Hoppa till innehåll

De nya subventionerna för solceller är här!


Brownie

Recommended Posts

Jag är ett stort fan av Tyskland och hur man faktiskt gör det enkelt för privatpersoner att nyttja solen. Har en bekant med solceller på taket och jag har för mig att han går + med ca 2.500/år gällande enbart hushållselen (edit, blev osäker på den siffran så skall kolla upp hur det egentligen ligger till, men 2.500/mån som jag skrev från början var givetvis galet, år skulle det stå, + går han hur som, har dock för mig att det är med mer än 2.500/år(?)...) Uppvärmningen har jag för mig är gasbaserad...

Subventioner är alltid bra men det man gör just nu är att fasa ut stödsystemet, vilket jag tycker är för tidigt... Man borde fortsätta pumpa in mer pengar tills marknaden tagit sig ordentligt...

Lite runda siffror:

2009-2012

Näringsdepartementet har satt av 150 miljoner för att under tre år subventionera upp till 60 procent av investeringskostnaden som maximalt får vara på 2 miljoner kronor.

2013-2016

210 miljoner avsatta. De nya villkoren innebär en ändrad stödnivå på 35 procent av investeringskostnaden och takstöd på max 1,2 miljoner kronor och gäller från och med den 1 februari 2013.

Av de avsatta 210 miljonerna skall 107 miljoner fördelas under 2013 vilket lämnar 103 miljoner att fördela ut under 2014-2016, och man kommer ju att sänka både stödnivån och takstödet i förhållande till de pengar man väljer att portionera ut årsvis... Säkert helt enligt planen men jag hade gärna sett att man hade en plan som sträcker sig lite längre ändå för att få fart på saker och ting...

Men allt är ju bättre än inget!

=), solceller är ett grymt intressant sätt att producera el på, tycker jag!

Redigerad med Kricke26
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på hur mycket som avsätts i bidrag till den småskaliga vattenkraften genom elcertifikaten/år?

Gogglar runt lite och det är lurigt att hitta siffror som går att jämföra med solceller för privatpersoner men helt klart går det en jävla massa pengar i bidrag till privatpersoner med små vattenkraftverk och elcert...

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har celler privat?

 

I det fallet jag menade så handlar det om en privatperson.

 

Något i stil med detta: post-8201-0-66852000-1359653894_thumb.jp

 

Har kollat runt lite och med ett 4kw-system så kan man nog gå några 1000-lappar plus gällande hushållselen varje år, men jag har skickat honom ett mail för att få riktiga siffror, men 2500 över i plånboken/år kanske är det som gäller, har ju att göra med vad dom betalar/får betalt, hur många kwh de förbukar / år gällande hushållsel, antalet soltimmar osv men jag vet att han är riktigt nöjd med sin installation. Även om priserna på solceller fortfarande gör att avbetalningstiden kanske inte gör det till världens bästa investering så är det ändå en kanongrej för de som har råd tycker jag... Kommer marknaden bara igång på allvar så kanske priserna hamnar på en nivå som gör att detta blir standard på alla nybyggda hus framöver, även i Sverige, och det hade ju varit rena storvinsten för miljön såklart...

 

Om man känner för att gräva ner sig siffror om solceller:

 

http://bengts.blogg.viivilla.se/produktionskostnad-for-solel-i-sverige/

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Siffror på solpaneler:

Hi Kristofer,

I have a link for you.


http://www.solarlog-home.de/hazenberg/

I have installed 20 piece with a capacity of 4,6 kWp.
4555 kWh to the delvered Energy company back.

I do not used it yet for own energy consume.
I get 50 eurocent per kWh back from RWE ( our energy company )

BR



För min bekant är detta alltså en god affär, eftersom han enbart säljer sin el och får ca 4:-/kwh innebär det en intäkt på ca 20.000:-/år. Sen köper han sin hushållsel men vad den kostar fick han tyvärr inte med i mailet, elen är billigare att köpa in det vet jag men exakt pris har jag inte koll på...

Eftersom det är svårt för ett helt land att förvara solproducerad el kommer lösningen vara att se till att alla som vill och kan producera el till sitt eget hushåll uppmanas att göra detta, egenproduktion i största möjliga mån alltså för då klara man att lagra det man behöver via batteribackar. I dagsläget gissar jag att den mesta solcellsproducerade elen säljs vidare direkt när den produceras...

