet tror att brist på B-vitaminet tiamin ligger bakom. Men den studie som presenterades i våras kunde inte visa på en enskild orsak. Här en länk till en artikel om studien  jag refererar till: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ny-rapport-ingen-gemensam-faktor-bakom-laxdod
    • Öringen är med största sannolikhet inplanterad och detta i Kolbäcksån i Surahammar. Vet du om svampen är smittsam?
    • Svamp. Den där fisken kommer snart att dö. Svampen gör att vatten tränger in genom huden och den drunknar inifrån så att säga. Är öringen vild eller odlad? Och var är filmen gjord någonstans?
    • Det som jag har velat ha sagt är att alla linor kastar inte lika bra. För detta så har jag fått ta hinkvis med skit. När det gäller lojaliteten gentemot tillverkarna så hoppas jag att vi alla står på samma sida. Det som vi tillsammans måste göra är att klaga och reklamera mera. Detta måste ske sakligt, i de fall när linorna underpresterar. En lina för 900 kronor och mer ska kasta såsom det har utlovats! Det gäller för övrigt även billigare fluglinor. När det gäller reklamationer så vet jag hur de fungerar då ett antal sådana har gjorts. All heder åt de amerikanska tillverkarna, som har en kundservice som ligger 10-15 år före vår egen här i Norden. De har ställt upp och har alltid  bytt ut de linor som jag har reklamerat. Med få undantag så har de nya utbyteslinorna varit bättre än reklamerade diton. Mitt råd är, spara kvittot och skicka genast tillbaka en fluglina som inte kastar bra. Våga klaga, men gör det vid rätt tillfälle. Jämför gärna med din gamla fluglina som har ett par år på nacken. En ny lina för en tusenlapp ska i en sund värld vara bättre! Jag har märkt att en del har svullna tår i den här diskussionen. I sak så tänker jag inte revidera då jag tjänar ett högre syfte, det som jag anser vara sant. Ingen tillverkare är och ska vara immun mot kritik. Sanningen i den här diskussionen är att alla fluglinor kastar inte lika bra. Det är fakta som kan testas och mätas fram. Detta kan endast utföras av dem som har lagt ner tillräckligt med tid på kastträning, på bla gräs och som har nötit ut mängder med fluglinor. Precis som alla målarpenslar som inte lägger på färgen lika fint så kastar inte alla fluglinor lika bra. Jag vill inte blanda in känsloargument när det handlar om fluglinor, detta pga av att en lina presterar antingen bra eller sämre, oavsett vad man själv tycker. Känslor kan inte påverka resultatet.  Om någon, med starka grunder, ser brister i mina påståenden så är ni alltid välkomna att besöka/kontakta mig och bevisa på vilket sätt som jag har fel. Det gäller även er som ser svagare grunder...Jag gör allt det här för er skull. Det fanns de som sålde fluglinor före mig!  
    • Filmade en öring idag som var helt orädd, simmade framför mina fötter utan att skygga. Ett tecken på att fisken inte är frisk. Två stillbilder ur videon, vad är dessa vita fläckar för något?  
    • Någon som testat och kan ge ett utlåtande och i bästa fall även en jämförelse mot Jet 14?
    • Väldigt intressant OSDMIKE. Frågan är om man ska beställa hem en laddning olika, och testa sig fram. Ska binda cirka 150 flugor, så vill inte störa mig på tråden. vet själv hur viktig den är till tubflugorna
  • Ämnen

• Images

• Create New...