Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gotland - Nästa kapitel

Featured Replies

Publicerat

Här tänkte jag föra en fiskedagbok från Arjeplogs fjällen. Ska jobba och bo på fjällgården Vuoggatjålme under det närmaste året och hoppas på en heldel fiske. Här kommer några bilder från ett vintrigt Norrbotten, sovrums utsikten och rinnande vatten! // Jonas

post-6278-0-99353300-1296763024_thumb.jp

post-6278-0-48912900-1296763148_thumb.jp

Redigerad med paloma

• Svar 513
  • Visningar 104,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Började dagen på öst sidan, en kort visit bara för att konstatera det jag misstänkte. Skitigt vatten och att grundvikarna höll på att frysa. Tempen var -0,8 och tångruskorna var omslutna av en oaptit

Publicerat

Kul!!

Ska hålla lite koll på din dagbok :)

Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige

Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/

2c97e5e423ece3a95d600d9ddee850e9.gif

Delta 3 Pro Staff

Publicerat
  • Författare

10 minus idag och ett ymnigt snöfall. Ska leta efter fler öppna vatten i eftermiddag, enligt kartan finnas det en del

väg nära vatten som bör kunna vara isfria. Ligger närmare en meter snö, utan skidor eller snöskor tar man sig inte långt..

Har ingen erfarenhet av skidor, någon som vet vad man bör satsa på?

Men innan det kan bli något fiskerekande måste jag komponera en invigningsmeny, och ett gäng nya lunchrätter till restaurangen.

Är tänkt att den ska öppna om 3 veckor, mycket att göra innan dess. // jonas

Publicerat

10 minus idag och ett ymnigt snöfall. Ska leta efter fler öppna vatten i eftermiddag, enligt kartan finnas det en del

väg nära vatten som bör kunna vara isfria. Ligger närmare en meter snö, utan skidor eller snöskor tar man sig inte långt..

Men innan det kan bli något fiskerekande måste jag komponera en invigningsmeny, och ett gäng nya lunchrätter till restaurangen.

vet inget om skidor men det blir till att följa denna tråd :) sen kanske vi ses till sommaren ;)

Publicerat

Sädva borde ju vara isfri då den är reglerad.

Ligger högst upp av Skellefteå Krafts våldtagna vatten :(

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat

Härligt!

Ska bli spännande att följa hur det går för dig. Isvaksflugfisket på vårvintern kan ju vara vansinnnigt spännande och givande. Om du inte har hållit på med det tidigare så kan jag gärna tipsa om vad jag vet om det för jag har hållit på väldigt mycket med det.

Kanske inte är direkt översättningsbart på de vatten du ska fiska men dom mer generella reglerna för detta fiske borde ju vara ganska lika.

Isvaksflugfisket är ofta väldigt olikt det normala fisket så somsagt: har du inte hållit på med det så tipsar jag gärna om genvägar så slipper du kanske lägga en massa tid på onödigheter? :)

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Publicerat

Jonas det ser ju as nice ut! Här har det börjat töa lite grann suget är kraftigt nu! Hoppas du får några fina firrar. och lycka till på jobbet. Vi hörs tjo!

Publicerat

Har ni öppnat den 20 feb, vi ska upp och köra skoter och fiska, har hyrt Helambs storstuga

Norrbotten är bäst

Publicerat
  • Författare

Kul med lite respons på tråden! Restaurangen är tänkt att öppna till den 25/2, men det kan ev. finnas möjlighet att käk innan dess, dock kanske inte en fullständig meny och kanske inte i helt färdigställd matsal.

Jacob! Tar gärna emot alla tips om isvaksfiske har ingen erfarenhet. Streamer (booby och sjunktafs?) bör ju fungera,

men skulle kanske föredra att testa med nymfe och kläckare när tillfälle ges.

Måste passa på att proppsa för fisket i övre ransarån. Hade grymt leptho-fiske i sommras finns en del bilder i mitt galleri..

Strömmen mellan Vuogga och Sädva är öppen och fiskbar ca 200 meter ska fixa ett par skidor och kolla utloppet av Ruonejåhkå i helgen.

Bilder kommmer..

Publicerat

Kul med lite respons på tråden! Restaurangen är tänkt att öppna till den 25/2, men det kan ev. finnas möjlighet att käk innan dess, dock kanske inte en fullständig meny och kanske inte i helt färdigställd matsal.

Jacob! Tar gärna emot alla tips om isvaksfiske har ingen erfarenhet. Streamer (booby och sjunktafs?) bör ju fungera,

men skulle kanske föredra att testa med nymfe och kläckare när tillfälle ges.

Måste passa på att proppsa för fisket i övre ransarån. Hade grymt leptho-fiske i sommras finns en del bilder i mitt galleri..

Strömmen mellan Vuogga och Sädva är öppen och fiskbar ca 200 meter ska fixa ett par skidor och kolla utloppet av Ruonejåhkå i helgen.

Bilder kommmer..

