Hoppa till innehåll

Färgningstråden


Lohi

Recommended Posts

Om vi skulle starta en tråd om färgning....skulle den kunna se ut som följer? :
-Ett före foto
-Ett efterfoto

-Tvättning (vilket medel använder du?)
-Receptet: vattenmängd, bindemedel, färgfabrikat, blandningar och exakta mått 
-Tid och värme

Alla material oavsett om det är till torr-,streamer-, gädd- eller lax och HÖ flugor är av intresse.

Vad tror ni? Ge input innan tråden släpps fri[emoji4] det finns säkert nån gammal rutten tråd om färgning men i så fall behövs det en ny

Redigerad med Lohi
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man misslyckats ett par gånger ...så börjar man intressera sig för di där parametrarna ;)

Jo så är det nog. Jag hade en fail med iron blue för ett tag sedan. Gräsanden blev lila. Det kan bero på att jag inte tvättade fjädrarna ordentligt. En hönsnacke i samma färg blev hur bra som helst.

Från telefon.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för färg eller är det en blandning, vad säger ni?

Jag tycker det är en blandning mellan brun och lila.

Men jag är så usel på färgnyanser.

Frun sa att det ser ut som mahogny eller claret

post-10153-0-57813600-1417863357_thumb.jpost-10153-0-48336700-1417863376_thumb.j

Redigerad med Coach
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo tänk om det var så lätt ändå att det fanns en mall, har färgat väldigt mycket hår och man blir förvånad hur ofta det ändå blir fel.

Det finns vissa grundförutsättningar och det är.Samma mängd vatten och pulver varje gång och så lika mängd bitar att färga varje gång.

Jag kör 1 liter vatten och 2 krm färg till 10-12 bitar hår varje gång.

Sen så måste tvättningen av håret vara perfekt och sköljningen måste man vara jättenoga med.

Färga aldrig hår och fjäder samtidigt.

Spara aldrig färgbadet till att färga nån annan gång, det är förbrukat. Färgpulvret är alltid en blandning av olika färgpigment och tas därför upp av håret i olika mängd .

Jag kokar alltid upp färgbadet ordentligt för att sen stoppa i fjäder elr hår när badet är ca 65 grader tillsammans med nån form av syra för att få färgen att bita, industriättika, klinkerrent, citronsyra är dom jag provat.

Jag brukar låta håret ligga i tills badet är färglöst

Kör ofta Veniards färger där många är bra och andra är värdelösa, likadant med färger från Jacquard och Dharma.

Använd plasthandskar och bra utsug, det är nog inte alltid så nyttiga färger att andas in eller att få på händerna

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för färg eller är det en blandning, vad säger ni?

Jag tycker det är en blandning mellan brun och lila.

Men jag är så usel på färgnyanser.

Frun sa att det ser ut som mahogny eller claret

attachicon.gifIMG_0143.JPGattachicon.gifIMG_0144.JPG

Skulle nog vilja säga att den är åt phatagorva bruna hållet, snygg färg
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ni som har hållt på ett tag  kanske skulle kunna upplysa oss andra om vilka färger från tex veniards  som man kan skippa helt o hållet.  som alltså är antingen helt värdelösa eller är jävligt svåra att få till .  så slipper man hålla på o köpa hinkvis med färgpulver i onödan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ni som har hållt på ett tag kanske skulle kunna upplysa oss andra om vilka färger från tex veniards som man kan skippa helt o hållet. som alltså är antingen helt värdelösa eller är jävligt svåra att få till . så slipper man hålla på o köpa hinkvis med färgpulver i onödan.

Svart, KF Blue och green highlander är en bra början att undvika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte lyckats med någon av Veniards blå, ej heller green highlander eller svart.

En grej som jag glömde i tidigare inlägg som är oerhört viktigt och att till ljusa klara färger så måste man använda riktigt kritvitt hår samt dom mörka färgerna blir alltid bäst med mörkt hår.

Den amerikanska svarta var grym men går inte få tag i mer, den förbjöds i USA pga hälsoskäl.

En riktigt bra röd är svårt men det finns ett märke Flydye. Cardinal Red som är sjukt bra, men dyr.

Färgar du bara fjäder så funkar det mesta i färgväg medans hår är svårare, mycket svårare

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte lyckats med någon av Veniards blå, ej heller green highlander eller svart.

En grej som jag glömde i tidigare inlägg som är oerhört viktigt och att till ljusa klara färger så måste man använda riktigt kritvitt hår samt dom mörka färgerna blir alltid bäst med mörkt hår.

Den amerikanska svarta var grym men går inte få tag i mer, den förbjöds i USA pga hälsoskäl.

En riktigt bra röd är svårt men det finns ett märke Flydye. Cardinal Red som är sjukt bra, men dyr.

Färgar du bara fjäder så funkar det mesta i färgväg medans hår är svårare, mycket svårare

Exakt!

Tack för tipset på röd. Det är svårt att hitta pålitliga röda och riktigt fina orangea.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för färg eller är det en blandning, vad säger ni?

Jag tycker det är en blandning mellan brun och lila.

Men jag är så usel på färgnyanser.

Frun sa att det ser ut som mahogny eller claret

attachicon.gifIMG_0143.JPGattachicon.gifIMG_0144.JPG

Fiery brown skulle jag säga.

Från telefon.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Färgskalorna som man gått efter som standard är Veniards färgkarta och då är Fiery Brown en ljusare brun färg, det jag märkt då jag säljer flugbindningsmaterial är att just Fiery Brown är den färg som många har väldigt olika uppfattning om hur den ska se ut

Redigerad med jungle cock
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men från det ena till det andra!

Jag har färgat enl Frödins farliga färger. Som jag har en dåligt kopierat ex taget från tidning.

Är det nån i detta gäng som vet hur man kan hitta den artikeln på nätet.

Vissa justeringar har jag gjort vid färgning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Enligt Veniard ska man blanda i vinägern (som jag använder) innan materialet som ska färgas läggs i. Om jag gör tvärtom, har det någon betydelse färgdjup och effekt? Har inte vågat experimentera än eftersom allt i regel fungerar bra. Om man jämför med traditionell fotoframkallning går ju fotot ner i stoppvätskan först när fotot framkallats som man vill ha den.

Jag undrar också om någon har ett knep att få mer styrka i Veniards röda? Den biter inte så bra på påfågelquill. Någon annan färg i för att få lite mer tryck kanske?

Jag blekte quill för första gången igår. Det ser ut som kontrasten blir större efter färgning så jag är nöjd. Jag gick efter den här filmen.

How to strip peacock quill with bleach with Johnn…: http://youtu.be/wCUFskWaKzc

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coach :  Frödins farliga färger finns i Fiske för alla nr 8 1996 . Kan ju finnas nån som har den kvar och vill sälja.

 

På nätet vet jag inte om den kan hittas.  Jäkligt bra att ha som stöd vid färgning.

Fick tag på en som skulle kopiera upp nytt ex åt mig.

Ska be om att få i pdf format också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...