Publicerat June 27, 201114 yr comment_1450122 Nu ska det kastas många sten i Viskan.Gingri Fiskevårdsförening har tilldelats 105 000.-skr. från Borås Stad för att fixa lekplatser och ståndplatser för öringen. Vi kanske behöver lite hjälp med arbete och så,ni är välkomna att ansöka om att vara med.Samtidig har det bildats en Älvräddaregrupp ,vars mål är att fisken kan vandra fritt från Öresjö,Fristad,upp till vårat område och sen vidare till Tolken,Hökerum.Kontakt med länsstyrelsen är tagen ,Viskan är prioriterat som pilotprojekt för dem västsvenska åar.Så det hela ser rätt så lovande ut. Ni som är medlem i Älvräddarna och bor häromkring vill kanske ansluta sig till oss.Hoppas på bra öringfiske om några år ,ha det bra,Markus Rapport
Publicerat June 27, 201114 yr comment_1450129 Mycket trevligt! Som Boråsare ställer jag självklart upp om det behövs. Kan nog få med lite lokala fiskevänner också. Kul med en lokal älvräddargrupp! Rapport
Publicerat June 27, 201114 yr comment_1450175 Trevligt! Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Rapport
Publicerat June 27, 201114 yr comment_1450187 Nu ska det kastas många sten i Viskan.Gingri Fiskevårdsförening har tilldelats 105 000.-skr. från Borås Stad för att fixa lekplatser och ståndplatser för öringen. Vi kanske behöver lite hjälp med arbete och så,ni är välkomna att ansöka om att vara med.Samtidig har det bildats en Älvräddaregrupp ,vars mål är att fisken kan vandra fritt från Öresjö,Fristad,upp till vårat område och sen vidare till Tolken,Hökerum.Kontakt med länsstyrelsen är tagen ,Viskan är prioriterat som pilotprojekt för dem västsvenska åar.Så det hela ser rätt så lovande ut. Ni som är medlem i Älvräddarna och bor häromkring vill kanske ansluta sig till oss.Hoppas på bra öringfiske om några år ,ha det bra,Markus VAd roligt och grattis! Hoppas allt arbete går bra. There's never enough time to do all the fly fishing you need! Rapport
Publicerat June 28, 201114 yr comment_1450204 Kul att det görs en hel del förbättringar för Viskan på lite olika ställen längs ån. Rapport
Publicerat June 28, 201114 yr Författare comment_1450462 Hej,glömde tillfoga,här börjar naturreservatet.Stora öringar,fiskeförbud.Fortsättning följer Rapport
Publicerat June 28, 201114 yr comment_1450469 Hoppsan! vad roligt! Växte upp i de trakterna o fiskade inom "fiskeklubben" upp till "Spetsfabriken".. Fick min första öring på en fluga som en kompis gjort på fritt val i skolan..ca 35 års sen...jösses vad tiden går.. Rapport
Publicerat June 29, 201114 yr comment_1450564 Hoppsan! vad roligt! Växte upp i de trakterna o fiskade inom "fiskeklubben" upp till "Spetsfabriken".. Fick min första öring på en fluga som en kompis gjort på fritt val i skolan..ca 35 års sen...jösses vad tiden går.. Nästan identisk story här! Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Rapport
Publicerat June 29, 201114 yr comment_1450582 Nu ska det kastas många sten i Viskan.Gingri Fiskevårdsförening har tilldelats 105 000.-skr. från Borås Stad för att fixa lekplatser och ståndplatser för öringen. Vi kanske behöver lite hjälp med arbete och så,ni är välkomna att ansöka om att vara med.Samtidig har det bildats en Älvräddaregrupp ,vars mål är att fisken kan vandra fritt från Öresjö,Fristad,upp till vårat område och sen vidare till Tolken,Hökerum.Kontakt med länsstyrelsen är tagen ,Viskan är prioriterat som pilotprojekt för dem västsvenska åar.Så det hela ser rätt så lovande ut. Ni som är medlem i Älvräddarna och bor häromkring vill kanske ansluta sig till oss.Hoppas på bra öringfiske om några år ,ha det bra,Markus Härliga nyheter! Kul att Borås Stad bidrar! Fick höra om ert projekt vid ett seminarie i Örby tidigare i våras och kommer följa arbetet med spänning! Mvh Paul Fiskafängen Projekt Ätranöring Blogg om fiske och fiskevård Rapport
