Hoppa till innehåll

Allmän diskussion kring tester


jeppe

Recommended Posts

Det var bara ett exempel Helge...

Som t.ex att ett supersnabbt saltspö inte testas på öringfiske med små flugor och tunna tafsar...typ..?!..ett fiske som för övrigt ditt klass fyra spö nog är bra vid.

Status är egentligen viktigast av allt, men det berör bara de som bryr sig...och således även mig..hehe.

Jag tycker att det skulle funnits en test av prylbögar, vem väljer vad, hur och varför... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare utryckt i rätt många trådar, så tycker jag VERKLIGEN att tester är väldigt viktiga för både läsare och oss som tillverkare...

Men då MÅSTE testarna ha de kunskaper som krävs, och faktiskt också då skriva ut vad man kommer fram till.

Jag har gång på gång låtit skicka spö, linor och andra produkter till vissa tidningar för att sedan bli väldigt ledsen när jag läst testerna efteråt...

( FFF har inte gjort så många tester än, men jag har varit nöjd med kunskapsnivån på den tidningen hittils! )

Men FIN och Aomfl har varit riktiga skämt anser jag OBS detta är bara MIN personliga och helt egna upplevelse.

( Note: vi har alltså inte blivit sågade nån gång! Vi har tvärtom fått höga betyg, Men min upplevelse bygger på hur märkligt man jämför, och hur jäkla knas det kan bli i slutet när mans ska förklara för kunder att testaren faktiskt hade fel....vårt klass fem SKA inte ha en klump på 14 gram, utan är ett lätt torrfluge spö :D )

Jag tycker att: SKA man göra tester på "klass 4 spö" SKA spöna testas med en vägd klass 4 lina enligt AFTM! (inte en femma, eller sexa)

Testare av flugspön MÅSTE känna till hur detaljerna i ett spö är valt ...och för vilket fiske det är designat...

Ett klass 4 ska vara ett lätt myggspö, inte ett streamer spö..(referensen än en gång)

Kan testaren hur BRA kork ser ut och varför den kostar så mycket som den gör ?

..låter väl som om detta borde alla kunna?

Eller hur ett spö ska vara för att vara välbyggt och hur en tapering faktiskt fungerar?

VAD är ett välbalanserad utrustning?,...Är det hur det ligger i handen när man promenerar med det horisontellt?

Hur är klingan taperad, och alla andra detaljer, matrialval, o.s.v?

och En viktig detalj jag bara grunnat på sista tiden---är det inte så att man tycker att testaren måste faktiskt också kunna fiska det fiskesätt spöt är tänkt och designat för?

..Visst är det jättebra att veta hur ett spö kastar på gräsmattan, men hur fungerar det när fisken hugger?

...hur drillar det, hur håller det ihop, hur fungerar det efter 2-3 dagars fiske 10 timmar om dan?

hur klarar det en misshandel på en fjällfärd eller i båten med ungarna en vecka :)

Jag tror faktiskt det är info många skulle behöva...

SKA man testa en rulle SKA man fiska med den under det fiske den är tänkt för, inte bara väga och plåta den, och skriva ut vad tillverkaren skriver om den...utan kritiskt testa vad den går för..Bromsa upp den bakom en bil och prova :) Ska rullen tåla saltvatten, skicka den på test i ett saltdimmeskåp, eller ännu hellre låt någon som nu ändå åker till Bahamas ta med den å fiska den!, låna ut dom till era frilansare o låt dom testa också!

SKA man testa en fluglina ska den vägas, mätas och kontrolleras, och sedan kastas med av flugkastare som KAN kasta!

Helst dessutom testas på det fisket den är tänkt att fiskas med...menda, underhandskasta osv...är det en presentations lina ska den fiska med långa tunna tafsar och mendas osv, är det en gäddlina ska den provas under gäddfiske med de stora tunga flugorna..

VÄGER linan rätt, ska den som testar VETA vad spöt den testas med också vara rättklassad...

Jag blir minst sagt rent heltokig på testare som provar en korrekt vägd lina enligt aftm, och sedan skriver att linan är "förlätt" för sitt "SciguoopGSXRRLPT-3I-special"

utan att veta att just DET spöt ska ha en lina minst 2 klasser över AFTM!...sådant SKA en testare kunna!

VÄGER en lina inte korrekt enligt aftm ska det skrivas ut!

Skriv gärna ut klumpvikterna men se också till att referenslängdens ( 9.14m) vikt är utskriven tydligt (eller aftm klassen den hamnar i )

så alla verkligen kan se vilken lina det är!

Då har man faktiskt nytta av testerna när man sedan väljer eller rekomendera linor till olika spö :)

Det handlar ju inte om man gillar aftm, följer aftm eller annat utan bara det jäkla faktum att vi fortfarande bara har det referenssystemet, och att vi använder just "klass 5 eller klass 6 " frikostigt som referens när vi rekomenderar linor..även här på edge!

Testaren måste vara oberoende av marknadens grepp, och måste ha kunskap i OLIKA fiskesätten, inte bara en duktig havsöringsfiskare och tvåhandskanon som ska testa klass fem spö och vill kasta klump på det, eller en myggfiskare som inte har koll på tvåhandsfisket och hävdar att spöna är för tunga...

Det måste vara expertis på de olika områdena som ska testa dom..

OCH ...dom MÅSTE testas...inte bara skriva ut vad tillverkaren skriver....och få en bild direkt av tillverkaren..det är ingen test, det är en obetald reklamplats.

Jag har tidigare arbetat med tester i olika magasin fast med elektronik och motorcyklar...skulle vi testa grejjerna enligt hur fiskemagasinen gör, skulle vi blivit hängda offentligt kan jag lova....

