Jump to content
Sign in to follow this  
rensvind

Bråviken

Recommended Posts

Dagens övningar började med att jag knäckte håvramen när jag halkade till på marken. Med andra ord verkade det som att gårdagens miserabla fisketur även skulle fortsätta idag. 

Egentligen borde man åkt hem men Brånkan såg lovade ut även idag. Grov syd-sydvästlig vind drev in fint mot stenstränderna. Det luktade blänkare på långa vägar och jag fiskade med stor fokus i långa pass. Det ligger mycket skit i vattenytan, därav väljer jag en fluga med guldskalle som går ner en bit under skiten. Blänkarna verkar inte vara på plats och jag börjar tänka på det fallande lufttrycket och allt som gått sönder denna helg. Vad gör man här? 

Till slut lyckas jag landa en honfisk som förmodligen ganska nyligen vandrat ut i havet efter leken. Öringen är smal, men lång och väger någonstans mellan 2,5 kg- 2,8 kg skulle jag tro. Snabb release och avkrokning i vattnet. Lite upprättelse från en annars ganska katastrofal helg för min del. 

post-4412-0-79860300-1448810847_thumb.jp post-4412-0-03748400-1448810870_thumb.jp

• Like 1

Högt vattenstånd, milt och frisk vind som eskalerade mer och mer framåt eftermiddagen. Tydligen fattades någon parameter för vi såg inte skymten av någon öring denna dag. Jag är absolut inte någon vindmotståndare när det kommer till havsöring men det kan bli problematiskt att täcka vatten och fiska effektivt med ett flugspö. Det är enda nackdelen egentligen. Tvärtom är dessa omständigheter gynnsamt, speciellt om man siktar på grov havsöring. Strömmingen trycks närmare land och de annars ganska skygga och stora öringarna vågar sig nära i det oroliga vattnet. 

Imorgon lägger vi om taktiken och satsar på lävikar och mindre backhandkast!

Provade att fiska en stund på förmiddagen, men vinden kändes snabbt övermäktig för en kast-amatör.  Mycket märklig känsla att stå i Bråviken, i frisk vind, andra advent, med tunna kläder....och svettas..

Helt väntat så låg vinden på lika mycket idag om inte ännu värre. Taktiken var solklar, att försöka söka öringen i lite mer skyddade partier. Vid ankomst till första platsen kände vi direkt att vi hittat det vi sökte, en vik skyddad från alla gäss och höga vågtoppar. Vi började att fiska strax efter gryning och det dröjde ca 20 min innan Pering signalerade fisk. Stället luktade både gädda och öring men drillen avslöjade ganska snabbt öring. Det var bra fart på fisken och efter några rusningar och mycket bök låg den tjocka och välgödda odlade öringen i håven. Ett mycket fint exemplar på ca 52 cm. Vi stannar kvar länge på spottet och fiskar vidare under några långa pass. Ingenting händer och platsbyte. 

Efter att vi fiskat av ytterligare några ställen med endast ett nyp avslutar vi fisket ca kl 14. Riktigt skönt med silver efter allt slit!

post-4412-0-22949100-1449413808_thumb.jp post-4412-0-74634900-1449413834_thumb.jp

• Like 2

Grattis till fin fisk!!

Var ute några timmar igår i yttre delarna innan jobb. Såg öring långt ut i vågorna men svårt att nå med fluga i den vinden.. Men skönt o ha gjort premiär fisket i brånkan! Mötte 2 flug fiskare på vägen hem med spö hållare på bilen, någon härifrån ?

Edited by Flatawa

Grattis till fin fisk!!

Var ute några timmar igår i yttre delarna innan jobb. Såg öring långt ut i vågorna men svårt att nå med fluga i den vinden.. Men skönt o ha gjort premiär fisket i brånkan! Mötte 2 flug fiskare på vägen hem med spö hållare på bilen, någon härifrån ?

Det var nog vi om du inte har bytt bil ;)

Mellan strandstugeviken och skanshålet så finns det några fina ställen, i övrigt så är man väldigt begränsad om man inte har tillgång till båt.

Skickat från min HTC One X

Ett mycket kort och intensivt morgonrace gjorde dagen idag!  Runt 9 15 snåret fann jag en het fläck som levererade 2 upp och en tappad. Härliga hugg med stötar och sedan attack igen och då satt de! Riktigt kul! Första fisken var en vild blänkare kring 45-48 cm och den andra en odlad och stadig fuskblänkare någonstans mellan 2,8 - 3 kg skulle jag tippa. Den hade tydligen stått och tryggt vid botten då den hade iglar på kroppen. Den jag tappade kändes inte särskilt stor. Synd att jag var tvungen att hålla på länge med den stora då jag misstänker att det fanns fler öringar i närheten. Hemtagningen för dagen var jämn och medelsnabb fart utan stopp. Den västliga vinden ökade något under dagen och öringarna försvann. Extremt högt vattenstånd gjorde det svårt att nå alla fläckar, å andra sidan kom öringen närmare land, vilket är vanligt i högt vatten. Kul dag!

