Hoppa till innehåll

Hur kastar ni från land?


Carlsson

Recommended Posts

När jag senast va o fiskade så stod jag i en situation där jag inte kunde kliva i vattnet och jag hade träd bakom mig. Med enhandsspöt hade jag kunnat få ut lite lina rakt ut med lite snurrande o mystisk fysik men med mitt 14 fotsspö blev jag förvirrad o kunde bara kasta längst med stranden. Försökt leta på youtube men hittar inget. Hittar knappt ens några klipp på överhanskast, vilket jag antar är metoden om du kastar från land...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett kast jag ibland använder i trånga lägen är perry poke. Förstod tidigare inte riktigt vitsen med flera av de där skagit-kasten, men ser mig nu tvungen att erkänna att flera av dem är väldigt användbara just i trånga lägen.
Kanske ska du söka lite på youtube om det och testa.

i värsta fall får man ju bara göra något slags trick, bära eller brista.. Men så föds det nya :)

berätta om du kläcker något briljant där under trädet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-10-13 at 13:52 Carlsson sa:

När jag senast va o fiskade så stod jag i en situation där jag inte kunde kliva i vattnet och jag hade träd bakom mig. Med enhandsspöt hade jag kunnat få ut lite lina rakt ut med lite snurrande o mystisk fysik men med mitt 14 fotsspö blev jag förvirrad o kunde bara kasta längst med stranden. Försökt leta på youtube men hittar inget. Hittar knappt ens några klipp på överhanskast, vilket jag antar är metoden om du kastar från land...

Carlsson, om du har fritt bakåt så använd överhandskast. Om du har lite utrymme bakåt så använd ett rollkast. De är varandras motsatser i den bemärkelsen (hur mycket utrymme bakåt som krävs). Om du vill ha en generell beskrivning kan du tänka så här;

För att kasta en lina framåt måste du ha en viss mängd lina bakom spötoppen (om du tänker på det blir det självklart, ju mer lina desto enklare). Vid ett överhandskast får du maximalt med lina bakom spötoppen. Ett rollkast är otroligt effektiv om du bemästrar det eftersom det möjliggör kast med små mängder lina bakom spötoppen.

Ska man vara riktigt noggrann så är det inte längden  lina utan mer vilken massa du har bakom spötoppen, på det viset underlättar det om du väljer en lina som har som mest massa en bit bak på klumpen. Eller med andra ord, den linstumpen som ligger i vattnet ska inte ha så mycket massa,  massan ska sitta i den biten av linan som som bildar D-loopen.

Tittar du på klippet med André Brun så använder han en Loop Opti Stream. Den är i mitt tycke den absolut bästa linan för just rollkast. Nu behöver du inte följa mitt tips eftersom jag har och har haft ett engagemang med Loop under många år, men principen gäller. Det finns andra linor som fixar den uppgiften (tekniken viktigare än linvalet mao). Jag kan också tycka att det är inte sååå lite utrymme bakom André där han står och kastar (nä, inte ens när han hänger i trädet). Det betyder inte att han inte gör det bra, bara att det finns betydligt trängre ställen att kasta från.

 

Lycka till

/Staffan

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har stått mycket på land med 2-hands i snåriga utrymmen. Bästa kastet tycker jag är en variant av perry poke med scandi kortklump och istället för att dra linan bakåt för mycket så lyfter jag spöet rakt upp i rätt tempo så det formas en d-loop nära min kropp, och då klumpen är kort så går det bra att skjuta utan att svinga så mycket bakåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har övar en hel del nu med både switchspö och klass 6 enhandsspö med opst commando head. Perry poke får jag inte till men double spey funkar fint för att kasta utåt, blir ju lite åt vänster då jag kastar från land men det funkar finfint. Jag funderade en massa på varför mina kast från land (typ en udde) blev bättre än de där jag stod i vatten med enhandsspöt men kom på vad det var, jag har en sjunkande running line(scierra kevlar) som sugs ner på botten och bromsar kasten nå jävulskt. Eftersom jag tycker linkorgen är jobbig o ha med så har jag beställt en flytande running line nu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spölängd i förhållande till klumplängd är viktigt.

Ett ex: 15 fotare med 11 meters klump är inga problem. Med längre klump måste man göra ett dubbelutlägg vilket jag inte rekommenderar ur ett "skrämmafisk-perspektiv". Tafslängd kan också påverka. Brukar ha 2,5 meter till sjunklinorna.

Står ofta på land med tyngsta sjunkklumparna. Långsamt upptag av linan med brant lyftvinkel - nedlägg ovanför i vattnet där du står - och snabbt ivägskjut. Då flyger det. :) Hög och rak spöföring kan underlätta.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...