Hoppa till innehåll

VERKAÅN


agge

Recommended Posts

Släng ut några minkfällor på samma gång...kullarna växer fort...har sett många vatten påverkats katastrofalt både fisk,kräftor & fåglar

Hmm.. jag tänkte prata med nån på fvo å se om dom vill agera annars blir det väl markägaren. själv har jag inte så många minkfällor i bakfickan ;) kanske nån annan som är insatt i detta??

Nu till dagens fiske.. ganska mycke vak nu på eftermiddagen men jag blev inte riktigt klok på vad dom åt, missade "några" mothugg :- lyckades till slut få upp en på 30 i alla fall.. börjar bli riktigt vakert där ute nu när bladen börjar komma..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 131
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag satt på samma lilla ö som Ahlbin i bild 2 i helgen och tappade en riktigt stor öring, det ser riktigt frestande ut att åla sig ut på den platsen med två strömmar som går ihop och gott om ståndplatser för fisken men vid ett flertal tillfällen har jag skrämt fisken när jag krupit ut där. Jag tror det är bättre att försöka fiska av platsen från södra stranden och kasta uppströms istället. En av öringarna är mycket stor och jag misstänker att den enbart vakar på större sländor så fram till dess är det streamer som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var den stora vi var ute efter! Den vakade bara en gång, vi väntade, väntade och väntade inget hände.

Fortsatte fiska uppströms och tog ytterligare några små rackare, gick sedan tillbaka till den stora och försökte igen utan resultat.

Nästa gång så.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Guest Muaytudd

Var min första sväng längsmed Verka idag. Det var planerat att det bara skulle bli en rekdag utan tacklat spö för att lära mig omgivningarna. Mennär de vakar så är det jusvårt att hålla sig. Blev två Öringar. Dock inte på torrt.

Mer på http://www.lagerblad.nu/

Bästa hälsningar

Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute en sväng igår med "242an" och hans lärare. Det regnade av och till och vattnet hade stigit lite sedan mitt föra besök, detta gjorde dock inget eftersom att fisken var mycket lättare att komma tilltals med när inte solen var framme. Såg en del vak också, några öringar blev lurade av våra torrflugor. Ännu en härlig tur till verka helt enkelt. Tyvärr slutade turen med en knäckt spötopp för polarens lärare, men men.

Våren har verkligen kommit till verka nu också, kändes som å fiska i en regnskog ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var min första sväng längsmed Verka idag. Det var planerat att det bara skulle bli en rekdag utan tacklat spö för att lära mig omgivningarna. Mennär de vakar så är det jusvårt att hålla sig. Blev två Öringar. Dock inte på torrt.

Mer på http://www.lagerblad.nu/

Bästa hälsningar

Christian

Välkommen till verka ;) helt klart ett höjdar vatten att döda många timmar vid.

Kanske ses vi vid ån nångång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var min första sväng längsmed Verka idag.

Mer på http://www.lagerblad.nu/

Härlig berättarkonst och fotografi på din sida. Angående spö tycker jag #2 kan vara lite för klent, jag tror #4 är mer passande. När du lärt känna vattnet kommer du snart att få minst en fisk per gång som är på tok för stor för ett #2. Sen har du ju havsöringar som stannar kvar och tar på torrflugor. Efter att jag fick en sådan på min #3 använder jag nu alltid #5.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var min första sväng längsmed Verka idag. Det var planerat att det bara skulle bli en rekdag utan tacklat spö för att lära mig omgivningarna. Mennär de vakar så är det jusvårt att hålla sig. Blev två Öringar. Dock inte på torrt.

Mer på http://www.lagerblad.nu/

Bästa hälsningar

Christian

Hej Christian

Trevlig hemsida du har pulat ihop!!

Den fisk du fått som du kallar gråsej, tror jag egentligen

är en bleka/lyrtorsk och det är nog en rariten nere vid dina bredgrader.

