Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öring i Nya Zeeland

Featured Replies

Publicerat

Hej!

För någon månad sig bestämde sig jag och min polare att vi ska åka till Nya Zeeland och fiska i januari 2012.

Frågorna är många och svaren är få, har läst en del gamla trådar (som har ett par år på nacken). Tänkte att det var dags på nytt för er lyckliga själar som vart där att dela med er om era upplevelser :)

Jag vill ha alla tips jag kan få, kommer rikta fisket mot öring i första hand.

Vart ska man åka? Vilka älvar är fisket bäst i ? Vart slipper man trängas ? Vad kostar fiskekort och hyrbil? Tältade ni eller sov på hotell?

Skitfiske så länge!

• Svar 84
  • Visningar 23,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Hur länge ska ni vara borta och vad ligger budgeten på? :P

Publicerat
  • Författare

Tanken är tre veckor och budgeten ligger på 40 000 :)

Publicerat

Jag försökte verkligen låta bli att spamma din tråd. Jag har inget att tillföra - mer än att jag är fruktansvärt avundsjuk!! :P

Hoppas ni får en suverän tripp. :)

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

Publicerat

Hej!

För någon månad sig bestämde sig jag och min polare att vi ska åka till Nya Zeeland och fiska i januari 2012.

Frågorna är många och svaren är få, har läst en del gamla trådar (som har ett par år på nacken). Tänkte att det var dags på nytt för er lyckliga själar som vart där att dela med er om era upplevelser :)

Jag vill ha alla tips jag kan få, kommer rikta fisket mot öring i första hand.

Vart ska man åka? Vilka älvar är fisket bäst i ? Vart slipper man trängas ? Vad kostar fiskekort och hyrbil? Tältade ni eller sov på hotell?

Skitfiske så länge!

Har du sett trout bums - Kiwi camo ?

Kanske inte så mycket tips men lite inspiration till eran resa!

Vad jag förstog efter ha sett ett program med Lars och Bård finns det öring överallt i stort sett.

Jag kan inte göra annat än att stämma in i Troutmans klagokör!

Fan vilket äventyr ni har framför er!

Lycka till sen vill vi se bilder när ni kommer hem:)

Redigerad med JesperP

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Publicerat
  • Författare

Ah det kommer nog bli en upplevelse utöver det vanliga!

Jag ska kolla upp Trout bums, tack för tipset!

Absolut, hoppas man får visa upp några fina fiskar ;)

Publicerat

Hej.

Kommer det bli Sydön eller Nordön, eller kommer ni fiska på båda?

//Mårten

Redigerad med mårten

businesscard_swisscdc_lindhe_vorlage_overnightprints.jpg

www.xtremeflyfishing.se/

Flyfisher/Flytyer

Publicerat
  • Författare

Det lutar åt sydön, vad jag har förstått ska det vara bra där. Dock inget helt bestämt än.. Har du några åsikter angående nord och sydön ? :)

Publicerat

Hej.

Jag har bara erfarenhet av sydön, var där för ett år sedan.

Se till att inhandla boken "South Island Trout Fishing Guide"

av John Kent, den måste du ha. Med hjälp av den boken kommer ni långt.

Men kom ihåg att, bara för att det finns många bra vatten så är det inte så lätt alla gånger.

Boka gärna en guide ett par dagar det vinner man tid på. Dom är superproffs på sin sak och kan sina vatten.

//Mårten

businesscard_swisscdc_lindhe_vorlage_overnightprints.jpg

www.xtremeflyfishing.se/

Flyfisher/Flytyer

Publicerat
  • Författare

Okej, boken ska jag införskaffa. Går den att köpa i Sverige?

Nej, jag kan tänka mig att det är en riktigt utmaning! Därför ska det bli enormt kul:)

Okej, vad kostar det att anlita en guide och har du något tips på någon?

Hyrde ni bil och åkte emellan vatten eller hur var erat upplägg?

Väldigt tacksam för dina tips Mårten!

Publicerat

Nyss hemkommen från down-under och fortfarande lite jet-laggad...

Vårt upplägg har varit:

- Hyrbil Toyota Prado, inklusive campingkit (tält, kök, bord/stolar, köksutrustning) från Tony på Overland 4WD, Hämta och lämna vid flygplatsen.

- Boende i tält och motell, efter humör och väder.

- Egen sovsäck för runt 0 eller strax över i komforttemperatur.

- Planerat fiskeplatser efter info från hjälpsamma personer som varit där tidigare, samt från guide-böcker som införskaffats här hemma.

- Köpt en "touring atlas" för Nya Zeeland och planerat ställen. Surfat på nätet och kollat, Gjort en grov-plan. Kolla NZ-siten

- Köpt licens på nätet, går också att göra på plats förstås. Ta inga risker med detta, ha en licens klar från början.

