Jump to content

Recommended Posts

Posted

"valpen" (som visserligen är rätt gammal för de) låter hälsa att dendäringa reekan skall få bekänna färg i helgen!

Skulle fan kunna käka upp den själv, å jag gillar inte skaldjur;-)

Posted

"valpen" (som visserligen är rätt gammal för de) låter hälsa att dendäringa reekan skall få bekänna färg i helgen!

Hähä, det hoppas jag att den gör! Eller ja, det kommer den att göra! 

Kommer bli riktigt bra fiske i helgen om du är på rätt plats, vid rätt tidpunkt ;) 

Hör av dig om du närmar dig mina trakter :) PÖSS! 

Posted

Määän tackduu Niclas! :) Det är tack vare Valpen som jag gjorde en SBS på denne :)

Med tanke på hur mysigt ni två hade i tältet så förstår jag varför du lyssnar på din lilla Valp.....
Posted

Jag får la binda upp några ock..om inte annat så vill jag se dig käka en.

Söndag, jag kör.

Posted

Hähä, det hoppas jag att den gör! Eller ja, det kommer den att göra!

Kommer bli riktigt bra fiske i helgen om du är på rätt plats, vid rätt tidpunkt ;)

Hör av dig om du närmar dig mina trakter :) PÖSS!

De e ju alltid bra fiske om man är på rätt plats. Men ofta e man ju uppenbart på fel plats, när man i själva verket försöker vara på rätt plats;-)

Jag slår en pling, men troligtvis drar vi oss norrut.

Puzzz

Posted

Med tanke på hur mysigt ni två hade i tältet så förstår jag varför du lyssnar på din lilla Valp.....

Tror det mest va Valpen som hade det mysigt. Jag sov jööö somme stock hele tin ja. :D 

De e ju alltid bra fiske om man är på rätt plats. Men ofta e man ju uppenbart på fel plats, när man i själva verket försöker vara på rätt plats;-)

Jag slår en pling, men troligtvis drar vi oss norrut.

Puzzz

Ah men så är det ju! Tänkte ändå bara försöka lura er åt helvete. ;) 

Nä, men kolla tidvattnet. Tips från coachen. 

Men i helgen kommer det va bra mest hela tiden. Lööövart! 

Lite hybrisvarning, men ganska coolt med självporträtt på tishan...

