Hoppa till innehåll

Erfarenheter - gäddtafsmaterial?


Modino

Recommended Posts

Hej!

Snart dags att förbereda höstens gäddflugfiske.

Vill höra om nya erfarenheter när det gäller tafsmaterial för gäddflugfiske.

Jag har testat Pro Leader och PAFEX och är inte riktigt nöjd med dessa material.

Pro Leadern har smågäddor klippt rakt av för mig två ggr vilket är två ggr för mycket!

PAFEX wiren tycker jag slits och "krullas" för snabbt vilket innebär att de kan behöva bytas bara efter några kontakter.

Födelen med ovanstående material är ju att de är smidiga vilket gör att flugan rör sig "naturligt" och att de är lätta att knyta.Tyvärr överväger nackdelarna för mig varför jag nu vill ha tips och erfarenheter från er på andra material.

Här är några material jag gärna vill ha mer information om:

-Darts Carbon Coated Wire ( ca: 6:-/meter)

-BFT Titanium, No-Kink Leader ( ca: 50:-/meter)

-Titanium Tooth Proof ( ca: 50:-/meter)

-Strike Wire knottable titanium (ca: 50:-/meter)

Kommentera gärna följande:

- Tafsens slitage d.v.s. om tafsen behöver bytas ofta för att vara säker

- Form d.v.s hur länge tafsen håller formen d.v.s. INTE krullar eller viker sig

- Tafsens påverkan på flugans rörlighet i vattnet

Tacksam för tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har provat ett tiotal olika varianter. Hittills mest nöjd med visions där man enkelt smälter ihop öglor. Kastar fint och håller länge. Nummer två är Pafex för mig pga knytbarheten och kastegenskaperna. Kan ta hyggligt täta byten pga det. Har dock landat ett tjugotal gäddor på en Pafex så det är ju inte jättelilla?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Twitcher.

Håller med om PAFEX kvalitéer om man är bara tycker det är OK att byta tafs efter varje fiskepass. Det är ju faktiskt ett alternativ ändå.

Har också hört att många gillar Strike Wire. Många även Darts.

Har du testat titantafs? Någon av ovanstående t.ex.

Skulle vara kul att höra om någon testat alla ovanstående eller läsa ett test i en flugfisketidning?

I Fiskejournalens Maj-nummer testades olika material och titantafsarna fick bra betyg men inga fabrikat nämndes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Snart dags att förbereda höstens gäddflugfiske.

Vill höra om nya erfarenheter när det gäller tafsmaterial för gäddflugfiske.

Jag har testat Pro Leader och PAFEX och är inte riktigt nöjd med dessa material.

Pro Leadern har smågäddor klippt rakt av för mig två ggr vilket är två ggr för mycket!

PAFEX wiren tycker jag slits och "krullas" för snabbt vilket innebär att de kan behöva bytas bara efter några kontakter.

Födelen med ovanstående material är ju att de är smidiga vilket gör att flugan rör sig "naturligt" och att de är lätta att knyta.Tyvärr överväger nackdelarna för mig varför jag nu vill ha tips och erfarenheter från er på andra material.

Här är några material jag gärna vill ha mer information om:

-Darts Carbon Coated Wire ( ca: 6:-/meter)

-BFT Titanium, No-Kink Leader ( ca: 50:-/meter)

-Titanium Tooth Proof ( ca: 50:-/meter)

-Strike Wire knottable titanium (ca: 50:-/meter)

Kommentera gärna följande:

- Tafsens slitage d.v.s. om tafsen behöver bytas ofta för att vara säker

- Form d.v.s hur länge tafsen håller formen d.v.s. INTE krullar eller viker sig

- Tafsens påverkan på flugans rörlighet i vattnet

Tacksam för tips!

Du har svaret där, Darts Carbon Coated, smidig, stark och billig, som det skall vara.

Grov FC styr flugan för mycket för en naturlig gång + att en kilosgädda kan fucka upp en sådan tafs ganska rejält.

Power Pro och liknande går bort direkt, de är ju egentligen bara en syntettråd, täckt av ett lager av metall, eller vad det nu skall vara?!