- Utrustning för min del - ett 9' #6 och en 8,5' #5. Flytlinor i dova färger. Plus en sinktip och kanske en intermediate i klass 6 för sjöfiske främst.

- Seriösa polaroidglasögon, koppar/amber.

- Tafsar modell längre. För min egen del använde jag till en början flättafsar, men kunde se att fisken skyggade för tafsen. Bytte till 12' heldragen med förlängning till 15'. Då gick det bättre.

- Vadare, men också planerat för våt-vadning, som jag gjorde oftast. Jag köpte ett par gympa-dojor på plats för 50 :- som jag använde med vadarna. Våtvadade gjorde jag i ett par skor för detta samt tunna syntetbrallor som torkar snabbt.

- Flugor modell mindre, Adams, Klinkhamer, små nymfer 14-18 storlek. Men även oliva wolly-buggers. Räkna med att köpa flugor på plats.

- All utrustning måste vara rengjord ordentligt innan ni åker. Man ska deklarera att man har fiskeutrustning med sej. Det blir sen en inspektion vid tullen på grejerna. Alla flugor ska vara "köpe-flugor". de frågar om detta.

(PS. vi kunde bara ha med 20kg på flyget)

Det finns mycket mer att säga och jag hjälper gärna till, även om vi inte kan räknas till de erfarna i sammanhanget. Har varit där två ggr, båda i 3 veckor.

/konsulenten.

Publicerat

Har själv varit till Nya Zealand 4 ggr, alltid fiskat på norra ön. Alltid utgått från Taupo, där jag bott hos vänner. Fisket är otroligt bra och varierat där. Rinner ner ett otaligt antal åar, bäckar och diken i lake Taupo, allt från den stora och kända Tongariro River till mindre kända små åar. Kan var mycket folk som fiskar, då tillgängligheten är enkel. Har varit runt till en stor del ställen på norra ön och fiskat runt, allt från Helifishing till tramping rakt ut i buschen.

Finns massor av vattendrag som rinner på privat land, ofta får man acces genom att prata med lokalbefolkningen, och bjuda på en pint, det brukar löna sig.

Mycket sightfishing, stort tålamod och stealthmode gäller, bra polaoidbrillor gäller.

Filtsulor förbjudna på vadarskorna, pga risken att sprida parasiter. Didymo finns inte än på norra ön, men på en del ställen på södra. Noga med decifiering av utrustning.

Utnyttja guide några dagar, lönar sig garanterat.

Rekomenderar boken" New Zealands top trout fishing waters" av John Kent och Patti Magnano Madsen, mycket matnyttigt i den.

Svarar gärna på frågor, kan ge namn på några duktiga guider på norra ön, och rekomendera bra pubar:) Om ni bestämmer er för att åka dit.

Cheers Tommy

Har bilder i min facebook från några av resorna( tosuu@hotmail.com) om du vill få inspiration.

Redigerad med Tongariro

Publicerat

Grattis får man väl säga....

Nyligen hemkommen från en 5 veckors på NZ (hann precis hem innan

jordbävningen...) Detta var ju en resa med sambon så fisket var extremt underprioriterat... ngt jobbigt då detta är ett fantastiskt fiskeparadis..

Nåväl, jag har inte så mkt att komma med men fick tips av en edgare om en guide som jag hyrde en dag och är mkt nöjd!! Priser och info finns på hemsidan... http://www.stusflyshop.com/

han har även ruskigt bra flugor å mängder med tips... han lyckades med att gör en stormig dag till en utav de bästa flugfiskedagarna i mitt liv... utan guide hade jag inte fått iväg ett kast den dagen... lokalkännedom och koll på vilka vatten som fungerar vid olika förhållanden är a och o....

Ha de kalas!!

Publicerat

Fiskesäsong nästa vinter kanske. NZ låter sweet men vad kostar det att fiska samt leva där? Vore fördelaktigt att kunna stanna ett par månader, eventuellt december-april och bara softa runt lite. Budgeten lär väl bli lika tight som när man skibummar på vintrarna men några(3-4) tusenlappar i månaden utöver det fasta priset för resa dit, boende och det du behöver casha upp för att få blöta flugan.

Publicerat

och det du behöver casha upp för att få blöta flugan.

cool på den punkten... typ 500kr för årslicens.... :wub::wub:

Publicerat

cool på den punkten... typ 500kr för årslicens.... :wub::wub:

Åhfan det var så billigt alltså, sweet! Kan inte tänka mig att det är dyrare att leva i NZ än säg valfri alport men resan dit kostar ju någon krona. Kanske får byta skidsäsong mot fiskesäsong 2011/12 :rolleyes:

Publicerat

Jag har inte varit där,men har 2 vänner som for dit för några år sedan.

