Hoppa till innehåll

Små svarta flugor...?


gäddfiske

Recommended Posts

Jag har både läst här på forumet och i fiskeböcker att man vid havsöringsfiske ofta använder små svarta flugor och gärna fiskar natt.

Kanske inte bara svarta flugor men mycket smått.

Men när jag pratar med fiskare vid olika vatten så använder dom mest större tuber i skrikiga färger.

Nu har jag mest fiskat på våren men ändå..

När jag var i Skottland i sommras pratade jag med en fiskare som berättade om dom små flugorna dom fiskade på enhandsspö på natten.

Är det några av er här på edge som fiskar ´´som skottarna´´ ?

Flugorna dom använder brukar ligga mellan storlek 6 ända ner till storlek 14 som minst och mest enkelkrokar.

I min flugask finns bara dubbelkrokar i som minst storlek åtta och mycket stora tuber eftersom att det är vad jag har sett andra fiska med.

//David

Redigerad med gäddfiske
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flugvalet beror ju mycket på var och när du fiskar...

Vårfiske i högt och kallt vatten = stora färgglada tuber.

Nattfiske under sommaren i Norge eller Skottland = små svarta flugor, strl 8, 10, 12

Nattfiske i kolsvarta augusti och september - Större svarta tuber, 5-10 cm

Sen finns ju många variationer på temat, men det här är i stora drag ungefär hur det funkar.

Det finns flera trådar här på edge om just det här - titta under "Havsöringfiske" så hittar du!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag funderar bara lite på varför vi här i sverige verkar fiska med större flugor och med färgglada flugor än vad dom gör i tex Skottland.

Skulle det fungera att fiska skottska mönster och storlekar i svenska vatten?

Fiskar mycket i norrtäljeån för tillfället om någon undrar, liten å, ganska grund och hyffsat klart vatten.

//David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skulle säkert funka i klara älvar under de lite ljusare sommarnätterna, men även dagtid under sommar och höst. Just där tror jag ofta vi svenskar kör med lite för stora och grova grejor.

På vårfisket är nog ändå lite större och färggrannare grejor överlägsna, även om svart nog totalt sett är den bästa "flug-färgen" av alla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft mitt bästa havsöringsfiske precis vid skymning med svarta wolly buggers strl 8. Vid ett tillfälle hade jag nog hugg 7 av de 10 sista kasten jag gjorde (när det blivit svart har det avtagit). Detta var dessutom i april.

Nu pratar jag visserligen om västkusten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite så jag tänkte också, har ändå fastnat lite på det här med skottska flugor sedan jag var i Skottland så ska nog binda upp lite mindre klassiska skottska mönster på krok och lite ''needle tubes'' för fisket nu på våren.

Jag hör gärna fler synpunkter om små flugor för just havsöring.

Känns som att man pratar ganska mycket om det när det gäller lax men inte så mycket när det gäller havsöring.

Det jag också har tänkt på är det här med nattfiske kontra dagfiske.

Det känns som att vi i Sverige fiskar mest dag även på sommaren, hur gör ni?

Och är nattfiske eller skymmningsfiske nåt att fundera på även på våren (med tanke på att du hade haft bra fiske på kvällen i april)?

//David

Redigerad med gäddfiske
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämför man vårfiske och sommarfiske på lekvandrande havsöring är det som två helt olika arter! Finns inga likheter i fiskens beteende och sättet man fiskar dom på. Även svenska öringar tar små svarta flugor på sommaren.

När vattentempen börjar nå 10-11 grader på våren och flödet börjar gå ner kan du helt klart börja fundera på skymmningsfiske även då.

Redigerad med BB.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämför man vårfiske och sommarfiske på lekvandrande havsöring är det som två helt olika arter! Finns inga likheter i fiskens beteende och sättet man fiskar dom på. Även svenska öringar tar små svarta flugor på sommaren.

När vattentempen börjar nå 10-11 grader på våren och flödet börjar gå ner kan du helt klart börja fundera på skymmningsfiske även då.

