Hoppa till innehåll

Kilsbergens Ädelfiskevatten (Karlsdal/Villingsberg)


Freddeponken

Recommended Posts

Har vägarna förbi Degerfors på fredag på hemväg från jobbet. Bor i Borlänge.

Funderar på att ta en sväng på några timmar på eftermiddagen i Kviddtjärn.

Har aldrig varit där förut så jag behöver:

Tips på flugor?  Fjädermygg, nymfer?

Tänkte köra flytring, vilket är tillåtet eller...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Kviddtjärn är inte flytring tillåtet och det du kan använda i flugväg har du nämnt själv. Den här årstiden är det lite sparsamt med vak men fiska nymf med intermediate lina kan vara effektivt. Se till att vara beredd på stor övervintrad fisk som finns där. Riktiga dynamitpaket med andra ord  ;D ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt och hållet med dig colorado!

ja det kanske vi gör vore kul! :D jag brukar oftast fiska i bastkul/kviddtjärn tycker att de är bäst ;)

MVH wibben

Roligt att du gillar Bastkulltjärn som jag själv var med och rensade och spångade för något år sedan, Kviddtjärn har en annan person gjort iordning. Nu håller några på att ordna spångningen vi Trehörningen okså. Svarttjärn fiskar jag väldigt sällan i, men även där har jag gjort en del jobb tillsammans med Benny på fiskodlingen.

MVH Colorado

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tips på flugor?  Fjädermygg, nymfer?

jag brukar oftast köra med antingen sjunklina eller en sjunktafs med en streamer på det tycker jag funkar bäst har provat det mesta men det som jag tycker är effektivast är lätt en stor å ful streamer :P

MVH Wibben

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roligt att du gillar Bastkulltjärn som jag själv var med och rensade och spångade för något år sedan, Kviddtjärn har en annan person gjort iordning. Nu håller några på att ordna spångningen vi Trehörningen okså. Svarttjärn fiskar jag väldigt sällan i, men även där har jag gjort en del jobb tillsammans med Benny på fiskodlingen.

aha fan va kul! det är bara du säger till nån gång så är jag lätt på och hjälper till, jag går ju på sportfiske-turism gymnasiet i älvdalen så ifall ni behöver hjälp så kommer jag vettu! :D

MVH Wibben

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Guest Wibben
När brukar insektslivet sätta igång? vart ganska varmt ett tag nu, nån som sett nått?? 

joo då de har allt börjat lite var massa små svarta vet inte riktigt vad de kallas för nått men det har börjat kan ja säga  :P var där igår både i bastkullen och kviddtjärn men ingen fisk var helt dött de vakade å så men ville inte hugga provade allt kändes det som.. riktigt trögt var de  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Wibben
Hallå,

Ja det kan nig vara någon typ av vasslända eller kanske Bibio som också brukar vara tidig. En liten jassid kanske hade funkat  ???

joo du har rätt jag tyckte jag hörde nån som hade fått en fisk på en jassid men är inte säker  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torrt, tror dom är ganska ömtåliga :-

Dom tål ändå mer än man tror.  ::)

Men om man ska jaga regnbåge så duger fjädermygga lika bra. Pillriga o binda dom där jassiderna sen så är det ju dyrt med jungletupp.. Vill inte slösa såna på regnbågen.. Fin harrfluga dock.

/marko

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

I karlsdal så kan du prova torra myror, torr superpuppa ganska så fett bunden  eller en liten kanin zonker i olivgrönt. Skulle förvåna mig mycket om du inte lura upp någon fisk på någon av

dessa flugor.

Mvh P-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.Jag ska följa med på fiske i Karlsdal el Villingsberg på Lördag.. :D

Nån som vet hur det är där nu.?Stor fisk,mycket fisk,vakvilliga fiskar,kläckningar nu,"rätt" fluga kanske?? ::)

hejsan!

små svarta torissar,typ. mygg funkar bra på öringen o rödingen i Villingsberg,och gröna zonkers som PA skrev.

mvh/pette

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...