Hoppa till innehåll

Entomologiskt vatten!


joanel28

Recommended Posts

Har en del funderingar kring flugval i klart vatten vs mörkare vatten rent entomologiskt. När man fiskar har flera säkert

hört sol= ljusa flugor! Molnigt=mörkare flugor? Men det jag funderar på är mer att vid ett kristallklartvatten gentemot ett

tex humusfärgat, att ha olika färg på den aktuella flygfäet? Vid ett skitigare vatten = mörkare sländor & vise/versa. Alltså

ser/är? tex en en röd strömslända ngt mörkare eller ljusare vid de båda vattnen. Det jag undra r är! Kan samma slända ha mörkare/ ljusare skiftning vid just ett mörkare vs ljusare vatten?? ps. novis inom entomologin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv fiskar jag nästan bara i klara vatten, enda gången det kan vara lite grumligt är om det är riktigt högt vatten. Då det är grumligt så väljer jag ljusare flugor. Anledningen är att en ljusare fluga syns bättre i grumligt vatten, eller mot en mörk botten. Testa bara om du är ute med en båt i en sjö. Kasta ner en bit grillkol och sedan ett ägg. Vilket syns bäst? Jo ägget. Jag kan ha fel men för mig funkar det, plus att det är simpel logik.

MVH//Emil

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, färgen på insekter kan skilja sig vid olika vatten, en art som visar det tydlig är Vulgata eller sjösandslända där färgskillnaderna är stora.

Färgen är dock INTE avhängig färgen på vattnet i första hand utan verkar påverkas av andra faktorer.

Ska du fiska så exakt entomologiskt som du kan så är väl det en bra idé att se vilken färg olika sländor har i de akteulla vattnen.

Röd strömslända, som för övrigt är röd i spinnerstadiet, kan i dunstadiet ha olika färgvarianter men är som spinner just roströd och inte mycket annat.

U

Tack Ulf! Då var mina misstankar lite sanna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...