Publicerat July 27, 201114 yr comment_1458869 Hej ! Jag har börjat flugfiska förra året och har varit till en put and take sjö som heter Metträsktjärn i Kalix där det finns regnbåge och öring. Så nu vore jag tacksam om jag hade fått några tips på flugor i sådana sjöar =) En till fråga, är det någon annan som upplever det svårt att kasta med tunga streamers ? Får dom inte alls lika långt som torrflugor =/ Redigerad July 27, 201114 yr med Sakkeee Rapport
Publicerat July 27, 201114 yr comment_1458872 Hej ! Jag har börjat flugfiska förra året och har varit till en put and take sjö som heter Metträsktjärn i Kalix, så nu vore jag tacksam om jag hade fått några tips på flugor i sådana sjöar =) En till fråga, är det någon annan som upplever det svårt att kasta med tunga streamers ? Får dom inte alls lika långt som torrflugor =/ orsaken till att tunga flugor är mer svårkastade är nog för att du har ett för lågt klassat spö för tunga flugor sen funkar nog de flesta flugor i p&t sjöar i vårat vatten är fisken väldigt selektiv så där gäller det att köra med det som finns "But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters." Rapport
Publicerat July 27, 201114 yr comment_1458877 prova att korta tafsen samt köra med lite grövre tafs vid streamerfiske. en fin torrflugetafs tar inte med sig så mycket energi ut till flugan så kör du en större fluga får du slack på linan när den ska vända. Ah, men guuu schååå heeeerligt! Rapport
Publicerat July 27, 201114 yr comment_1458880 Hej ! Jag har börjat flugfiska förra året och har varit till en put and take sjö som heter Metträsktjärn i Kalix där det finns regnbåge och öring. Så nu vore jag tacksam om jag hade fått några tips på flugor i sådana sjöar =) En till fråga, är det någon annan som upplever det svårt att kasta med tunga streamers ? Får dom inte alls lika långt som torrflugor =/ Vad kör du med för spö när du dänger streamers? Ett tips är att göra som reelbigfish säger och korta tafsen och köra grövre då streamern ofta hamnar närmre dig än änden på fluglinan om man kör för lång och tunn tafs. Lättare att sträcka den och på så sätt få ut den några extra meter om du följer RBFs tips. Rapport
Publicerat July 27, 201114 yr Författare comment_1458885 Jag har ett 9´(foot), klass 6-7 spö, ett ron-thompson är det =D Ungefär hur lång ska tafsen vara så att det blir lättare att kasta när man kör streamers ? Rapport
Publicerat July 27, 201114 yr comment_1458892 Jag har ett 9´(foot), klass 6-7 spö, ett ron-thompson är det =D Ungefär hur lång ska tafsen vara så att det blir lättare att kasta när man kör streamers ? Testa att experimentera lite, men jag brukar köra ca 70cm 0,40 -> 70cm 0,30 -> 170cm 0,20 med små streamers. Ibland kör jag 1m 0,40 och ca 2m 0,30 om jag vill daska iväg tyngre. Gäddflugor 1m 0,60 -> 50cm kevlar. Testa dig fram. Det behöver inte vara detta som gör att du inte kommer ut, men det kan hjälpa. mvh jm Rapport