Det finns ingen wire som är 100%, det finns bara bättre och sämre. Även wire måste hållas koll på, allt går sönder till slut, det gäller bara byta i tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

FC går bort för mig. Jag tror inte att gäddorna bryr sig om tafsen. Rörelsen på flugan är viktigare.

För övrigt kan jag bara konstatera att mitt gäddfiske fått sig ett rejält lyft efter att jag sadlat om till fluga.

Jag både ser mer fisk och får mer fisk än tidigare. Det känns som man kommer lite närmre fisken.

Tror inte jag har en bomtur sedan jag startade för 2 år sedan. Det hade jag många innan :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte kört med Darts själv men min kusin kör med den och han är mycket nöjd. Funderar på att prova den med istället för Visions Wire som jag kör med nu. Visions tycker jag funkar klockrent för övrigt men Darts är billigare.

Den enda Titan wiren jag prvat är Knot 2 Kinky och den avskyr jag. Står att den är knutbar men jag har ännu inte fått till en enda knut som jag är nöjd med. Har i och för sig fått fisk så det har hållit. Den är dessutom mycket styvare än vanlig wire så det är ju svårt att jämföra Titan med "vanlig" Wire. Tycker det blir helt olika egenskapar i vattnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strike-wire.

Inte farligt dyr och håller bra.

Lättknuten vilket är ett enormt plus enligt mig.

Ger en rörlig gång men kan bli lite krullig efter en gädda.

Dock mycket lätt att räta ut,bara att dra den mellan fingrarna och sträcka den så är den fit for fight igen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Darts är det enda tafsmatrialet jag inte provat. Men jag blev lite sugen när den höjs till skyarna så.

För mig är det oxå lättheten med knutarn som är en fördel och hållbar.

Andvänder som jag sa innan även det till till stingern där tafsen får ännu mera stryk än i flugat och den har aldrig gjort

mig missnöjd iaf. :)

Om man tänker på priset så helt klart prisvärt. För att snåla med en sån viktig detalj

ligger inte för mig iaf.

Redigerad med Erlando
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I kitet jag köpte så var det först en vanlig taperad tafs som man sedan knöt på en vanlig gäddtafs som används vid tex spinnfiske. Jag är faktiskt lite skeptisk till att ha en taperad tafs.. från kanske 080 till 0.25 skulle jag tippa på att det är. Man kanske ska satsa på 0.90 fluorocarbon sedan tex PAFEX knotable wire från flugor.se ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta kör med en tafs i grov nylon eller fluocarbon som är runt 2m. Tapering behövs normalt inte. Som "tippet" är PAFEX ett bra alternativ som jag kört med ett tag. Nackdelen är att den slits och skrynklar ihop sig relativt snabbt så man får räkna med att byta ofta.

Därför försöker jag hitta alternativ till PAFEX. Just nu är jag sugen på att testa entrådig titanium. Den lär ju vara mer hållbar men har nackdelarna att den är svårare att knyta. Det kan jag stå ut med - bara det går! Men sedan funderar man ju på hur den styvare kvaliten i materialet påverkar flugans rörlighet. Som det ser ut nu får jag köpa och testa själv :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska satsa på 0.90 fluorocarbon sedan tex PAFEX knotable wire från flugor.se ?

Jag fiskar ofta med ca 1.5 m 0.67 flourcarbon och sedan Pafex som tafs. Det funkar riktigt bra och även de största flugorna vänder över fint. Jag inbillar mig att flourcarbon vänder över bättre än nylon då flourcarbon är mer styv.

Vet inte hur 0.90 är att knyta men 0.67 funkar iaf riktigt fint!

Redigerad med F S
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar ofta med ca 1.5 m 0.67 flourcarbon och sedan Pafex som tafs. Det funkar riktigt bra och även de största flugorna vänder över fint. Jag inbillar mig att flourcarbon vänder över bättre än nylon då flourcarbon är mer styv.

Vet inte hur 0.90 är att knyta men 0.67 funkar iaf riktigt fint!

Jag knyter 0,99 floucarbon fast jag säkrar med superlim. Man måste dra satan i gatan för att få den att låsa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...