Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Cederbergs fiskedagbok

Featured Replies

Publicerat

CEDERBERGS FISKEDAGBOK

- HÄR SKRIVER JAG OM MINA FISKEÄVENTYR -

Flugbindning - "Ett lördagsnöje"

Jag och Archtop träffades för lite gott häng med flugbindning, hämtpizza och öl…

En skön promenad upp till centrum och den lokala pizzerian fick dessa två småbarnspappor att sätta konditionen på prov…

…sonen, tre år cyklandes framför oss i full fart.

Väl hemma igen samlades vi i köket och mumsade i oss av denna runda italienska kultur…

...mätta som grisar hamnade vi vid matbordet i vardagsrummet tillsammans med sonen som givetvis ville binda en fluga innan läggdags och Archtop visade hur en slipsten skall dras.

Som den glada amatör och nybörjare jag är så känns det tryggt med att kunna ta till sig av kunskapen, och allt material som min fiskebroder är så generös med.

Efter att ha nattat sonen satte vi fart…

Lite kaffe, några öl och ett par chokladbitar satte fart på fantasin och vi enades om att nyårsdagens buffé för våra öringar skulle bli fiskimitationer.

post-6268-1262898109_thumb.jpg post-6268-1262898105_thumb.jpg post-6268-1262898100_thumb.jpg post-6268-1262898095_thumb.jpg

/Cederberg

Redigerad med Cederberg

• Svar 163
  • Visningar 21k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Fina flugor, tror på den vita :)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare
Fina flugor, tror på den vita :D

Kan tänka mig det...

...blev inspirerad till vita mönster efter gårdagens snackis. :)

Publicerat
Kan tänka mig det...

...blev inspirerad till vita mönster efter gårdagens snackis. :)

Tror den kommer att rocka.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Finfina flugor.

Tror som sasse. Den vita är nog giftigast. Tidigt på säsongen i allafall. :)

Anders Erlandsson - Fiskar mest längs Blekingekusten, och oftast med flugspöt efter gäddor.

Publicerat
  • Författare
Finfina flugor.

Tror som sasse. Den vita är nog giftigast. Tidigt på säsongen i allafall. :)

Tack!

Lovar att återkomma med rapport om vilken som levererat...!

Publicerat

Fina flugor, för egen del tyckte jag att trean såg intressantast ut. Lycka till med dagboken. :D

Publicerat
  • Författare
Fina flugor, för egen del tyckte jag att trean såg intressantast ut. Lycka till med dagboken. :D

Tack,

Den får Archtop ta åt sig äran av...

...men som sagt...

Jag återkommer med rapporter!

Publicerat
  • Författare

CEDERBERGS FISKEDAGBOK

Gäddfiske - "En tur till Blekinge"

05:00 och klockan ringer…

…av någon underlig anledning står jag givakt i sängen istället för att somna om som hör vardagen till när plikten (jobbet) kallar.

Fiskesugen och med en planerad tur till Blekinge för att jaga gädda. Jag skulle åka själv då ingen annan kunde följa med. Startar kaffebryggaren som jag laddat kvällen innan och packar ner mina tunnbrödsrullar som jag fyllt med knaperstekt bacon, äggröra och tjocka skivor parmesanost. Ett par chokladmuffins, en cola och lite frukt gör varandra sällskap i min ryggsäck. Fyller upp en termos till fisketuren och en termosmugg till den två timmar långa bilfärden.

In med allt i bilen och snabbt iväg. Måste bara skrapa rutorna på bilen först, termometern visar -2C.

Äntligen på väg…

… kaffet och dålig musik på radion håller mig sällskap längs vägen.

Stannar till i Kristianstad på macken för att inhandla en karta då jag förlagt den förra i kompisens bil sist han och jag var i Blekinge och fiskade gädda. Irrar runt på dom små vägarna innan jag hittar den lilla avtagsväg som skulle ta mig ner till det första stället jag spanat in på Eniro. Med karta och kompass och den inbyggda kartfunktionen i min iPhone blev räddningen… Det finns fiskebröder som skulle påstå att jag hittar sämre och att mitt redan, nästintill, obefintliga lokalsinne blir sämre av att jag är fiskesugen. Men dom lyssnar jag inte på.

Väl på plats så visar termometern 2+C. Äter snabbt upp en av tunnbrödsrullarna och sparar resten till den kommande lunchen.

På med alla grejer, rigga spöet, och välja fluga. Jag tar en ”Vit Gäddsara” som jag bundit själv efter Herr Essebos bindbeskrivning. Ful som stryk men den skall ju tydligen leverera. Stiger ner i vattnet som är lätt färgat och längs alla kanter ligger det en massa tång, som avger en ganska speciell lukt. :rolleyes:

Den svaga vinden blåser sydost och jag fiskar av de vasskanter som vinden ligger på. Inte ett känn… Snabbt har jag fiskat av det som ser intressant ut och tar mig vidare och ut på vägen igen.

