Hoppa till innehåll

Siljan - Regnbågsrymningar - Miljökatastrof


Superpuppan

Recommended Posts

Blev en sväng ut till sommarstugan för att kolla läget. Tog mitt klass 7 och favoritflugan för umeälvens havsöring (jag är ju bara på kort besök över helgen) och begav mig ner till utloppet på ån som rinner ut i siljan. Efter några kast sög den här grisen tag i flugan. Var ganska säker på att det var en gädda först, men efter att kryssat runt ett tag så visade den sig i ytan. Fick mig en riktigt trevlig fight faktiskt, och god var den också. Hade ingen våg men det är minst två kilo.

/Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nice.....en till uppe...... ;) 8)

Japp en till som är "terminated". Känns lite oroande att dom stryker runt så nära min lilla å... Den har ett litet och svagt bestånd av harr och bäcköring. Jag har följt dom små liven under några års tid och sett stammen växa till sig sakta men säkert. Det är riktigt smygfiske och dom är förbannat kräsna, så jag har haft ett mycket roligt och utmanande fiske där med 100% c&r. Men hittar dom här dammsugarna dit så tar det nog hårt... :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Högås

Efter några dagar i Insjön kan jag tyvärr bara räkna till fem bonkade bågar.

Bäst gick det i en vik vi kallar Västanorsviken (tror inte det är ett "officiellt" namn.) Den ligger strax nedströms bron i Insjön. Flugspö och en harörenymf med guldskalle fungerade bättre för mig än bottenmete med powerbait, men metet verkade effektivt för andra. Under vissa perioder vakade de mycket, så torrfluga borde också funka, även om inte jag lyckades få någonting på torrisar.

Det var rätt mycket folk ute och det drogs mycket fisk. I trakten kring Insjön är det vanligast med småttingar kring ca 3 hekto, men det finns även större.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Högås

Och jag tror att jag åker till mina föräldrar i Insjön igen nästa helg, och kan stanna där ett tag. Hoppas kunna fylla frysen och dra ett litet strå till (från) stacken då.

Då kanske dagsländorna har kommit igång, vilket skulle göra mitt flugval enklare? Tyvärr har jag inte tillräcklig erfarenhet för att veta något om flugval utifrån årstid där. Någon som har möjliga förslag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Högås

Oj, det måste vara längre upp i Siljan där stora regnbågar är i majoritet. Längre ned vid Insjön rymde mest bågar på 3-4 hekto, och dem skulle man nog skrämma med gäddflugor. Jag testade färgglada streamers typ Mickey Finn och flugor med orange rävhårsvinge mm vid förra besöket, men fick ingen utdelning. Däremot gillade de harörenymfer, som sagt.

I värmen som är nu kommer nog insektslivet att komma igång snabbt där uppe, men vi får väl se hur det går? Fjädermyggor? Attraktorer som Red Tag? (Har funkat bra på båge där efter midsommar förr i alla fall…) Jag har aldrig gillat montananymfer, men det kanske man skulle testa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tengil

Har varit nere 3 gånger på 1 1/2 vecka. Förra veckan var vattennivån ca en meter under normalt och

vi kunde vada ut bra efter flera strandremsor på östra sidan. Vi fiskade med streamers i olika färger och klass  spön.Det var kul med hur huggvilliga de var. Under dessa gånger vi varit ut har vi tagit ca 20 fisk och säkert tappat 20 och missat mothugg på ännu fler. Ingen under kilot. Största landade, 4,3kg! Nu har Siljan stigit med över en meter sedan förra veckan så nu vet jag inte hur det är med det landnära fisket som var helt sjukt förra veckan. Har hört att dem visar sig i ytan men är längre ut nu än förrra veckan. Skall väl ned och testa nästa vecka igen om vattnet lugnar sig lite. Stridbarheten varierade stort på krokade fiskar, en del var väldigt lama men andra drog på överraskande fint. De hade även börjat tunna ur lite under buken så de börjar väl bli lite mer konditionerade nu än i kassarna samt med minskad mattillgång.

Ett flertal av bågarna var gäddbitna. Även fisk uppåt 3 kilo var kraftigt attackerade. Vi hörde av någon lokal herre att det fångades svampangripen fisk men vi har inte träffat på någon sådan.

Hoppas inte det är något som kan överföras till den naturliga stam av öring i sjön men jag är ingen biolog i ämnet.Tycka vad man vill om problematiken med rymlingarna.Gör det bästa av situationen och åk dit och försök få upp dem på land. Kul fiske var det iallafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Högås

Ja, det vore intressant att ha facit i handen. Jag ger mig f-n på att regnbågen äter massor av gäddans rom, men den korkade odlade regnbågen kan nog också bli ett skrovmål för gäddan efter leken?

Hur det än är, så störs den naturliga balansen, och det är bara att hoppas att allting återställs så fort som möjligt.

Odlad fisk ska inte hamna i Siljan! När den hamnar där, ska den som odlar fisken ställas till svars.

Oj vad jag skulle må dåligt om jag personligen var ansvarig för alla regnbågar som hade rymt i hela det enorma systemet…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det vore intressant att ha facit i handen. Jag ger mig f-n på att regnbågen äter massor av gäddans rom, men den korkade odlade regnbågen kan nog också bli ett skrovmål för gäddan efter leken?

Hur det än är, så störs den naturliga balansen, och det är bara att hoppas att allting återställs så fort som möjligt.

Odlad fisk ska inte hamna i Siljan! När den hamnar där, ska den som odlar fisken ställas till svars.

Oj vad jag skulle må dåligt om jag personligen var ansvarig för alla regnbågar som hade rymt i hela det enorma systemet…

Skall jag vara ärlig så tror jag inte Regnbågen har så stor inverkan på sjön....då den i stort sett är radiostyrd efter att vart så hårt odlad.

Men jag tror att gäddfiskare kommer ha guldår nu framöver då gäddorna kommer äta sig riktigt feta!

Sen hur öringen blir drabbad är svår att avgöra, men hoppas bara inte att regnbågarna går upp i lekområdena , om dom inte gör det så är det lugnt.

Mvh Emin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Högås
Skall jag vara ärlig så tror jag inte Regnbågen har så stor inverkan på sjön....

Jag hoppas du har rätt. Min egen åsikt svänger nog med humöret och med mycket annat. Ibland har jag tänkt att ordet "miljökatastrof" missbrukas. Om 5 år kommer kanske inverkan av de regnbågar som rymt inte längre vara märkbara. Naturen har en förmåga att återställa sig själv.

Katastrofen inträffade redan när dammen i Trängslet och de andra dammarna byggdes. Sedan dess har öringen aldrig haft en chans att bli vad den en gång var. Det kan nog inte inträffa några "katastrofer" i en miljö som redan är ödelagd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Nån som vet hur fisket är än? Finns det någon blogg eller sida kan få rapporter ifrån?

Fisken är väl inte slut än va? ;)

Var inne på Fiskeaffären i Gagnef. De berättade att det precis tagits två i Gråda.

Båda runt 2 kilo. En på drag och en på bottenmete..

Verkar ju inte direkt krylla av dem..

Men med kallare vatten, så lär de snart gå att fiska igen.

Jag hoppas kunna lägga några timmar där väldigt snart.

Men jobb, jobb och jobb.. typ..

Ni "locals" kan väl svara på detta.. Va ju ett jäkla intresse att få bort dem förut.

Nu verkar det snarast viskas om bågarna.

Är de "poppis" och ska helst tas själv, eller börjar de minska kraftfullt och inte värt att "kött-fiska" in jullaxen?

Tar re lugnt med svaren.. Försöker bara provocera fram ett svar... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...