Hoppa till innehåll

Älv: Ljungan


farside

Recommended Posts

Öringen i Ljungan har redan lekt då denna öringen fångades.

Öringen var blank när den togs..

Kan säga att en gallfisk är en ikke könsmogen fisk som stiger vår som höst.

Lekfisken i Ljungan stiger juli/aug och är redan då märkbart färgade.

En gallöring i 10 kilosklassen är ovanligt, men dom finns :)

Om det hade varit en gallfisk hade den väl inte mörknat efter döden... eller?

Oavsett så är det en grymt jävla brutal öring :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öringen i Ljungan har redan lekt då denna öringen fångades.

Öringen var blank när den togs..

Kan säga att en gallfisk är en ikke könsmogen fisk som stiger vår som höst.

Lekfisken i Ljungan stiger juli/aug och är redan då märkbart färgade.

En gallöring i 10 kilosklassen är ovanligt, men dom finns :)

Vänta lite nu....

Att öringen skulle lekt klart i Ljungan den 11/10 är i så fall något helt nytt som då jag inte råkat ut för tidigare....och då har jag fiskat där sedan 80-talet.

Klart fisken var "blank", de ser ut så "strömmingsätarna", något stålgrå i färgen och tyvärr lika ljusa i köttet.

Du har rätt vad gäller begreppet "gallfisk", men det här är helt enkelt en stor öring som valt att inte leka i år, men den har med all säkerhet lekt ett antal gånger och är med råge könsmogen....

Lekfisken i Ljungan stiger från mitten av juli och nästan hela vägen fram till den skall leka och under dessa steg följer helt naturligt även öringar med upp som inte avser att leka, därför kan det i detta fallet vara ganska svårt att avgöra ur länge den varit uppe i älven.

En "gallörning" i 10 kilosklassen är inte bara ovanligt, utan i Ljungans fall helt uteslutet!

Att Ljungan huserar/-de stor öring är faktisk inte helt okänt, tyvärr är det som du skriver allt mer sällan som man kan lura dom, men de finns ju där bevisligen

Men vad vet jag....

Till fångstmannen vill jag bara lyfta på hatten och gratulera!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öringen i Ljungan har redan lekt då denna öringen fångades.

Öringen var blank när den togs..

Kan säga att en gallfisk är en ikke könsmogen fisk som stiger vår som höst.

Lekfisken i Ljungan stiger juli/aug och är redan då märkbart färgade.

En gallöring i 10 kilosklassen är ovanligt, men dom finns :)

Kan hända att öringen hos er har andra levnadsvanor vilket är intressant i så fall. Jag har då alldrig sett fått eller hört talas om en gallfisk med lekdräkt däremot gallfisk som stått en del i sötvatten kan ha mörknat en del men har fortfarande kvar sitt havsskimmer om du förstår vad jag menar. Men det hade varit klart intressant att få veta hur det ter sej i detta fallet. Jag har fiskat uteslutande i sydsvenska åar och där är de flesta lekvandrande öringar även om dom kommer tidigt i juni/juli redan är lekfärgade om än väldigt lite. Fjällen är mer eller mindre fasta, inte som en "blänkare" som man kan säga lokalt där man lägger handen på fisken och fjällen lossnar. Även ute i havet kan man få fisk i juni, juli som är lekvandrande lite, lite färgade och de blir mer o mer färgade ju närmare leken det kommer även om det finns en viss skillnad från fisk till fisk. Har man tur kan man få nästan blank fisk i september. Samtidigt som jag fått mer eller mindre färgad fisk i havet under hela sommaren så har jag även fått silverblanka öringar under hela sommaren där fjällen lossnat när fisken skavt mot linan under drillningen och det är den fisken jag kallar blänkare. Den fisken blir sällan så stor som en lekvandrare och som i jämförelse har högre medelvikt. "Blänkarna" är ytterst sällan över 5 kg här nere även om dom finns. Det är därför jag undrar om det verkligen är en gallfisk (blänkare) .

De blänkare jag fåt har heller inte blivit färgade när de blivit klubbade men däremot har en blank lekvandrare fått en mörkare ton strax efteråt för att bli ljusare igen, märklig företeelse men så är det.

