Jump to content
Sign in to follow this  
magnus.nilsson

Olagliga nät i Malmö kanal

Recommended Posts

I morse togs nätet upp av gatukontoret. Härligt att de reagerar! På vägen dit såg jag ett annat misstänkt nät. Det kan ju vara nåt annat, men eftersom Tazza såg nätläggare i krokarna igår kväll så är det ingen högoddsare direkt.

Om ni ser nät, eller misstänkta nät, ring gatukontoret på 040-34 10 00 och polisen på 114 14

Mycket bra jobbat :)

Två bojar. Roddklubben och Skepsskyrkan. Tänkte dra upp bojen vid roddklubben men hade ingen lust att ramla i vattnet...

Laddar bara upp distansbilder eftersom en närbild inte säger något

post-6688-0-48657700-1318418350_thumb.jp

Edited by mipert

Två bojar. Roddklubben och Skepsskyrkan. Tänkte dra upp bojen vid roddklubben men hade ingen lust att ramla i vattnet...

Laddar bara upp distansbilder eftersom en närbild inte säger något

Jag tror den bojen vid gamla roddklubben är bara en boj.

Inget nät. För i morse låg den under bron.

Bojen till vänster i din andra bild bör defintitvt undersökas och/eller

rapporteras.

Den kollade gatukontoret under dagen. Det var förmodligen en förankring för nät, men det låg inget nät där nu. Gatukontoret polisanmälde det iallafall.

Om någon hittar fler nät, hör av er. Jag har en journalist som är sugen på att ta lite bilder...

Den kollade gatukontoret under dagen. Det var förmodligen en förankring för nät, men det låg inget nät där nu. Gatukontoret polisanmälde det iallafall.

Om någon hittar fler nät, hör av er. Jag har en journalist som är sugen på att ta lite bilder...

Egentligen borde den bojen tas bort. Hur ska man annars veta att där inte plötsligen ligger ett nät?

Nere en tur i dag också på em. Såg ngr killar softa en bit bort på andra sidan kanalen med pilsner o röka när två poliser kom gåendes längs kanten. Trodde först att killarna låg pyrt till av ngn anledning men poliserna bara passerade och verkade mer intresserade av att speja i vattnet. Tanken slog mig att de kanske kollade efter ev nät men det verkar nästan för bra? :o En skaplig huggperiod just då "hindrade" mig att gå efter och fråga...jädra ego man kan vara ;)

Det är härligt att läsa om ert engagegmang! Provade abbor-fisket igår för första gången. Verligen värt att skydda. Vi är säkert många som pendlar in till stan, kan ju lätt notera bojar när vi spejar fiskeplatser! Jag har lagt till telefonnummret du la upp Magnus, ska använda det.

Nu är Sydsvenskan, Kvällsposten och City med på bollen! Om ni hittar nät, hör av ert till någon tidning, de är alla intresserade av bilder... Skoj att det får lite snurr.

Återsatte flera borrar på cirka 7hg-1kg ikväll, mitt dropshot fastnade i en av maskorna till ett "spöknät". Nätet var i dåligt skick men var nyligen utlagt, då det inte fanns där i tisdags. Hade ingen kniv med så fick sitta och slita upp maskorna för att få loss borrarna. Tyvärr satt där ett par som redan hade dukat under. Bra storlek på alla borrar i nätet, en flundra av något slag fick också sin frihet åter.

Återsatte flera borrar på cirka 7hg-1kg ikväll, mitt dropshot fastnade i en av maskorna till ett "spöknät". Nätet var i dåligt skick men var nyligen utlagt, då det inte fanns där i tisdags. Hade ingen kniv med så fick sitta och slita upp maskorna för att få loss borrarna. Tyvärr satt där ett par som redan hade dukat under. Bra storlek på alla borrar i nätet, en flundra av något slag fick också sin frihet åter.

Fick du upp hela?

Om det finns något att fota, ring Sydsvenskan. Dom var sugna på att sticka ut direkt...

Härligt! Och det kommer mera...

Bra att det uppmärksammas men synd att det inte nämns ngt om ev risker att äta borrarna. Vet ngn om det finns uppmätta värden på gifter i kanalabborre? Om det går att tillföra lite vetenskaplig evidens lär det ta skruv rejält.

Bra att det uppmärksammas men synd att det inte nämns ngt om ev risker att äta borrarna. Vet ngn om det finns uppmätta värden på gifter i kanalabborre? Om det går att tillföra lite vetenskaplig evidens lär det ta skruv rejält.

Jag nämnde risken för City. Få se om de tar upp det.

Bra skrivet av City tycker jag. Bra att de uppmärksammar hälsoriskerna.

Nu är det bara Sydsvenskan kvar. Någon som sett något?

Bra skrivet av City tycker jag. Bra att de uppmärksammar hälsoriskerna.

Nu är det bara Sydsvenskan kvar. Någon som sett något?

Dom var nog sugna på att hänga med ut och bärga. Så om nån hittar nät, hör av er. Skulle kunna bli en bra artikel...

Med anledning av debatten om fiske med garn i Malmös kanaler presenteras här de regler som är gällande. Enligt Malmö stads ordningstadga § 18 (malmo.se) gäller följande:

Fiske m m18 §

"...Fiske med kastspö får inte bedrivas från broar som upplåtits för allmän trafik. I

kanalerna får fiske på annat sätt inte ske så att trafiken hindras eller störes i eller kring

kanalerna."

Allmänna fiskeregler gäller vid fisket det vill säga: Bojarna måste vara märkta med F för fritidsfiskare och med båtens nummer om det är yrkesfiskare ( t ex MÖ, VG, SIN)

Övrigt som är värt att notera är att det är förbjudet att röra dessa garn eller att sätta andra garn över. Att försöka hitta en boj från land kan vara svårt då det inte går att dra upp dessa från land då de fastnar i botten och riskerar att gå sönder. Att med uppsåt dra upp och förstöra fiskeredskap är straffbart enligt lag.

Det är olyckligt att sådana här debatter dras i gång av personer som inte satt sig in i vilka lagar som gäller. Dessutom kan en del uppmuntras att begå lagbrott utan att de är medvetna om det när de t ex drar upp garn och förstör dem.

Civil olydnad vid rätt tillfällen är ett demokratiskt uttryck för missförhållanden i samhället som driver demokratin framåt, sade samhällskunskapsläraren...

ps. Abborre stavas med två B...