Jump to content
Sign in to follow this  
haze

Vikt lina CTS Affinty Skagit #5-6

Recommended Posts

Söker kunskap om fluglinevikt till min CTS Affinty Skagit 12,0 fot #5-6, byggt som ett tvåhandsspö.

Alltså vilken linvikt är lämplig till ovanstående spö vid tvåhandskast = underhandskast?

25 minutes ago, haze said:

Söker kunskap om fluglinevikt till min CTS Affinty Skagit 12,0 fot #5-6, byggt som ett tvåhandsspö.

Alltså vilken linvikt är lämplig till ovanstående spö vid tvåhandskast = underhandskast?

Hej,

Har dock endast kastat lite tyngre klassade CTS skagit, men utifrån dessa erfarenheter skulle jag prova en RIO Scandi short #6 och om du gillar lite tyngre känsla även #7, någonstans mellan 24-28 gr beroende på vilken klump och känsla du vill ha borde funka för scandi. 

Have fun out there.. ;)

Du kan utan vidare prova mellan 25-35g. Tänk bara att du inte räknar med spetsen på din Skagitlina. När det gäller Skagit kan man utan vidare gå upp 2-3 viktklasser mot vad som står på spöt, På mitt CTS Affinity DQ 12 # 5-6 rekommenderar`CTS 400-550gr= 25,9-35,6g. Men ett Skagitspö är betydligt tuffare. Mitt 12,6`# 7-8 Affinity Skagit har en rek linvikt 450-700gr= 29,1-45,4g. En skagit klump runt 450-500gr passar mig alldeles utmärkt. Mmen allt är individuellt vad man gillar.

Har 2 st av 12 fotarna i klass 5/6. Använder Rio Scandi short 5 o 6 på dessa beroende på dagsformen.Till skagit har jag använt 325 till 375 grains linor. Linvikt vid Skagit är är mycket beroende av spetsvikt samt flugstorlek. Dessa spön tål ett brett spann på linvikt o mycket beror på hur DU vill att spöt ska kännas och uppföra sig(lättare lina,mer topp o tyngre lina, djupare böj på spöt). Personligen gillar jag lättare linor på dessa spön. 14 fotaren klass 6/7 kör jag Rio Skagit long 425 o 5 meter T-7 utan problem men kan ladda 575 med utan att spöt knäar.