Mvh P-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Muaytudd
Härlig berättarkonst och fotografi på din sida. Angående spö tycker jag #2 kan vara lite för klent, jag tror #4 är mer passande. När du lärt känna vattnet kommer du snart att få minst en fisk per gång som är på tok för stor för ett #2. Sen har du ju havsöringar som stannar kvar och tar på torrflugor. Efter att jag fick en sådan på min #3 använder jag nu alltid #5.

Hm... Ja storleken på utrustningen tål att stöpas någon tid till. Tack för orden angående hemsidan.

Hoppas att vi möts längsmed ån någon gång.

Mvh Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Muaytudd
Hej Christian

Trevlig hemsida du har pulat ihop!!

Den fisk du fått som du kallar gråsej, tror jag egentligen

är en bleka/lyrtorsk och det är nog en rariten nere vid dina bredgrader.

Mvh P-A

Tack för orden. Angående fisken så är jag inte hemma på dessa. Det kan mycket väl stämma. Det har kommit upp några till men det är små saker.

Nu vill jag inte skriva mer om detta då jag inte vill förstöra tråden.

Mvh

Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade du ihjäl en öring i verkaån??? :'( :'( varför.

Franssons har fisk till försäljning.

Mvh vaket

Sluta fiska då!

Fångstbegränsningen för Verkaån är 5 bäcköringar per säsong/kort - alltså helt okej att ta upp fisk och äta den - även min personliga uppfattning om hela catch & release fisket! Nog sagt om detta i denna tråden.

Denna fisken fick dock simma tillbaka efter snabb fotografering, eftersom jag just nu har matfisk i frysen och inte behövde denna. Efter en liten stunds upppiggning i vattnet då friskt syresatt vatten pumpades in i gälarna simmade han glatt iväg igen. På tillbaka vägen såg jag att han vakade igen (3timmar senare) så han klarade sig fint.

Perfekt krokning i "saxarna", inga skador någonstans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sluta fiska då!

Fångstbegränsningen för Verkaån är 5 bäcköringar per säsong/kort - alltså helt okej att ta upp fisk och äta den - även min personliga uppfattning om hela catch & release fisket! Nog sagt om detta i denna tråden.

Denna fisken fick dock simma tillbaka efter snabb fotografering, eftersom jag just nu har matfisk i frysen och inte behövde denna. Efter en liten stunds upppiggning i vattnet då friskt syresatt vatten pumpades in i gälarna simmade han glatt iväg igen. På tillbaka vägen såg jag att han vakade igen (3timmar senare) så han klarade sig fint.

Perfekt krokning i "saxarna", inga skador någonstans.

Tack för senast Jonas.!!!

Kul att få "inviga" combi-spöet i en så vacker å !!

Hälsn. Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fin dag vid ån idag och årets hittills största tog på torrt :)

Ca 45 cm - trevlig bekantskap på canespö #3/4 ;D

Härligt !! Jag ser att det inte är den från ön, få se vem som blir först på den. :)

Jag har snurrat runt lite i tre dagar nu och fått mina största för i år. Den största på 55 cm tog på en spent spinner på en för mig helt ny fiskeplats. Den stod listigt gömd bakom en stock halvt nedsänkt i vattnet och av själva vaket hörde och syntes bara ett bubblande "plopp". Jag fick kasta ovanför stocken för att fluga skulle glida i rätt ström och när jag krokade den tog den med sig linan under stocken och stack iväg rakt mot mig varpå jag fick hoppa i och springa upp till stocken, trycka ned spöet i vattnet under stocken och dra ut det på andra sidan. Vilken cirkus !! Min andra på 52 cm tog jag på streamer när mörkret hade fallit. De här bestarna finns kvar i ån och Yr och Rollo fiskade på dem igår utan att veta hur stora de var, tyvärr lyckades vi ej lura dem då, annars hade vi säkert haft en fin bild på dem. Det kläckte rikligt av liten och stor vasslända, ljus sporrslända samt en del stora åsländor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...