Hoppa till innehåll

Brax på julbordet istället för lax.


koljonen

Recommended Posts

Brax och Sutare är ju inhemska arter man kan fiska efter själv och som jag absolut kan tänka mig att äta. Problemet rent allmänt tror jag ligger i att de skall vattnas ut ett par dagar vilket gör det hela till ett litet projekt om man vill få till en bra smak på fisken. Om det såldes rökt färdig fisk i fiskbilen kanske jag skulle köpa och testa, men jag har aldrig sett dessa arter till försäljning vad jag kan påminna mig om, vare sig råa eller rökta... I Tyskland, Polen, Kina osv finns dessa arter samt Karp i överflöd så där förstår jag att man äter dem utan att blinka...

 

Karp däremot tror jag inte att man kan ta upp hur som helst i Sverige och någon sådan har jag aldrig heller sett i fiskbilen, att köpa in tex gräskarp ligger runt 500:-/fisk i 35-40cm storlek (klubben har varit intresserad men tycker detta är mycket pengar, med lite tur kör vi ändå men priset är som sagt i överkant...). Börjar man bonka Karp i klubbsjöar eller golfbanedammar gissar jag att det blir ett himla liv, så då måste den importeras och då kvarstår ju problemet med just frakten och den miljövänliga biten.

 

Intressant om inställningen till dessa areter började svänga för det känns som att odling av arter som äter växter borde vara ett miljövänligare alternativ än att odla predatorer, eller?

 

Abborre tillhör favoritfisken, rätt urtagen och panerad är den fanimej oslagbar :)! Även gädda i rätt storlek är helt ok enligt mig.

 

Om industrin/handlarna själv började att informera mer och försöka styra utvecklingen (som Vidlund nu försöker göra) så kanske en förändring sakta men säkert kan börja av attityden till dessa fiskar som matfiskar, här på västkusten är utbudet av insjöfisk ganska begränsat upplever jag det som men det är klart, köper ingen  fisken man lägger fram så klart att man inte satsar på dessa ater utan kör det som folk helst uppenbarligen vill ha, nämligen det vanliga som man känner till och är bekväm med... Gissar att man äter mer insjöfisk i Stockholm än Gbg, av naturliga skäl, eller?

 

Hoppas jag springer på någon rökt brax så man kan prova, annars får man väl röka sig en själv nu i sommar när värmen ligger på och feederspöt åker fram :ph34r:...

Karp finns o köpa hos fiskhandlarn i Angereds torg i alle fall Jultid sen har han rätt mycket insjö fisk som brax  gädda b.l.a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har käkat ålakusa alltså, d lät inte gott alls!

 

Fick mina föräldrar att steka ett gäng snultror jag släpade hem när jag va mindre, det slutade med en repremand om vilka fiskar som skulle tas med hem framöver, snultror gick bort... :)

 

Jag har käkat mycket Ålakusa när jag var mindre, farsan fiskade mycket ål och vi fick ibland stora ålakusor som vi sparade och stekte tillsammans med ålen - jättegott! Gröna ben precis som med Horngäddan, dvs lätt att rensa bort ben :) Har även käkat större Gyltor och även dem är fina.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken en!

Kollar man på fiske-tv från andra länder, t ex Australien, fiskar de ofta efter havsbrax (sea bream) och en stenhård variant som heter black bream. Har också sett att havsbrax äts. Som jag förstår det hör de till samma släkte, det är inte bara namnet de har gemensamt.

Jag börjar nästan tycka att gädda är godare än abborre. Färsk i alla fall.

Folk från andra länder tar som sagt gärna upp alla möjliga fiskar. Även små, som vi tar upp strömming. Runt medelhavet är friterad hel småfisk vanligt. Har ni tips på hur man kan hantera/inte rensa, tillaga hel) fisk som är för liten för att filéa?

Havsbrax har inget med insjödito att göra, troligen en liknelse med formen bara. Deras bream ser ut att vara någon typ av abborrfisk har jag för mig.

Små abborrar flår man genom att snitta upp skinnet på båda sidor om ryggfenan (från huvud till stjärt) sedan skär man av huvudet halvvägs (genom benet bara), tar tag i huvudet och drar. Vips så har du en flådd huvudlös och rensad abborre. Det går fort och lätt, tusenbröder är sedan ett kul tillbehör till t ex asiatisk mat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag vart jag skall åka om jag inte hittar nån i majorna då :) , har du testat nån brax? Verkar mer och mer som att det är jag som får köpa nya glasögon, fisken verkar ju oftast finnas att köpa...

