Hoppa till innehåll

Guest mako

Recommended Posts

Några turer blev det 3 bom (vatten som vågig mjölk) bra vatten idag. 2 landade 52 och 54cm tog en blank till middag (magen full av märlor o små räkor) en besa som simmar vidare och tre tydliga hugg som missades. allt på oliv räka

Fick en loop runt krokböjen så flugan planade. Tog linan i handen för att dra in o lossa, hårt hugg precis när jag höll änden av fluglinan i handen! Var nära att förorena vadarna. MYcket ineffektivt mothugg kan man väl lugnt säga.... Hade släppt innan jag fick linan på spöt igen :/ synd annars hade det blivit en bra brasanekdot (ca 10 fot tafs, hugget kom kanske 2m från mej)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul och läsa!

Funderar själv på att dra till Gotland snart över en långhelg snart.

Jag har ibland kört med en snabb femma till HÖ vid lugnt vatten/vind.

Jag tycker det är rätt skönt att gå med en lätt utrustning och lägga långa, tysta kast med en LB-lina och en liten märla i taffsänden.

Men kanske ska tillägga att det var ett TCR 590. Så det kan nog inte räknas som en femma vid kast och än mindre vid drill:)

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade nv gotland första dagarna efter nyår blev bara två dagar med effektivt fiske, 10 landande mellan 0,8 & 2kg några blanka o några färgade. Kändes riktigt het när det blåste en medelvind 22 mps med 29 i byarna. Stil och finess!

Härligt å höra, stort grattis! Verkar som om det verkligen är hett på ön nu.

Vad tog dom på?

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om man bara hittar klart vatten så finns fisken där :)

om man mot förmodan får lite lugna vindar så funkar en 5'a utmärkt :wub:

bror min kör med 6'a även blåsiga dagar. själv använder jag gärna min snabba 5'a lugna dagar men när det går över 12 m/s i byarna tycker jag det blir väl korta kast och bättre chans att kroka mej än silvret (har tackat fiskegudarna för hullinglöst fiske mer än en gång)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tänkte dra till Gotland nu i helgen. Tar färjan över på torsdag kväll och drar hem på söndag.

Vädret ser helt okej ut för helgen.

Planen kommer vara att fiska av många ställen (polaren fick en ny amarock igår som måste provas grundligt) och söka efter fisken, låta termometern visa vägen.

Vi har några ställen som varit bra vid pålandsvind. Men jag tror vi ska köra på frånlandsvind som rör upp varmt vatten. Flugvalet lutar åt räkor(efter rekommendationer). Blir nog räka å märla som upphängare.

Någon annan som ska till Gotland eller varit där nyligen?

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som bor där och fiskar runt 200 dagar per år.

Som sagt, räkor. Gärna i starka färger. Även märlor i starka färger. Orange, knallrosa, vitt och såklart salmonpink :).

Det som har funkat tidigare vintrar har varit zonkers också.

Som alltid när det gäller Gotland så blir det många mil i bil för att hitta fisken. Ligger delvis is på ostsidan av gotland. Men bara på några ställen.

Frånlandsvind tanken är inte helt fel. Hoppas dom inte står för långt ut bara.

Kör hårt! Väntar spännt på rapport :).

Skitfiske på er.

/ John

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo v 24 ska jag till Gotland för att köra lite MC på Gotland Ring, tänkte även ta med mig fiskeprylarna för att svinga lite på kvällarna :-)

Har dock aldrig fiskat på gotland så tipps om platser för tidpunkten mottages gärna :-)

Kommet att ta med mina spinnprylar men är även sugen på att prova lite m fluga. kan jag köra med mitt Sjösländan Pro och en 5/6 rulle?

Vad kör man med för linor? flugor?

Alla tipps är bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som bor där och fiskar runt 200 dagar per år.

Som sagt, räkor. Gärna i starka färger. Även märlor i starka färger. Orange, knallrosa, vitt och såklart salmonpink .

Det som har funkat tidigare vintrar har varit zonkers också.

Som alltid när det gäller Gotland så blir det många mil i bil för att hitta fisken. Ligger delvis is på ostsidan av gotland. Men bara på några ställen.

Frånlandsvind tanken är inte helt fel. Hoppas dom inte står för långt ut bara.

Kör hårt! Väntar spännt på rapport .

Skitfiske på er.

/ John

Jo det ska bli kul, är så sjukt fiskesugen just nu! (våga vägra isfiske!)

Kollat mkt flygfoton och pratat med lokalbor i området vi ska bo i (katthammars vik?). Verkar finnas många fina ställen där. Har aldrig fiskat den delen av Gotland så ska bli riktigt kul.

Blev lite nytt i asken idag

post-7184-13293420283082_thumb.jpg

Redigerad med L0ranga
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det ska bli kul, är så sjukt fiskesugen just nu! (våga vägra isfiske!)

Kollat mkt flygfoton och pratat med lokalbor i området vi ska bo i (katthammars vik?). Verkar finnas många fina ställen där. Har aldrig fiskat den delen av Gotland så ska bli riktigt kul.

Blev lite nytt i asken idag

Skitfiske på er!

Hoppas ni tar en riktigt stor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det ska bli kul, är så sjukt fiskesugen just nu! (våga vägra isfiske!)

Kollat mkt flygfoton och pratat med lokalbor i området vi ska bo i (katthammars vik?). Verkar finnas många fina ställen där. Har aldrig fiskat den delen av Gotland så ska bli riktigt kul.

Blev lite nytt i asken idag

Snygg bild! Kommer leverera. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snygg bild! Kommer leverera.

Tack tack!