Jag tror stenhårt på att detta kommer att vara en viktig pusselbit i omställningen mot hållbara energilösningar och kan Tyskland så klart som fan att vi oxå kan, men här envisnas man med att fokusera på vattenkraften, ett bra sätt att producera el på, utan tvekan men eftersom vi gör det på ett så oansvarigt och egoistiskt sätt som vi gör det på så är småskalig vattenkraftsporuktion i förhållande till egenproduktion genom solceller oförsvarbart..., tycker jag...

Kolla gärna in länken ovan, det är det huset vi talar om...


Om vi bortser från att Sverige har andra ekonomiska förutsättningar (varför kan man undra?) när det gäller att investera i solceller så kan man ändå leka med tanken att...
Om man bygger ett normalstort stenhus på ca 150m2 (tät och energieffektiv konstruktion) med pulpettak i söderriktning så kan man producera över 10.000kwh/år genom solceller. Med led-belysning, luft/vatten värmepump på 10,5kw med en årsvärmefaktor över 3 baserat på ett energibehov av ca 10.000kwh/ år, vattenburen golvvärme och smart elstyrning så klarar man sig mer eller mindre helt själv, belysning och annan hushållsel samt uppvärmning inkluderat, redan idag!

Ett sånt här projekt förutsätter givetvis ett gynnsamt läge och att man har lite pengar att röra sig med men det fungerar ju redan idag, cellerna blir bättre och bättre hela tiden och fortsätter man att putta in pengar i detta så kommer många hushåll att kunna vara helt självförsörjande om inte allt för länge. Finns det någon som förlorar pengar på en sådan utveckling??? Samma personer som tycker att vattenkraften är det bästa som hänt människan kanske, eftersom vi då inlett slakten av deras kassako med siktet inställt på att begrava den för all framtid...


Det rör på sig, och det rör på sig åt rätt håll för en gång skull, hoppas tekniken hamnar på en rimlig prisnivå så att alla som vill i framtiden också kan!


:)

 

Edit: Efter lite mer mailkorrespondens till följd av siffrorna (som var helt korrekta) presenterade av Huckis i inlägget nedan framkom att dessa siffror gällde 2008 - ?. Att betala såpass bra för den producerade sol-elen sattes in som marknadsstimulering för att öppna upp marknaden för solceller i Tyskland, det fungerade tydligen eftersom Tyskland i dag ligger minst sagt i framkant när det gäller att producera el via solceller. - Varför skulle detta inte kunna bli lika stort eller gärna större i Sverige?!?

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förbruknings el till hushåll i Tyskland ca 0,32 Euro/ Kw

Produktions el från hushåll 0,05 - 0,09 Euro/ Kw

Det är mig veterligen inte möjligt att förbruka den egenproducerad elen själv, med mindre än att din fastighet inte är UTAN en elanslutning.

Men det är några år sedan jag höll på med det här, det kan ha ändrats till en del.

 

Jag gissar att din bekant har skrivit lite fel ?

50 Cent vore för bra .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, får bli ett nytt mail...

Har dock för mig att 4:- har funnits med som siffra gällande försäljning (kan dock ha varit en introduktionsåtgärd för att få igång marknaden?) när jag började kika på detta för några år sedan också...

Genom att lagra elen man producerar i lithiumbatterier kan man väl förse sig själv med egenproducerad sol-el, tanken i exemplet är att man skall köra off-grid, alltså ingen elanslutning, stämmer som du säger alltså och jag var nog lite oklar med just den biten. Lite utopisk ännu kanske men med rätt inställning och lite sundare el-vanor tror jag absolut att det går...

Skall i ärlighetens namn erkänna att det var ett tag sedan jag kollade på detta själv men sen igår har jag suttit som klistrad framför datorn och det har absolut hänt en del, ser gärna att folk med bred kusnkap inom området korrigerar eventuella fel då jag är väldigt intresserad av att få fram faktiskta och korrekta siffror...

 

Skall kolla upp siffrorna igen, kanon med de siffror du lagt fram så sett! Siffran på förbrukningselen låter rimlig, tycker produktionsdelen låter låg, men visst kan det vara så...

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.dw.de/germany-charges-ahead-as-solar-power-booms/a-16383531

 

Huckis:

Du har rätt i dina siffror. Det är idag dyrare att köpa sin el från nätet i Tyskland än att använda den själv direkt ifrån sin egen produktion. Problemen med att lagra elen är det som är intressant inför framtiden. Hur som så ser framtiden lite ljusare ut tycker jag :) ...