Om en tillverkare av en mc skriver att den har 200 hästar, så skrev vi alltid ut vad som den verkligen gav i bänken, Skulle en skrivarpatron hålla 1000 kopior så ställde vi skrivaren att skriva ut, och sedan vad den VERKLIGEN klarade.osv..

Jag tycker verkligen vi alla förtjänar en tidning som verkligen KAN och vill testa flugfiskeprylar realistiskt och rättvist...Svårt? jajjamensan, men andra branschtidningar fixar ju det? och kan man hålla igång så många titlar i fiskebranschen är det väl ett bevis på att många vill läsa om det, eller?

Testar man en Sporthoj typ Yamaha R-1 ja då ska den testas med mjuka härligtklibbiga däck, gärna på bana och med kunnig sporthojsåkare som kan bedömma framgaffel och motorns egenskaper under sportig körning, Testar man en BMW GS, ska den naturligtvis ut på grus och långfärd under tuffa förhållanden

... En harley ska inte köras på banan eller i grusgropen utan glidas med...

Men när det gäller flugfiskeprodukter kan man ibland bara häpna....

JAG tror den tidning/titel som fixar detta blir marknadsledande och överlever....Dom som bara skriver ut tillverkarens uppgifter och sväljer kejsarens senaste fräcka kläder/marknadsdetalj" däremot tror jagoch hoppas får jävligt svårt i längden... ;)

ALLA har nytta av en bra oberoende flugfisketidning!

Hoppas hoppas hoppas någon tar upp handsken och klarar ut det :wub:

Just my five cents...

Ken

Det var nog mer än five cents :D

Riktigt bra skrivet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men shit alltså. Jag som senaste året lärt mig att det finns olika aktioner, olika klasser, olika handtagstyper och olika status (bland märken). Nu finns det dessutom olika fiskemiljötyper bland spön? Mitt Guideline ACT 9' klass fyra, var skall det fiskas...

;)

Gräsmattan ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur bra är snubbarna bakom flugfiskeguiden?

kostar 225:- och kommer ut en ggn per år.

....Flugfiskeguiden får tidningingarna att framstå som Gurus, geni och allvetande...Den guiden är nog det största skämtet av alla enligt min mycket personliga åsikt...men vill man betala 225:- för att få utklippt information från internet tryckt på papper kan man ju köpa den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men den är väl mer för att man ska få en överblick av marknaden....!!??? / Kent

....Flugfiskeguiden får tidningingarna att framstå som Gurus, geni och allvetande...Den guiden är nog det största skämtet av alla enligt min mycket personliga åsikt...men vill man betala 225:- för att få utklippt information från internet tryckt på papper kan man ju köpa den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men den är väl mer för att man ska få en överblick av marknaden....!!??? / Kent

Jo, men som rubriken i tråden gör gällande, och frågan som ställdes, är hur väl snubbarna gör TESTER?...att klara göra ctrl-c och ctrl-v tycker jag snarare visar att man klarar ev datakörkortet :D

Redigerad med Ken
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lagrace: Ibland är det inte dumt att en amatör testar utrustning. En svårkastad utrustning kanske inte upplevs som svårkastad för någon som är riktigt duktig på att kasta. Så en glad amatör kan faktiskt upptäcka egenskaper hos utrustning som en expert kanske inte ens märker. Sedan kanske inte en expert kanske är intresserad av att läsa en amatörs test, däremot är jag övertygad om att andra personer som fiskar sporadiskt eller är rena nybörjare skulle kunna ha glädje av test gjorda av en glad amatör.

I de spötesterna jag har skrivit så har jag låtit personer med varierande erfarenhet testa grejorna. Själv har jag givetvis testat mest. Därefter har jag försökt sammanfatta de olika personernas upplevelser.

Ken: Skulle aldrig våga slit och släng testa något spö, jag är väldigt försiktig med grejorna :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lagrace: Ibland är det inte dumt att en amatör testar utrustning. En svårkastad utrustning kanske inte upplevs som svårkastad för någon som är riktigt duktig på att kasta. Så en glad amatör kan faktiskt upptäcka egenskaper hos utrustning som en expert kanske inte ens märker. Sedan kanske inte en expert kanske är intresserad av att läsa en amatörs test, däremot är jag övertygad om att andra personer som fiskar sporadiskt eller är rena nybörjare skulle kunna ha glädje av test gjorda av en glad amatör.

:wub: :wub:

Låter sunt! Jag är absolut tillgänglig om ni vill någon gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lagrace: Ibland är det inte dumt att en amatör testar utrustning. En svårkastad utrustning kanske inte upplevs som svårkastad för någon som är riktigt duktig på att kasta. Så en glad amatör kan faktiskt upptäcka egenskaper hos utrustning som en expert kanske inte ens märker. Sedan kanske inte en expert kanske är intresserad av att läsa en amatörs test, däremot är jag övertygad om att andra personer som fiskar sporadiskt eller är rena nybörjare skulle kunna ha glädje av test gjorda av en glad amatör.

I de spötesterna jag har skrivit så har jag låtit personer med varierande erfarenhet testa grejorna. Själv har jag givetvis testat mest. Därefter har jag försökt sammanfatta de olika personernas upplevelser.

Ken: Skulle aldrig våga slit och släng testa något spö, jag är väldigt försiktig med grejorna :)

He he, men det är bra info för alla som läser och även oss som tillverkar ? :) Jag har iofs ett par Riktigt hårdhänta killar som testar våra prylar internt + att jag själv inte är särkilt snäll mot prylarna, men visst är det en viktig faktor om man ska köpa dyrt spö?...att veta att det håller och fungerar för det fiske man tänkt alltså? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...