Har analyserat sönder närområdet, väder, vattentemp, vattenstånd och månfas. 20cm under normalt vattenstånd känns sådär. Fast å andra sidan kanske man inte ska grotta in sig för mycket utan bara njuta:)

Snackade med en riktigt inbiten spinnkille som bor granne med båtar hus och han sa "jag har riktigt många sega efterföljare på spinn, dupp/bombarda är grymt och fluga är överlägset nu när det är kallt. Räkor kommer ge fisk!"

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack tack!

Har analyserat sönder närområdet, väder, vattentemp, vattenstånd och månfas. 20cm under normalt vattenstånd känns sådär. Fast å andra sidan kanske man inte ska grotta in sig för mycket utan bara njuta:)

Snackade med en riktigt inbiten spinnkille som bor granne med båtar hus och han sa "jag har riktigt många sega efterföljare på spinn, dupp/bombarda är grymt och fluga är överlägset nu när det är kallt. Räkor kommer ge fisk!"

//Marcus

Det låter ju inte fel!

Önskar er lycka både vad gäller väder och fiske! :)

Är definitivt avis och hoppas kunna åka dit i mars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens fiske var svårt där vi befann oss. Det gick kraftig sjö från nattens storm, men vi fiskade av en revtunga med sjön emot oss och vinden i ryggen. En godkänd upp på spinn men flera stötar och virvlar. Verkar vara mest aktiva mitt på dagen. Riktigt jävla kallt i vattnet!

Har bundit upp ett gäng pattegrisar i strl 8 som ska få jobba imorgon.

Är riktigt nöjd med nya vibe 85 int. Tror den kommer vara en bra konkurrent till coastal.

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens fiske var svårt där vi befann oss. Det gick kraftig sjö från nattens storm, men vi fiskade av en revtunga med sjön emot oss och vinden i ryggen. En godkänd upp på spinn men flera stötar och virvlar. Verkar vara mest aktiva mitt på dagen. Riktigt jävla kallt i vattnet!

Har bundit upp ett gäng pattegrisar i strl 8 som ska få jobba imorgon.

Är riktigt nöjd med nya vibe 85 int. Tror den kommer vara en bra konkurrent till coastal.

//Marcus

Mysigt med en godkänd i alla fall!

Provade ni riktigt långa stopp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde riktigt sakta. Ändå var det på ett livligt spinnbete den tog. Men den var ju iof liten och oklok rackare, inte någon kräsen, blank 5plusare hellre äter riktigt snyggt bundna räkor än ett epoxydrag som flänger fram;)

Tack Daniel!

Vi får se vart vinden för oss imorgon:)

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snackade med Gotlandspolaren och han sade att lågvattnet gjorde det svårt. Fisken stod långt ut och följde betet länge innan den valde att hugga (dem hade fått ett par fiskar på spinn). Så våga håll farten också. Ge inte öringen en chans att kunna kolla för mycket på grejerna. När spinn funkar brukar fluga ha det svårare, och ibland har man oturen att pricka en sådan period. Ev djuprännor som bryter in i pallen kan ge fisk.

Annars kör på a la vinterstyle med stopp och så. ;).

Om inget funkar imorgon och du håller på att ge upp. Testa en flashfluga modell 10cm typ och strippa fort, med snabba stopp.

Skitfiske imorgon. Håller tummarna att något ska hända!

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öppet långgrunt vatten. Nya pattegrisar och kallt i vattnet...

Jag är inte alls avundsjuk!!

Hitta vatten som inte ser ut som kalkmjölk och ni kommer att få mej ännu mer inte avis när bildbevisen kommer.

Skitfiske hela helgen på er :)

Möjligheten finns att det färgade vattnet är varmare. Men svårare för öringen att hitta sakerna då iofs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade av revet nu på morgonen. Vinden har tilltagit, men det är helt okej att fiske i medvinden. Började med smygfiske på vägen ut med prickskytte på stenar och i djuphålor med räka på en 5m tafs. Vattnet är kristallklart och iskallt (-1.8 visar termometern som säkert fått spel) Sedan byttes taktik till långa kast ut på djupet med vit/uw bugger. Inte en kontakt, men det är ju HÖfiske:). Tror spinnfiskaren drog resans bad. Eller tre i rad vart det:)

Men vackert är det, det ser hett ut överallt (galet jävla hett!) skönt att testa nya utrustningen, nya flugor, ja skönt att bara få kasta av sig lite!

Nu blir det västsidan och djupa kanter.

Blir nog ladda tunga spöet med en klump och en vit trattkiller ala Bauer på 10cm. Kanske en coastal fast int.

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Äntligen!

Ikväll e det färjan sen blir det en vecka på Ön. En hel del tid ska läggas på att vara pappa :wub: men ALL övrig tid skall tillägnas dängandet!

Ser ut som en blåsig vecka så #7 med Outbound blir receptet men får jag en stiltjedag så åker femman fram.

Nån som vet hur senaste veckorna sett ut?

Hur gick det till slut L0ranga? blev det nått?

Om nån e på ön under helgen/veckan så skicka pm. fiske e alltid roligare med sällskap :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen!

Ikväll e det färjan sen blir det en vecka på Ön. En hel del tid ska läggas på att vara pappa :wub: men ALL övrig tid skall tillägnas dängandet!

Ser ut som en blåsig vecka så #7 med Outbound blir receptet men får jag en stiltjedag så åker femman fram.

Nån som vet hur senaste veckorna sett ut?

Hur gick det till slut L0ranga? blev det nått?

Om nån e på ön under helgen/veckan så skicka pm. fiske e alltid roligare med sällskap :D

Fisken har stått långt ut enligt rapporterna. :)

Skitfiske.

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...