 

I en perfekt värld minskar vi också vår energiförbrukning i takt med att solcellerna blir effektivare och man hittar hållbara lösningar för att förvara elen så att det går att leva sina liv utan kravet på en elanslutning... I Sverige har man ju redan förstått att detta kan bli möjlighet och börjar ju nu att låsa upp privatpersoner som vill producera egen el genom kontrakt och nätavtal. Viktigast för vem, elproducenten eller elbolagen?

 

Jag hoppas och tror på solceller, att investera i solceller placerade i uppkommande u-länder borde också vara av yttersta vikt för alla som har ett lite större perspektiv, där om någonstans gör detta nytta om man nu som jag tror att människans framfart när det gäller att bygga energipeakar på fosilla bränslen är mindre bra, för att uttrycka mig försiktigt... Fel av mig men tycker ändå att det drar iväg åt rätt håll...

 

Edit: Fick svar:


This was in 2008 the possibility for us, today because of higher/changed prices in the energymarket turnover is lower but the cost for installation is close to 0

 

Gissar att han menar att installationen nästan är avbetald och de som genereras i produktionen är således ändå +, hmm, Germans ;) ...

 

Stämmer ganska bra överens med vad jag hade för mig, trodde dock att man fortfarande fick såpass bra betald för sin produktion men det hade nog med introduktions-subventioner att göra då...

 

 

Edit (den sista!): Nu börjar den värsta visionärsyran att lägga sig och man har tagit på sig de lite mer realistiska glasögonen igen. Inom det närmaste är det nog svårt att inte ha någon elanslutning, det får man nog motvilligt erkänna. De flesta är nog lite för bekväma för att leva utan en eftersom problem men lagringen av elen är komplicerad. Jag har inte den kunskap som krävs för att räkna amperetimmar och batterilängder men under den mörkare årstiden måste man nog ha mer backup än batteritid för bara nån dag eller två så tyvärr kommer man nog att vara i klorna på elbolagen även om man gör allt man kan för att producera sin egen el, i alla fall på våra bredgrader där uppvärmningen är den stora boven i dramat...

 

Nästa del ang. siffrorna är nog på det sättet att nettodebiteringen i Tyskland innebär att elen är prissatt runt kronan men när du plockar ut den ur nätet tillkommer skatter och avgifter och moms osv som man ju inte kan tillgodoräkna sig när man säljer elen, det är ju inte var mans rätt att beskatta folket helt enkelt, priset man fick i uppstartsfasen kompenserade dessa avgifter osv så att affären genast blev lönsam... Det är mycket hokuspokus med el och elförsörjning och alltid missar man någonting, men det är ju så, man blir lätt fartblind när man väl fått upp farten helt enkelt :)

 

Sikta mot stjärnorna så landar du bland trädtopparna... Nån dag..., så kanske... Jag fortsätter hålla tummarna för en värld där energiförbrukningen minskat och där vi kan klarar oss enbart på det man själv producerar. Men ibland är man kanske lite väl optimistisk och går man igång på något kan det vara lätt att glömma den bistra verkligheten, men det är gött sålänge man flyger!

 

För att gå break-even innebör detta alltså att min bekant med gällande priser måste putta in 3 gånger vad han tar ut för att kompensera skatter osv, så i dagsläget reducerar han sin kostnad och tjänar således på sin installatiuon, men han går nog ej +...

 

Nu är man i alla fall lte uppdaterad på ämnet igen, och det finns säkert mer fel i resonemanget hittils, påpeka gärna vad om du kan så lär man sig någonting nytt, nu måste jag jobba :ph34r: ...

 

:)

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En anläggning med 46 moduler (77 kvm) ger ca 11500kWh/år i Göteborg, placerade i rakt söderläge med 38 graders lutning.

En sådan anläggning kan man köpa för 90000:- efter (nya) bidraget.

Själv bor jag i ett ganska nybyggt hus på 150kvm och vi har en årsförbrukning på 9000kWh. I vårt fall skulle vi spara 3000kWh i inköpt el och kunnat sälja 8500kWh. I dagsläget köper Telge Energi solel för 1:50/kWh, alltså 12750:-/år plus (i vårt fall) 5öre/kWh från Fortum för minskade eltransporter.

De senaste fem årens felpris inkl nätavgifter har varit ca 1:35/kWh, det ger en minskad elräkning med ca 4000:-/år.