Hittar en stor vik som enligt rykten skall vara het. Parkerar bilen och går en bit på stigen och genom skogen innan jag kommer fram till vattnet. Jag fiskar snabbt och effektivt av hälften av vasskanten och slås då av hur otroligt klart och lugnt vattnet är. Jag ser den stora flugan som nu är utbytt mot en grön/guldig långt borta i änden på min ståltafs. När jag har ett par meter kvar av linan i vattnet ser jag en stor och mörk skugga bakom flugan.

Äntligen…!

…men den vänder tvärt!

Hög puls, tänder en cigarett för att lugna nerverna.

Kastar, kastar, kastar och hoppas att den skall komma tillbaka men den försvann spårlöst.

Sist jag fiskade gädda var i Kalmar med Sasse och då var vattnet riktigt, riktigt klart. Han lånade ut en grå fluga som jag visste att jag hade kvar i asken (du får tillbaka den nästa gång vi ses :D ). Jag satte den på tafsen och tänkte att nu har jag full koll på läget… Jag fiskade av resten av vassen men inte ett nafs…

Tömde matsäcken på godsaker och drog vidare till mer öppen kust och fiskade av kring stenpartier, vasskanter, mot öppet hav i den fortfarande sydostliga vinden som nu hade ökat kraftigt.

Borta vid en liten ö kommer en gammal farbror i sin båt och ropar:

-Vill du åka med…

-Va…? Ropar jag till svar.

Han stänger av motorn och börjar ro och sätter kurs mot mig med sin lilla båt och berättar att det finns bra platser att fiska på en bit bort och undrar om jag vill åka med.

Jag tackar vänligt nej, för Mamma har varnat mig för fula gubbar.

Gubben var sällskapssjuk så vi snackade en stund medans jag stod i vattnet och han i sin båt.

-Så du fiskar fluga?

-Det är det bästa... svarar jag.

-Själv kör jag med den här! Och visar stolt upp sitt spinspö med en ganska stor silvrig tobis på linspetsen.

-Ok…

Sen säger han:

-Funkar skitbra på öring, den är väl fredad nu men det är väl skitsamma…

-Mmmmmm… svarar jag. ;)

Det går inte att lära gamla hundar…

Jag fiskar av några av de ställen han pekade ut men utan resultat.

Går den långa vägen i vattnet tillbaka till parkeringen och bilen. Trött i benen och lite besviken över att inte fått känna något gung i spöet, men jag fick se en fisk så den finns där…

Nästa gång sitter den!

post-6268-1262898410_thumb.jpg

post-6268-1262898406_thumb.jpg

post-6268-1262898402_thumb.jpg

post-6268-1262898398_thumb.jpg

post-6268-1262898394_thumb.jpg

/Cederberg

Redigerad med Cederberg

Publicerat

Du skriver bra, ser fram emot mera :rolleyes:

Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige

Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/

2c97e5e423ece3a95d600d9ddee850e9.gif

Delta 3 Pro Staff

Publicerat

Bra skrivet. Satt och väntade på detta.

Tråkigt att det stora inte ville ta igen. Men du tar den nästa gång. Imponerande att du åker över själv och fiskar.

Nästa gång blir du belönad :rolleyes:

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare
Du skriver bra, ser fram emot mera :rolleyes:

Tack!

Publicerat
  • Författare
Bra skrivet. Satt och väntade på detta.

Tråkigt att det stora inte ville ta igen. Men du tar den nästa gång. Imponerande att du åker över själv och fiskar.

Nästa gång blir du belönad :rolleyes:

Tack!

...ja, nästa gång måste den bara sitta där!

Publicerat
  • Författare

CEDERBERGS FISKEDAGBOK

Havsöringsfiske - "Premiären avklarad"

Vädret har ju inte visat sig från sin bästa sida de senaste dagarna, i alla fall inte om man gillar att fiska havsöring.

Jag trotsade vädergudarna idag och tog mig ner till vattnet för ett kort fiskepass.

Väl framme så var jag snabbt nere i vattnet. Det var kallt men det kändes helt ok ändå då solen värmde lite. Fiskade av ett litet område innan jag begav mig mot två andra som stod och fiskade. Den ene av dem hade jag ”pratat” lite med över Edge. Efter lite skitsnack om både fiske och annat så provade jag några ställen till innan jag begav mig hemåt för nu hade det blivit kallt om fingrarna…

Inget tecken på fisk, men jäklar vad gött det var att komma igång igen…!

post-6268-1262898562_thumb.jpg

post-6268-1262898558_thumb.jpg

/Cederberg

Redigerad med Cederberg

Publicerat

CEDERBERGS FISKEDAGBOK

Havsöringsfiske - Premiären avklarad

Vädret har ju inte visat sig från sin bästa sida de senaste dagarna, i alla fall inte om man gillar att fiska havsöring.

