Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fly swaps

Diskussioner för deltagare i fly swaps.

1. Started by Runarsson,

Tycker du det är tråkigt att binda en viss typ av flugor? Fråga om någon kan binda ett gäng åt dig här och tala om vad du har att erbjuda i byte. OBS: * Inga diskussioner i denna tråd. Svara i privat meddelande. * Medlemmen tar själv bort sitt inlägg när affären är över.

2. Started by Runarsson,

Vad är en 'fly swap'? En fly swap är ett antal flugbindare som helt enkelt byter flugor med varandra. En av deltagarna fungerar som s.k. "swapmeister". Han organiserar swapen och distribuerar sedan flugorna till resten av deltagarna. En fly swap är öppen för alla och skicklighet är inte en faktor. Gör alla sitt bästa, har alla bidragit med lika mycket. Hur många flugor ska bindas? Detta beror på hur många personer som deltar. Dom flesta man ser brukar ha mellan 10 och 20 deltagare. Det går helt enkelt ut på att alla ska dela med sig till alla. Så t.ex. i en swap med 15 deltagare binder man 15 flugor var, d.v.s. en till varje deltagare... och får 15 flugor tillbaka, d.v…

• 0 replies
    • 18.3k views
  3. Started by Lill-Niklas,

Tjenix, var längesedan det var en flugswap. Några som är sugna? Jag kan administrera. Swap - fem flugbindare som binder fem likadana flugor var och sen skickar till mig så ser jag till att alla får tillbaka en fluga av varje bindare. Ett byte med andra ord.

• Thanks
      • Haha
      • Like
    • 107 replies
    • 19.4k views
  4. Kollar härmed intresset för en flugbindningsswap nu när det stora vemodet rullar in över Svedala och flugnindningshörnan blir andningshålet för svår fiskeabstinens. Jag tänker mig följande tema och upplägg: "Flugan som blev sommarens och förra sommarens favorit" För att det inte bara skall bli en vanlig swap utan även låta oss drömma lite i vintermörkret så skulle jag tycka det var ballt med en kort liten story kring varför flugan blev sommarens favorit och vad den funkade till för fisk, fiskevatten och hur den fiskades. Om man PM:ar mig storyn så kan jag lägga upp de små "fiskehistorierna" här när flugorna är bundna och utdelade tillsammans med en bild på flugan som …

• Like
    • 121 replies
    • 61.9k views
  5. Started by Flugan85,

Så nu är det dags igen . Streamer swap. Läs igenom runnarssons fastnålade tråd om hur en swap går till. 4 deltagare . 25 juni. Ca 3 veckor. (Upplever att ju längre tis destå fler avhopp.) ska alla flugor vara hos mig.Så jag kan fota av och skicka ut alla.så finns möjlighet att få med dom på några turer i sommar.Skicka gärna i nån typ av ask så flugorna kommer fram i samma skick dom lämnade städet. Samt dina med swapandes flugor respekteras:) Skicka med returkuvert med adress och porto. Här kommer inga förlängningar ske tyvärr efter som jag själv är borta osv. Så 8 flugor på 3 veckor. Klarar man inte av det tempor bör man tyvärr inte delta. Uppdaterar platserna…

• Like
    • 33 replies
    • 21k views
  6. Started by Flugan85,

Hur ser det ut på swap fronterna? Dags för en comback?

• Like
    • 11 replies
    • 10.9k views
  7. Started by Bowmore,

Jag är sugen på att dra igång en swap med mindre tubflugor för lax och havsöring (max, 4cm och gärna med cona eller dyl.) och jag vill helt enkelt kolla om intresse finnes hos er andra. Jag ställer gärna upp som "swapmaster" och gärna enligt regelförslagen som Runarsson skrivit i swaptråden ('fly swap' - vad är det?). Min tanke är att de som vill vara med anmäler sig i tråden och när antalet deltagare är bestämt, så har man två veckor på sig att skicka flugorna till mig. När alla flugor är mottagna ser jag till att de distribueras till deltagarna snarast möjligt. Så nu vill jag helt enkelt att ni som vill vara med hojtar till! Mvh "Bowmore". (Edit: Hoppas det är o…