Ja, undrar vart dom fick tag på just den bilden på dig :) 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Vad var det för rulle du skulle fått?
    • If you willing to sell, please PM
    • Seeking: hardy LRH reel   If you have one for no use, please PM
    • Super skick!    3500 ink spårbarfrakt. Säljes åt en vän.
    • Det här är lite klurigt med underklassning. Radian är enligt Bartschi true-to-weight, och jag är benägen att hålla med. Jag tycker en 6,5 lina är optimal för Radian 7wt. Samtidigt kan man på kusten ladda bra med en 6,5-lina (MPX) på ett Radian 9' 6wt och en 7,5 (MPX) på sagda Radian 9' 7wt... Men - kastet är inte lika behagligt, krispt och snärtigt som med en lättare lina, trots att jag kommer längre. Den tyngre linan laddar klingan mer/enklare och hjälper även till att bita i vinden. Men MPX är för mig en streamer/skater/foamgammarus-lina snarare en en presentationslina. En Infinity 6wt kändes för tung på Radian-sexan, och ganska lagom på sjuan. Gold är väl marginellt lättare än Infinity. Lustigt nog sväljer G/S i 6wt (bägge längderna) Infinity-sexan utan vidare betänkligheter. Så man får skilja på vad som är behaglig/harmonisktt att kasta med med lagom ansträngning och vad som är ett 'full-power'-kast. Behöver jag tillgång till mycket kastlängd väljer jag en lina som hjälper mig ladda klingan fullt för att kunna skjuta 'aslångt' - detta på bekostnad av presentationen vilken i regel blir ett jävla spektakel med fullt laddade kast...  Kan jag nöja mig med ett par meter kortare distans väljer jag alla dagar i veckan en lättare lina och kastar med snabbare linbåge istället. Jag når lite kortare, men orkar kasta betydligt fler timmar. Samma sak med 8'8" 8wt T&T-spöt jag bytte mig till. Det har en ganska snabb progressiv aktion men laddar djupt. På den passar en 8wt Gold/Infinity perfekt när jag kustfiskar i vind upp tiill 10m/s - jag kastar enkla behagliga 20m + 12' tafs med en klump på 15 meter och behöver inte anstränga armen det minsta. Aktionen och vikten i linan gör att det kastar mest av sig själv. Den korta klingan gör att vinden inte märks särskilt mycket. En fisketraktor...  den fixar mörkerkastandet bara man håller det under minimal överseende. -- Sen kring flugstorlekar/vindkänslighet - en femma är jämte en sexa en ganska vek klinga i termer av backbone alldeles oaktat hur snabb/djup den är. Så även ett modernt snabbt 5wt spö med en 5,5-lina kommer att svikta i ryggraden om man lastar på en tung/luftig-fluga (kastet blir stötigt i vändningen och fuckar precisionen/siktet) och det kommer även att påverkas mer av sid och motvind (klingan flexar ur av vindmotståndet snarare än linan). En modern sexa kommer att klara det betydligt bättre. Så - i någon bemärkelse är moderna spön 'underklassade'. Men de flesta moderna femmor har problem med vind och stora/tunga flugor. -- För att runda av: Rationalen för jag kör 6wt 8'8" GS är som jag nömt tidigare att det är designat för att kasta stora torrflugor efter relativt grov fisk. Så det har bra med backbone och tål en hel del vind. När jag kände att jag kommit till vägs ände med kustfisket efter öring så ville jag ha en ren klassisk torrflugeutrustning för havsöring på kusten (jag började med Loop HM 8'6" 4wt + Flymax 56). Och ska man ha ett skapligt långsamt spö, som funkar skapligt på kusten för att kasta foammärlor (#6 F314) efter vakande fisk i soluppgången - och som tål saltvatten, så finns det inte så många att välja på... Och det funkade alldeles ypperligt tillsammans med en Flymax 56 och en Infinity 6wt. Så efter 30 år kan cirkeln sägas vara sluten. Jag är tillbaks till korta torrflugspön och små ABU-rullar. Vackert så.   -- Edit. Insåg att det var T&T-sexan i bild, Inte GS-sexan. Ah well...
    • Så rätt, men jag har upplevt dagens spö som underklassade. Därför jag frågar.  Kanske får tänka om ??
    • Oj, väldigt fint. Ja, får väl köpa ett förlåtande spö och göra några kast på vingliga ben 🤔😂 Tack för tipset 👍
