Hoppa till innehåll

Spöfodral - Tvådelat spö?


Recommended Posts

Jag är på jakt efter ett spöfodral som man kan frakta ett tvådelat 9'-spö samt rulle.

Har visserligen ett fyrdelat, men har som plan att bara kunna "vika ihop" ett färdigriggat spö i ett svep och slänga in i bilen vid transport till nästa fiskeplats.

Någon som sett något liknande detta? Helst något billigt no-name bara för transport. Tycker det var svårt att hitta...

Andra idéer annars hur man transporterar på bästa sätt som lat person? ^_^

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Priset var ju fint, men som sagt rulle också B)

Har mätt och jag hade behövt omkring 12-13cm i diameter eller höjd vid rullen för att få plats. Och helst ska det ju vara format så man slipper krångla med gigantiskt rör.

Korta hittar jag, men inte långa. Räknar med att jag behöver omkring 140cm långt för att dela 9' i två, sen att utrymmet för att rullen passar också så klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Långedrag sa:

Priset var ju fint, men som sagt rulle också B)

Har mätt och jag hade behövt omkring 12-13cm i diameter eller höjd vid rullen för att få plats. Och helst ska det ju vara format så man slipper krångla med gigantiskt rör.

Korta hittar jag, men inte långa. Räknar med att jag behöver omkring 140cm långt för att dela 9' i två, sen att utrymmet för att rullen passar också så klart.

Fäller du ihop spöt och låter butten och rullen hänga utanför så har jag svårt att se att du ska lyckas skada grejerna...

Men visst, vet man vad man vill ha så är det ofta svårt att göra avsteg från det, tro mig - jag vet :blink:

 

Biltema hade ett tag några spöfodral som liknade såna där gevärsfodral där plats för flugrulle fanns, nu hittar jag dock inte dessa, utan de verkar ha gått över till ett mer spinnhjonsvänligt format där utbuktningen för rullen inte är längst bak, utan lite närmare mitten av tuben :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Henka sa:

En ide kan ju vara att du själv gör en slits i tubens övre del så att du kan trä in rullfoten och låta rullen vara utanför.

 

Ett custombygge är ju alltid fränt B)

Jag är faktiskt inne i banorna lite på ett custombygge om jag inte hittar något vettigt. Tänkte på det upplägget också, men känns lite lurigt om man inte ser till att rullen sitter hård. Då skulle ju spöt kunna slå runt i röret om man slänger omkring saker på rullen.

Senaste idén är att köra något med PP-rör. Kräver dock att ge sig på någon värme-formning för att få plats med allt utan att behöva gå upp i gigantiska diameterar:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Avloppsror-forminskning-2000023052/

Det är antingen det eller gå på ett vanligt anpassat för fyrdelat och behöva dra isär och hålla koll på alla delar och lina...

Redigerad med Långedrag
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ismo sa:

Ingen dum ide..jag brukar glömma ev. rullar..

Nackdelen är att jag inte tror man får plats med spö+rulle i 110mm förmiskning. Då hade man behövt gå på 160-110mm, och de verkar vara smått omöjligt att hitta ett ändstopp/lock i 160mm, så det fallerar tyvärr där.

Eventuellt att man kan värma och forma 110mm ovalt, samt få lite extra utrymme för butt-delen med ett ändstopp. Men frågan är om det ens går att få till i praktiken, och blir nog rätt tight ändå.

Någon måste väl veta var man kan hitta ett fodral för tvådelat spö? Kan inte varit första som tänker på det... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago salmo prutta sa:

Ta ett färdigt kort kit för 4-delat spö. Såga av toppen och silvertejpa på ett lagom långt avloppsrör med ändstopp, ca 40:- på Hornbach.

Inte snyggt men funktionen finns där.

Rickard.

Det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men tror det här är den bästa/lättaste lösningen.

Gällande de andra lösningarna tror jag de är lite mjuka. Om man är flera i bilen med väskor är min tanke att man vara ska kunna slänga in det och inte behöva tänka på det. Rallycross eller inte... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...