• Like
    • 88 replies
    • 44.5k views
  8. Started by jottosson,

Flyswap med egna mönster! Detta är en flyswap för oss med förmycke fantasi som sitter och hittar på egna flugmönster! Tanken med denna swap är att man ska hitta nya mönster om du hittat på mönstret för 2 år sedan eller om du knåpar ihop något när du får asken spelar ingen roll huvudsaken är att du tror att det går att få fisk på den! REGLER! *Du lägger dit 3 likadan flugor *Du får spara 1 valfri fluga ur asken. *Om det bara finns 1 fluga kvar av ett mönster så får du inte ta denna (detta så alla ska få se dom olika flugorna). *Du ansvarar själv för att asken blir skickad till nästa person. *Om inte personen efter dig i listan svarar dig med adress på 5 dagar så sk…

• Like
    • 104 replies
    • 49k views
  9. Started by Strandberg,

Hej på er! Nu när vintern står och bankar på dörren med oförskämt hårda slag, börjar iallafall min vinterångest göra sig påmind. En lindrande faktor kan ju vara flugbindning inför den kommande säsongen. Jag är sugen på att dra igång en swap med vårflugor på tub för lax och havsöring (ej kustflugor) och jag vill helt enkelt kolla om intresse finnes hos er andra. Jag ställer gärna upp som "swapmaster" och gärna enligt regelförslagen som Runarsson skrivit i swaptråden ('fly swap' - vad är det?). Min tanke är att de som vill vara med anmäler sig i tråden och när antalet deltagare är bestämt, så har man två veckor på sig att skicka flugorna till mig. När alla flugor är mott…

• Like
    • 29 replies
    • 23.8k views
  10. Started by thehenka,

Hej alla glada! Förra swapen gick ju förhållandevis smidigt, förutom lite bråk med postväsendet i jämtland vill säga Enligt Aggepagges önskemål så startar jag en streamerswap, eftersom jag inte har fått några direktiv från denne är det bara att köra, har inget speciellt tema i åtanke. Vill du bidra med ett eget mönster eller en klassiker med en twist bestämmer du själv... Hade tänkt mig sötvatten i alla fall, streamers för harr, öring, röding, regnbåge eller abborre spelar enligt mig ingen roll. (Har någon invändningar mot det så tveka inte på att göra er röst hörd) Nu kör vi!

• Like
    • 78 replies
    • 39.1k views
  11. Started by thehenka,

Tjenare alla glada flugbindarkollegor! Verkar bara vara en swap igång nu så jag undrar om det är nån som är sugen på att dra igång en ny? Jag har aldrig gjort det här förut därför är jag nog inte rätt man att ha som swapmeister... Eller en person-to-person swap helt enkelt? Binder allt från små kusar till fiskimitationer, dock inte laxflugor Ma höres! saftjansson- mottaget Gungner- mottaget Kimmen- mottaget trubaduren- mottaget deGothia- mottaget ante48- på väg

• Like
    • 57 replies
    • 31k views
  12. Started by NiklasViklund,

Ok Nyvunna fiskevänner, av en tidigare på skoj startad tråd om vad man kan återvinna i sin omgivning för att binda flugor på så växte det fram en önskan om en Fly-Swap i andan av ”Recycling” som känns oerhört roligt. Så detta är alltså starten på en sådan, och den känns lite extra rolig i tanke på att alla här verkligen värnar om miljön och detta är ett micro-bidrag kan man väl säga då För att det skall vara hållbart dels att binda men även att hantera då det är min första Swap så kanske vi skall sätta ett tak på 13st deltagare, om jag är helt fel ute så får vi antingen utöka, minska eller kanske starta en Swap V.2. Jag tänkte att då ämnet är Recycling så vore det väl …

13. Started by Niklas Dahlin,

Jag inbjuder till en Swap med tema Catskill Style Dry fly. För att våra flugor ska få en traditionell look och likvärdig look kör vi med klassiska Mustad 94840 (modernt namn Mustad R50), Flugorna ska vara storlek 12. För inspiration till mönster val finns en trevlig amerikansk sida här http://www.classictrout.com/dryflies.php. Ni skickar flugor till mig med ett frankerat svarskuvert med adress. Jag vill ha 10 deltagare, vi binder 12 flugor var, de två som blir över läggs i en ask som kommer auktioneras ut till förmån för "Uggens" kamp för siljansöringen. Märk upp er ask med erat namn, inte en massa "tags" på flugorna. För att få en skön kommunikation är det helt ok att p…