Jag trotsade vädergudarna idag och tog mig ner till vattnet för ett kort fiskepass.

Väl framme så var jag snabbt nere i vattnet. Det var kallt men det kändes helt ok ändå då solen värmde lite. Fiskade av ett litet område innan jag begav mig mot två andra som stod och fiskade. Den ene av dem hade jag ”pratat” lite med över Edge. Efter lite skitsnack om både fiske och annat så provade jag några ställen till innan jag begav mig hemåt för nu hade det blivit kallt om fingrarna…

Inget tecken på fisk, men jäklar vad gött det var att komma igång igen…!

/Cederberg

Så ni har isfritt. Här ligger isen långt ut.

Men fisket är desto bättre när isen släppt sitt grepp oftast. Särkilt öringfisket.

Anders Erlandsson - Fiskar mest längs Blekingekusten, och oftast med flugspöt efter gäddor.

Publicerat

Trevligt att råkas. :lol:

Hoppas verkligen vädret vänder snart!

Publicerat
  • Författare
Så ni har isfritt. Här ligger isen långt ut.

Men fisket är desto bättre när isen släppt sitt grepp oftast. Särkilt öringfisket.

Låter lovande...

...vattnet liknar Slush Puppy längs kusten här hemma...

Då hoppas vi på kanonfiske så fort temperaturen vänder!

Publicerat
  • Författare
Trevligt att råkas. :lol:

Hoppas verkligen vädret vänder snart!

Verkligen! :D

Bättre vindar och "bara" 3 minus imorgon...

...då blir det nog en tur!

Publicerat

Grattis till premiären.

Såg kallt ut :lol:

Hoppas ni får mildväder snart.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

CEDERBERGS FISKEDAGBOK

Flugbindning – "Semlor & Räkor"

Kalla vindar, snön faller och isen börjar lägga sig, vad gör man…?

För att inte bli helt galen av abstinensen som börjar ta greppet om mig så tar jag mig hem till Archtop för att fika på semlor och binda några flugor. Trevligt komplement till havsöringsfiske…

Efter ett par koppar kaffe, en god semla och några nya ”räkmönster” i asken begav jag mig hemåt.

…men imorgon skall vi troligtvis trotsa vädergudarna och då hittar ni oss vid kusten med förhoppningsvis böjda spön…

post-6268-1262898655_thumb.jpg

post-6268-1262898651_thumb.jpg

/Cederberg

Redigerad med Cederberg

Publicerat

CEDERBERGS FISKEDAGBOK

Flugbindning – "Semlor & Räkor"

Kalla vindar, snön faller och isen börjar lägga sig, vad gör man…?

För att inte bli helt galen av abstinensen som börjar ta greppet om mig så tar jag mig hem till Archtop för att fika på semlor och binda några flugor. Trevligt komplement till havsöringsfiske…

Efter ett par koppar kaffe, en god semla och några nya ”räkmönster” i asken begav jag mig hemåt.

…men imorgon skall vi troligtvis trotsa vädergudarna och då hittar ni oss vid kusten med förhoppningsvis böjda spön…

attachment=101353:1.jpg

attachment=101354:2.jpg

/Cederberg

Förstår dig, inget fiskeväder direkt.

O den där semlan ser inte fel ut. Ska fixa en här med så snart flytten är klar.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Dom har lovat snö och fruset sund imorgon, så morgondagens fiske sket sig...

...jag tröstar mig med något annat, ännu kallare... ;)

Får se om det blir något fiske snart... ^_^

post-6268-1262898720_thumb.jpg

Redigerad med Cederberg

Publicerat
Dom har lovat snö och fruset sund imorgon, så morgondagens fiske sket sig...

...jag tröstar mig med något annat, ännu kallare... :o

Får se om det blir något fiske snart... ^_^

attachment=101367:1.jpg

Skål ;)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Man blev ju allt lite sugen.. ^_^

Publicerat
  • Författare

CEDERBERGS FISKEDAGBOK

Havsöringsfiske – ”Kallt överallt”

Tog en liten tur till vattnet idag och mötte upp med Christoffer för lite havsöringsfiske.

Jag var först på plats så jag fiskade av en liten bit av favoritsträckan som brukar leverera. Kände ingenting förutom kylan som snabbt kom smygandes…

Efter en liten stund kom Christoffer gåendes längs med strandkanten och var snabbt ute i vattnet. Vi fiskade och snackade lite skit, trevligt!

Gjorde några flugbyten, testade lite olika platser, gick upp på land för att värma mig och spanade på fåglarna som var där, i massor.

Ingen fisk men trevligt sällskap gav mig en helt okej förmiddag...

…när jag kom hem tinade jag upp mig framför brasan.

post-6268-1263658782_thumb.jpg

post-6268-1263658787_thumb.jpg

post-6268-1263658791_thumb.jpg

post-6268-1263658795_thumb.jpg

/Cederberg

Redigerad med Cederberg