Intressant är det i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu....

Att öringen skulle lekt klart i Ljungan den 11/10 är i så fall något helt nytt som då jag inte råkat ut för tidigare....och då har jag fiskat där sedan 80-talet.

Klart fisken var "blank", de ser ut så "strömmingsätarna", något stålgrå i färgen och tyvärr lika ljusa i köttet.

Du har rätt vad gäller begreppet "gallfisk", men det här är helt enkelt en stor öring som valt att inte leka i år, men den har med all säkerhet lekt ett antal gånger och är med råge könsmogen....

Lekfisken i Ljungan stiger från mitten av juli och nästan hela vägen fram till den skall leka och under dessa steg följer helt naturligt även öringar med upp som inte avser att leka, därför kan det i detta fallet vara ganska svårt att avgöra ur länge den varit uppe i älven.

En "gallörning" i 10 kilosklassen är inte bara ovanligt, utan i Ljungans fall helt uteslutet!

Att Ljungan huserar/-de stor öring är faktisk inte helt okänt, tyvärr är det som du skriver allt mer sällan som man kan lura dom, men de finns ju där bevisligen

Men vad vet jag....

Till fångstmannen vill jag bara lyfta på hatten och gratulera!!!

Det har tagits bra många utlekta honor ska du veta.

Görs det varje år den här tiden.

Merparten av fisken i Ljungan är förstagångslekare, då dom flesta fiskar lyfts över till sjön Marmen!

Och dom har ingen chans till överlevnad.

Det är det största hotet för en egen reproduktion i Ljungan.

Men det håller vi på att jobba med för fullt.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan hända att öringen hos er har andra levnadsvanor vilket är intressant i så fall. Jag har då alldrig sett fått eller hört talas om en gallfisk med lekdräkt däremot gallfisk som stått en del i sötvatten kan ha mörknat en del men har fortfarande kvar sitt havsskimmer om du förstår vad jag menar. Men det hade varit klart intressant att få veta hur det ter sej i detta fallet. Jag har fiskat uteslutande i sydsvenska åar och där är de flesta lekvandrande öringar även om dom kommer tidigt i juni/juli redan är lekfärgade om än väldigt lite. Fjällen är mer eller mindre fasta, inte som en "blänkare" som man kan säga lokalt där man lägger handen på fisken och fjällen lossnar. Även ute i havet kan man få fisk i juni, juli som är lekvandrande lite, lite färgade och de blir mer o mer färgade ju närmare leken det kommer även om det finns en viss skillnad från fisk till fisk. Har man tur kan man få nästan blank fisk i september. Samtidigt som jag fått mer eller mindre färgad fisk i havet under hela sommaren så har jag även fått silverblanka öringar under hela sommaren där fjällen lossnat när fisken skavt mot linan under drillningen och det är den fisken jag kallar blänkare. Den fisken blir sällan så stor som en lekvandrare och som i jämförelse har högre medelvikt. "Blänkarna" är ytterst sällan över 5 kg här nere även om dom finns. Det är därför jag undrar om det verkligen är en gallfisk (blänkare) .

De blänkare jag fåt har heller inte blivit färgade när de blivit klubbade men däremot har en blank lekvandrare fått en mörkare ton strax efteråt för att bli ljusare igen, märklig företeelse men så är det.

Intressant är det i alla fall.

Fisken har inte lekdräkt.

MVH!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har tagits bra många utlekta honor ska du veta.

Görs det varje år den här tiden.

Merparten av fisken i Ljungan är förstagångslekare, då dom flesta fiskar lyfts över till sjön Marmen!

Och dom har ingen chans till överlevnad.

Det är det största hotet för en egen reproduktion i Ljungan.

Men det håller vi på att jobba med för fullt.

MVH

Säger du det så, så är det väl så.... :rolleyes:

Men de utlekta honorna då, tas de uppe i Marmen ? Dit de lyfts upp....

Jag har fiskat en hel del tidigare år innan fiskeförbudet i oktober, dvs fram till den 15. Ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig tagit någon urlekt öring då, däremot har det hänt att kring "höstpremiären", som i alla fall tidigare var runt den 15 november, att det nappat på någon urlekt, däremot så har tyvärr även fisk som inte lekt klart behagat nappa då. Så det fisket har jag lagt ner.