• Like
    • 318 replies
    • 65k views
  14. Started by Flugan85,

Tänker mig lite grövre streamers, för öring. Dvs inga mickefinn eller så. Här ska vara rejäla mumsbitar:) 5flugor 5 deltagare. 1 månad. Glöm ej frankerat kuvert och flugorna hos mig inom tiden! Dags att börja drömma på riktigt! 1.flugan85- hjorthårs mus 2.-keysersoze 3.dr.l 4.relax

• 22 replies
    • 14.3k views
  15. Started by deGothia,

Nån som är sugen på att byta flugor avsedda för havsöringarna på västkusten? Man måste inte nödvändigtvis bo på västkusten , och flugor som funkar på "andra sidan" kan säkert användas på västkusten också. Alla välkomna alltså! Deltagare: Rajraj - magnusvariant - levererat Ptr - tigerzonker - lev M.Thors - STF räka - lev deGothia- flymfvariant - lev Nocke - hangover shrimp - lev Kimmen - Tjörn Charlie cambrant - Frankie special variant - lev Primus - wollybugger variant - lev maanfe - STS märla - lev Atle L - minizonker - lev Max tio deltagare . Deadline 25 mars (så hinner vi kanske få nya flugor till premiären!) Bind tio st av valfritt mönster och skicka ti…

• 119 replies
    • 43.8k views
  16. Started by ReLaX,

Hej Har aldrig styrt en flugswap men någon gång måste ju bli den första. Jag tänkte att man skulle byta laxflugor och det spelar ingen roll om dom är bundna på tub eller krok. När ni skickar flugorna till mig så glöm inte frankerat retur kuvert med egen adress !!!. Det kan ju vara bra att du skickar flugorna i en ask så att dom inte blir helt platta. 10 platser och man binder 10 flugor Flugorna ska vara klara till 31 mars Deltagare 1.Re LaX - En Kalix specialare 2. 3.Stanley 4.johanmx 5.christoffer.o 6. 7. 8. 9. 10.

• 16 replies
    • 16.3k views
  17. Started by Flugan85,

Så ni har lite att göra i mellandagarna! 10 platser 11flugor. Slutdatum 10 feb. Skicka med svarskuvert med namn och frimärke! Flugorna ska vara puppor. Flytande/sjunkande. Sista flugan +den egna flugan kommer att hjälpa till att rädda våra älvar och vatten. Detta genom att auktioneras ut och pengarna går till älvräddarna! 1.flugan85 2.5meterskastarn 3.trubaduren 4.palindrom 5.karl önn 6.marcus 7.yoski 8.jesperp 9.re lax. Framme 10.huckis. Framme

• Like
    • 68 replies
    • 39.2k views
  18. Started by Flugan85,

11platser 12 flugor. 10 feb slutdatum! Glöm inte frankerat svarskuvert. Flugan ska vara en färdig insekt. Dvs ingen kläckare eller nymf. Utan en vingad dagslända. Är några som för anmält intresse. Men anmäl i tråden så det blir rättvist, alla får vara med! BILDER: http://troutfever.wordpress.com/2013/03/08/dagslande-swap/ Med vänlig hälsning, Stefan 1.flugan85 2.zäta 3.5cmkastarn 4.palindrom 5.yoski 6.jesperp 7.danielericsson 8.streamerftw 9.lassehåkansson 10.jani

• Like
    • 156 replies
    • 46.6k views
  19. Halloj! Har aldrig vare sig styrt upp eller deltagit i en swap men vi försöker ändå! Inga konstigheter, en laxfluga du gillar, spelar ingen roll om det är krok eller tub. Nybörjare som proffs är välkomna! Slutdatum 10 maj tänkte jag. Max 10 deltagare. Varje deltagare skall dessutom binda en extra fluga som kommer att auktioneras ut till förmån för Gustaf Ulfsparres Stiftelses arbete i Emån. För detta syfte letar jag reda på en lämplig ask och donerar. I övrigt gäller Runarssons anvisningar som ligger klistrade i swaparean! Bekräftade deltagare (fulltaligt): 1. Erik med Rusty Rat (krok) 2. Anders Ekman med Bananen (tub) 3. Johan Svensson med eget mönster (tub) 4. Maz…

