Hoppa till innehåll

Ixus med 28 mm och bildstabilisering!


Bigsalmon

Recommended Posts

Ett väderskydd och jag hade dreglat nåt helt fantastiskt mycket :D

Ja, det är bra att den är väderskyddad om du ska dregla nåt helt fantastiskt mycket. I alla fall om du ska ha kameran i en rem runt halsen...

Retorisk fråga 1: Hur stort är egentligen ett underavttenshus till en Ixus - blir den väldigt mycket större? Kanske är det värt besväret (större att bära) och kostnaden (kostar väl ca 2000 kr) att få garanterat bra bilder i stället för de endast skapliga som de nu existerande vattentäta kamerorna levererar?

Retorisk fråga 2: UIndrar hur mycket ett sådant mjukt, vattentätt kamerafodral försämrar bildkvaliteten? I reklamen säger de att det går att fotografera genom plasthöljet. Så länge det är nytt och inte repigt går det säkert bra, men hur länge? Det är klart, man kan ha plastfodralet i en tunn tygpåse e.d.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En undran om vattenhus, får man bra bilder ovan vattnet också? Dvs. använda huset endast som ett vattenskydd under dåligt väder?

Undervattenshuset ska inte påverka bildkvaliteten. Om du använder det ovan ytan vid regnväder kan det ju komma väta på linsen, vilket gör att bilderna blir sämre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På den här ser det ut som om det är en ruta/lins som man kan plåta igenom. Kanske är den gjord av ett hårdare material. Kostar ju en liten slant. Länk: http://www.pixmania.com/se/se/56833/art/aq...afodral-4.html#

Något enklare utförande, men bra priser!

Länk: http://www.pixmania.com/aquapac-tillbehor-..._0_0_00_sg.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den verkar fin, men saknar en del i mitt tycke. RAW borde vara standard på prestigekompakter. 2,8 är okej i ljusstyrka, men kunde ha varit 2,4. Kompenseras väl kanske av bildstabilisator. Dessutom saknar den manuell fokus, samt manuella exponeringsmöjligheter, vilket förpassar den till konsumentträsket. Sensorstorlek hygglig. Återstår väl att se bildkvalitet helt enkelt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På den här ser det ut som om det är en ruta/lins som man kan plåta igenom. Kanske är den gjord av ett hårdare material. Kostar ju en liten slant. Länk: http://www.pixmania.com/se/se/56833/art/aq...afodral-4.html#

Något enklare utförande, men bra priser!

Länk: http://www.pixmania.com/aquapac-tillbehor-..._0_0_00_sg.html

Perfekt för ryggan? Verkar inte så bra att fota genom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den verkar fin, men saknar en del i mitt tycke. RAW borde vara standard på prestigekompakter. 2,8 är okej i ljusstyrka, men kunde ha varit 2,4. Kompenseras väl kanske av bildstabilisator. Dessutom saknar den manuell fokus, samt manuella exponeringsmöjligheter, vilket förpassar den till konsumentträsket. Sensorstorlek hygglig. Återstår väl att se bildkvalitet helt enkelt!

Men hallå - vi snackar ju faktiskt om en pytteliten kompaktkamera. Dina krav förefaller något överdimesionerade... ;)

Finns det någon kompakt som kommer i närheten av dina krav? Känns som om du måste in i systemkameravärlden för att få frälsning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Canon orginal undervattenshus till min gamla Ixus v2.

Huset är ca 2-3 cm större på alla håll jämfört med kameran. Kvaliteten på bilderna har inte sett någon nämnvärd skillnad på, så länge man håller lins och hus rent.

Bilderna under vattnet är förvånansvärt bra, dock måste man lära sig att hantera blixten som annars kan ställa till det rejält.

En "rekommendation" är att aldrig flyga med huset stängt, utan att ha det öppet.....

:-

annars blir det undertryck, eller över,  i huset och det är inte bra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Canon orginal undervattenshus till min gamla Ixus v2.

Huset är ca 2-3 cm större på alla håll jämfört med kameran. Kvaliteten på bilderna har inte sett någon nämnvärd skillnad på, så länge man håller lins och hus rent.

Bilderna under vattnet är förvånansvärt bra, dock måste man lära sig att hantera blixten som annars kan ställa till det rejält.

En "rekommendation" är att aldrig flyga med huset stängt, utan att ha det öppet.....

:-

annars blir det undertryck, eller över,  i huset och det är inte bra

Har nog aldrig tänkt flyga med huset på, men tack för tipset!

Däremot blir det ju en del fiske och vatten bilder, så det kan ju vara trevligt med ett vattenhus!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hallå - vi snackar ju faktiskt om en pytteliten kompaktkamera. Dina krav förefaller något överdimesionerade... ;)

Finns det någon kompakt som kommer i närheten av dina krav? Känns som om du måste in i systemkameravärlden för att få frälsning.