• Like 4

Tog husbilen till Strandstuguviken over helgen. Körde ett pass på lördagen. Inget påslag men fick iaf se en fisk vaka  på ca 10m mellan mig och land :)

• Like 1

Tog husbilen till Strandstuguviken over helgen. Körde ett pass på lördagen. Inget påslag men fick iaf se en fisk vaka på ca 10m mellan mig och land :)

Öring? Vid skanshålet eller?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Fiskade med Pering idag igen. Förväntningarna var höga med gråmulet väder och bra vindstyrka utlovad. Resultatet blev också väldigt fint med 3 landade öringar för Per och 1 för mig. Detta trots att vinden nästan kändes obefintlig ibland. Per går ut hårt och landar en 52:a omgående, blank och vild fisk. Snabbt foto och release men ingenting mer händer trots att jag kastar i zonen tämligen kvickt därpå. 

Nästa spot och nytt pepp. Vinden har dock avtagit men känslan säger öring ändå. Den gråmulna och dunkla känslan känns helt rätt. Det tar bara några minuter innan jag ser Per med krokad fisk en bit bort. Väl framme kan vi båda beskåda en odlad öring på ca 48 cm, en rund och silverblank sak. Ingenting mer händer och vi tar en välförtjänt paus med lite snack och strandhäng. 

Medan det mulnar på ännu mer har är vi framme vid spot 3. Vinden retas och ligger nästan helt still och peppet är borta. Trots detta landar Per en liten sprall på sträckan men sedan dör det ut och vi åker tillbaka dit vi började. Här blir det min tur efter ett ganska långt kastande utan ett liv. Öringen är liten och odlad. Dimman blir alltmer påtaglig och i takt med att mörkret börjar nalkas åker vi hem för dagen. 

Fortfarande högt vattenstånd och vi upplever att öringarnas huggplatser skiljer sig ganska markant från vanligt vattenstånd. Återigen fångar vi ganska många odlade öringar till skillnad från i vintras och våras. Mycket fisk kring måttet och stax därunder. Imorgon siktar vi in oss på något större! Riktigt fina prognoser utlovas. observera utlovas...

post-4412-0-72036300-1450540169_thumb.jp

• Like 4

Idag gick det mesta rätt och stundtals kändes denna decemberdag som en ren vårdag. Solen gjorde sitt och öringarna verkade gilla det! Bäst fiske hade vi mitt på dan då det blev race på knädjupt vatten i svag vind och solsken. Havsöringsfiske blir man aldrig klok på och det är väl därför det är så roligt. Vi drillar och landar 2 st med en topp på 2,4 kg och 63 cm. Denna odlade öring får bli årets julfisk! Per landar bara några minuter dessförinnan en vild blänkare på 52 cm ca. Under loppet av 10 minuter hinner vi också tappa några som lämnar efter sig retliga virvlar. 

Trögt morgonfiske när vinden ligger på som mest och det fortfarande är gråväder. Trots detta landar vi en ströfisk och har en försiktig stöt. Dagens sista öring landar Per, en något utlekt fisk på ca 45 cm. Då havet nästintill lägger sig är vår sista tanke att fiska i anslutning till skymning, men då det börjar att blåsa upp packar vi ihop runt 14 40 tiden. Riktigt Feel Good fiske idag på Brånkan!

post-4412-0-43749400-1450631361_thumb.jp post-4412-0-43067300-1450631395_thumb.jp

post-4412-0-16074800-1450632159_thumb.jp

Edited by leopardbotten
  • Like 5

Körde heldag idag, två öringar av mindre format blev resultatet. Första tog på morgonen innan vinden mojnade, den andra innan 15 i ett parti där vattnet var extra grumligt. Mitt på dagen var det dock heldött för mig :)

Gråvit zonker och rosa wb föll öringarna i smaken idag.

Till jul försöker jag mig på ett besök till Västervik om vädret tillåter, tänkte testa Gränsö. Någon som fiskat där?

• Like 1

Körde heldag idag, två öringar av mindre format blev resultatet. Första tog på morgonen innan vinden mojnade, den andra innan 15 i ett parti där vattnet var extra grumligt. Mitt på dagen var det dock heldött för mig :)

Gråvit zonker och rosa wb föll öringarna i smaken idag.

Till jul försöker jag mig på ett besök till Västervik om vädret tillåter, tänkte testa Gränsö. Någon som fiskat där?

Västerviks skärgård kan bjuda på storfisk, om man har tur! 

Hur är det med vattennivån nu? Sjunkit undan lite eller är det fortfarande tokhögt? Funderar på att åka ut en sväng imorgon.

Ladda ner VIVA appen [emoji109]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hur är det med vattennivån nu? Sjunkit undan lite eller är det fortfarande tokhögt? Funderar på att åka ut en sväng imorgon.

Fortfarande väldigt högt!