Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garva fiskskinn

Featured Replies

Publicerat

Jaha. Fiskar man och tar upp fisken så får man ju förutom kött och en massa fiskrens katten gillar också ett skinn!

Det går ju givetvis att göra en massa bra med skinn; Knivslidor, armband eller om man har många nog,ett par vadarbyxor.

Och så är det ju så att de flesta fiskskinnen är fruktansvärt vackra.

Så här följer en liten beskrivning på hur man bereder ett fiskskinn med enkla medel:

Först flår man lämpligast fisken. Jag tar ur den först och tar loss skinnet från det hål som blir när man skurit bort ryggfenan.

Bara tryck med tummarna tills skinnet är loss.

Skrapa köttsidan med en kniv för att få bort allt kött och alla hinnor.

Fjälla fisken,görs med slö kniv eller om det är ett stort skinn så är faktiskt ett gäng kapsyler fastspikade på en träkloss enormt effektivt.

Tvätta skinnet i KALLT (är det vart förlimmas skinnet,det krymper och blir stenhårt.) vatten och lite diskmedel för att få bort fetter och fiskslem.

När fisken är flådd och fjällad,skrapad och klar är det dags att för garvning.

Jag gillar fettgarvning,det är enkelt,allt man behöver finns på ICA och det bevarar färgerna i skinnet bra.

Det finns massvis med sätt att garva,kolla på google.

Syftet är att konservera skinnet och stabilisera proteinkedjor i det.

Hursom.... Till ett par skinn blir det här enkla receptet bra:

1 äggula (ingen vita)

1-2 dl olja (oliv,raps etc.)

Blanda ihop i en gegga och i med skinnet/skinnen.

Gör man bara ett skinn tar man lite mindre,garvar man hela sjön tar man massvis.

Skinnen skall röras runt ordentligt och bli riktigt insmetade. Låt dem sen ligga i lösningen i ett par timmar.

Rör om då och då.

När det gått ett par timmar och garvfetterna gått in i skinnet ordentligt tar du upp dem och utan att tvätta dem (!) hänger du dem på ett rumstempererat ställe (är det för varmt kan skinnen förlimmas,det gäller som förut) och låt det/dem mogna i minst 24 timmar.

Plocka ner dem,tvätta igen i kallt vatten och diskmedel för att få bort överskottsfett.

Skinnet blir blött och nu kommer ett viktigt beslut. Skall skinnet vara hårt eller mjukt i den färdiga produkten?

Om det skall vara hårt kan du nu sy tillexempel din knivslida i det blöta skinnet,stoppa i kniven och låta det torka.

Det går också att härda det lite i varmt vatten men det har jag ingen jätteerfarenhet av utan rekommenderar att du lånar en bok om garvning/läderarbete på biblioteket istället för att lyssna på mig.

Skall det vara mjukt (armband,sys på utanpå annat läder eller bli en påse) så skall vattnet i skinnet ersättas av luft.

Gnid skinnet över nästan vilken halvslö kant som helst. En spade,grytlock,bordskant etc.

Fortsätt med det tills skinnet är torrt och för fiskskinn tar det inte speciellt lång tid då det är tunt.

Vattnet pressas ut och luften tar plats och ger ett smidigt och mjukt skinn.

Helt plötsligt hade man ett användningsområde för något som oftast annars blir rens!

Jag slänger med en bild på ett bäcköringsskinn jag garvade. Inget jättejobb och färgerna höll sig bra!

Det är nu redo att bli vad som önskas. (Skadan till vänster hade fisken när den kom upp,förmodligen segrare i en dust med en gädda el. liknande.)

post-11614-0-07886400-1314369731_thumb.j

Publicerat

Tack för den! Skall prövas!

-Doften förresten... kan man kanske ana sig till varifrån skinnet kommer om man snusar på det lite?

Publicerat
  • Författare

Nej fisklukten försvinner. Är det helt nygarvat kan det väl lukta lite. Jag tyckte mest det luktade olivolja när jag var klar.

Uringarvar man (vanligt på Grönland tex.) så luktar skinnet amoniak och behöver tvättas nån extra gång och kanske vädras.

Råhud från tex rådjur luktar inte läder utan det är ett resultat av garvningen.

Publicerat

Tack .Skall göra en fiske keps av havsörings skinn under vintern :)

Tusan, man måste ju ha skinn också... Med årets fiskelycka får jag väl sikta in mig på ett pennfodral eller nåt... :blush::D

Publicerat
  • Författare

Tack .Skall göra en fiske keps av havsörings skinn under vintern :)

Man kanske skulle fortsätta tråden med bilder på saker folk gjort av fiskskinn? ;)

En keps låter som en jäkligt rolig grej.

Har sett en helt galen Grönländsk gryta gjord av fisk.

Publicerat

Man kanske skulle fortsätta tråden med bilder på saker folk gjort av fiskskinn? ;)

En keps låter som en jäkligt rolig grej.

Har sett en helt galen Grönländsk gryta gjord av fisk.

Jag gjorde en Fiske keps av laxskinn för 15 år sen och den blev rätt fräck.

Hade med en i en konst utställning i Galleri 54 Gbg som handlade om havsöringsfiske

Det var lite Fjällmotiv av fiskfjäll med o lite annat Gött.

Lägger in bilder när jag har fått tid till hantverket.

Det blir ju trevligt med alster som medlemmar har knåpat ihop

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

Publicerat

SItter här med en redig havsöring, har flått, fjällat och nästan fått bort allt kött. Har lite halvpanik över hur man ska bära sig åt. Men nu hittade jag den här tråden, så det kanske ordnar sig. Skitkul att försöka ta vara på allting på fisken. :)

/Jonas

Redigerad med kobben

Publicerat

Tack Lovéus för en grym guide, det känns som jag har läget under kontroll. Det ligger i garvbadet nu. Sen har jag några timmar på mig att fundera ut vad det ska bli av skinnet. Var sugen på ett tafsfodral, men det vore kul att göra något lite större så hela skinnet kommer till användning. Förslag mottages varmt!

Publicerat

hade varit riktigt grymt att göra ett eget armband! hur skulle man kunna gå tillväga lättast???

Publicerat

Ja ett armband kan det räcka till också, bra idé :) tänker mig att man tar ett befintligt och beklär det med fiskskinn och syr ihop det med en mörk lädertråd för hand. frågan är om man måste limma fast skinnet också om man vill göra ett bredare?

Publicerat

Bikini till käraste uppskattas också :P

Månne man inte kan trolla fram lite fisklukt utan att ha livet av små oskyldiga firrar då... :ph34r:

Publicerat

Fick en öring på 66 cm som jag håller på att garva skinnet på nu. Tänkte få gjort en fiskekeps av den :)