Hoppa till innehåll

Rullvevar!


Guest Göran W

Recommended Posts

Någon på detta forum som varit med om att vevhandtagen på rullar svällt så att de inte går att använda?

Låt mig förklara!

Vid tre tillfällen de senaste 10 åren så har något märkligt hänt! Alla 3 incidenter har hänt med Loop/Danielsson rullar!

De två första gångerna var jag i Eldslandet och fiskade. Normalt är att man hänger ut spöna utanför tältet på kvällen. Dagen efter så tar man samma spö och vad händer....?

Jo, när man ska veva lina så hänger inte vevhandtaget med. Det vii säga: roterar inte mot skruven!

Bägge dessa gånger har det varit ca. -5 grader under natten, och jag trodde att det hade med kylan att göra.

Nu senast (för en vecka sedan) så hände samma sak igen! Rullen som fungerat perfekt sist jag använde den, trilskades.

Vevhandtaget roterade helt enkelt inte gentemot skruven.

Jag trodde först att det hade att göra med minusgraderna på natten(Vänern, Baggerud förra veckan), men kom då på att rullen ifråga ej hade varit utomhus.

Jag har fiskat med andra rullar än nämnda innan och misshandlat dom och låtit dom stå utanför tältet i mindre stormar(Rio Grande). Där rullen knappt gått att snurra efteråt. Men veven har aldrig varit något problem.(Nu talar jag om sand i rullsystemet!).

Någon som har en teori?

P.S. Jag kommer nog att fråga tillverkarna själva vad det lider, men var bara intresserad att se om någon annan har vrit ute för samma sak!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som hänt mig några ggr på Kola är att när man länar rulle/spö utomhus så driver det ganska mycket sand i vinden under natten.

Efter värsta natten fick jag gräva fram rullen ur sanden som drivit under natten. Inte kul.

Efter det lärde jag mig att skydda rullen med en påse eller liknande under den tid man inte använder den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...