Men som sagt, tydligen har fisken ändrat sina vanor däruppe.....

Vad det gäller det största hotet mot reproduktionen, så torde det i alla fall vara det fasta fällorna och nätfisket i mynningen, samt att de båda fiskevårdområdernas oförmåga att komma överens i viktiga frågor. Men det kanske är bättre med den saken nu? Givetvis påverkar Viforsens kraftverk reproduktionen också...

Som sagt, vad vet väl jag...

En sak är vi i alla fall överens om, det är ingen lekfisk (i alla fall inte i år) som fångats. Utan de ser ut så där, jag ska kolla om jag inte har några bilder på andra "strömmingsätare" där det framgår lite tydligare hur de ser ut.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger du det så, så är det väl så.... :rolleyes:

Men de utlekta honorna då, tas de uppe i Marmen ? Dit de lyfts upp....

Jag har fiskat en hel del tidigare år innan fiskeförbudet i oktober, dvs fram till den 15. Ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig tagit någon urlekt öring då, däremot har det hänt att kring "höstpremiären", som i alla fall tidigare var runt den 15 november, att det nappat på någon urlekt, däremot så har tyvärr även fisk som inte lekt klart behagat nappa då. Så det fisket har jag lagt ner.

Men som sagt, tydligen har fisken ändrat sina vanor däruppe.....

Vad det gäller det största hotet mot reproduktionen, så torde det i alla fall vara det fasta fällorna och nätfisket i mynningen, samt att de båda fiskevårdområdernas oförmåga att komma överens i viktiga frågor. Men det kanske är bättre med den saken nu? Givetvis påverkar Viforsens kraftverk reproduktionen också...

Som sagt, vad vet väl jag...

En sak är vi i alla fall överens om, det är ingen lekfisk (i alla fall inte i år) som fångats. Utan de ser ut så där, jag ska kolla om jag inte har några bilder på andra "strömmingsätare" där det framgår lite tydligare hur de ser ut.

MVH

Dom utlekta fiskarna tas nedanför kraftverket.

Det finns inga lekområden ovanför kraftverket, Matfors kraftverk ligger nämligen i "övre delen" av sjön.

Push up fällorna i fredningsområdet påverkar inte öringen så jättemycket, men däremot påverkar dom laxen sjukt mycket.

Det landnära nätfisket av fritidsfiskarna påverkar öring beståndet desto mer.

I år har vi bara haft 6 st push up fällor i fredningsområdet gämfört med tidigare 22 st.

Och eftersom Ljungans makthavare inte stödutsätter lax så kommer beståndet att dö ut sakta men säkert.

Och eftersom runt 400 leköringar varje år lyfts över kraftverket i augusti så fångas mestadels gallfisk i sep/okt.

Så det är dom man fiskar mest på under okt/nov.

Man kan få riktigt smällfeta strömmings-slukare under maj månad.. och dom är riktigt vackra :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En stilla undran bara. På de bilder jag sett (från dåliga vinklar) ser det ut som om fettfenan saknas. Inte att föringa den stora fisken, men jag är bara nyfiken....

Då det sker ytterst lite lek i älven, då mestadels av fisken yrar omkring ovan kraftverket så är större mängden av fisken fenklippt.

Likaså denna fisk.

Dom missar såklart också att skära bort fettfenor på många fiskar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då det sker ytterst lite lek i älven, då mestadels av fisken yrar omkring ovan kraftverket så är större mängden av fisken fenklippt.

Likaså denna fisk.

Dom missar såklart också att skära bort fettfenor på många fiskar...

Varför i hela friden skulle de lyfta över fisk till marmen om där inte finns några leksträckor? Och hur har dessa urlekta honor överlevt turbinbladen? Har de fjäll och skin av kevlar eller nåt...... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför i hela friden skulle de lyfta över fisk till marmen om där inte finns några leksträckor? Och hur har dessa urlekta honor överlevt turbinbladen? Har de fjäll och skin av kevlar eller nåt...... :lol:

därför att dom som byggde kraftverket inte löste in fiskerätten ovan kraftverket.

