Jump to content

Recommended Posts

Posted
4 hours ago Wrenman sa:

Hej. Har ett guideline 15fot 10/11 och undrar om nån kan rekommendera en lina+vilken vikt Fiskar mest i norrlandsälvar på vårsidan. / Emil

Typ 42g lina, 3D+ 44g eller Rio versitip #10 42g eller Nam lina på 42g

Posted
3 hours ago, Wrenman said:

Okej! Brukar du fiska med eller utan tippar? Isf vilken vikt på skjutlinan kör du?

Om du menar styrka på skjutlinan tycker jag det känns bra att ha så stark som möjligt. Efter att ha förlorat en sprillans Rioklump i Emån kör jag aldrig med svagare än 50 lbs. 

Posted

De flesta Scandi linor har idag märkningar för vilken klass de passar till 8/9 9/10 11/12 osv då matchar du bara samma klass på linan som du har till ditt spö, olika linor kan väga lite olika beroende på deras längd osv.

Om du ska fiska skagit kan man behöva använda sig av vikter (grains istället) där du får omvandla grains till gram och försöka matcha vikten på klumpen till vad som är rekommenderat för just ditt spö. Ofta står det på klingan vad tillverkaren rekommenderar för vikt för just det spöet.

Posted

Om du skriver vad det är för spö så finns det många här som kan rekommendera passande linor. Skriv vad för typ av lina du söker och lite om din kasterfarenhet också.

Posted
På 2023-01-01 at 20:13 Wrenman sa:

Okej! Brukar du fiska med eller utan tippar? Isf vilken vikt på skjutlinan kör du?

Jag kör ofta hela klumpar där du ej behöver massa tippar. Vill du ha tippar så kan du köra Rio versitip. Skjutlina kör jag alltid Nam 60 lb till #10/42g klumpar