Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VIKTIG NYHET! EU kritiserar Sveriges vattenlagstiftning!

Featured Replies

Publicerat

EU-kritik - Sverige ger vattenkraften rätten att undandra sig Polluter Pays Principle

Nedan följer ett pressmeddelande från EU-kommissionen, förkortad version. Våra kommentar från Älvräddarnas sida är: Det kommer att komma mer kritik, just nu har vi inget som ens pekar åt rätt håll vad gäller de hydromorfologiska parametrarna, dvs. vandringshinder för fisk bland annat.

http://www.alvraddarna.se/index.php?s=149

Värna våra strömmande vatten - Bli medlem i Älvräddarna! http://www.alvraddarna.se/medlem/

Publicerat

Mycket bra! och vi får hoppas att dessa påtryckningar sätter fart på implementeringen av vattendirektivet.

En anings piggare samt några hg lättare

Publicerat

Härligt! Vattendirektivet kan bli det bästa som har hänt våra vatten i Sverige. Tror det är viktigt att alla som för frågan också trycker på att flottningsrensade sträckar (i princip varje ström i Sverige) återställs. Alla stenar finns i stort sett längs kanterna. Potentialen i det här landet är enorm.

Gött jobbat!

Till alla flugfiskare som inte har gått med i Älvräddarna vill jag bara att uppmana att göra det nu!

/stolt älvräddare

Publicerat

Bara det nu på allvar ligger lite tyngd bakom!

Catch & Relapse

Publicerat

Härligt! Vattendirektivet kan bli det bästa som har hänt våra vatten i Sverige. Tror det är viktigt att alla som för frågan också trycker på att flottningsrensade sträckar (i princip varje ström i Sverige) återställs. Alla stenar finns i stort sett längs kanterna. Potentialen i det här landet är enorm.

Gött jobbat!

Till alla flugfiskare som inte har gått med i Älvräddarna vill jag bara att uppmana att göra det nu!

/stolt älvräddare

Hej Alex Kan du kontakta mig. Lättast på mobil 0733461971. Vi hörs // MMH Göran / Uppsalabon

Publicerat

Detta hade jag missat!

Håller tummarna för att riksdagen inte röstar ja till nya elcertifikatslagen så som förslaget är idag.

Publicerat

Gött jobbat!

/stolt älvräddare

Inte för att jag inte håller med dig men tyvärr har man sprängt bort sten i många vatten och att få tag på sten och framförallt stor sten är inte alls någon lätt sak. Har bland annat varit i pite älven och kollat dom sträckorna som restaurerats och det är ingen småsten, där har man gjort ett otroligt jobb. I klarälven har man lagt i småsten på dom sträckorna man gjort i ordning som tyvärr flyttar sig varje år. Det arbetet kommer att vara ogjort inom ett par år.
Publicerat

EU kan vara både bra och dåligt, nu är det riktigt bra.

Jag undrar om folket i EUs styre nu kommer visa på saker forskare och andra naturintresserade redan vet och om de styrande i Sverige kommer ta åt sig kritiken denna gång. Kraftindustrins lobyister kommer jobba stenhårt nu så det det gäller att hänga med här.

Publicerat

Inte för att jag inte håller med dig men tyvärr har man sprängt bort sten i många vatten och att få tag på sten och framförallt stor sten är inte alls någon lätt sak. Har bland annat varit i pite älven och kollat dom sträckorna som restaurerats och det är ingen småsten, där har man gjort ett otroligt jobb. I klarälven har man lagt i småsten på dom sträckorna man gjort i ordning som tyvärr flyttar sig varje år. Det arbetet kommer att vara ogjort inom ett par år.

Kul att du är så påläst! Har du vart i kontakt med de som beställde arbetet eller vet du om kritiken har framförts?

Det jag pratar om är mindre bäckar där inte detta är ett lika stort problem. Materialet finns längs kanterna och består av allt från mindre sten till större block. Visst har man säkert sprängt bort en hel del större block men mycket skulle kunna göras bara genom att putta i befintligt material tillbaka i ån. Många gånger missar de som ska restaurera ån detta och använder sig först och främst av nytt material.

Tror de skrev en artikel i senaste numret av Älvräddarna om behovet av större block. Något som man kanske inte har lagt så stor vikt på tidigare. Bra att du tar upp det!!!

En bra princip när man restaurerar ett vatten är att tänka högvatten men jobba vid lågvatten. Detta för att undvika att materialet inte rullar iväg samt att tillfört material inte ligger på land vid lågvatten.

Nu var det inte meningen att snöa in på fiskevård :) Även om det blir lätt så.

Principen att förorenaren betalar kan bli det bästa som har hänt miljövården. Tänk vad som skulle kunna hända om vattenkraften fick betala för de skador den har orsakat.

Bra jobbat Älvräddarna!!

Publicerat

Kul att du är så påläst! Har du vart i kontakt med de som beställde arbetet eller vet du om kritiken har framförts?

Det jag pratar om är mindre bäckar där inte detta är ett lika stort problem. Materialet finns längs kanterna och består av allt från mindre sten till större block. Visst har man säkert sprängt bort en hel del större block men mycket skulle kunna göras bara genom att putta i befintligt material tillbaka i ån. Många gånger missar de som ska restaurera ån detta och använder sig först och främst av nytt material.

Tror de skrev en artikel i senaste numret av Älvräddarna om behovet av större block. Något som man kanske inte har lagt så stor vikt på tidigare. Bra att du tar upp det!!!

En bra princip när man restaurerar ett vatten är att tänka högvatten men jobba vid lågvatten. Detta för att undvika att materialet inte rullar iväg samt att tillfört material inte ligger på land vid lågvatten.

Nu var det inte meningen att snöa in på fiskevård :) Även om det blir lätt så.

Principen att förorenaren betalar kan bli det bästa som har hänt miljövården. Tänk vad som skulle kunna hända om vattenkraften fick betala för de skador den har orsakat.

Bra jobbat Älvräddarna!!

Jag har personligen inte varit i kontakt med varken beställare eller entreprenör men jag vet att kritiken framförts. Det är oerhört tråkigt med tanke på den potential Klarälven har. Abmoälven som är ett biflöde till Piteälven ser på sina ställen ut att vara arkitektritat för oss flugfiskare.

En sak som slår mig är hur stor skillnad det är på vad man får för pengarna.

I övrigt håller med dig på varje punkt!

Publicerat

Jag har personligen inte varit i kontakt med varken beställare eller entreprenör men jag vet att kritiken framförts. Det är oerhört tråkigt med tanke på den potential Klarälven har. Abmoälven som är ett biflöde till Piteälven ser på sina ställen ut att vara arkitektritat för oss flugfiskare.

En sak som slår mig är hur stor skillnad det är på vad man får för pengarna.

I övrigt håller med dig på varje punkt!

Kan inte annat än hålla med om abmoälven, jag har varit där 3 gånger sen de restaurerades och andelen småfisk bara ökar och ökar, det verkar fungera perfekt som en barnkammare till piteälven.