Summa:

Elförsäljning 13175:-

Minskat elinköp 4000:-

Räntekostnader 2500:- (4% på 90000:- efter skatteavdrag)

SUMMA: 14675:- extra per år.

Är man duktig och amorterar med alla pengarna man sparar så är det avbetalt på 7-8 år och sedan blir vinsten 17000:-/år.

Tyvärr vet man ju inte hur länge Telge köper för 1:50, de flesta andra verkar köpa för spotpris minus 4öre/kWh, det skulle sänka intäkterna med runt 8500:-/år. =(

Med reservation för felberäkningar. ;-)

Redigerad med ypzilon
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ligger vårt hus tyvärr med gaveln mot söder och mot öster har grannen STORA träd som skuggar vårt tak. Mot väster har vi en skorsten som dels gör att det inte finns plats för lika många moduler, dessutom skuggar den modulerna norr om den. =(

 

Om jag räknar med att jag kan lägga 32 moduler mot väst så får jag följande: såld el 3755kWh, sparat inköp 2410kWh. Med 4% ränta, säljpris på 50öre/kWh och amortering med hela förtjänsten så är anläggningen betald på 14år, resterande 11år drar den in totalt 67000:-.

Med nettodebitering (som ligger under utredning) skulle kalkylen bli ännu bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En anläggning med 46 moduler (77 kvm) ger ca 11500kWh/år i Göteborg, placerade i rakt söderläge med 38 graders lutning.

En sådan anläggning kan man köpa för 90000:- efter (nya) bidraget.

Själv bor jag i ett ganska nybyggt hus på 150kvm och vi har en årsförbrukning på 9000kWh. I vårt fall skulle vi spara 3000kWh i inköpt el och kunnat sälja 8500kWh. I dagsläget köper Telge Energi solel för 1:50/kWh, alltså 12750:-/år plus (i vårt fall) 5öre/kWh från Fortum för minskade eltransporter.

De senaste fem årens felpris inkl nätavgifter har varit ca 1:35/kWh, det ger en minskad elräkning med ca 4000:-/år.

Summa:

Elförsäljning 13175:-

Minskat elinköp 4000:-

Räntekostnader 2500:- (4% på 90000:- efter skatteavdrag)

SUMMA: 14675:- extra per år.

Är man duktig och amorterar med alla pengarna man sparar så är det avbetalt på 7-8 år och sedan blir vinsten 17000:-/år.

Tyvärr vet man ju inte hur länge Telge köper för 1:50, de flesta andra verkar köpa för spotpris minus 4öre/kWh, det skulle sänka intäkterna med runt 8500:-/år. =(

Med reservation för felberäkningar. ;-)

 

Tack för härlig input :) !

 

Kändes som konkreta och väl avvägda siffror, personligen tycker jag att detta låter kanon! Är det baserat på någon faktisk installation eller har du räknat på ett exempel? Frågar mest för egen del då jag är väldigt inne på att investera i solceller själv den dagen då det är dags att skaffa sig ett hus på landet... Det kommer ju så mycket andra värden med att kunna använa solen som energikälla förutom besparingen också... När det gäller priset kraftbolagen köper elen för så får man hoppas att priset kommer att fortsätta ligga på en nivå som underlättar för folk att börja använda solceller, det jag läste i artikel ovan kring utvecklingen i Tyskland påvisade en sänkning av värderingen på sol-el framöver, varför kan man bara fråga sig när det ju är en typ ev el som borde värderas högre, tycker jag... Genom införandet av nettodebitering borde en investring i storleksordningen du ger exempel på bli än mer lönsam då man kan plocka ut el ur nätet motsvarande mängden man puttar in innan det börjar att kosta pengar (samtidigt som det löser lagringsproblemet om bolagen kan sälja elen direkt till någon som behöver den), problemet är väl att de fortfarande inte löst (eller är överens) om hur elen skall beskattas (personligen tycker jag att man skall skita i att beskatta den givetvis då införandet av en öppen netmeetering har så fantastiskt mycker miljövänliga aspekter så man borde kunna omvandla dessa till hårda värden och på så sett kunna väga detta ekonomiska bortfall mot andra kostander som uppstår vid produktion av "smutsig" el).

 

Intressant var att det knappt beviljats några el-certifikat för solceller enligt infon på "bengt blogg", trots att man är berättigad bidrag om man använder dom, vet du (eller någon annan) vad det beror på?