Då finns det en lika gammal vattendom som säger att dom ska lyfta över havsöringen.

Sen att fisken inte kan leka eller tar sig ner igen bryr dom sig inte i...

Det är en stor skandal enligt min mening.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK, och du hävdar fortfarande att "de många urlekta honorna" som fångats nedströms Viforsens Kraftverk nu innan den 15 oktober, att de släppt sin rom i ren förvirring ovanför kraftverket och sedan helt sonika kört ett "turbinrace", eller de kanske lyftes tillbaka?

Eller så är det jag som är helt förvirrad och har misstagit mig helt under 30 år vad som sker i älven under hösten....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK, och du hävdar fortfarande att "de många urlekta honorna" som fångats nedströms Viforsens Kraftverk nu innan den 15 oktober, att de släppt sin rom i ren förvirring ovanför kraftverket och sedan helt sonika kört ett "turbinrace", eller de kanske lyftes tillbaka?

Eller så är det jag som är helt förvirrad och har misstagit mig helt under 30 år vad som sker i älven under hösten....

det enda du misstagit dig vid är att dom utlekta honor som tagits dom senaste 2 veckorna har lekt i älven.

och det är ju ett gott tecken, att lite havsöring kommit till lek nedanför kraftverket :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fångades en riktig äkta Ljunganstoröring då också, samma kväll....

En till av den riktigt unika ljunganöringen ser ut såhär, kolla in Görans firre från slutet av 80-talet....eller var det i början av 90-talet.... Nåväl, över 8 pannor vägde den allt...

http://privat.bahnhof.se/wb589566/ (bilder och så fiskar)

post-8335-066316100 1287164418_thumb.jpg

Redigerad med EvH64
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

därför att dom som byggde kraftverket inte löste in fiskerätten ovan kraftverket.

Då finns det en lika gammal vattendom som säger att dom ska lyfta över havsöringen.

Sen att fisken inte kan leka eller tar sig ner igen bryr dom sig inte i...

Det är en stor skandal enligt min mening.

Den vattendommen gällde inte den laxtrappan som försvan vid uppdateringen av dammen då även dammen i Matfors hade en ofungerande såkallad trappa. Vill minnas att även tillhörande vattendom fick sig en prövning.Med ringa kompenssationsutsättning av fisk.

Till skillnad från tidigare då man satte betydligt mer fisk från egen odling som dock även den revs.

Har länstryelsen helt tappat greppet om fisket.

Släppa fisk ovan dämmet är väl en trevlig gest men till vilken nytta då?Lek kan väl förekomma i förbindelsen till Vikaren men fisken ska ju hitta den förstårs och eventuella yngel ska pasera gädd och göskäftar på väg till turbinerna och det hägrande havet.

Nog är fisken i Ljungan tuff men inte så tuff.

Den fisken lär väl känna av det ringa strömdraget genom Marmen och tämligen snart uppsöka utskottet från dammen i Matfors.

Förövrigt så är öringen på bilden stor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fångades en riktig äkta Ljunganstoröring då också, samma kväll....

En till av den riktigt unika ljunganöringen ser ut såhär, kolla in Görans firre från slutet av 80-talet....eller var det i början av 90-talet.... Nåväl, över 8 pannor vägde den allt...

http://privat.bahnhof.se/wb589566/ (bilder och så fiskar)

Det är fina gallfiskar på bilderna.

Däremot Görans fisk är en lekfisk.

Ljungan håller stor fisk.. men det är synd att inte makthavarna förstår älvens värde för oss metare ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är fina gallfiskar på bilderna.

Däremot Görans fisk är en lekfisk.

Ljungan håller stor fisk.. men det är synd att inte makthavarna förstår älvens värde för oss metare ;)

Nope, gallfiskar är det ej. Min är en något "osäker" äkta ljunganöring (den mindre), kan lika väl vara en felvandrare från ljusnan eller Indalsälven (men det vet du väl redan), men den andra råder det knappast något tvivel om.

Du har ju själv korrekt angivit vad en gallöring är..... "En icke könsmogen" öring. Min fisk är i all sin enkelhet en vanlig havsöring som helt enkelt valt att gå upp i älven.... Fast den är med råge könsmogen... ;)

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...