Hoppa till innehåll

Havsöring GBg:s området


Guest Gaston

Recommended Posts

Eftersom vi e vissa här som e ganska inriktade just nu på HÖ så tänkte jag vi kunde ha denna tråd till att hålla oss uppdaterade m.m........

Var ute igår och jag lyckades faktiskt komma ifrån allt regn, havet låg stilla och jag hade tagit med mig ett #4 8ft spö för att klippa lite Sik på torrt, samt senare gå över till att fiska HÖ när det hade blivit läge.

Tyvärr så funkade inte detta, molnen skingrades men då kom vinden och den kom hårt.........väntade en timme för att se vad som händer, tyvärr så blev det värre och jag packade ihop :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ramsön

Kan sammanfatta det som skitbra bara dom fastnar och hänger kvar ::).............jag har haft kontakt med mycket fisk dom senaste nätterna..........bra ifrån kl 23 till att vara bäst vid 24 för att dö ut vid 01 :D

Nu kan ni andra fylla på 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blåser massa fortfarande.......men jag tog med mig Sue och det blev ett hugg på tredje kastet, samt att en annan vän visade upp kort på en nyligen landad HÖ......grattis!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott att höra att ni kämpar på med GBG-öring! En annan jobbar som en vansinnig och har knappt tid att drömma om fiske ens.. Var iofs ute en kortis Söndag kväll med magert resultat. Missade ett antal små och polaren lyckades landa 2 småfiskar varav den ena var en torsk! c; Grym fajt!

Det blir nattfiske till helgen. Nya batterier i pannlampan och några nybunda monster muddlers (>10 cm)  ;D så nu jädrar skall det landas... eh... simpa och slang!  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm... jag måste nog ut och leta lite nya place.. Iofs får vi fin fisk upp til 2 kg emellanåt med kanske medelvikt kring kilot men det händer allt som oftast att man nyper på riktiga småpluttar (typ 2 hekto). Iofs är dessa knattar rätt coola.. Helt stenhårda i kroppen och runda som en fotboll.. Om dom kunde behålla det "fulton läget" i ett par år och återkomma då jädrar!  :D Brukar vara ett tydligt tecken att det inte är någon storfisk inne då dessa smågrisar nappar.. Dom blir ju mat om dom inte flyttar på sig när det drar till..  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allreight, ute och nötte igårkväll/natt/morgon  :) Mycket fisk i farten.. Fattade aldrig riktigt varför, men fisken skuttade som galiningar. Mäktigt att se grov öring göra metershopp, men varför? Vi såg ingen betes fisk och av de 2 fiskar vi tog rätt på hade bara en mat i magen. (En stagg). Någon som vet om öring bränner sig på brännmaneter? Blir dom spattiga av det?  ;) Det högg fint under natten dock och för en gångs skull small det bra på muddler! Skoj!

Fick för övrigt min första makrill någonsin på fluga! Kryss!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min polare fick det också, och jag fick på ett hugg som var grym......drilla fisken i säkert två minuter sen var den åter i friheten!!!.

Vart fiskar ni om man får fråga.....???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken skitdag jag hade igår.............solen och vinden var som bäst, sätter mig i bilen och fan tror ni inte vädrets makter går emot mig igen, ingen fisk heller inte ens ett hugg :( :( :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft tid att fiska alls på flera veckor men ser nu ljuset i tunneln. Men är det bara nattfiske som gäller för att få HÖ nu?

Funkar tidigt på morgonen också?

Ja det gör det......jag fiskar nästa uteslutande från 22 tiden på kvällen och framåt, men det har varit lite trögt senaste tiden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det......jag fiskar nästa uteslutande från 22 tiden på kvällen och framåt, men det har varit lite trögt senaste tiden

Samma här.. Brukar starta vid 10.00-tiden och fiska fram till 5-6 tiden på morgonen. Vi har haft fint fiske på morgonarna (5-6 tiden) men öringen är lite enklare att tas med mitt i natten.

Var ute natten till Söndag för övrigt och lyckades landa 4-5 st.. Grov fisk i farten men svåra att lura. På morgonen visade dom intresse för gigantiska muddlervarianter (~12-15cm) som stripades snabbt i ytan. Helt hopplöst att kroka dock med krokstorlek 2/0!  ;) Eländiga tärnor som flaxar omkring! Plockar upp flugan och flyger iväg en bit innan dom upptäcker att något är fel och spottar ut. Svårt att kasta på vak i detta läge!  ;)  Kanske går att dressera dessa kreatur att släppa flugan lite mer planerat!  ;) Blir nog en tur ikväll också för säkerhets skull även om det innebär total mental kolaps på jobbet imoron bitti!

Fler än jag som tycker det är ovanligt mycket havslus på öringen iår? Någon som vet om detta kan vara anledningen till deras omotiverade metershopp? Trillar kanske av en och annan parasit vid landning. Skrapade försiktigt av minst 40 st från en fin firre innan den fick gå tillbaka. Hoppas den kommer ihåg detta nästa år då den väger dubbelt.  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i hav et tippar jag på gbg-33... men dom kanske finns på land :-*

Okay, strålande då skall spöet med vid nästa Daisy tur… trodde bara man fick torsk o makrill i havet :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaja jag får ge mig ut och leta  :D

Jag läste en länk för ett tag sedan om någon snubbe som tänkte köra spinn på flugspö...i mitt fall - frågan är om spöt pallar en torsk pirk

Nej fan 6' #29 spö och torskpilk på vajertafsen. Sen är det bara att svinga  ;)
::)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ramsön

Jag har gjort ett par halvseriösa försök till nattfiske. Det har resulterat i ett mindre antal öringar, samtliga över kilot men ingen mer över 2 kilosstrecket. Dom senaste dagarna har jag struntat i det pga blåst och lagt energin på makrill i stället.

Havslöss tycks det också finnas gott om och vissa kvällar så hoppar öringen runt en hela tiden utan att ens röra flugan det minsta :P

Här är två bilder ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.



















×
×
  • Skapa ny...