Hoppa till innehåll

Ej rak klinga?


Hatchmania

Recommended Posts

Aldrig ägt ett rakt Loomis spö, GLX Classic spöna såg alla ut som ett S när man tittade längs med klingan. Men kastade som fan gjorde de.

 

Så är det ! Ju krokigare dom är desto bättre  kastar dom ;)

 

Har en 15 GLX  Classic  som oxå är lite krokigt  men kastar som fanken.

Min 13 GLX  Classic  tror jag inte var krokig , bryr mig inte i om det skulle vara det heller utan vill att det  ska vara skönt att kasta med samt hålla bra.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade två CrossCurrent #6-or (ett till mig och ett till en vän). Nu har jag kollat över dem och spöna i sig ser bra ut.

Däremot förvånar tuberna mig. De har inte samma diameter och locken är väldigt dåliga.

Jag har fått limma ihop delarna till locken så att ringen inte bara glider runt. Är vi helt säkra på att vi har fått äkta grejor här? Ni andra som köpte från skittfiske och som har loomis-spön sen innan; är det här äkta grejor?

 

// Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade två CrossCurrent #6-or (ett till mig och ett till en vän). Nu har jag kollat över dem och spöna i sig ser bra ut.

Däremot förvånar tuberna mig. De har inte samma diameter och locken är väldigt dåliga.

Jag har fått limma ihop delarna till locken så att ringen inte bara glider runt. Är vi helt säkra på att vi har fått äkta grejor här? Ni andra som köpte från skittfiske och som har loomis-spön sen innan; är det här äkta grejor?

// Martin

Hur stor skillnad är det på diametern? Har mycket svårt att tro att det inte skulle vara äkta...
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur stor skillnad är det på diametern? Har mycket svårt att tro att det inte skulle vara äkta...

71 mm på den ena tuben och 77 mm på den andra. Jag upptäckte det när jag ganska tydligt märkte att jag inte kunde skruva i fel lock i fel tub.

Nu såg jag även att färgen på tuberna inte var identisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade 3-4 Loomisspön på 90-talet GLX (?) som var deras premiumspön då och en billigare variant IM 6 brun klinga tror jag, men tyckte att de var lite vass i aktionen (GLX) så jag sålde dem. Tror de fokuserat mycket på att ta fram nytt material till klingorna och ibland har de lyckats och ibland har topparna gått av då de inte lyckades hitta rätt bindemedel i grafiten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ochså ett, och är inte imponerad. Har inte provat spöt än, det kanske är kalas att kasta med, men vilken bedrövlig byggkvalitet. Jag är medveten att det var ett bra pris och kanske inte skall gnälla... men oavsett hur bra spöt är finner jag ingen anledning att betala fullt pris för ett så slarvigt hantverk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ponera också att det har kostat 8,200:- när det först kom ut :o

Precis vad jag menar. Det första spöt jag köper av det här märket sker egentligen p.g.a en tillfällighet, och egentligen behöver jag inte fler spön, men...jag har för dålig karaktär och kan inte stå emot ett sånt här tillfälle, och slår till. Om det nu skulle visa sig att jag älskar spöt och vill ha ett till av samma märke i framtiden, är jag inte beredd att betala ett premiumpris. Jag kanske får premium kastegenskaper, men det räcker inte för mig. Jag förstår inte hur de tänker när de släpper ut produkter på marknaden som inte har den kvalitetskänslan man kan förvänta sig om man skall betala ett ganska högt pris. Mycket underligt.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

många fina "brands" har genom åren blivit uppköpta av stora bolag som bara vill tjäna pengar.

 

När det t.ex gäller Fender gitarrer så talar man om Pre CBS och CBS = väldigt stor skillnad på kvalité, horribel skillnad :o

 

3M kan t.ex hålla sig till att tillverka "Post-it's" ;)

Är du inte nöjd med ditt nya spö meek? Själv håller jag på och funderar på vilken rulle och lina jag ska skaffa... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha

 

spösockan va vinterfodrad ;)

nästan så man tror att Imagospöna är tillverkad i samma fabrik som Loomis :o

väldigt många likheter må ja säga.

 

man får hoppas Loomis lagt allt krut på spöts klinga, för det andra imponerar inte för det nypris som det en gång hade.

 

Loomis spön är så dyra att de har en värdetransport firma som transporterar alla deras miljarder ;)

Med vinterfodrad spösocka är det ju ingen risk att korken är kall om du ska fiska i vinter. :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...