Karp finns o köpa hos fiskhandlarn i Angereds torg i alle fall Jultid sen har han rätt mycket insjö fisk som brax  gädda b.l.a

 

 

Jag har käkat mycket Ålakusa när jag var mindre, farsan fiskade mycket ål och vi fick ibland stora ålakusor som vi sparade och stekte tillsammans med ålen - jättegott! Gröna ben precis som med Horngäddan, dvs lätt att rensa bort ben :) Har även käkat större Gyltor och även dem är fina.

 

Där ser man, ja det var egentligen ingen diss mot att ha ätit ålakusa faktiskt, utan mer en spontan reaktion på att äta just den fisken, den tillhörde de lite mer exklusiva bytena när man låg på bryggan och metade med snäcka för länge, länge sedan. Större gylta har jag faktiskt också ätit, kommer inte ihåg vad jag tyckte, länge sedan det också men kommer ihåg att det låg stora fjäll i precis hela köket efter jag var klar med rensningen :). Men små snultror, det är ingenting jag vill rekomendera.

 

Man kanske skulle försöka smaka på lite fler arter än bara braxen i år då, som sagt så är man full av skumma fördomar, fisk är ju faktiskt fisk som någon redan påpekat...

 

Mörten går bort i alla fall för jag klarar inte av strömmingen på grund av alla ben, dom känns inte säger de som älskar strömming, jag håller inte med...

 

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag vart jag skall åka om jag inte hittar nån i majorna då :) , har du testat nån brax? Verkar mer och mer som att det är jag som får köpa nya glasögon, fisken verkar ju oftast finnas att köpa...

 

 

 

Där ser man, ja det var egentligen ingen diss mot att ha ätit ålakusa faktiskt, utan mer en spontan reaktion på att äta just den fisken, den tillhörde de lite mer exklusiva bytena när man låg på bryggan och metade med snäcka för länge, länge sedan. Större gylta har jag faktiskt också ätit, kommer inte ihåg vad jag tyckte, länge sedan det också men kommer ihåg att det låg stora fjäll i precis hela köket efter jag var klar med rensningen :). Men små snultror, det är ingenting jag vill rekomendera.

 

Man kanske skulle försöka smaka på lite fler arter än bara braxen i år då, som sagt så är man full av skumma fördomar, fisk är ju faktiskt fisk som någon redan påpekat...

 

Mörten går bort i alla fall för jag klarar inte av strömmingen på grund av alla ben, dom känns inte säger de som älskar strömming, jag håller inte med...

 

:)

Jag har testat rökt brax i Finland o det va gott sen var det en annan recept med fyllning i magen  och inlagd i  folie helt ok också.

Karp testa jag senast i Budapest funkar kanon som alternativ till fettfenan

Finns en fisk som kallas muikku i Finland tror  att det är mindre siklöja o den rökte man en  riktig delikatess.

Sen kan man ju fritera Siklöjan som man gör i Spanien o söder över med Sardiner o annan småfisk riktigt bra tilltugg eller förrätt med en öl till :)  :)  :)

Det finns en tradition i Finland o lägga in mört som man gör med makrillen i tomatsås blir riktigt bra en av dom bästa fiskar o burka in

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat rökt brax i Finland o det va gott sen var det en annan recept med fyllning i magen  och inlagd i  folie helt ok också.

Karp testa jag senast i Budapest funkar kanon som alternativ till fettfenan

Finns en fisk som kallas muikku i Finland tror  att det är mindre siklöja o den rökte man en  riktig delikatess.

Sen kan man ju fritera Siklöjan som man gör i Spanien o söder över med Sardiner o annan småfisk riktigt bra tilltugg eller förrätt med en öl till :)  :)  :)

Det finns en tradition i Finland o lägga in mört som man gör med makrillen i tomatsås blir riktigt bra en av dom bästa fiskar o burka in

 

 Ja allt smakar ju bra sålänge man har öl till... Och efter en massa öl äter man ju som bekant det mesta :)!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...