Hoppa till innehåll

Hur fiska lax?


Recommended Posts

Hej! Total nybörjare på laxfiske här. Har köpt grejer som ska vara lämpliga och funderar på att sticka och prova. Planen är Örekil men där ska de tydligen vara väldigt lågt vatten. Inte för att jag förväntar mig att få nån lax i första hand så vattennivån är inget jätteproblem. 

Problemet är att jag inte har en blekaste anning om hur de går till när man fiskar lax. Först rent praktiskt när jag kommit till en sträcka jag vill fiska på och de står en eller flera och fiskar. Vad är lämpligt avstånd att hålla? Vill ju helst undvika att folk blir sura det första jag gör. Och är de några allmänna bra "regler" att hålla koll på? Lite vett och etiket alltså.

Och sen praktiskt fiske hur går de till? Kasta ut och låta strömmen sköta resten? Har hört att man ska "läsa vattnet" men vad exakt är de jag ska läsa? Vad är bra ställen för laxen att stå? 

Kommer inte på fler frågor just nu och hoppas de inte blev för många frågor. 

Är väldigt tacksam on nån kunde ta sig tid och förklara det här för mig. 

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är kanske svårt att få ner det i skrift för det är säkert lite olika från plats till plats, men ett tips är att var inte rädd för att fråga andra laxfiskare om råd hur du ska skall göra vid älven. De är ett trevligt umgänge.

Ett annat är om du känner dig osäker så hyr en guide eller gå kastkurs där det ofta ingår lite guidning samt info om vett o etikett.

Skitfiske och välkommen till laxvärlden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till laxfiskets underbara värld! Jag har själv hållit på i ungefär 5 år och anser mig fortfarande vara nybörjare, men kanske ändå kan ge dig några små tips.

* En kastkurs är ingen dum idé innan du drar igång. Du kommer igång snabbare och sparar mycket tid på det. Jag har varit på kastkurs med Tellis och Staffan Dahlbom, men det finns många fler som ordnar kurser.

* Böcker och filmer kan ge bra tips på hur man kastar och fiskar. Kan rekommendera ”Konsten att fiska lax” av Jan Grünwald om du kan hitta den på biblioteket. Den har några år på nacken och delen som handlar om utrustning och flugor känns daterad, men den innehåller många andra tips. Pelle Klippinge har skrivit många böcker om laxfiske som finns att låna på biblioteket, men jag minns tyvärr inte vilka titlar som jag tyckte var bra. Ett par filmer som jag kan rekommendera är ”Från roll till spey” av Tellis Katsogiannos (handlar mycket om kastteknik) och ”Salmon fishing with two-handed rods” (handlar om fisketeknik och finns på Youtube).

* När man fiskar brukar man kasta lite snett nedströms och låta linan svepa över strömmen till den har fiskat färdigt och ”hänger rakt ner”. Se till att linan och tafsen är sträckt när du kastat ut. Det är bra att få fart på flugan, och att göra små korta hemtag kan vara ett sätt. Antti Guttorm i filmen ”Salmon fishing with two-handed rods” ger många bra fisketips.

* Gå aldrig framför en annan fiskare utan vänta på din tur (och börja bakom den andre fiskaren) och fiska dig nedströms. Tänk på att den andre fiskaren hunnit ca 30-50 m nedanför dig innan du kör igång. Ta tre steg nerströms efter varje kast och fiska av den sträcka du vill fiska på. Om du är helt ensam i en pool kan du naturligtvis kasta några fler kast på ett intressant ställe, men grundregeln är att man hela tiden rör på sig. Det brukar för det mesta funka bra på de flesta ställen jag besökt. Här har harr- och öringfiskarna en del att lära, tycker jag. Inte helt ovanligt att harr- och öringfiskare slår ner sina blypjäxor på ett bra ställe och sen står där hela kvällen. Visa normal hänsyn, hälsa och stör inte andra när de fiskar. Stå inte och tömsa och byt fluga mitt i ett varv om du har andra fiskare efter dig utan fiska av sträckan med samma fluga innan du byter. Undvik att skapa väntetid för andra fiskare.

* ”Läsa vatten” är som Ismo redan skrivit här ovan att försöka att lista ut var fisken står så du kan servera din fluga så den ser den. Det kan till exempel vara i en djuphåla eller bakom en sten där den kan stå och vila och inte behöver jobba så mycket. Att lära sig läsa vatten tar tid och inget man lär sig i en handvändning utan genom praktiskt fiske. Ta tips av lokala fiskare och de som säljer fiskekort vilka de heta ställena är. Var inte rädd för att fråga. Tycker man att man har råd kan en betald guidning vara en bra idé. Det finns ofta guider vid många älvar.

Räkna inte med att hiva upp fisk, för då lär du bara bli besviken. Kör på och lycka till!

 

 

Redigerad med subbuteo
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får återigen tacka så mycket för dem fina råden! Tyvärr är nog en guidning bortom min budget men en sväng till biblioteket och leta böcker kan jag absolut göra. 

Känner mig mycket mer förbredd nu än tidigare. Får hoppas att de kommer lite regn nu:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-24 at 09:46 kustöringen21 sa:

Tack så mycket ismo för hjälpen! 

Nån som fiskat i Örekil det senaste? Nått att tänka på där? 

Har inte fiskat i år alls men just nu så går det totalt 1.2 kubik i Örekil vilket jag tror är minimumvattenföringen. Så det kan jag inte rekommendera just nu men vill du öva kastning så kanske dä... Två pooler är dessutom stängda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Subbuteo skrev ett mycket bra inlägg!

Tycker han fick med det mesta, det jag skulle vilja komplettera med är dock att du bör försöka prata med folk, märker de att du är en trevlig prick (vilket faktiskt många är när man väl börjat prata med dem, även laxfiskare ?) så delar de flesta glatt med sig av några bra tips. Sen blir det lättare att hålla en god kommunikation om det skulle vara så att du råkar göra nåt tokigt (det gör de flesta lite då och då ;) ) om man redan har småpratat lite. 

De lokala brukar ha koll, undvik självutnämnda världsmästare de känner du igen på att de har väldigt fina nya grejer som är i nyskick. men låt dem inte veta att de är snackpåsar. Det brukar de inte vara mottagliga för, utan lyssna artigt på dessa herrar och sen strunta i dem.
Prata mest, och lyssna med på de som har slitna grejer och inte framhäver sig själva, de brukar veta vad de pratar om ;)
Hittar du nån som har grejer av relativt ny modell men är rejält slitna, då har du hittat en som förmodligen fiskar mycket - bra källa till kunskap.

Kom också ihåg - laxfiske är inte svårt - det är bara det att det inte nappar så himla mycket, utom ibland.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ringde upp till Örekil och blev lovad en rundvandring däruppe. Men jag skulle vänta på mer vatten tyckte han jag pratade med och de låter logiskt. Bara att sätta igång med regndansen?.

Vill också tacka för hjälpen! Ser framemot att ta mina första steg ut i laxfisket nu. Har jag tur får jag en lax Tillslut med?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...