Hoppa till innehåll

Byta fluga snabbt


Guest H

Recommended Posts

hej!

Tänkte testa på gäddflugfiske och har fått bra information på sidan.

Funderar bara lite på hur man ska göra för att byta flugor enkelt. Knyter man

flugan direkt i ståltafsen....? Eller knyter man ett lås som vanliga tafsar har längs ut.

Går det att kasta med för mycket skrot på linan ??? Hur gör ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan det inte bli svårt att lösa knuten på en ståltafs om man kastat ett tag. kaprondellen och skärbrännaren är inte med

i packningen ;D

Därför röstar jag på mitt alternativ  ;D 0,60 som sitter närmast fluglinan klipper man av och sätter på nästa färdig monterade gäddfluga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska nog prova den varianten för det är bökigt och ha ett 20-tal flugor färdigmonterade med tafs.

Hur gör du öglan?

Fluglina --> nålknut --> knapp spölängd 0,50 nylon --> albright knut --> wire !

Mäter ut hur stor ögla och bara "kärring knut".. borde fungera med en "dubbel 8:a" om man vill vara lite fin i kanten...

Fattade någon?? :-[

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fluglina- 1 meter 0.60- 1meter 0.40- 35cm mjuk wire- beteslås utan lekande- 20 cm guldgrön flashfluga med conehead. på detta förhoppningsvis en meter gädda...

knutar: fluglina- loop- 0.60 till 0.40 med vattenknop- 0.40 till wire med albright- wire till beteslås med minsta wire lås( knutar tenderar att krulla sig för mig.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att denna tråden inte ska bli spammad av vårt "inläggsrace" lägger jag mig platt på magen i denna tävling.  ;) Det är trots allt lördag i dag och då ska man inte sitta inne vid datorn. Måste ut och lufta kastarmen lite inför slempellesäsongen. Snart är det september och madamerna börjar röra på sig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Berkley har ett slags lås som ser ut som en pimpelhake fast större (finns i olika storlekar, för jiggar tror jag). Denna plus wire som man kan snurra och bränna är kanon. Jag gör en ögla i bakänden och knyter på 0.33 FC med en Albright. Har kört detta i 3 säsonger nu och inte missat en fluga. Flugan går bra i vattnet också med ögla mot ögla

//Esox

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...