Publicerat June 29, 201114 yr comment_1450617 Bra! På tiden! Min bättre hälft är Boråsare i exil så vi är relativt ofta på besök. Posta gärna när ni planerar större arbetsdagar så kanske ni kan få gästarbetare... "If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct. Fortunately, most people are morons." Rapport
Publicerat June 29, 201114 yr comment_1450659 Som utvandrad boråsare tycker jag det är jätteroligt att det äntligen händer något. Är och hälsar på föräldrarna ibland så hör av er när det blir aktuellt med lite insatser så kanske man kan planera in ett kombinerat besök/arbetsmöte. Rapport
Publicerat June 29, 201114 yr comment_1450694 Som utvandrad Elfsborgsfan (ursäkta Norrby) och Västgöte, så kommer la jag förbi och kastar sten om ni hojtar i god tid, hittar säkert också några makrillar som kan stötta. Bonden, hur ser det ut med definitiva vandringshinder fn, en hel hög med kvarnar / dammar i dessa vackra bygder eller ? Finns det förresten planer/visioner på öppna upp nåt flugfiske framöver i Viskan eller biotopvård ? Redigerad June 29, 201114 yr med Fishdoctor Sten,grus,plantor, insekter, yngel, fisk och sen massor av feta stora trofefiskar tills man dör www.fiskevardgoteborg.se Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr Författare comment_1451104 ...... och här är Viskan ovanför kraftverken Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr Författare comment_1451112 ...... och här är Viskan ovanför kraftverken seg dator eller skit bakom ratten, återkommer senare med bild Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr Författare comment_1451191 har lite problem med att visa bilder, gör ett nytt försök med mindre bildpunkter Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr Författare comment_1451215 ....och så ser Viskan ut vid Spetsfabriken. Det svarta är inte Viskan,det är min hund, Viskan har gått under jorden Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr Författare comment_1451227 Så ser det ut när en å försvinner i marken för att tjäna kungariket som elproducent Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr comment_1451232 Riktigt intressant! Känns som vattnet har stor potential. Vad blir första steget i arbetet? Mvh Paul Fiskafängen Projekt Ätranöring Blogg om fiske och fiskevård Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr Författare comment_1451236 Riktigt intressant! Känns som vattnet har stor potential. Vad blir första steget i arbetet? Mvh Paul Köpa dynamit Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr Författare comment_1451251 Men jag skall berätta färdig nu. Inne i skogen brevid finns den gamla fåran, inte en utan nio !!! stycken som förr i tiden forsade genom ett superbiotop, innan Vattenfall AB så sent som 1987 i en vattendom som luktar mygel långa vägar fick tillstånd att förstöra ett för öringar så viktig uppväxtområde. Och detta fast området var klassat som " av riksintresse ",fast att man höll på med bildande av ett naturreservat 1 km längre ner. Och om detta inte hade varit tillräcklig så fick dem ner lägsta tappningen från 2 m3 till 200 l. Dem gångerna jag var där kom det kanske 50 l , utom idag, där kom lite mera. Rapport
Publicerat June 30, 201114 yr Författare comment_1451256 Ska personligen "hjälpa till med" ett par egendomliga minikraftverk i de övre delarna Ska berätta för dig att kraftverket i Varnum inte har ett vattendom, i den forsen har det funnits stora öringar. Hela vintern gick inte en droppe i fåran. Hur det kom att han fick ställa en grävmaskin mitt i ån 2005 kan länsstyrelsen inte förklara, nånting med att den gamla dammen höll på att rasa, inte klokt Rapport