Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ok Nyvunna fiskevänner, av en tidigare på skoj startad tråd om vad man kan återvinna i sin omgivning för att binda flugor på så växte det fram en önskan om en Fly-Swap i andan av ”Recycling” som känns oerhört roligt.

Så detta är alltså starten på en sådan, och den känns lite extra rolig i tanke på att alla här verkligen värnar om miljön och detta är ett micro-bidrag kan man väl säga då :)

För att det skall vara hållbart dels att binda men även att hantera då det är min första Swap så kanske vi skall sätta ett tak på 13st deltagare, om jag är helt fel ute så får vi antingen utöka, minska eller kanske starta en Swap V.2.
Jag tänkte att då ämnet är Recycling så vore det väl på sin plats att alla binder 3st extra flugor dvs. 13st totalt och tre uppsättningar gör vi som många gör en auktion av och pengarna skänks till Älvräddarna.

Regler för Swap

• 10 pers, +3st flugor för auktion till älvräddarna dvs. totalt 13st flugor
  • Slutdatum: 1 Maj *OBS!!! NYTT DATUM: 13/5*
  • Återvunnet material i huvudsak skall användas. Det kan t.ex. hår från katten eller hunden, kanske tagel från hästen. Nätet som håller om apelsinerna, Diskborst, pensel, navelludd, skosnören osv.
  • Då man skall återvinna så kan den kreativa sidan och möjligheterna begränsas så vi begränsar oss inte till ett alt utan vi kör primärt på Torrfluga, Streamer eller nymph och krokstorlek valfritt. För extra inspiration om material finns det en länk nedan till ursprungstråden.
  • Vi siktar dock på mest vanligt förekommande fiske så som Öring, Regnbåge, Harr tycker jag.
  • Lägg sen asken med flugorna i ett självadresserat vadderat returkuvert. Se till att du skickar tillräckligt med returporto. Placera till sist returkuvertet i ett större kuvert
  • På varje fluga sätter du en liten papperslapp med ditt namn, flugans namn och ev. din emailadress, så att samtliga flugor sedan kan identifieras av dom övriga deltagarna. Fäst inte lappar med trådar eftersom dom kan orsaka trassel. Använd helt enkelt krokens spets till att fästa lappen i flugan.
  • Tänk på att andra deltagare kanske binder flugor som är större än dina, så välj inte en som precis rymmer dina egna
  • Håll mig gärna informerad om er status
  • Glöm inte att ha roligt och var kreativ :)

Deltagare - Fluga - storlek:

• Niklas Viklund – Recycled brun ullkrullitotthane - Återkommer
  • placeholder - Dirty Dog Spent Spinner - Återkommer
  • Bacciskungen - blacknose cat & dog dace - Återkommer
  • deGothia - Recycled påsk-spider - Streamer 8
  • Vestlund- Suspender Nymph - Återkommer
  • Fredrik K - Nattsländelarv - Strl 14
  • Mr Flyman - Gummibandspuppa - Strl 12
  • LeKatt - Återkommer - Återkommer
  • Flugan85 - Plastkatt - Återkommer
  • Huckis - Återkommer - Återkommer

Länkar:
Ursprungstråden om återvunnetmaterial - http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/150560-återvinning-i-hemmet-flugmaterial/

En djupare förklaring vad en Swap är - http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/83669-fly-swap-vad-aer-det/

Edited by NiklasViklund
Posted (edited)

Jag är med! Antagligen en spent spinner av hundpäls och diskborststrån, men eftersom det är en torrfluga ska jag försäkra mig om att den flyter. Ska hitta på ett snitsigt namn också :)

Edited by placeholder
Posted

Band ett par prototyper på ganska grov våtflugekrok, utan impregnering, och de flyter helt ok. Med rätt krok och lite "dryspray" el. liknande blir det kanon, så vi kör på den!

Namnet? Dirty Dog Spent Spinner

• Like 1
Posted

Jag har gjort en streamer av pubis, kanske skulle vara nåt? Kan tvätta mig innan jag klipper..

Eller en navelluddsnymf? Äh, jag ska nog inte vara med ;)

• Like 1