Hur ser det ut i Silduts utlopp eller efter Sildutjokk som borde ha öppna partier, även där jocken från Sandviken går ut i Vuogga

Norrbotten är bäst

Publicerat
  • Författare

Silduts utlopp ska enligt ryktet vara fruset, så även Miergenisjåhkå ett par km norr om Sandviken och Tjaktjaur så långt man ser från vägen.

Ska försöka ta mig till Sildut och uppströms i helgen, kommer rapport och bilder..

Redigerad med paloma

Publicerat

Vad gäller skidor så är nog östergren det bästa du kan ha i skogsterräng även Tegsnäs funkar bra. Ska du däremot vara mycket uppe på kalfjället och bestiga toppar så rekommenderar jag något med stålkant.

Tyvärr så brukar bara väldigt strömma partier vara öppna nu och de kan nog vara lite svårfiskade.

Lycka till, Peter

Publicerat
  • Författare

15 minus och ganska blåsigt idag. Fiskade nån timme ingen lycka. Testade skoter förförsta gången i mitt liv, jäkla drag!

Ska snöa, blåsa och vara runt 15 minus i morgon också, blir nog inget försök imorgon ska i stället leta efter fler öppna vatten.

Ett par Tegsnäs skidor verkar det gå att få tag på, såna där östergren verkar ingen vilja sälja.// Jonas

Publicerat

Glöm inte bort dom underbara och bästa skidorna i förhållande till pris, nämligen Vita Blixten. (200:- på armyshopen här i ume 250:- inklusive stavar)

1060.jpg

Publicerat

Östergrenarna är oslagbara. Helt enkelt det bästa man kan få för pengar för lössnön!

Men dom är svåra att få tag i. Lång väntetid. Jag väntade nog 8 månader på mina när jag beställde av honom för några år sedan och det är nog ännu mer tryck efter dom skidorna nu gissar jag.

Men dom är värda varenda krona och minut. Dock inte till fjällen utan till lössnö och skog främst.

Dom är överlägsna även när det är lite snö då det mjuka brättet och längden på det och skidan riktigt flyter över ojämnheter som andra styvare skidor får problem med.

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Publicerat

Kan vara fint pimpelfiske uppe vid Sandviken om du är intresserad av kikpimpel B)

Testat det mesta, men har en del kvar!

Publicerat
  • Författare

pimpelfiske vet jag inte om de blir något.. men ett par `vita blixten´ för 250 pix ska dom få skicka till mig.

Publicerat

Vitablixten är nog som sagt det mest prisvärda.

Hoppas allt går bra där uppe, du har en underbar tid framför dig =)

Publicerat

Tja Jonas, kul att du fått igång "dagboken", ska bli kul att följa :) Blev det nån Subaru? /leif k

Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

http://flugfiskeaventyr.blog.se/

Publicerat

Blixten. :wub: Är du ovan rekommenderar jag att du tjärar dem ordentligt och har ett par stighudar i fickan att klistra på när det är bakhalt/brant. Minst dubbla uppsättningar av stavar och bindremmar...

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

Publicerat
  • Författare

Tjena Leif!

Det blev en skoda 4x4 istället, fick kompispris på en -05a.

Ja ska beställa ett par blixtar till månadskiftet, för tillfället får ja låna ett par tegsnäs fungerar ju bra dom också!

Har varit runt 15 minus senaste dagarna, men idag har det varit -4 soligt och vindstilla. Inte hunnnit med något fiske.

Men har i alla fall snackat med en granne som guidar inom jakt och fiske, verkar lovande.. Pratas en del om stora rödingar i sjöarna i runt knuten. Isarna går runt den första veckan i juni. Lååångt kvar..

Publicerat

Glöm inte bort dom underbara och bästa skidorna i förhållande till pris, nämligen Vita Blixten. (200:- på armyshopen här i ume 250:- inklusive stavar)

1060.jpg

Brrrrr, flashback från lumpen :lol:

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Här tänkte jag föra en fiskedagbok från Arjeplogs fjällen. Ska jobba och bo på fjällgården Vuoggatjålme under det närmaste året och hoppas på en heldel fiske. Här kommer några bilder från ett vintrigt Norrbotten, sovrums utsikten och rinnande vatten! // Jonas

"Tråkigt" jobb :wub:

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Jag kan bli andre kock, men blir nog förste kock efter provsmakning, så vill du ha assist hör av dig, kan tänka mig mitten på juni till början av september.Och kockar jag så kan du ju fiska mer

Publicerat
  • Författare

Ja riktigt tråkigt jobb..:P

-35 nu på morgonen. DVD´n går varm med fiskfilm på kvällarna!

För dom som inte har sett den, vill jag rekomendera den norska filmen `Fluefiske til fjells´.

Som inleder med ett kapitel torrflugefiske från skidor, och sen fortsätter med årets stora kläckningarna med myror, vulgata och nattsländor..

En eloge till snickarna och plåtslagarna som jobbar ute även när det är -35!!

Redigerad med paloma