20. Started by Niklas Dahlin,

Flugan85 inspirerade mig till att dra igång en liten Swap, det var länge sedan så det ska bli lite kul.. lite Jul och Nyårskul.. Jag inbjuder till en Swap med Klassiska Våtflugor. För att våra flugor ska få en traditionell look kör vi med hulling på kroken, Flugorna ska vara storlek 12, ha någon form av vinge och vara ett klassiskt mönster. Ni skickar flugor till mig med en adress och frimärken som täcker återfärden, jag fixar svarskuvert. Jag vill ha 8 deltagare, vi binder 10 flugor var, för de två som blir över har jag en plan som jag delger er senare. Märk upp er ask med erat namn, inte en massa "tags" på flugorna. För att få en skön kommunikation är det helt ok att …

• Like
    • 199 replies
    • 55.4k views
  21. Started by Marlodge,

Vad sägs om att köra ett laxtorrfluge swap, så här i väntans tider: Jag har fiskat en hel del med laxtorrisar och har lite ideer om vad som funkar. Vore därför spännande att se hur andra tänker. För att vara med har jag bara ett krav: Du skall aktivt ha fiskat torrfluga/bomber efter havsvandrande lax och även haft lyckan att få fisk. Finns det 6 man där ute som vill/kan vara med? Mejla mig några rader till stadigh@hotmail.com, eller skriv här i tråden, och berätta lite om vad du vill knyta och när/var du fiskat torrt. Jag återkommer sedan här med de som kommer med, hålltider etc. Vi kör 8 flugor per man och låter 2 gå till Uggens kamp för Siljansöringen. "Tight lin…

• Like
    • 13 replies
    • 14.3k views
  22. Started by Flugan85,

10 platser 11 flugor Sista flugan auktioneras ut till föremån av älvräddarna. Glöm inte frankerat kuvert eller en ask där större flugor kan få plats. Finns kanske någon som binder en större fluga än du. Slutdatum 10 januari? 1.flugan-fasan matuka. Klara 2.5meterskastarn. Framme 3.yoski. Framme 4.zäta-mickyfinn variant. Framme 5.diedose 6.dubel action-mini mudler. Framme 7.keysorce-zonker variant. Framme 8.fredrik k- yngel Framme 9.peppe- grå wollybugger. Framme 10.palindrom- rektor. Framme

• Like
    • 125 replies
    • 47.7k views
  23. Started by Flugan85,

10 platser 11 flugor var Glöm inte frankerat kuvert med egen adress!!! Jultema. Flugorna framme innan nyår. 1.flugan. Framme 2.5meterskastarn. På g 3.huckis. Framme 4.felkrokad 5.yoski. Framme

• 36 replies
    • 25k views
  24. Started by Flugan85,

10 deltagare 11 flugor. Flugorna som blir "över" auktioneras ut och pengarna går till älvräddarna. (Nån som har en ask över butik som privat fungerar det också att dela med sig av:) pm privat så löser bi det så.) Tänker mig ett slutdatum innan jul. Tex 18 dec. Va tror ni om det? Eller ska vi korta ner det? 1.flugan85- wonderving-cdc. Framme 2.zäta-Cdc variant. Framme 3.huckis. Framme 4.yoski-Cdc bubbelvinge. Framme 5.jani-Cdc elk. Framme 6.duble action. Framme 7.trubaduren. Framme 8.5metetskastarn 9.ylga 10.jesper. Framme

• 253 replies
    • 53.3k views
  25. Started by Flugan85,

10 platser 11 flugor. Sista flugan kommer auktioneras ut och pengarna kommer gå till älvräddarna. Glöm inte frankerat retur kuvert samt en ask där flugorna får plats. Slutdatum 19 dec? 1.flugan85-choolta alt oliv sak 2.5meterskastarn 3.zäta-rc spider 4.huckis 5.dubel action 6.jesper-black n peacock 7.yoski 8.jani-röding fantasin 9.fredde k-partridge n orange 10.johan Svensson

• 288 replies
    • 52.9k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.