    • Kul att höra din förklaring och jag köper den, helt klart.  Jag har medvetet valt lägre klass för att moderna spön är för det mesta underklassade. Kan nämna ett exempel när jag fiskade havsöring i råån på sommaren. Det var fina förhållande och jag hade tur med det mesta så efter tre landade på sexan så tog jag femman. Kom upp till ett ställe där det stannar till fisk när det är lite mer vatten och turen höll i sej. Där var en hemma. Det var en stark fisk på 2,5-3 kilo och tänkte i samma stund som den högg, dumt att ta femman?? Vid ett tillfälle under drillen ville fisken in under lite rötter och jag satte emot och tänkte , får se om spöt orkar med. I detta fallet var det bra med en tuff botten i spöt men att en femma fixar en vild h-öring i den storleken tyckte jag var väl mycket. 
    • Man kanske ska sätta det i kontext. Jag har som flugfiskare i trettio+ år, varav de senaste 25 i Skåne fiskat betydligt mer havsöring på kusten än något annat så det präglar mitt kastande. Men, jag har fiskat en drös helsäsonger midsommar-mitten augusti i jämtland efter grov harr - så jag tycker personligen att en femma är för vispig och föredrar en sexa för harr och en sjua för öring. Min hemmaälv är en 'älv', inte en 'å' eller en 'bäck'. Det är fiske efter grov harr i hård ström på långa håll, med långa tafsar och långa mendningar. Det gör att jag föredrar en tiofotare om jag fiskar stora vatten/vadar djupt/kastar & mendar långt... Jag fiskar som regel med en droppad puppa efter en stor Ismo så även om det är oförtyngt så är det ganska bökiga riggar att kasta. Men, man bör notera att en harr på 1,5 kilo i det här vattnet är att betrakta som rätt vanlig. Det håller även rejält grov öring, så jag vill ha lite marginal. Jag höll Radian-sjuan som lite för styv för harr (som ju har diminutiva sikmunnar) men ypperligt för öring (vilka äga normal käkkonstruktion). Hade en sommar ett S4 10' 6wt som var ypperligt på alla sätt och vis, men det distanskastade betydligt sämre än Radian-sjuan. Som passus, kastade en 6,5wt Wulff Signature på bägge spöna - så Radian-sjuan på 10' är imo mer som en tung sexa;). -- Fiskar jag efter bäcköring eller #16 Adams efter vakande 12-tummare i kristallklart vatten är väl en femma alldeles förträfflig men om man aktivt fiskar efter grov fisk tycker jag det är i klenaste laget. Och, då jag gärna fiskar med skapligt vindfång i #4-#6 så blir det naturligt att inte gå lägre än 6wt. En muddler i storlek sex är inte kul på ett 5wt, imo. Jag har landat en 75+havsöring på mitt One 5wt vilket (det var ett jävla slit, milt sagt), samt två kanonblänkare mellan tre och fyra samma morgon på mitt Radian 6wt (vilket också var ett jävla slit). I bägge dessa situationer kände jag mig betänkligt 'undergunned' och var helt slut i spöarmen efteråt. Detta då i stilla vatten och bra vindförhållanden. Så, skulle jag välja ett allt-i-allo-spö för strömmande fiske efter harr skulle det bli en sexa, hade det avsett öring hade jag valt en sjua. I bägge fallen hade jag nog valt 9'6" snarare än 10' idag, för att göra spöt mer mångsidigt. Med de spön jag har i garderoben idag hade jag valt mitt 6wt switch eller radiansjuan på 9' för öring, och mitt 9' G 6wt för harr. Skulle jag välja ett mer klassiskt lagomsnabbt öringspö med mer torrflugefokus, utan att gå mod-slow hade jag nog som sagt kollat in Avant II (samt då Sky och Air2). För mig har det blivit ett T&T Horizon II 6wt 9' som täcker detta behov. Skulle jag mot förmodan behöva fler mod/slow-spön skulle jag sannolikt välja Tom Morgan eller GS över Pure.  -- Med denna långa textvägg sagt... under dessa trettio år har jag en gång upplevt att jag haft för grov utrustning. Det var när harren mitt i natten växlade från #12-puppor till #20-forsknott... det gick inte att landa harr över kilot med #20-krok på ett Radian 7wt... detta trots idoga försök;) Natten efter körde jag med en 8' 3wt och hade ett intressant fiske. Jag upplevde det dock som svårare att återutsätta grov fisk som man drillat på såpass klent spö. Så min devis är: En långsam sexa är en jättebra femma, en snabb sexa är en lite för klen sjua. Men en sexa kan utan problem kasta en bulkig fluga i #6, till skillnad från en femma. En snabb sjua är, precis som 6,5x55/.308 bra till det mesta utom småfisk. Dessutom excellerar den i hård vind. En lagomsnabb åtta är en praktisk arbetshäst om du ska blindfiska efter grövre fisk och inte behöver extrem precision. Linan och spöt gör jobbet och man slipper skjuta så förbannat. Men det är inte det jag skulle väla för precis torrflugspresentation...
  • Ämnen

• Images

• Create New...