Jump to content
Västmark

Byte handtag på zpeyspö

Recommended Posts

Tänkte byta handtag på ett zpeyspö till ett rakt handtag. Är det någon som vet hur jag enklast får av nedre handtaget (den böjda)? Gissar att det inte går att koka lös?

Mvh Claes 

Utan att veta hur handtaget är uppbyggd så känns de som att du får förstärka med gammal kolfiberklinga in i klingan o bygga ut..   

Enklast är väl bara o ta fram vinkelslip med kapskiva..   En såg brukar förstöra kolfibret så den spricker.. 

Försök att få bort materialet (korken?) närmast rullfästet. Då ser du hur infästningen ser ut. Antagligen är det någon form av "holk" som går in och är limmat i rullfästet. Vet inte om det går att koka. Jag brukar slå in rullfästet i aluminiumfolie och värma med typ trangias spritbrännare tills limmet lossnar. Det brukar gå ganska fort. I nödfall funkar värmeljus. Även en gasbrännare borde förstås fungera.

Dra ut bakre handtaget. Använd en bit lös klinga som passar in i klingan under rullfästet och bygg upp det nya handtaget på den. Om klingdelen är lite för smal är det nästan bara ett plus. Bygg upp med flera sektioner maskeringstejp med några millimeter frilagd klinga mellan tills klingdelen passar perfekt. (Den ska inte gå trögt att köra in. Det måste finnas utrymme för limmet.) Limma fastmed epoxy- eller PU-lim. Antagligen behöver du limma om rullfästet också.

Tack för tipsen. Ska prova värma med brännare. När jag kokade lossnade bara själva handtaget men den böjda aluminiumstången sitter kvar.

Vad jag hört att den stången sitter fast som berget och måste kapas och är bökigt att göra.

9 hours ago, JSC said:

Vad jag hört att den stången sitter fast som berget och måste kapas och är bökigt att göra.

Och då blir det svårt att fästa det nya handtaget. Om man inte har grejer och kunskap att borra upp ett hål, förstås.

Jag skalade bort all kork fr z-butten och sågade av "metallstången" så det blev en liten rak plutt. På den epoxylimmade jag dit en bit från ett golfskaft i stål som jag sen klädde i kork. Blev faktiskt bra.

Koka aluminiumbutten upprepade gånger. Då bryter du ned strukturen på epoxilimmet och det kristaliseras. Funkar inte det så öppna aluminiumbutten från två håll med en dremmelskiva, koka och bänd försiktigt av de två halvorna från klingan.

Edited by sloopy

Körde på med gasolköket en stund och då lossnade både böjen och rullfäste så det gick fint, hade ändå tänkt byta fästet. Böjen satt dock kvar i rullfästet ordentligt. 

• Like 1