Jag har en Ricoh GR digital som faktiskt uppfyller ovanstående, med undantag av en något underdimensionerad sensor. Men visst, den är just en systemkamera i en kompaktkameras kläder. En tusing till mot denna Ixus, men det tycker jag att är det värt.  Jag är redan frälst alltså!  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ricoh GR digital som faktiskt uppfyller ovanstående, med undantag av en något underdimensionerad sensor. Men visst, den är just en systemkamera i en kompaktkameras kläder. En tusing till mot denna Ixus, men det tycker jag att är det värt.  Jag är redan frälst alltså!  :)

Kolla denna kamera då!

Kan vara den ultimata kompakten:

Leica

10Mp

RAW

Leica

Robust

28-112mm

Leica

Har beställt en  ;D

http://www.leica-camera.us/photography/com...ameras/d-lux_3/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bra att den är väderskyddad om du ska dregla nåt helt fantastiskt mycket. I alla fall om du ska ha kameran i en rem runt halsen...

Retorisk fråga 1: Hur stort är egentligen ett underavttenshus till en Ixus - blir den väldigt mycket större? Kanske är det värt besväret (större att bära) och kostnaden (kostar väl ca 2000 kr) att få garanterat bra bilder i stället för de endast skapliga som de nu existerande vattentäta kamerorna levererar?

Nej, det är inte värt det, en kompktkamera ska vara kompakt. Vill jag ha en stor kamera med bildkvalitet tar jag ju hellre systemet. ;)

Retorisk fråga 2: UIndrar hur mycket ett sådant mjukt, vattentätt kamerafodral försämrar bildkvaliteten? I reklamen säger de att det går att fotografera genom plasthöljet. Så länge det är nytt och inte repigt går det säkert bra, men hur länge? Det är klart, man kan ha plastfodralet i en tunn tygpåse e.d.

Min kompakta snapshotkamera ska inte ha nåt lulllull. Enkelt, litet och bra är krav om jag ska byta bort Olympusen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bra att den är väderskyddad om du ska dregla nåt helt fantastiskt mycket. I alla fall om du ska ha kameran i en rem runt halsen...

Retorisk fråga 1: Hur stort är egentligen ett underavttenshus till en Ixus - blir den väldigt mycket större? Kanske är det värt besväret (större att bära) och kostnaden (kostar väl ca 2000 kr) att få garanterat bra bilder i stället för de endast skapliga som de nu existerande vattentäta kamerorna levererar?

Nej, det är inte värt det, en kompktkamera ska vara kompakt. Vill jag ha en stor kamera med bildkvalitet tar jag ju hellre systemet.

Jamen du har ju bara undervattenshuset på när det behövs - vid regn eller undervattensfotografering. Annars har du kameran i västfickan medan uv-huset ligger i ryggsäcken. Systemkameran är ju inget alternativ när vi snackar uv-fotografering. Om man nu inte köper ett vattentätt hus till den förstås...

Retorisk fråga 2: UIndrar hur mycket ett sådant mjukt, vattentätt kamerafodral försämrar bildkvaliteten? I reklamen säger de att det går att fotografera genom plasthöljet. Så länge det är nytt och inte repigt går det säkert bra, men hur länge? Det är klart, man kan ha plastfodralet i en tunn tygpåse e.d.

Min kompakta snapshotkamera ska inte ha nåt lulllull. Enkelt, litet och bra är krav om jag ska byta bort Olympusen.

Det håller jag med om. Men jag är beredd at ta extrabesväret det innebär att stoppa in kameran i uv-huset när andan faller på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkar fin, är väl samma kamera som Panasonic Lumix DMC-LX2 om jag inte misstar mig. Vad betalade du för den, och när får du den? Vore kul med en recension!

6200kr inkl moms. Skulle få den i mitten/slutet av oktober.

Stämmer att det i princip är samma kamera som Panasonic. Men den har annan signalbehandling samt att den kan köra RAW vilket jag inte tror Panasonicen inte kan. Det var avgörande för mig. Kommer troligen ha ett mycket mer robust skal också. Hoppas jag.

Recension kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att denna typ av hus funkar bäst, men det kan bero på att jag har ett sådant till min kamera.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010052589

Absolut!

Jag tänkte bara att man kanske kunde hitta ett billigare alternativ. Tänkte också att ett mjukt, vattentätt fodral skulle vara smidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Efter exakt 5 månader efter första inlägget har jag äntligen kommit till skott och blivit med Ixus. Slaget har stått mellan Ixus 850 IS och Panasonic DMC-FX01. Vad som gjorde att jag bestämde mig kan ha varit det här erbjudandet: Dustin piskar konkurrenterna.

Nästa vecka ska kameran få bekänna färg i Barcelona...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...