 

Tycker att er energiförbrukning på 9000kwh låter riktig bra, det är väldigt positivt med moderna hus som håller förbrukningen nere, det är väl värt att lägga några extra kronor i byggskedet får att åstadkomma detta, får man lov vad för typ av hus det är, sten eller trä, uppvärmning?

 

Förhoppningsvis blir celler ännu effektivare, billigare och mer tillgängliga för allmänheten inom de kommande åren, men för egen del tycker jag redan att det är en väl värd investerineng om man tar med kostrnaden i kalkylen då man bygger helt nytt...

 

Mvh,

 

K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:)

 

Ok, såg att du la in ett inlägg medans jag svarade på ditt gammla, kul med någon som är på gång!

 

Vet du hur pass mycket nettodebiteringen skulle påverka kalkylen?

 

Som sagt, bakar man in investeringen i huslånet så antar jag att det ändå måste kännas rätt ok även om avbetalningstiden är något lång, 90.000 hit och dit i det stora hela menar jag (sagt med lite ironi men en gnutta allvar oxå :ph34r:, pengar är pengar såklart men kan man portionera ut kostnaden så är det ju bra och bli kanske inte lika kännbart)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har byggt huset i lösvirke med 305mm isolering i väggarna. Frånluftsvärmepump från ComfortZone uppgraderad cirkulationspump.

Alla hushållsapparater är A-klass eller bättre, många LED-lampor (inte alla, än), TV och dator-skärm har LED-lcd osv.

Dock har jag två akvarium och två datorn som är igång ganska mkt. Enbart htpc och förstärkare drar runt 2kWh/dag i snitt.

 

Vad många förbättringar man kan göra när man tittar närmare på elprylarna. T ex vår köksfläkt hade tidigare 2x40W klotlampor utan reflektor, gissar på att 10% av ljuset från dem kom ut ur fläktkåpan, bytte ut dem mot två 3,5W led-spottar och fick mer ljus över hällen!

 

Eller gamla cirkulationspumpen som drog 91W, dygnet runt, året runt. Bytte till en A-klassad som drar 21W, 600kWh/år bara på den! Senare ska jag sätta ett tidrelä så pumpen bara går när det behövs, räknar med en sänkning på ytterligare 130kWh/år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på solceller, exemplet med 46 moduler är ett färdigt paket från ett företag i Göteborgsområdet, men uträkningen på "vårt" paket är inget färdigt paket, men bör hamna ganska rätt i pris.

 

Nettodebitering skulle göra jättestor skillnad, med 4% ränta och fem senaste årens snittpris på nordpool skulle "vår" anläggning gå plus efter nio år istället för 14 år med årsvis nettodebitering, med månadsvis någonstans mittemellan. Dessutom skulle ge vinsten anläggningen gör under sin livstid bli betydligt större eftersom man kan räkna med svarta siffror i 16 år istället för 11 år, 174000:- istället för 67000:-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har byggt huset i lösvirke med 305mm isolering i väggarna. Frånluftsvärmepump från ComfortZone uppgraderad cirkulationspump.

Alla hushållsapparater är A-klass eller bättre, många LED-lampor (inte alla, än), TV och dator-skärm har LED-lcd osv.

Dock har jag två akvarium och två datorn som är igång ganska mkt. Enbart htpc och förstärkare drar runt 2kWh/dag i snitt.

 

Vad många förbättringar man kan göra när man tittar närmare på elprylarna. T ex vår köksfläkt hade tidigare 2x40W klotlampor utan reflektor, gissar på att 10% av ljuset från dem kom ut ur fläktkåpan, bytte ut dem mot två 3,5W led-spottar och fick mer ljus över hällen!

 

Eller gamla cirkulationspumpen som drog 91W, dygnet runt, året runt. Bytte till en A-klassad som drar 21W, 600kWh/år bara på den! Senare ska jag sätta ett tidrelä så pumpen bara går när det behövs, räknar med en sänkning på ytterligare 130kWh/år.

 

Tjusigt!

 

Låter som ett väl genomtänkt bygge. Skall bli intressant att se vad som händer med nettodebiteringen framöver, håller tummarna för att det blir så fördelaktigt som möjligt för privatpersonen som vill producera el och bidra till omställningen mot ett energieffektivare samhälle. (finns väl dock risk att det motarbetas efterom det finns stora förlorare om man släpper nettodebiteringen fri...)

 

Uppdatera gärna med hur det går med ditt solcells-projekt,

 

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...