Dom löste boendet med "husbil",typ 4 hjulsdriven Jeepmodell med liten sovdel på flaket och luffade runt.

Vilse på fjället & Rödingkåt !

Publicerat

Åhfan det var så billigt alltså, sweet! Kan inte tänka mig att det är dyrare att leva i NZ än säg valfri alport men resan dit kostar ju någon krona. Kanske får byta skidsäsong mot fiskesäsong 2011/12 :rolleyes:

Mat etc kostar som här. Bensin kostar ca 5-7 kr litern. Drar dit i slutet på november o stannar i 4månader är det tänkt:)

WWW.FLYPOOL.SE

Publicerat
  • Författare

Ub : Okej, vad kostade hyrbilen i tre veckor då? Vilken flygplats flög ni till? På Sydön?

Vilka vatten fiskade ni i? Något speciellt vatten man inte får missa kanske?;)

Ska kolla upp det, hur fixar man licensen? :)

Ska ha rengöringen i åtanke och utrustningstipsen!

Tongariro: Okej, låter bra! Ja då är det bara lämna vadarskorna hemma då.. Vart fick du tag i den boken? :)

Klart lokalbefolkningen ska ha en bira eller två ;)

Du får gärna föreslå ett par bra guider och härliga pubar!

losmopedo: Jag känner med dig... Fyfan, låter som en som kan sin sak. Vart håller han till? Ska definitivt kolla upp hans hemsida:)

Järven: Ja det låter ju som en bra lösning :)

Tack för tipsen alla, det är bara mata på ;)

Publicerat

losmopedo: Jag känner med dig... Fyfan, låter som en som kan sin sak. Vart håller han till? Ska definitivt kolla upp hans hemsida:)

Athol - en liiiiten byhåla en timme söder om Queenstown. Mkt rinnande vatten i närheten - Fiskade i Mataura med biflöden med Stu å det var en oförglömlig dag... sightfishing underlättas extremt av ett proffs vid ens sida.... Stu är en mkt unerhållande utvandrad skotte som guideat i över 15år...

Licensen kan du köpa i de flesta sportfiskeaffärer å sådana finns det nästan överallt....

/

M

Publicerat

Ub : Okej, vad kostade hyrbilen i tre veckor då? Vilken flygplats flög ni till? På Sydön?

Vilka vatten fiskade ni i? Något speciellt vatten man inte får missa kanske?;)

Ska kolla upp det, hur fixar man licensen? :)

Ska ha rengöringen i åtanke och utrustningstipsen!

Ca 15.600 SEK för tre veckor.

Mataura gillade vi med. Sjöfiske i Mavora Lakes.

Ahuriri fanns på listan denna gången också. Men den var lortig och hög så vi skippade den. Men det finns många flera ställen som kan vara väl värda ett besök.

Licensen kan man köpa på internet också i förväg. Då får man den på plastkort. Se Fish & Game web.

Boende rätt billigt 100-140 NZD / dygn för tre i motell. Vi bodde ca en vecka sammanlagt på motell, resten i tält. Oftast måste man betala en liten avgift också vid tältning.

Maten något billigare än här hemma. Både i speceriaffär och att äta ute.

Diesel kostar drygt 1,40 NZD / liter.

Vi körde runt 300 mil på tre veckor. Mycket letande efter fiskbart vatten denna gång.

/ub

Publicerat

Ska själv åka till NZ i mitten av november, dock så har båda mina resepartners hoppat av pga av att de ska bli föräldrar.

Så nu står jag här själv och funderar på om jag ska åka dit helt ensam eller inte.

4 veckor hade jag tänkt fiska i så fall.

Bra tråd.

Flugfiskeresor och guide

www.fantasticmrtrout.com

Publicerat
  • Författare

Okej, tack för tipsen grabbar. Låter riktigt bra :) har kollat på trout bums kiwi camo nu också, inga dåliga bitar!

Var det någon som tog någon skaplig? ;)

Publicerat

Ska själv åka till NZ i mitten av november, dock så har båda mina resepartners hoppat av pga av att de ska bli föräldrar.

Så nu står jag här själv och funderar på om jag ska åka dit helt ensam eller inte.

4 veckor hade jag tänkt fiska i så fall.

Bra tråd.

Trevligt, Vart hade du tänkt åka? Själv lyfter man från CPH till Christchurch den 27nov. Jag och en polare stannar sedan 3 månader! Ända vi är lite osäkra på är bil, hyra eller köpa? Lutar åt att köpa. Några erfarenheter någon?

WWW.FLYPOOL.SE

Publicerat

Planerar också en NZ resa i Nov-Dec, 1månad, har som tanke art göra 2st heli turer och skippa hyrbil,

Någon som har koll på vad helikoptertur kostar ungefär?

Vet ej ännu exakt vart vi ska men lutar mot Nelson området.