Jag måste säga att det visst finns likheter när det gäller vår o sommar på havsöring. Ett sätt att gå till väga på när det gäller att lära sej ståndplatser på havsöring i en å är att vi samma vattenstånd vår som sommar hittar man havsöring på samma platser. Fördelen med att fiska på våren är att de hugger bättre och på så vis går man en genväg till var en havsöring kan ställa sej även på sommar och höst. Det är inte bara djupa lugna pooler som håller havsöring på våren, även nackar, strömkanter i forsar ja överallt kan man finna havsöringen både vår som sommar.

Prova får ni se, ni kommer att bli glatt överaskade även om det tar lång tid att få ihop det hela.

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att det är bättre med små flugor i mindre vatten och att det i lite större älvar kanske är bättre med lite större flugor överlag?

Tänkte så att fisken lättare ser flugan i en liten å än i en stor älv, eller är jag ute cyklar? :lol:

Är det nån som fiskar med traditionella skottska flugor som bucktailtuber och små typ våtflugor som dom använder?

//David

Redigerad med gäddfiske
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att det är bättre med små flugor i mindre vatten och att det i lite större älvar kanske är bättre med lite större flugor överlag?

Tänkte så att fisken lättare ser flugan i en liten å än i en stor älv, eller är jag ute cyklar? :lol:

Är det nån som fiskar med traditionella skottska flugor som bucktailtuber och små typ våtflugor som dom använder?

//David

Tanken är nog god men inte riktigt rätt... ^_^ Fisken är ju inte nödvändigtvis "längre bort" från flugan, eller ser den sämre, i en stor älv än i en liten.

Om man tänker på tex Driva, Vefsna, Surna eller andra riktigt bra norska HÖ-älvar så kan man knappast kalla dem för små, men definitivt så tas mest fisk på småflugor i strl 6-10.

Det handlar nog istället om att de flesta älvar där småflugor funkar bra är älvar med klart vatten och ljus botten, medan den älvtypen som är vanligare i Sverige / Danmark ( mörkt vatten, mörk botten, ofta lite djupare ) verkar funka bättre med lite större flugor.

Sen är det ju lite skillnad på säsong också... Pratar man om fiske efter lekvandrande, stigande öring ( alltså inte besafisket på våren ) så börjar det ju redan i maj/juni borta i Skottland. I Norge är det Juli och Augusti som gäller medan det i Sverige och Danmark ofta är fiske långt in på hösten när det är totalt kolsvart på nätterna.

Och visst använder jag bucktailtuber! ( om det är läge för stora flugor alltså - på flom eller på våren tex )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken är nog god men inte riktigt rätt... ^_^ Fisken är ju inte nödvändigtvis "längre bort" från flugan, eller ser den sämre, i en stor älv än i en liten.

Om man tänker på tex Driva, Vefsna, Surna eller andra riktigt bra norska HÖ-älvar så kan man knappast kalla dem för små, men definitivt så tas mest fisk på småflugor i strl 6-10.

Det handlar nog istället om att de flesta älvar där småflugor funkar bra är älvar med klart vatten och ljus botten, medan den älvtypen som är vanligare i Sverige / Danmark ( mörkt vatten, mörk botten, ofta lite djupare ) verkar funka bättre med lite större flugor.

Sen är det ju lite skillnad på säsong också... Pratar man om fiske efter lekvandrande, stigande öring ( alltså inte besafisket på våren ) så börjar det ju redan i maj/juni borta i Skottland. I Norge är det Juli och Augusti som gäller medan det i Sverige och Danmark ofta är fiske långt in på hösten när det är totalt kolsvart på nätterna.

Och visst använder jag bucktailtuber! ( om det är läge för stora flugor alltså - på flom eller på våren tex )

Okej, kom på att det kanske var så :lol:

Läste lite i tråden om små laxflugor och där verkar ju folk ta fisk på flugor ända ner till storlek 14, det verkar iof vara i norska klara älvar men då borde det gå med ner till åtminstone storlek tio för havsöring här hemma :)

Nej, är så kär i dom här skottska flugorna så nu blir till att köpa lite bucktail till stora tuber och lite småkrokar på väg till skolan.

Kanske återkommer med bilder och resultat!

//David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...